Artikel "Zuigelingenzorg: baby hoeft niet aan de borst&

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door valhalla, 6 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nikita23

    Nikita23 VIP lid

    31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Bolbuikje: Dat is het ook. Ik ben tot het uiterste gegaan om bv te kunnen geven. Mijn kleintje gooit alles eruit, en zelfs gekolfde melk kon ik niet voldoende verdikken om goed binnen te blijven. Daarbij liep door alle spanningen mijn bv enorm terug waardoor ik op het laatst nog maar 20 cc kolfde en mijn borsten klein en slap als altijd waren. Ik heb als een gek een elektrische kolf gehaald van Medela en ben als een gek (mede met hulp van de lk van deze site, en een lk uit de buurt) mijn productie omhoog proberen te krijgen. Lukte niet, en daarbij bleef het dus verdikt en wel nog niet binnen. Na een week ziekenhuis met de kleine definitief gestopt. Hij kreeg toen AR voeding met nog extra schepjes Nutriton erin. Nu met medicatie lukt het zonder AR voeding maar wel met flesvoeding met 5 schepjes Nutriton erin. Meer schepjes mag ik niet gebruiken van de KA omdat het de opname van diverse vitamines remt. En bv moest ik wel met 8 schepjes verdikken om binnen te blijven.

    Om een lang verhaal kort te maken: Ik stond niet achter mijn beslissing, en voelde me daarom ook schuldig. Daarbij kwam de grote teleurstelling, want een kind aan de borst voelde erg goed. Ik heb me er echt rot onder gevoeld, maar eigenlijk als ik heel eerlijk ben heeft dat niets te maken met reacties van bv mama's. Het was mijn eigen rotgevoel (met af en toe een steekje jaloezie naar mama's bij wie het wel allemaal gaat). Zo'n artikel is, door wie dan ook geschreven, toch even fijn om te lezen. Niet om discussies uit te lokken, maar om gewoon eens te lezen dat ik niet mijn kleintje aan het vergiftigen ben met fv. Met andere woorden: Dat het nog niet zo'n slecht alternatief is. (Jeetje, ik typ wel erg onsamenhangend vandaag haha)
     
  2. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Nikita, idd ik schreef het zo omdat het voor mij zo voelt! Ik voel me er schuldig over dat mijn kindjes kv krijgen. Omdat ik de keus heb gemaakt voor bv en daar ook achter sta. En nu voel ik me dus schuldig omdat ik er dus niet zelf voor gekozen heb om kv te geven.

    En ja, die artikelen, het doet me niet zo veel om het te lezen, ze kunnen zo veel schrijven wat ze willen, je gevoel blijft toch je gevoel! (hmm, volgens mij is dat wat vaag uitgelegd ;) )
     
  3. Nynke

    Nynke VIP lid

    30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    @Hanneke: je hebt gelijk. Zolang je zelf de keuze maakt is het goed. Als de keuze voor je gemaakt word, om welke reden dan ook, kan ik het me goed voorstellen dat je je rot voelt daaronder. ((knuff))
     
  4. Willes

    Willes Fanatiek lid

    14 nov 2006
    1.121
    70
    48
    Ik ben na een week tobben (en dan bedoel ik ook echt tobben) overgestapt op flesvoeding. En geloof me ik heb er een heel ander kindje voor teruggekregen: tervreden en voldaan. Kortom: de beste beslissing die ik als moeder heb gemaakt.
    Dus borstvoeding kan nog zo mooi gepromoot worden, maar in sommige gevallen lukt het gewoon echt niet en dan is het een lijdensweg voor zowel moeder als kind.

    En nog even iets anders: als de regering zo graag wil dat moeders minimaal een half jaar borstvoeding geven, waarom heb je dan maar maximaal 12 weken bevallingsverlof?
     
  5. Fem

    Fem VIP lid

    28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Hier ben ik het helemaal mee eens!

