he meiden, Even wat advies vragen en ervaring. Ik ben mezelf en mijn lichaam zo zat. Ben al vanaf mijn 12 e rugpatient, in totaal 3 a 4 jaar platgelegen soms kruipend moeten voort bewegen de rest van de tijd over het algemeen niet goed kunnen lopen, op pijnstilling functioneren, 2 hernia operaties gehad, vorig jaar 3 wervels vast gezet. Heb 1 hele slechte relatie gehad, mentale mishandeling, dat ben ik voor een groot gedeelte kwijt al blijft het willen pleasen wel een punt en bang om mijn mening door te zetten. 2 zware zwangerschappen, shannons vroeggeboorte, een huis wat van alles aan moet gebeuren en ik niet meer goed kan vanwege mijn rug, financieel veel poblemen (tekorten) gehad, nu wel weer redelijk op peil, ben overspannen geweest door combinatie werk (kreeg mangement functie tijdelijk terwijl ik dat echt niet aankon naast het niormale werk), relatie (ja die slechte) over en toen ben ik in elkaar gedonderd, einde van dat jaar weer een terug slag omdat ik mijn huidige man leerde kennen en alles rustiger werd, toen ook anti depressiva gehad ik kwam er zelf niet door. Nu is het weer chaos in mijn hoofd, kan me niet concentreren, kan geen hard geluid hebben, heb de ene lichamelijke klacht na de andere, krijg mijn huishouden niet op peil, zie niet meer waar ik kan beginnen, heb gewoonweg geen puf om op te tsaan, irriteer me heel snel aan de kinderen.. Ik ben er zoooooo klaar mee. Ik wil gewoon eens meedraaien en gewoon mijn ding doen. Wil werken, maar dat mag nog niet(wajong/rug) en moet eerst omgeschoold. Ik wil niet dat ik weer helemaal stuk ga, weer mijn man opzadel met een vrouw die niets kan, weer hulp moet vragen.. Wie heeft ervaring en/of tips??Hoe trek ik mezelf er weer bovenop.
Heb je geen hulp in de vorm van een psycholoog oid? Zij kunnen je vast helpen met een aantal zaken een plekje te geven/handvatten bieden etc. Daarnaast denk ik dat het verstandig is om niet alles bij elkaar aan te pakken. Begin met 1 of 2 dingen per keer. En accepteer dat de rest later komt. Dus bijvoorbeeld neem jezelf voor dat de situatie is zoals hij is en je je best gaan doen om dingen te verbeteren/veranderen. Maak een schema voor het huishouden en probeer je daaraan te houden. Als je dat een beetje op de rit hebt kun je aan andere dingen werken. Dit is trouwens gewoon een voorbeeld he, misschien vind jij het wel belangrijker om eerst een omscholingstraject te volgen en probeer je dat als eerste op te pakken. Veel sterkte meid~!
Heel herkenbaar komt zelf ook uit een niet leuke relatie. toen had ik weer een nieuwe vriend en tadaa toen kreeg ik weer last van paniekaanvallen periode's ging het goed wel veel stress gehad omtrent zijn ex die altijd wat heeft te zeuren einde van het jaar een zeer heftige paniekaanval gehad en nu sinds 1,5 contstante angsgevoelens gaat ook wel eens een dagje goed zit nog niet aan de antidepresiva gebrui eerst sintjanskruid en quantirum tough healer daarna zie ik wel verder hoelang zit je al aan de antidepresiva? want dat moet ook even inwerken he en dan kun je tijdelijk last krijgen van ergere klachten probeer ook te genieten van dingen die je wel kunt
Wow, klinkt allemaal erg heftig zeg!! Bij mij poppen er allerlei ideeën op, waarvan ik altijd denk dat dat iedereen gelukkig kan maken, maar zoiets bestaat natuurlijk niet. Ik denk dat je zelf iets moet vinden waar je jezelf in kunt vinden, waar je je goed en ontspannen bij voelt. Een hobby of een baan waar je wel het gevoel hebt helemaal mee te kunnen, zodat je energie overhoudt voor je gezin. Heel veel sterkte meid!
