Artsen niet blij met Wendy van Dijk

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door chantal26, 24 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suze238

suze238 Actief lid

9 mrt 2009
    296
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    spijkenisse
    @maria74 dankje!
    kijk dat is nog eens een gyn waar we blij van worden.. is tochwel zo eerlijk?
    Ik bedoel tuurlijk is het belangrijk dat we de nadelen niet uit het oog verliezen en als je zonder kan prima toch? Maar waarom moet er zo negatief gesproken worden over de ruggeprik, als je hem nodig hebt, heb je hem nodig toch?

2. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    .... vroeger trokken ze je kiezen ook zonder verdoving....
    niks " hoort" .... het is allemaal aan tijd en wetenschap gebonden!

" hoor je niet dood te gaan als je kanker krijgt? " vroeger wel! n u niet meer etc....

Maar goed, dit bljift toch een eindeloze discussie... je moet gewooon goed geinformeerd worden over een ruggeprik en de eventuele risico's die er zijn, die zijn er bij alle medische behandelingen! en dan moet je voor jou persoonlijk een keus maken, sommige doen dit op voorhand en sommige wachten af.

Mijn persoonlijke mening is dat ik gewoon blanco de bevalling inga, ik heb me ingelezen over ruggeprik en risico's e.d. en mocht het zo'n heftige/langdurige bevalling worden dat ik het echt niet trek of wat dan ook, dan sta ik er wel voor op en in overleg met de VK.

3. suze238

suze238 Actief lid

9 mrt 2009
    296
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    spijkenisse
    idd, gelukkig dat we de wetenschap hebben anders zou iedereen met kanker idd nog doodgaan... en nu niet meer.

Was vroeger het sterftecijfer rondom geboorte ook niet veel hoger?? Dankzij wetenschap zijn er gelukkig genoeg nieuwe medicijnen en methoden om pijn en complicaties te bestrijden/voorkomen.

4. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Die Wendy, zegt ze eindelijk eens iets zinnigs! :D

En wat een gezeur van die artsen, het nog altijd HUN taak om mensen goed voor te lichten over de voor- en nadelen van een ruggenprik en niet Wendy van Dijk. Die mag, net als , zeggen dat ze iedereen een prik aanraadt! :)
    En dat argument van Maria74 is ook iets wat mij te binnen schiet als ik dit soort bezwaren van artsen hoor. Het is nu eenmaal sinds 1 januari 2009 protocol dat de vraag om een ruggenprik van een bevallende vrouw al indicatie is om m te geven. En dat je dan als maatschap van anestesiologen duurder uitbent omdat je achterwacht moet hebben, tja... het zij zo. Dan had je het met z'n allen maar niet moeten afspreken!

5. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16

Waarom kan het niet verplicht worden dat er 24 uur per dag een anesthesist beschikbaar/aanwezig moet zijn. dat is in de rest van europa ook het geval/. Wat als jij op zondagnacht aan het bevallen bent en je moet een spoedkeizersnee?? zijn ze mooi te laat.

Ze zijn zo truttig en ouderwets in Nederland met ruggeprik. Het zou niet goed zijn voor de band van kind en moeder(de Beatrice clan). je weet niet wanneer je moet persen. je kan erdoorheen persen. Daar zijn inmiddels ook allemaal hulpmiddelen voor.
    Nederland heeft als enige Europese/westers land geen ruggeprik. De risico's zijn veel kleiner daardoor????? Waarom staat nederland dan bijna bovenaan op het lijstje doodgeborenen en complicaties tijdens bevalling??? Mag iemand mij uitleggen.

In Nederland word je door de verloskundige zo laat naar het ziekenhuis gestuurd. 2 vriendinnen van mij zijn afgelopen decmber bevallen. Wilde allebei in het ziekenhuis. vk komt kijken en geeft aanik kom over een paar uur terug en dit een paarkeer. tot ze terug komt en er ineens volledige ontsliting was . Moesten ze thuis bevallen. wat aser toch iets mis gaat? zij wilde in het ziekenhuis maar kregen de kans niet. Straks is er toch ietsmet het kindje dat bij een ziekenhuis bevalling voorkomen had kunnen worden

De nadelen van Ruggeprik zijn zo te verwaarlozen tegenover wat er ook allemaal fout gaat bij de thuisbevallingen in Nederland. Het is meer een nadeel voor de anesthesisten.

