Dan laat het maar zwart op wit zetten want ik zei dit ook na de eerste bevalling toen ik heb gesmeekt om een ruggeprik! Helaas heb ik bij de 2e bevalling nog harder moeten smeken... en niet gekregen :x
Aan zowat ieder medisch gebeuren kleven risico's of bijwerkingen of het nou medicatie, algehele narcose of een operatie is. Ik heb in mijn omgeving nog nooit gehoord van bijwerkingen van de ruggenprik en ken behoorlijk wat vrouwen die hem gehad hebben, toeval of niet? Als het echt zoiets vreselijk gevaarlijks zou zijn (want daar gaat het nu op lijken) zou het toch niet standaard gegeven worden in veel van onze buurlanden en de VS.
Zonder vakkennis, ja duuuh!!!! Gelukkig is kinderen baren met een ruggeprik niet haar vak! Zij vertelt haar mening, haar ervaring, en haar beleving. En haar positie is een moeder,een vrouw, een fris bevallen bn-er. En of het nu wel of niet verstandig was om zoiets te zeggen, formuleren kunnen ze ook niet bij de media. Van een mug een olifant maken, laat die vrouw lekker haar mening geven.
Ik moet zeggen dat mijn eerste gedachte ook was dat het niet zo slim is dat zo'n bekend persoon zo makkelijk praat over een ruggeprik. Er zitten ook risico's aan. Mijn nicht in de US heeft 4 x bij de bevalling een ruggeprik gehad en 2 x is dit uitgelopen op een week lang een verlamd gevoel in haar benen. (Ook niet kunnen lopen)
Ik heb al drie bevallingen meegemaakt en ben er nog steeds op tegen maar zoals ik al een paar keer eerder zij dat is mijn mening Liefs
ik vind het zo opgeblazen allemaal. Zij heeft het al erg prettig ervaren en zo een wat prettigere bevalling gehad. Ik had het zelf precies zo kunnen zeggen. Ja, zij is bekend, maar goed, de media maakt er altijd zo'n spectakel van. beetje jammer....
Snap ook niet zo goed waar al die ophef voor nodig is. Als zij blij was met die ruggeprik, goed voor haar toch? Waarom mag ze dat niet zeggen?
er zijn echt veel bijwerkingen aan een ruggenprik, zelf heb ik tot 6 maand na bevalling met een doof tintelend gevoel tussen de schouderbladen gelopen,dit had ook blijvend kunnen zijn. en dat is geen pretje...!! maar on topic...ik vind dat ze best haar mening mag geven, zij was gelukkig met die ruggenprik, dan is het goed toch
Ik zeg niet dat ze er niet zijn,m maar dat ik ze niet ken en nog nooit gehoord heb in mijn omgeving. Mag ik vragen welke ruggenprik je gehad hebt?
zijn er soorten ruggenprikken dag ? heb een epiduraal gekregen, dacht dat dit de enige was bij een vaginale bevalling ??
achja... t'is wendy... hé... die is niet zo slim. maar wel een berg publiciteit nu. dus da's weer wel slim. ook negatieve publiciteit is immers publiciteit.
Is misschien niet handig van Wendy, want het blijft een medische ingreep. Maar vergeet niet dat anaestesiologen tot ong. 1,5 jaar terug gewoon lekker merendeels van 8.00-17.00 werkten want als er geen medische indicatie was kwamen zij op zaterdavond echt niet uit hun bed voor jouw ruggeprik. Toen mochten vrouwen opeens een verdoving bij de bevalling en moeten ze opeens op vreemde tijden werken, daar balen ze van . Dus als iemand dan promoot het toch vooral te doen zien zij hun vrije tijd opgeslorpt worden hahaha NL is zo'n beetje het meest calvinistische en achtergebleven land als het gaat om pijnbestrijding bij bevallingen. Alle landen in onze omgeving zijn hier veel progessiever mee én toch niet meer complicaties tijdens of na bevallingen rara groetjes!