    Wij zijn na 4 dagen tobben overgestapt op FV wat vanaf het begin af aan goed ging :), dus daar zijn we heel blij mee. Ik vind het alleen zo jammer dat ik in mijn omgeving steeds moet uitleggen WAAROM we toch zijn overgestapt op FV omdat BV zoveel beter is... (wat ik ook echt vind, maarja, als het niet gaat, gaat het niet he) terwijl wij voor 100% achter onze keuze stonden en staan.......

    We gaan er gewoon vanuit dat iedereen de beste keuze maakt voor zijn of haar kindje maar ik denk dat het altijd een punt zal blijven tussen mama's die BV geven en mama's die FV geven. Jammer is dat......
     
  6. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    En ik moet uitleggen/verantwoorden waarom ik "nog steeds" borstvoeding geef.
     
  7. Writer

    Writer Niet meer actief

    pffffff lekker doen waar je lekker bij voelt en naar je kindtje kijken hoor , mij beide kids met borst geprobeerd ook ik moest uitleggen waarom ik gestopt ben en wat ik allemaal aan gedaan heb dan nog kreeg je blikken van bepaalde mensen :rolleyes: , ik maak me dus niet druk , 2 tevreden kindtjes lekker doorslapen dat vind ik veel blangerijker dan wat men vind ;)
     
  8. Fem

    Fem VIP lid

    28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Meen je dat nou? Jee dat had ik nooit verwacht, sorry mied! Ik vind het juist bewonderenswaardig dat het zo goed gaat bij jullie! Ik had het zelf ook graag gewild...... :).

    En het is moeilijk, maar toch; niks van aantrekken, je wordt er hoogstens doodmoe van ;)
     
  9. Esli

    Esli Bekend lid

    23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Hmm ik ben benieuwd of deze discussie nu wel eens 'netjes' gevoerd kan worden.

    Ik ben een bvmama, maar ben het wél eens met het artikel. Of de man nou voor Numico werkt of niet, hij ís ook kinderarts dus ga er maar even van uit dat hij wel weet waar hij over praat.

    Met name het laatste stukje kan ik me helemaal in vinden:
    FV-mama's hebben het gevoel zich moeten verantwoorden waarom ze fv geven en voelen zich er soms zelfs schuldig over. Terwijl je gewoon je eigen keuze maakt en aan niemand verantwoording schuldig bent.

    BV-mama's krijgen ook regelmatig commentaar en hebben ook regelmatig het gevoel zich te moeten verantwoorden. Terwijl ook zij gewoon hun eigen keuze maken en niemand wat te verantwoorden hebben.

    Laat ieder toch zn eigen keuze maken, fv of bv, het is allebei goed. Dat het een net een beetje beter is, wil niet zeggen dat het ander slecht is. Het is geen keuze tussen goed en slecht, het is goed en goed.
     
  10. Esli

    Esli Bekend lid

    23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Hier ook hoor Fem, regelmatig "geef jij NOG STEEDS borstvoeding?"
    "Ze is al 6 maanden, je kan nu toch wel stoppen met die borstvoeding?"
    "Ze kan nu intussen toch wel de fles, wat heeft bv nou voor nut"?

    En laatst zelfs het toppunt, van iemand die zelf 3 maanden bv gegeven had? "Geef jij nog bv? Dat mág toch maar 3 maanden?"

    Dus ach, commentaar krijg je toch wel, wat je ook doet.
     
  11. valhalla

    valhalla Niet meer actief

    Zelf denk ik ook dat die man niet zo praat omdat hij voor Numico werkt maar voor Numico 'werkt' omdat hij deze standpunten heeft.

    Het is wel jammer dat er idd elke keer discussie ontstaat. Je geeft (denk ik) fv omdat je er achter staat of omdat bv niet lukte. Nou dat het niet leuk als dat laatste het geval is moet ik zeggen maar als dat het geval is vind ik dat je gewoon met liefde de fles moet geven. Het ene is misschien -iets- beter, maar aan elke keuze zitten zoveel mitsen en maren en iedereen wil denk ik gewoon het beste voor haar kindje. Zonder daar zich schuldig over te hoeven voelen of op een of andere manier verantwoording af te hoeven leggen aan anderen.