Ik ben blij dat Wendy dit heeft gezegd en wellicht durven de vrouwen nu meer op te komen voor haar eigen rechten.

6. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Toch grappig dat er over verdoving bij de tandarts heel normaal gedaan word, hoort er zowat bij, maar pijnbestrijding bij een bevalling is nog steeds taboe..vreemd hoor.

Laat Wendy lekker zeggen wat ze wil, alleen omdat ze met dr kop op tv komt moet ze nadenken wat ze zegt? nee hoor....als zij blij was met dr epiduraal, lekker zeggen en ik ben blij voor dr! Dat gezeik zeg....bah....laat dr lekker!

7. heelgezond

11 mrt 2010
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het nadeel van zo'n uitspraak van een bn-er is misschien wel dat heel veel vrouwen (zonder indicatie) op die manier willen gaan bevallen door haar uitspraak. Niet vergeten, dat pijn ook een functie heeft en een signaal afgeeft. In sommige gevallen is het noodzakelijk en is het mooi dat de ruggenprik er is. Maar voor anderen (???) vergeet niet dat het in je bloedbaan komt en dat het kind ook deze stoffen nog mee krijgt. Daarbij komt nog eens dat het gaat om een medicijn en die zijn niet altijd onschuldig, wat zijn de bijwerkingen? De ene persoon is gevoeliger dan de ander en een kind dat nog geboren moet worden al helemaal. (voor de moeder als voor het kind is het een belasting voor de lever, die een ontgiftende functie heeft in het lichaam)
    Dus als het even kan natuurlijk bevallen en anders op advies van een arts. In Amerika gaan bijna alle bevallingen met ruggenprik, jammer genoeg wordt er niet over de risico's nagedacht. Gelukkig zijn de artsen in Nederland nog wat terughoudend.

8. Maria74

Maria74 Niet meer actief

9. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Maria, je bent een vrouw naar mijn hart! :D Het is inderdaad zo calvinistsich allemaal, blegh! Pijn heeft een functie zegt heelgezond. Prima als je dat zo kan zien al als je bevalling daardoor prettig verloopt, maar ik ben modern en ik ga geen pijn lijden als het niet hoeft en er een (voor mij) acceptabel alternatief is voor pijn.

Trouwens, als we zo gaan beginnen dan zat ik hier niet en mijn Mini ook niet. Ik ben namelijk ingeleid met 42 weken toen er nog geen teken was van dat het uit zichzelf zou beginnen (geen mm ontsluiting) en dan kan ik denken: ja, het is de natuur, hoort erbij maar dan weet ik zeker dat het mis was gegaan. Het vruchtwater was namelijk op. Maar ja, de natuur geeft dat aan.
    Nee hoor, we beschikken over de mogelijkheden en ik vind dat iedereen die er gebruik van wil maken, vrij is om die keuze te maken. Net zoals je vrij bent om de keuze te maken voor een thuisbevalling of geen pijnbestrijding.

En natuurlijk denk je als vrouw en ook als arts na over de mogelijke gevolgen en risico's. En natuurlijk doen ze dat ook in de VS, daar zijn de gevolgen namelijk wel wat groter dan hier als het misgaat (denk aan enorrrrme lawsuits voor belachelijke bedragen).

10. 4days

4days Niet meer actief

Ik vind het een hele hoop ophef om heel weinig... ;)

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Oh ja joh? Dan weet jij meer dan de meeste Europese landen...:(

12. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek

Ik vind dit helemaal niet vreemd.
    Een bevalling is pijn die door je eigen lichaam gecreeerd word en daar is beter mee om te gaan dan pijn die door een ander toegebracht word zoals door een tandarts.
    Als iemand je pijn doet, probeer je instinctief dat te voorkomen.
    Als je lichaam het zelf doet heeft dat geen zin.
    Daarom is het heel normaal een verdoving te krijgen bij boren/tanden trekken oid.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat iedereen vrij moet kunnen kiezen voor een ruggeprik.
    Maar ik vind dat veel vrouwen het te makkelijk doen.
    Alleen al om de angst dat het pijn gaat doen.
    NATUURLIJK gaat het pijn doen, maar potjandorie je krijgt er wel swerelds grootste wonder voor terug!

Ik heb zelf een spuitje in het been gehad. maar toen ik op het punt was dat ik dacht dat ik doodging had ik ook een ruggeprik willen hebben...Dat mocht niet meer ivm te veel ontsluiting ;)
    Maar ben achteraf blij dat ik dat niet heb gedaan.
    Ik ben er alleen van overtuigd dat de natuur het allemaal zo geregeld heeft dat wij vrouwen het zelf ook aankunnen.

