Artikel kinderen en schermtijd

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Maxellera, 26 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.355
    10.313
    113
    Onze zoon (8)heeft geen adhd ( wel hb)maar heeft bakken vol energie. Heeft een hele dag prikkels en lawaai ( combi klas) om vervolgens thuis te komen.

Eerst kopje thee en dan mag hij rustig even een filmpje kijken of computerspel spelen. Op school ziet en hoort hij alles. Dat moment thuis even op een scherm geeft hem rust en staat voor zijn doen redelijk uit. Even letterlijk bijkomen.

Daarna gaat hij naar buiten, knutselen, tekenen of helpt met koken.

Laat je hem doorgaan is het drama omdat hij over zijn eigen grenzen is gegaan.

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    Ik weet niet hoe oud je bent...maar ik ben nu 44 en wij hadden gewoon tv thuis. Dus toen kon je als kind ook voor een scherm. Ook hadden we een videorecorder met 1001 tekenfilms et cetera...

Ook hadden wij al een pc en andere video games die er toen ook al waren.

Ik speelde als kind altijd van die retro pocket spelletjes en later de game boy.

Super leuk.

Maar goed. Een scherm als een tablet zou ik persoolijk niet aan een baby geven. Iets ouder misschien wel maar ook beperkt. Je zit er meestal veel dichter op dan een tv of pc/laptop.

3. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.902
    6.466
    113
    Hier kijkt dochter na school ook uitsluitend dingen die ze al kent (super flauwe nickelodeon-series), ik denk dat die voorspelbaarheid ook helpt? Ik heb wel eens geopperd iets nieuws te kijken, maar dat wil ze dus juist niet.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    Dat is toch net ff te generaliserend.
    Mijn zoon heeft autisme en voor hem zijn de momenten op de iPad juist momenten waar bij hij zich even kan terug trekken in zijn eigen wereldje. Hij heeft dat ook echt nodig.

Mamafiets vindt dit leuk.
  5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    Zoon met autisme, hier werkt dat ook zo!

6. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.627
    8.365
    113
    Vrouw
    #46 Zonnestralen, 28 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2023
    Bij ADHD is er juist behoefte aan bepaalde prikkels die interessant zijn. Misschien is ontdoen van prikkels dan niet de juiste benaming. Na een dag vol aanpassen aan dingen die niet interessant zijn is er een potje leeg wat weer een beetje aangevuld kan worden door iets wat stimulerend is op een fijne manier. Stimulerende dingen kunnen ook minder vermoeiend zijn dan onder stimulerende dingen. Prikkels staan niet parallel aan het leeglopen van de batterij.

p.s. Hoe prikkels ervaren worden ligt ook niet direct aan de aanwezigheid. Hard luisteren naar muziek die je leuk vindt is heel anders dan de knallende bas van een feestje bij de buren.

Spectre vindt dit leuk.
  7. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.876
    18.665
    113
    Vrouw
    Mee eens! Ik merk aan alles dat onze zoon echt even kan ontladen met een filmpje. Gewoon even niets anders aan z'n hoofd. Ik merk dit aan z'n doen en laten. Op peuterleeftijd is hij gestopt met de speen, hij is toen gaan friemelen met labels van zijn knuffels en tijdens dat friemelen maakt hij een soort zuig beweging met zijn tong tussen zijn lippen. Het ziet er heel maf uit, maar hij doet dit dus enkel thuis, wanneer hij moe is en aan het ontladen is van alle prikkels (tijdens het kijken van een filmpje).

duitshollandsmeisje en tuc vinden dit leuk.
  8. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.347
    17.258
    113
    En hier ook.

En kleuter krijgt soms de tabletten om "te resetten", even weer rustig worden.

9. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.347
    17.258
    113
    En biecht: peuter heeft vanmiddag 1,5u de tablet gehad zodat ik kon slapen op de bank. Wenselijk voor haar? Nee. Wenselijk voor mij? Ja. Ik kon niet meer, ledematen van lood, een hele melkweg voor mn ogen als ik wat wilde doen.
    En uiteindelijk allebei blij, zij omdat ze filmpjes mocht kijken, ik omdat ik kon slapen en daardoor weer verder kon met zorgen.