    En precies wat Esli zegt, commentaar is er toch wel. Als je in de ogen van anderen de perfecte moeder lijkt zal er wel iets mis zijn maar dat zal zich dan wel 'achter de voordeur' afspelen ofzo.

    Juist van de mensen hier die heel erg pro bv zijn heb ik echt lieve & motiverende reacties gehad toen de bv niet lukte!

    En zo heeft iedereen zijn eigen ideeen over wat goed is voor zijn of haar kindje. Of het nu gaat over thuis of ziekenhuis bevallen, openbare of christelijke school, wel of geen oorbellen als ze 1 zijn.... Whatever. Gewoon leven en laten leven en blij zijn dat we allemaal de vrijheid hebben deze keuzes te maken....
     
  12. Ma2Be

    Ma2Be Bekend lid

    13 okt 2006
    994
    0
    0
    Wat een onzin dat omdat die arts aan een voedingsmiddelenproducent is verbonden, hij daardoor bevooroordeeld zou zijn...

    Ik werk bij een farmaceutisch bedrijf, en toevallig is bijna de helft van de mensen die er werken arts of dierenarts. Vaak zijn juist de meest vooraanstaande artsen-onderzoekers aan een bedrijf verbonden, de top uit de hele wereld, omdat daar in het bedrijfsleven miljarden worden geinvesteerd in onderzoek en ontwikkeling van voedingsmiddelen en medicijnen. Onderzoeken waar in de wetenschappelijke sector veel minder budget voor is.

    De conclusie van het artikel is trouwens dat borstvoeding zeker voordelen heeft, maar dat uit de helft van de (wetenschappelijke) onderzoeken blijkt dat het 50-50 is, en dat dus tot op heden niet omonstotelijk is bewezen dat borstvoeding inderdaad beter is.Daar kan nog wel een wetenschappelijke discussie over worden gevoerd..

    Wat het artikel zegt, dat via de moedermelk pcb's en toxinen bij een baby'tje binnenkomen, daar zit wel wat in. Als je ziet wat voor rotzooi er eigenlijk in onze dagelijkse voeding zit, aan E-nummers, kunstmatige toevoegingen, gifbespoten groenten en genetisch gemanipuleerde voedingsmiddelen (ik noem er een paar..) dat geef je wel allemaal door aan je kindje. Bij de productie van kv is dat wel geheel uit te sluiten...
    Of je zou dan als melkmoeder lang voor de zwangerschap en bv al macrobiotisch / biologisch moeten eten, maar dan nog adem je bijvoorbeeld fijnstof in..

    Dit alles zegt overigens niet dat ik pro-kunstvoeding ben, ik geloof absoluut ook in borstvoeding maar durf niet te zeggen wat nou beter zou zijn als je alle punten in de discussie ter overweging neemt.
    Want, los van mijn eigen goede gevoel bij borstvoeding, heb ik daar namelijk helemaal geen verstand van, dus die discussie laat ik wel aan de wetenschappelijke experts over....
     
  13. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Zouden koeien die melk leveren voor kv niet in contact komen met schadelijke stoffen ?
    En door het produceren, vervoeren en weer afvoeren van benodigheden van kv wordt er juist meer afval gemaakt dus weer meer schadelijk stoffen in het millieu (waar je kindje in je baarmoeder al mee te maken krijgt d.m.v. vruchtwater)

    En stel dat kv ooit hetzelfde zou zijn als bv. Lijkt mij trouwens knap om levende cellen in kv te krijgen maar dat terzijde. Dan zijn er nog tig voordelen om bv te geven.
    Voor de moeder minder kans op borstkanker voor de menopauze, minder kans op botontkalking, minder kans op reuma. De moeder wordt vaak minder snel weer ongesteld (en wie heeft dat nou niet gemist) dus ook minder gebruik van maandverband e.d. beter voor het millieu. De wijze van drinken uit de borst is anders dan uit de fles= beter voor kaak en spraakontwikkeling. Bv is goedkoper en altijd bij de hand.
    Bv "produceren" is beter voor het millieu dan kv produceren. Bv is beter voor het dierenwelzijn.
     