Nog zoiets, zag laatst op televisie: Mevrouw u heeft volledige ontsluiting, u mag nu een epidurale(sixteen&pregnant)
    Maar hier mag het niet meer na de 6cm ofzo?
    Wat is dat dan voor onzin????????

13. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Ik wou dat ik bij mijn 1e een ruggenprik gekregen had! Ik ben door een hel gegaan en mijn gyn en vk van de 2e begrijpen het niet dat dat toen zo gegaan is (had toen andere vk).......het is heel traumatisch geweest voor me. nee dan liever een ruggenprik.

14. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik vind dat je nooit mag oordelen over iemands pijnbeleving, of het nou door moedertje natuur wordt aangegeven (bevalling) of niet (tandarts). Dat is zooooo persoonlijk!

En ik weiger mezelf een loser te voelen omdat ik wel voor een ruggenprik heb gekozen. En ik hoop dat als ik eens beval zonder ruggenprik, dat ik me dan niet beter voel dan mensen die dat niet hebben aangekund, cq mezelf bij Mini. :)

15. heelgezond

11 mrt 2010
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    #115 heelgezond, 14 mrt 2010
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2010
    die site is natuurlijk erg objectief? inderdaad een hoop ophef.
    een vrouw weet inderdaad wanneer haar grens bereikt is en een arts weet wanneer het noodzakelijk is.
    Maar om het iedereen zomaar aan te raden die wil gaan bevallen(???) daar ging het toch over?

16. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ja maar waar het om gaat is dat iedereen toch mag doen met de aanbeveling wat ze ermee wil? Alsof vrouwen nu gaan zeggen: "o, als Wendy van Dijk het zegt, dan zal ik ook wel een ruggenprik nemen". Ik denk niet dat dat veel zal gebeuren, dit is juist zo'n onderwerp waar zwangere vrouwen veel over nadenken.

En.... het is in NL ook nog lang niet zo dat je een ruggenprik kan "bestellen" (in de meeste gevallen en als dat wel kan, is dat altijd nog de overweging ism een arts). Je kan besluiten om ervoor open te staan of niet en dan is het nog maar bekijken hoe je bevalling verloopt.

En op zich denk ik dat de artsen blij moeten zijn met haar uitspraken want het lokt toch weer discussie uit en dat is altijd goed natuurlijk, zo kunnen vrouwen een weloverwogen beslissing nemen tot hoever ze willen gaan en met welk middel (of zonder).

17. adi

adi Niet meer actief

Er hoeft toch niet zo hysterisch omgegaan te worden met elke mogelijke uitspraak in dit land~!

Wendy van Dijk weegt 1,5 maand na haar bevalling ook weer 45 kilo of zo, gaan wij dat nu ook allemaal doen? ;)

18. Rosado

Rosado Niet meer actief

Nou als dat zou kunnen :p;):D

19. Virginie83

Virginie83 Fanatiek lid

3 apr 2007
    2.581
    0
    0
    Secretaresse
    Bij Brussel (België)
    In NL maken ze blijkbaar veel grotere problemen van de ruggeprik ( ik wil niet veralgemenen, het is door wat ik hier al meer dan 2 jaar op het forum lees) dan in België.

Bij de 2 bevallingen heeft de gyn mij van in het begin gevraagd of ik een epidurale wou. Niet dat ze het me heeft opgedrongen, het was gewoon een vraag. Niemand die er vreemd van opkijkt.

Ik heb altijd gezegd dat ik mét wou bevallen en dat heb ik ook gedaan. Eerste is op een ks uitgedraaid, maar 2e was heerlijk, zeker na 24u weeën.

Het was een zalige bevalling, die ik heel bewust heb beleefd, ik heb ook gevoeld dat ik beviel, het deed gewoon géén pijn. Knip deed geen pijn, hechting ook niet.

Ik wil geen pijn lijden waar het niet nodig is en schaam mij er ook niet over.

Ieder doet wat zij wilt en een ander moet daar maar respect voor hebben (in deze situatie).

20. Virginie83

Virginie83 Fanatiek lid

3 apr 2007
    2.581
    0
    0
    Secretaresse
    Bij Brussel (België)
    Daar teken ik toch ook voor! :D

Deel Deze Pagina