10. duitshollandsmeisje

18 sep 2018
    5.597
    7.396
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Hier betrap ik mij soms ook op teveel schermtijd voor mijn dochter. Maar ik ben zelf helaas ook niet het goede voorbeeld. :oops:
    Het is al zo lang zo slecht weer en koud en dan ga ik ook niet graag naar buiten dus zitten echt al lang vaak binnen. Gaan dan wel bijna elke week een keer naar een indoor speeltuin of op bezoek bij vrienden met kinderen maar op de dagen dat we niks gepland hebben komt het wel eens voor dat ze echt teveel op haar tablet zit:oops: :(
    Vanaf volgende week gaat ze gelukkig wennen bij een kinderopvang dus ik denk dat dat ons beide echt goed gaat doen. Ik heb een beetje meer lucht, zij heeft andere kindjes waarmee ze kan spelen en leren en ik heb haar dan in de middag voor mijn werk nog even en dinsdag en woensdag heel de dag. Momenteel heb ik haar maandag tm vrijdag van opstaan tot 16:45, dan moet ik werken tot 22:00 en in het weekend werk ik van 10:00 tot 22:00 dus mijn emmertje zit momenteel weer heel erg vol:$

11. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.886
    5.181
    113
    Home
    Ik denk dat iedereen dat doet als je jezelf niet goed voelt en daar is dan toch niks mis mee?

ik was een paar weken geleden erg ziek geweest en mn man was in het buitenland
    ze leefden op pizza en tosti's
    en de iPad en PlayStation waren m’n redmiddel

bosi333 en NiVa0230 vinden dit leuk.
  12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.355
    10.313
    113
    Nou dit! Laatst ook ziek. Kon mijn ogen niet eens open houden. Zoon keek ik film ik sliep op de bank en ging bijtanken.

Soms gaat het niet zoals je wil dan moet het maar zoals het gaat. :)

bosi333 vindt dit leuk.
  13. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.347
    17.258
    113
    "Probleem" is dat het niet zomaar een weekje is maar langer termijn. Heb bloedarmoede weet ik sinds een week of 3, was net gestart met ijzertabletten toen ik aan de antibiotica mocht wat niet tegelijk kon dus ijzertabletten weer een week gestopt. Maar ik "durf" nu toe te geven aan de moeheid door smiddags even te slapen. Ik merk vooral dat mn humeur dan beter blijft. Maar goed, straks komt het mooie weer ook en kan ik lekker buiten relaxen terwijl C rommelt. En ik werk op zonne-energie zeg ik regelmatig:roflmao:, met zonnig weer ben ik veel actiever

14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.199
    23.283
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dan heb je mazzel dat ie zo lang stil zit. Hier zit een film kijken er niet in. :roflmao:

15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.355
    10.313
    113
    Ooohh ja hoor als het zijn interesse heeft kan dat makkelijk. Met tekenen heeft hij dat ook. :D

16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.199
    23.283
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat zit er hier niet in. 1x een film geprobeerd, Frozen. Moest in 4 delen :roflmao:

17. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.355
    10.313
    113
    Haha i feel lucky:D
    Dat gaat hier wel goed, in het weekend soms filmavond of we spelen een bordspel.

Liekje81 vindt dit leuk.
  18. Golden1213

Golden1213 Fanatiek lid

14 apr 2020
    2.453
    1.830
    113
    Ik zou het wel allemaal niet goed uiten, maar ik kijk daar niet naar..

Mijn schermtijd is ook werken op de pc, lezen op de telefoon, op ZP reageren, tv kijken.

Ieder kind ontspant anders. Jammer dat we dit in de jaren 90 nog niet hadden.

Ik houd de uren niet bij van de schermtijden, en ben denk ik ook een te makkelijk persoon.

Mamafiets vindt dit leuk.
  19. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.522
    30.990
    113
    Vrouw
    Voor mijn kind is het een manier om de "onbegrijpelijke, vermoeiende, echte wereld" even te kunnen uitschakelen.

Dus ja.. wel prikkels. Maar lang niet zo veel en lastig als de prikkels van op school. En hij hoeft ook niet steeds na te denken wat het passende gedrag daarbij is. Gewoon onder een dekentje een grappig filmpje of schaakles.

20. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.522
    30.990
    113
    Vrouw
    Waarom zou je er dan vervanging voor willen zoeken?

Deel Deze Pagina