  14. melissa73

    melissa73 Lid

    19 apr 2008
    96
    0
    0
    leidster KDV
    hallo dames,

    Ik hou me al zeer geruime tijd bezig met de vraag borst of flesvoeding.
    Zelf heb ik al twee oudere dochters die ik beiden fles heb gegeven.
    Nu ben ik opnieuw zwanger en mede door toch ook de stimulatie van buitenaf heb ik toch weer gekeken of borstvoeding een optie is.
    Zelf heb ik nl best heel veel moeite met de gedachte borstvoeding te geven.
    ( laten we zeggen dat ik één van de vele vrouwen ben die moeite heeft om iets moois/ sensueels van je lichaam opeens als iets functioneels te zien en ook emotioneel zo te voelen).
    Ik voel het niet als iets natuurlijks. Hoewel dit een groot taboe is is het wel iets wat onder veel vrouwen speelt maar weinig uitgesproken wordt.
    Toch vind ik dat ik me , al kost het nog steeds evenveel moeite, me er voor moet openstellen en moet kijken of ik het niet eens kan proberen.

    Zo ben ik al maanden bezig met info inwinnen. Op internet, via het kraamburo en via een lactatiedeskundige ( die overgens heel sportief écht alle kanten eerlijk belicht, dit in tegenstelling tot sommige moeders op internet )
    Wat mij erg is opgevallen is dat borstvoeding via diverse kanalen bijna agressief worden opgedrongen. Alle emancipatie ten spijt lijken we hierdoor regelrecht in de middeleeuwen terecht zijn gekomen.
    Via de overheid, de anti-reclame en via de gezondheidszorg.
    Vooral (sommige) borstvoedinggevende moeders zelf openen vaak bijna een heksenjacht op moeders die , om welke redenen dan ook, de fles geven.
    Heel venijnig word er dan aan het einde van een berichtje ( en dan bedoel ik op het internet, niet alleen dit forum) nog weleens toegevoegd: Je moet het zelf weten hoor, of: , flesvoeding is ook goed hoor, ieder zijn keuze..
    Maar de toon is gezet.

    Waarom deze borstvoedende vrouwen zo defensief zijn over borstvoeding en zichzelf zo sterk een missie stellen om ander vrouwen maar om te praten of er een mening over te geven is mij nog steeds een raadsel.

    Laatst las ik zelfs over iemand die trots was geweest dat ze een 'flesse-moeder'een schuldgevoel had aangepraat.
    Ook iemand die beweerde dat als je keuze viel op fles ipv borstvoeding, dat je je kind dan blootstelde aan serieuze gezondheidsrisico's...
    Waar gaat het dan over....
    Als jezelf borst geeft en je bent er heel tevreden over is dat fijn, waarom hou je je dan zo nog steeds met de vraag bezig en probeer je anderen zo van zijn mening over flesvoeding te halen?
    Andersom lees je bijna nooit.
    Ik snap die drijfveer dus gewoon niet.

    Ik heb ook een tal van ervaringen, maar ook die zijn strikt persoonlijk en geen maatstaaf.
    Mijn man heeft twee dochters uit een eerder huwelijk en ook ik heb twee meiden uit mijn eerdere relatie.
    Zijn kinderen komen uit een gezonde leefomgeving bij de veluwe. Zijn echter nog steeds regelmatig ziek ( oorontstekingen, keelontstekingen enz, waarvan één altijd darmproblemen heeft gehad) Eén van hen heeft ernstig overgewicht, de andere is iets te zwaar.
    Beiden hebben bijna een jaar borstvoeding gehad.

    Mijn dochters zijn nauwelijks ziek, geen huidproblemen of spijsverteringsproblemen, allergieen of iets dergelijks. Mooi op gewicht en groeien goed.
    Zij hebben flesvoeding gehad.

