Tjonge.. lekker belangrijk allemaal. Als zij de ruggeprik zaligmakend vond, prima toch? Omdat wendy dit vond, betekend niet dat ik er straks ook persé één wil hebben, omdat volgens haar 'het de uitvinding van de eeuw' schijnt te zijn. Zij heeft het nu zo eenmaal ervaren en dat mag je gerust zeggen vind ik. Ook op tv
Jij misschien niet, maar het is angstaanjagend hoeveel mensen iets klakkeloos aannemen "omdat ...(in dit geval Wendy)... het zegt". Als BN'er moet je er gewoon rekening mee houden dat mensen je als voorbeeld kunnen zien. Dat hoort er nu eenmaal bij. En natuurljk mag ze best zeggen hoe blij ze was met haar ruggeprik, maar het was wel zo fijn geweest voor de medische wetenschap in dit land als ze er ook ff bij had vermeld dat er ook risico's aan (kunnen) zitten of dat het niet voor elke vrouw zo ideaal is...
Haha, ik deed de bevalling zonder pijnbestrijding. Al hadden ze me met een pan op de kop geslagen, ik kon gewoon niet praten Wou roepen om pijnstilling maar riep alleen maar: ,, K*T'' auwwwwaaa! en help, help. Bekend of niet Wendy heeft een mening
Ik heb ook geen pijnbestrijding gehad maar dat ze er zo moeilijk over doen om dat te geven, die ervaring heb ik helemaal niet gehad. De verloskundige bij de controles vroeg zelf of ik dat wilde. Toen eenmaal de bevalling begonnen was gaf ze zelf aan dat ik wel op tijd aan moest geven of ik een ruggenprik wilde want ze zei als ik rond de 6cm ontsluiting had ze niets meer voor me konden doen. Ik vind ook maar dat is mijn mening dat als je nooit bent bevallen al bij voorbaat aangeeft dat je pijnbestrijding wilt een beetje onnodig, en een vrouw kan aardig wat hebben hoor. Maar goed iedereen is anders en ik geloof dat Wendy haar eerste bevalling niet zo vlotjes was verlopen. Misschien als mijn eerste ook zo erg was geweest dat ik er anders over zal denken maar mocht ik ooit weer gewoon kunnen bevallen dan probeer ik weer zonder. Misschien is het niet handig om het zo op de tv te zeggen maar om daar nou zo'n ophef over te maken.
Wat een ophef om niks. Alsof Wendy van Dijk verantwoordlijk is voor de informatieversterkking rondom de ruggenprik . Het is de taak van de verloskundigen en gynaecologen om tijdens de controles hier aandacht aan te besteden. Als vrouwen klakkeloos alles van Wendy overnemen en de informatie van hun behandelaars vergeten zegt dat meer over de manier waarop de informatie wordt verstrekt of over de vrouw in kwestie. Lekker makkelijk als een beroepsgroep met hun vingertje naar wendy gaat wijzen.
Ik kan natuurlijk niet voor iedereen praten, maar diegeen die bij mij zijn bevallen werden echt niet anders behandeld dan anderen. Misschien omdat het mijn werkgebied is, maar ik snap de achterliggende reden van de anaestesisten/gynaecologen wel. Natuurlijk mag Wendy vertellen dat ze een ruggenprik heeft gehad en dat dit haar bevalling "goed" heeft gedaan. Maar als 'rol-model' zullen er nu velen zijn die haar woorden letterlijk meenemen naar de verloskamer en zonder na te denken over enige risico's die een ruggenprik met zich meebrengt om een ruggenprik vragen. Er zitten namelijk niet risico's voor moeder aan, maar bij een ruggenprik heb je een verhoogde kans op koorts. En bij koorts gedurende de bevalling......meestal opname baby op neon en preventief Antibiotca. (en dit is maar 1 van de vele risico's) Kwebbel
In dat geval vind ik het meer aan de vrouw in kwestie liggen dan aan Wendy van Dijk. Zo vrouw neemt dan schijnbaar het advies van elke willekeurige flapdrol over, zoals buuf, zus etc en dan maakt het ook niet meer uit wie het zegt.