heb na mijn overspannenheid indd hulp van psycholoog gehad, nu niet meer. Dit heb ik inderdaad alweer beloofd aan mijn man om naar psycholoog te gaan, maar waar ik dan weer tegenop zie is dat ik tijdens die afspraken oppas nodig heb, op maandag kan wel dan is mijn man thuis want ik wil eigenlijk niet dat de rest van de familie weer moet inspringen(het weten) aangezien er altijd wat met mij is. Maar dit heeft natuurlijk tijd nodig, heb niet de illusie dat dat in 2 x opgelost is lijkt me toch?? maar dit is indd gewoon nodig, help hulp nodig het allemaal op een rijtje te zetten. huishouden ga ik probeeren kleine lijstjes te maken,thanx, zit ook nog met dat ik niet alles kan lichamelijk kan, dat geeft natuurlijk extra frustratie. Ik wil heel graag wat buitenshuis doen, ga volgende week ook uwv bellen of ik al wat mag doen, ben bang dat ze het nog te vroeg vinden(kan niet langer als een half uur zonder pijn zitten, daardoor word een opleiding natuurlijk best lastig.. ben bang dat ik daar weer in teleurgesteld word. Ik ben gewend door te gaan en dus gewoon met pijn te zitten (draaien misschien 2 x extra lopen), maar dat mag niet meer om mijn lichaam te sparen.
heb nu geen anti depressiva, dat was 4 mnd in 2006/2007. Slik nu wel uit mezelf ruval van bloem, maar ad kan ook niet met mijn pijstillers en ik kan niet goed functioneren met ad, word er heel duf van, dus wil eigenlijk dit omzeilen.
deel ze gerust, ik wil alles wel veranderen wat in de mogenlijkheden ligt.. hobby.. zegt mijn man ook, maar ik heb echt geen idee wat. heb al geprobeert te zwemmen, maar dat kan mijn rug nog niet, zit met oppas en daar maak ik me erg druk om omdat ik al in shannon haar zwangerschap en daarna vanaf dat ze 8 weken is-11 maand kon ik niet zelf voor de kids zorgen zoveel hulp heb moeten vragen en iedereen is dat een beetje zat en tegelijk heb ik echt behoefte aan iets buitenshuis.. Dus ideeen????? Er staat in mijn uwv dossier, waak ervoor dat ze geen baan aanneemt die NIET goed voor haar is, en aangezien het medisch niet verantwoord is om te gaan werken nu en ik wel heel graag mijn financiele zekerheid hou sta ik met mijn rug tegen de muur. Mijn hoofd wil werken/opleiding in, maar mijn lichaam kan het waarschijnlijk nog niet.. story of my life, mijn lichaam kan niets. heerlijk chaotisch he allemaal.
waar wordt je blij van? wat zijn je passies? dieren, muziek, kunst... zoiets. Ga daar iets mee doen dat je WEL kan in je eigen tijd, ook al is het vanuit huis. Dingen doen waar je passie voor hebt geven je energie!
roxy . thanx. ja muziek, maar kan niet zingen instrument spelen. oke kan wel zingen maar het klinkt niet.. Instrument leren wil ik nog wel eens, daar zou ik eens naar kunnen kijken.. Zwager heeft een muziekwinkel dus is wel te regelen.. ja daar ga ik naar kijken.. Had wel al bedacht dat als het salaris gestort is ik een kinect+ spellen van i net afkoop, kan ik en bewegen en wat voor mezelf doen. s ochtends voordat kids wakker zijn (sta om 5 uur/5.30 op om mijn lichaam wakker word tijd te geven) of die 2 x per week dat colin smiddags slaapt na psz. s avonds dan misschien dan samen met man. moet dus ook oefeningen doen maar dat schiet er volledig bij in, omdat ik daarna een half uur/uur moet rusten.. schatjes doen jullie even voor jullie zelf zorgen.. .. maar goed daarvan heeft mijn fysio al gezegd overdag pleeg je al roofbouw op je lichaam vanwege het zorgen voor de kinderen, dus als het niet gaat gaat het niet . Doe 1 of 2 stabilisatie dingen en de rest bij mij 1 x per week. p.s. het helpt wel om het van me af te schrijven, kan ik het nalezen en daardoor realisren dat er echt veel gebeurd is de afgelopen jaren..