    Met deze info in het achterhoofd ben ik dus ook kritisch vragen gaan stellen naar lactatiedeskundige en diverse kraamburo's.
    Daar blijkt het één en ander, zoals gesteld in de borstvoedingspropaganda inderdaad vrij moeilijk te bewijzen. Vooral het statement van minder kans op wiegendood bij borst lijkt ver gezocht.

    In mijn werk ( leidster kinderdagverblijf) kom ik ook regelmatig heel veel problemen met borstvoeding tegen.
    Kinderen die niet uit de fles willen drinken, oververmoeide moeders die in tranen dan maar snel van hun werk naar ons toe komen omdat drinken anders niet wil lukken. Jaloerse broertjes en zusjes.
    En veel borstvoedingkinderen met krampjes. Ook ontroostbare kinderen bij wie de overstap van thuis en borstvoeding naar druk kinderdagverblijf maar met veel moeite kunnen maken.
    Resultaat: Ondanks onze goede bezetting en aandacht: gestresste groep ( andere kinderen krijgen daardoor vaak minder aandacht) gestresste moeder en nog erger: gestresste baby.
    Natuurlijk gaat het ook vaak wel heel goed, al is mijn ervaring dat het voor borst baby 'op aanvraag' vaak een stuk onrustiger is en minder rust krijgt dan een regelmatige flesvoeding baby.
    Helaas kom je er dan achter dat de informatie en begeleiding van borstvoedingsstimulerende instanties hier vaak aan ondersteuning tekort schieten en wij de steunpilaar van de ouders worden.

    Het stukje van die arts vind ik wel een goede.
    Waarom mag zoiets nou niet meer geplaatst worden.
    Waarom kun je het niet ter kennisgeving aannemen en ook eens de andere kant er van belichten?
    Als we alle voordelen mogen opnoemen ( en vooral ook alle nadelen van 'kunst'-voeding mogen oplepelen) waarom ook niet wat kanttekeningen bij borstvoeding plaatsen?
    Waarom moet er dan zo overheen gevallen worden door borstgevende moeders? Die hebben hun eigen keuze toch al gemaakt? Wat valt er dan toch zo te verdedigen vraag ik me af.

    Jullie zeggen dat de arts bevooroordeeld is omdat hij ook voor een bedrijf werkt. Ik vraag mij af of hij als arts onjuiste informatie mag verschaffen en of hij, gezien zijn functie, dat risico wil nemen.
    Bovendien spreekt hij niets tegen, hij zegt alleen dat zaken toch moeilijk te bewijzen zijn.
    Bovendien, is het niet zo dat borstvoedende moeders ook niet bevooroordeeld zijn door hun eigen ( kennelijk geslaagde) borstvoeding- ervaring? Waar komt de rest van de kennis vandaan? Beroepshalve of ook maar van horen zeggen?

    Natuurlijk zal borstvoeding het beste zijn ( onder goede omstandigheden, dus als je tenminste zelf goed eet en geen schadelijke stoffen binnenkrijgt of rookt).
    En het is prachtig als je het kunt en wilt geven met die gedachtegang dat je het kind ook in zijn verdere jaren bewust en goed gevarieerd laat eten, ( iets wat , frappant genoeg, kennelijk tegenwoordig nog veel moeilijker is of te vaak weer wordt verwaarloosd, dus waar blijf je dan met je verhaal)
    Maar laten we die heksenjacht op flesvoeding eens staken.
    En stop er nou eens mee om vrouwen die, met welke reden dan ook, met flesvoeding beginnen te veroordelen.
    Het is toch absurd dat deze vrouwen zich bij voorbaat al moeten verontschuldigen of uitleggen dat borstvoeding niet gelukt is.

    Ik ken er zat met hele goede redenen ( bijv. moeder die letterlijk enorm ziek ervan werd met operatie tot gevolg, zusje werd behoorlijk verwaarloosd en man kon niet langer vrij nemen..zij heeft uiteindelijk voor haar gezin boven borstvoeding gekozen).