Je wilt niet weten hoevaak dat gebeurd! Daarbij zelf de 'dokter' willen spelen want zuslief, buuf etc etc heeft dat ook zo gedaan/gehad Kwebbel
ten eerste: Ik kan me voorstellen dat Wendy zoiets spontaan heeft geroepen ze was pas net bevallen en na een pittige bevalling van de eerste kan ik me voorstellen dat je zoiets uitroept zonder over de consequenties na te denken Kwebbel beetje offtopic maar ik vraag me dus af of die risico's van tevoren ook bekend worden gemaakt. Ik wist het dus niet. Ik ging voor een thuisbevalling zonder pijnstilling helaas na 2 nachten weeën nog maar 2 cm ontsluiting en totaal uitgeput dus ik moest naar het ziekenhuis. Daar kreeg ik een 3 uur durende weeënstorm die zorgde voor maar 1 cm erbij en toen kwam de vraag: wil je een ruggeprik? Nou als je zo moe en uitgeput bent en zoveel pijn hebt en je weet niet waar je het moet zoeken dan zeg je wel snel ja hoor ( achteraf had ik het zonder ook niet gered denk ik) maar eigenlijk wist ik niet waar ik ja op zei. Ze kwamen mij inderdaad elke keer temperaturen ik vroeg me toen niet af waarom pas later kwam ik er achter dat je koorts kon krijgen. En wat evt andere risico's zijn wist ik toen ook niet...
@ Trees....ik denk ook dat het de artsen juist daar om gaat. Om al die vrouwen die het 'klakkeloos' van Wendy overnemen.
Berna...het hoort wel verteld te worden. Ikzelf probeer altijd zowel de voor als nadelen uit te leggen. Maar ik denk dat een barende eigenlijk bijna altijd alleen de voordelen hoort. Vooral als die al langer aan het weeen is. Nu weer on-topic.
Ik weet niet op welke wijze een verloskundige of gynaecoloog hierover informatie verstrekken, maar zou dit niet uitgebreider, duidelijker etc. moeten gebeuren? In ieder geval niet alleen in de hitte van de strijd, maar ook al een gespreksonderwerp voor de bevalling tijdens de controles. Als ze Wendy kunnen onthouden, zouden ze dit ook moeten kunnen onthouden!
Als mensen aangeven van te voren dat ze willen bevallen met pijnbestrijding lijkt mij dat dat ook besproken wordt. Bij ons in het ziekenhuis in ieder geval wel. Ook bij onze info-avond komt het ter sprake. Maar ik praat natuurlijk alleen over onze eigen afdeling Kwebbel
@Trees....toch nog heel even off-topic Wat super dat deze beeb bij jullie is gebleven....ben helemaal blij voor jullie. (las je onderschrift en site) Kwebbel
Lekker belangrijk, haha, ze had zeker moeten zeggen 'ooooh, die ruggenprik was ideaal, maar er kunnen wel nadelen aan kleven, te weten:....' Het is een presentatrice, geen arts, snap de hele ophef niet. En bovendien, hier in Nederland is een ruggenprik of pijnstilling bij de bevalling nog steeds een beetje 'taboe'. Amerika is weer het andere uiterste, maar er is ook nog een gulden middenweg. En inderdaad, licht mensen goed in tijdens de zwangerschap en niet van 'dat zien we tegen die tijd wel' over de mogelijkheden, de voor- en nadelen.
Ik snap niet dat er altijd zo moeilijk over pijnbestrijding wordt gedaan in NL. Ik ben ook bevallen met een ruggprik omdat ik bij mijn ingeleide bevalling vreselijk lag te creperen in een weeenstorm. Ik moest echt smeken om een ruggeprik. Mijn god wat was dat een verademing!! Pijnloos was het nog steeds niet (pijnbestrijding stond op de laagste stand) maar het was prima te hebben.
Helemaal mee eens! Ik vind het ook nogal triest dat ze wel een beschuldigende vinger wijzen naar Wendy en zelf kennelijk dus tekort schieten in hun informatieverstrekking. Als Wendy het zo heeft ervaren mag ze dit van mij roepen. Betekent niet dat ik het acuut ook wil hebben bij m'n bevalling. Buiten dat is het heel persoonlijk en vind ik het niet aan anderen om te bepalen of je het wel/niet met pijnbestrijding moet doen. Niets mis met je eigen keuze. Helaas wordt het in NL nog al te snel als 'not done' beschouwd om wel pijnstilling te willen, terwijl in andere landen dit 'gewoon' is.
Mijn verloskundige had me gisteren ook even op het hart gedrukt dat wanneer je je slijmprop verliest, je niet meteen naar het ziekenhuis hoeft! Dat wist ik al wel, maar ik begrijp dat verloskundigen niet zo tevreden zijn met zo'n uitspraak...