Tips voor je huishouden S"morgens gelijk bij opstaan alle ramen open (frisse lucht) eventueel alle bedden opmaken wasje in de wasmanchine Ben je boven al klaar Beneden doekje over bank en tafels (doe ik elke dag) einde vd middag voor jeman thuis is stofzuigen kopjes pannetjes etc gelijk in vaatwasser doen kinderen hun eigen speelgoed op laten ruimen wat je hebt gebruikt gelijk weer opruimen savonds dweilen of je man dat evt laten doen savonds wasje op lijntjes doen (of je hebt een droger nog beter) samen de was vouwen zo blijft het hier ook schoon je bent er ong 1 uur mee bezig per dag
ik doe het meeste al dus, maar schoon is het hier niet. sommige dagen kan ik echt niets ,andere dagen gaat het een stuk beter, ik doe er wel 2 a 2,5 uur over , wat je hierboven zet omdat ik tussen door moet rusten. ik heb wel het idee dat ik als ik dit gedaan heb nog lang niet klaar ben, kids nog in bad , dat moet ik plannen want dat doet me zeer, wc/douche/keuken/hond uitlaten/kelder opruimen/koelkast opruimen/was in kasten doen(shannon slaapt op het moment in de kamer waar onze kast staat dus dat gaat niet s avonds).. of ben ik gewoon gek en is er geen redden meer aan
Kids hoeven niet elke dag in bad, en je huishouden hoeft ook niet perfect te zijn. Ik denk dat je al een heel eind komt met het loslaten van het ideaalbeeld dat je huishouden spic en span moet zijn. Hoe doe ik mijn huishouden: stofzuigen elke dag wc 2x per week douche 1x per week, dat doet mijn man Ramen voor de zomer en voor de winter lappen stoffen 1x per week So what als er ergens een stofje ligt? Wie er last van heeft pakt maar een stofdoek en doet het zelf maar. Het hoeft niet perfect!
kids gaan ook 1 x per 2 a 3 dagen.. elke dag is echt niet te doen omdat ik daarna de helft niet meer volhou. Het stoffen/de vloer heb ik ook echt geen problemen mee. Het is meer de was, keuken en gewoon de ongeorganiseerde bende hier in huis. overal ligt wat, heb weinig opruim plaatsen, veel zooi en een oud huis met veel onafgemaakte hoekjes/plekken/kamers. en ik had een schoonmaakster dus elke dond. was het helemaal schoon en dat lukt me zelf gewoonweg niet omdat ik niet 1 ochtend achter elkaar door kan gaan in dat tempo. nou snap ik ook dat geen enelek moeder zo door kan gaan als een schoonmaakster die niet op de kids hoeft te letten. Ik denk dat dat me ook nekt, daar box ik tegenop en dat lukt niet. Als ik heel eerlijk kijk naar wat me irriteert is het de zooi op het aanrecht en dat overal nog iets moet gebeuren verbouwings gewijs. Dat irriteert. stofzuigen e.d. kan ik wel mee worden zoals het gaat. Ik ben degene die altijd verfde, timmerde, aanpaste en dat mag en kan ik niet zo goed meer en heb ik gewoonweg geen tijd voor met 2 kids onder de 3 in de ronde lopen. panter: dus het is niet meer voor de buitenwerled, doordat ik zoveel met mijn rug plat heb gelegen heeft zo ong. iedreen al mijn huishouden over moeten nemen. Het is vooral lastig dat er geen schone spijkerbroek is, dat de koelkast stinkt, dat ik niet alles kan vinden.maar inderdaad zal ik het een en ander wel los moeten laten.. dank je Jel: dank je wel.
Heavy allemaal wat er gebeurd is in een korte tijd...maar als ik je verhaal zo lees denk ik dat je grootste probleem op dit moment ligt in je huis/huishouden. Chaos in je huis is ook chaos in je hoofd althans zo werkt dat bij mij vaak wel. Wanneer mn huis niet opgeruimd is kan ik de rust niet vinden. En dan heb ik het niet eens over even stofzuigen of afwassen maar zoals ik bij jou lees de klusjes die nog gedaan moeten worden. En juist dat je dat zelf niet kan maakt het extra lastig want waar het anderen met een huishouden en 2 kinderen aan tijd ontbreekt,kun jij het lichamelijk ook niet aan. Ik zou toch beginnen met het maken van lijstjes. In ieder geval eentje waar op staat wat je allemaal graag gedaan wil hebben. Ik heb dat ook hoor nu we net verhuisd zijn, iedere keer als er weer wat af is streep ik het af en dat geeft rust. Ik zou kijken of je die dingen toch eerst af kan maken, kijk of je je huis anders in kunt delen zodat het rustiger wordt en koop een paar handige manden/kasten etc waar je dingen in kunt stoppen zodat het netjes weggewerkt is. En ja het hoeft allemaal echt niet perfect, vaak zie je zelf meer dan andere die bij je thuis zijn. Tuurlijk wil je het liefste alles zelf kunnen doen dat lijkt me idd super frustrerend.. Dikke knuffel en blijf lekker van je af praten!