    Laten we nou eens openstaan voor beide mogelijkheden.
    Ik denk dat het voor elk kind uiteindelijk veel beter is als de enorme druk en het schuldgevoel van borstvoeding geven eraf is.
    Als je er wel helemaal achter staat en het wel lukt is het alleen maar mooi meegenomen.
    De beste voeding voor een baby is volgens mij nog altijd rust en liefde, heel veel liefde. Daar hoort geen verdriet of frustratie bij.

    gr, melissa
     
  15. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Melissa73: leuk dat jij je zo verdiept in voeding voor je kindje !
    Jij schrijft dat over een heksenjacht. Meid geloof me ik krijg ook de nodige commentaren. "Goed" doe je het waarschijnlijk toch nooit.
    En zoals jij er moeite mee hebt om "om iets moois/sensueels van je lichaam opeens als iet functioneels tezien en ook emiotoneel tevoelen" zo heb ik er moeite mee dat kindjes gelijk kv krijgen zonder uberhaupt bv te proberen. Dat mag elk voor zichzelf voelen toch ?
    Ik ben het alleen niet met Dr. Sauer eens. En bv agressief opgedrongen ? Ook dat merk ik niet. De cb arts had het er zelfs al over dat mijn zoontje er wel zonder kon en dat alleen moeder er nu nog zonder zou moeten kunnen. En de ha wist mij te vertellen dat er geen antistoffen meer in de bv zouden zitten. Om even een paar voorbeelden te noemen. Zelf wordt ik eerlijk gezegd een beetje naar van al die kv reclame en kv in zwangerschapsdozen enz. Overal maar flesjes e.d. Bijv. zoek maar een eens geboortefelicitatiekaarjte waar geen flesje op staa, maar een kindje aan de borst op staat. Niet dat ik iets tegen flesjes heb op die kaartjes maar ik heb wel het idee dat de fles gewoner wordt gevonden dan de borst.
     
  16. randi

    randi Niet meer actief

    nou bij mij werd bv wel agressief aangeraden hoor en was daar helemaal niet van gediend. de moment dat ik hoorde dat ik der twee verwachtte was de beslissing om fv te geven ook direct genomen bij mij. heb mijn andere 2 nochthans bv gegeven maar was ook niet vergeten hoe vermoeiend het was om op een bepaalde moment om de 2 uur te voeden, de stuwing en hoe vermoeid ik was op bepaalde tijden en dit met 1 kind dus zag het met 2 helemaal niet zitten ook omdat ik wist dat ze zeker 4 weken te vroeg geboren gingen worden en dus de civeuse inmoesten waardoor ik al continu moest afkolven. nou kreeg ik direct al comentaar in het ziekenhuis van; madam juist voor prematuren is bv goed en beter en.... ja en? ze doen het prima op fv ook en hebben buiten hun reflux die onder controle is met medicijnen het prima ermee en die reflux hadden ze evengoed met bv. snap wel dat bvgevende mama's ook wel comentaar krijgen zeker wanneer ze langer dan 6 maand geven maar mama's die fv voeding geven krijgen ook comentaar en zelfs vanaf het begin en dit meestal nog door bvgevende mama's en dat vind ik zo spijtig. vind gewoon dat je ieders keuze moet respecteren en als een arts de kant van fv laat horen mag dat best. als de kant van bv wordt gegeven komt er toch zo gene comentaar op ook als die persoon bv werkt voor de bvliga.
     
  17. Judy77

    Judy77 Fanatiek lid

    31 aug 2006
    1.699
    0
    0
    Weet je wat ik nou zo jammer vindt......?

    Dat er hier vaak gesproken wordt over het feit dat de één het erg vindt KV te geven en de BV maffia achter zich aan krijgt en geconfronteerd wordt met reclames en artikelen dat bv beter is.....
    .....maar dat, zoals Nemo hierboven, moeders die BV geven juist weer klagen over de hoeveelheid KV in pakketten en flesjes enz enz...

    Gut, toen ik vroeger bang was zwanger te zijn, omdat ik nog niet zwanger wilde worden, zag ik alleen maar luierreclames. Toen ik rijexamen moest doen en daar zenuwachtig voor was, waren er alleen maar autoreclames...
    Het is maar net wat zo enorm in je "mind" zit! Dus kappen nou.....niet meer verbolgen, geirriteerd of geraakt zijn/worden door de media, dat is zo'n psychologisch bedrog!