quote : Toen mochten vrouwen opeens een verdoving bij de bevalling en moeten ze opeens op vreemde tijden werken, daar balen ze van . Dus als iemand dan promoot het toch vooral te doen zien zij hun vrije tijd opgeslorpt worden hahaha unquote. daar ben ik het niet mee eens, Ik heb nl van mijn verloskundige vernomen dat de anesthesist in geval van een ruggeprik de gehele bevalling aanwezig moet zijn ivm eventuele complicaties. Dus als jij al van 08.00 tot 17.00 hebt gewerkt en je wordt 's avonds ook nog eens opgeroepen voor een ruggeprik, heb je de kans dat je de hele nacht een bevalling aan het bijwonen ben, om 's morgens vroeg weer 'fris' aan de slag te moeten gaan. Denk dat dat nogal onverantwoordelijk is. Verder ben ik van mening dat er soms iets te makkelijk over een ruggeprik wordt gedaan. Een vriendin van mij had voor de bevalling al besloten voor een ruggeprik te gaan. Om zo geen pijn te hoeven lijden. Maar hoort een bevalling geen pijn te doen? Je hebt 9 maanden je kindje gedragen en het (pijnlijke) proces van uitdrijving is zo ook mentaal proces van losmaking van je kindje. Hoe ze verder in europese landen tegen een ruggeprik aankijken weet ik niet, maar hier in Italie staan ze er niet voor te juichen. Eerst probeer je zonder, zien de verloskundigen dat het echt niet gaat dan zijn hun degene die je het aanbieden. Denk dat dit de beste manier is.
Ieder ziekenhuis heeft meerdere anesthesiologen, hier klein ziekenhuis met 7 man. Een academisch ziekenhuis heeft soms wel 30 man rondlopen (arts-ass niet meegerekend). Er bestaat ook nog zoiets als avond- cq weekenddienst.
Ik vind het zo jammer dat er zo bekrompen gedaan word over de ruggeprik... natuurlijk moet het niet als zaligmaken woren gepromoot. Maar in NL word idd vaak nog gedaan of het een doodzonde is als je een ruggeprik nodig hebt! Natuurlijk zitten er grote nadelen aan, maar wat als je als vrouw volledig uitgeput bent en geen kracht meer hebt? Lijkt me een ruggeprik nog altijd beter dan een speodkeizersnede? Ik heb zelf 48 uur weeen gehad (vrij heftige de laatste 12 uur) en er was pas 1 cm ontsluiting! Ik gaf om 5 uur 's ochtends aan dat ik echt niet meer kon en de weeen niet meer opgevangen kreeg.. ik wilde pijnbestrijding! Wat werd mij verteld, ja de gyneacoloog komt om 8,30 en dan gaan ze in overleg en dan kan je eventueel een ruggeprik krijgen als de gyn dat goed vind. Wat dus betekent dat je gewoon moet gaan zitten wachten idd tot die gasten gezellig uitgebabbeld zijn... uiteindelijk om 10.30 kreeg ik mijn ruggeprik. @Isademi: fijn voor jou dat je door je wilskracht de bevallig op eigen houtje hebt kunnen doen. Heel stoer dat je alle pijnbestrijding hebt afgeslagen. Ik ben waarschijnlijk een enorm watje en heb ook geen wilskracht want ja.. ik ben gezwicht vor een ruggeprik. Toch wel erg van mij he? Had graag net zo stoer als jij geweest.... pffff
Suze ook jij bent stoer door toe te geven dat je het niet meer trok: bevallen is hel en je bent echt geen beter mens als je afziet van pijnbestrijding. Ik weet niet of gister iemand de keuringsdienst van waarde heeft gezien, maar daarin gaf de gyn aan dat bevallen volet als amputeren en daar wil je toch ook voor worden verdoofd? Deze gyn vond het de normaalste zaak van de wereld om een ruggeprik te geven!