Zou iemand je niet kunnen helpen om het huis netjes te maken was wegwerken, spullen opruimen etc En dat je het dan bijhoud is maar 1 uurtje per dag Je man savonds de vaatwasser uitlegen (gewoon op een briefje zetten) en savonds helpen met wasvouwen en de kids en jij de rest
Kunnen de kids niet via jou een of twee dag delen per week naar een kdv dan ontlast je je zelf en je omgeving en je kindjes zijn even uit. Daarbij. Kan je even aan je zelf toe komen en de dingen doen die jij wilt rusten vrijwilligers werk. Zo te lezen zou jij een medici indicatie aan kunnen vragen om jou te ontlasten daar bij moet je wel terug naar het ggz. En kijken of je een soort van gezinshulp kan krijgen die met jou de dingen samen aan pakt. Een voor een voor de dingen waar je tegen aan loopt. Niet alleen psychisch,Maar ook voor je rug en dat soort dingen. Wil vooral niet alles te gelijk. Dat is denk het belangrijkste probeer de rust voor je zelf terug te vinden. Dikke knuffel en sterkte er mee.
Mimi, Heb je verhaal gelezen en ik weet als geen ander hoe zwaar het is als je lijf niet meer kan wat je in je hoofd nog allemaal wil doen. Even kort gezegd heb ik zenuwpijn gekregen na de keizersnede van mijn dochter van nu 4,5. Ik heb al 4,5 jaar lang pijn bij zitten/staan/liggen en loopt mijn energie al heel snel terug. (energie is al laag bij opstaan uit bed) Ik heb hierdoor mijn leven drastisch om moeten gooien, op een gegeven moment dacht ik precies zo als jij, ik was mijzelf ook heel erg zat. Zit al ruim 3,5 jaar thuis. Werken lukt niet, paarden die thuis stonden moeten verkopen. M'n leven is drastisch veranderd en weinig mensen om mij heen door de weeks. De start van positieve verandering is bij mij begonnen met een revalidatieprogramma "omgaan met pijn". Dit was voor mij een echte eye opener waarbij ik heb geleerd om anders te gaan denken. Veel positieve dingen doen voor positieve energie en vooral veel LOSLATEN en dingen ANDERS DOEN. Als je al dingen anders doet dan voorheen (voor mij dan althans) dan geeft je dat veel meer positieve energie dan wanneer je iedere keer iets probeert op de oude manier en het lukt niet. Dan wordt je uiteindelijk continue geconfronteerd op het "falen" (hoop dat je snapt wat ik bedoel. Het is echt belangrijk om een start te maken om je leven opnieuw (rekening houden met al je beperkingen) in te richten en je vooral te gaan richten wat je nog WEL kunt ipv wat je niet meer kunt. Hier heb je echt hulp voor nodig meid, ik weet het als geen ander. Ik ben persoonlijk weer een ander mens geworden (met pijn dat wel) en dat geeft zoveel rust! Ik hoop dat je iets met mijn verhaal kan, misschien is een revalidatieprogramma ook iets voor jou, zodat je leert wat jou positieve energie geeft zodat je verder kunt met je leven! Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het graag! Groetjes jopa
lijstjes hebben we indd, maar daar word niets afgestreept alles blijft liggen, buitenom verven enz. dat kan nu ook gewoon niet, maar de rest heeft martin geen puf, zin of kennis voor. dus dat blijft liggen, herrinderen, herhalen, vragen heeft allemaal geen zin hij is te moe + dat hij voor de kids zorgt als ik het niet kan en dat is vaak in het weekend op het moment. Herindelen doe ik bijna elke week,inderdaad om te proberen rust te creeeren, kan alleen de grote dingen die in de weg staan niet ergens stallen dus bijv. een deel bank die wel eigenlijk niet gebruiken staat ook in een hoek in de kamer omdat hij simpelweg niet naar zolder past en het in de schuur te vochtig is. maar we gaan het van de week nog eens proberen. ikke: hmm nee er is niemand die ik dat meer kan vragen, iedereen heeft al een deel van mijn huishouden over genomen voor een tijd en nu ik het weer wat kan, zijn ze blij dat het niet meer hoeft. mijn man gaat af entoe door het huis en dan is het redelijk, en dan binnen no time is het weer 6 wassen , overal ligt iets enz. prnimal: krijg ik helaaas niet vergoed het kdv (werk (nog) niet ) en zelf kunnen we het niet betalen, dat zou indd voor mij het allergrootste verschil maken even tijd voor mezelf om aan mezelf te werken, zou dat via het ggz wel gaan? ik weet dat ik hier van de gemeente niets krijg, ook toen ik echt niets kon dus nu al helemaal niet.
jopa thanx. heb als een een revalidatie gevolgd, maar dat was na mijn eerste hernia operatie. hoe ging dat programma bij jouw in zijn werk? was dat elke week ofzo? ik vraag me dan altijd af hoe, ze kunnen wat er moet gebeuren niet minder maken. k zal het toch allemaal moeten doen en doordat ik jarenlang rug klachten heb, zijn de techniecken er wel. Hoe moet ik stofzuigen, hoe moet ik mijn rug ontlasten enz. op welke manier doen ze dat?