    Waar het mij om gaat is dat het fijn is dat deze dr. Sauer BEIDE mogelijkheiden als gezond en goed betitelt!

    Kijk, dat BV de kans op borstkanker verkleint, nou ja, dat is mooi meegenomen, doet de pil ook niet de kans op een vorm van kanker verkleinen? Dan ga ik toch ook niet continue de pil slikken?
    En dat BV je kindje moeilijker laat wennen op het kdv, nou, ken er ook velen die FV kregen die errug veel moeite hadden, omdag ze alleen de fles van mama wilden of gewoon vreselijk eenkennig waren....
    En zo hoor ik ook geruchten dat juist bv de allergie-genen van moeder makkelijker over kan geven aan het kindje, waarbij tot nu toe juist werd gezegd dat kv allergie niet kan voorkomen, maar bv wel....zucht, geruchten, discussie, maffia: STOP!

    Laten we nu blij zijn dat we die achterlijke discussie kunnen staken, omdat blijkt dat BEIDE voedingen voordelen en nadelen hebben, maar vooral dat BEIDE GEZOND zouden zijn, daar ben ik wel blij om!
     
  18. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Ik was er natuurlijk niet bij dus mischien heb ik het fout. Maar was het niet gewoon info i.p.v. commentaar ? Ik neem toch aan dat jij ook vind dat de hulpverlening jouw info moet geven hoe voor je kindje te zorgen ? Bijv. de kraamverzorgster leert ook je kindje te wassen en te temperaturen en hoeveel kruiken je dan geeft ?

    En wat mij dus opviel toen mijn zoontje geboren was en wekraamvisite krege. Echt bijna iedereen vraagt of je bv geeft. Als ik dan ja zei dan kreeg ik echt de meest verschrikkelijk verhalen te horen: geen melk, pijn, kloven, kindje te veel afgevallen, kindje niet tevreden enz. enz. Mensen vertelde bij mij altijd gelijk hun verhaal waarom ze kv zijn gaan geven. Ja wat boeit mij dat als je bij mij op kraamvisite komt.
     
  19. randi

    randi Niet meer actief

    nee hoor het was geen advies, ze vroegen eerst van wat ik zou geven en toen ik zei van fv zeiden ze direct en waarom geen bv? toen ik zei dat ik dit niet zag zitten met een tweeling en me beter bij fv voelde was het van; mevrouw u beseft toch dat voor prematuren betr bv te geven is en u ontzegt hun zo hun antistoffen die zo ohzo nodig hebben want hun weerstand is al veel zwakker en zo kan ik wel effe doorgaan. heb dan ook vrank en vrij geantwoordt dat dit mijn keuze is en dat ze hun gemoei voor hun mochten houden en als ze toch willen dat de mama's daar bv geven ze in de eerste plaats maar eens moesten zorgen dat die mama's de plaats en privacy hebben omdit te doen want ze hadden er maar 1 lokaal om bv te laten geven en de rest was met een scherm tussen de coveuse bedjes en een groot venster waar bezoek en verpleging langs liep en konden binnen kijken. enja die verhalen krijg je natuurlijk wel te horen is net zoals bij bevallingsverhalen krijg je de horor ook eerst te horen zodat je nog huiverig wordt om natuurlijk te bevallen
     
  20. Judy77

    Judy77 Fanatiek lid

    31 aug 2006
    1.699
    0
    0
    Wat zei ik nou, stoppen!
    KV moeders voelen zich aangevallen over BV
    BV moeders voelen zich aangevallen over KV

    Nog steeds geldt: van beide voedingen is nooit bewezen dat het SLECHT is en van beide voedingen zijn we allemaal groot geworden.......toch?

    Lees nou de tweezijdigheid van het artikel en laten we een keertje tot elkaar komen in plaats van alles alleen maar goed te praten of juist te veroordelen!
     

Deel Deze Pagina