Tegenwoordig is voor alles een beroepsgroep. Vaak vergoedt de zorgverzekeraar niet eens al osteopaat, podoloog, acupuncturist oid niet is aangesloten bij zo'n vereniging.
ik vind het erg goed dat de artsen waarschuwen voor gevaarlijke therapien, idd vaak weet je niet goed waar je het zoeken moet en kan je dus onbedoeld bij vage therapeuten terecht komen die niet juist handelen. maar ik mis wel vaak een stukje goede behandeling, serieus genomen worden en samen zoeken naar oplossingen in de reguliere geneeskunde (huisarts, kinderarts en consultatieburo!) het zou denk ik goed zijn dat deze mensen meer gaan erkennen dat er in het alternatieve circuit ook hele goede therapeuten werken (bijv erkende osteopaten) waar baby's echt bij gebaat kunnen zijn. als de reguliere geneeskunde hier beter in zou voorlichten dan kunnen mensen ook betere keuzes maken als ze zich toch tot alternatieven richten! een goede osteopaat kan veel betekenen voor een baby, waarom kan een cb wel een fysiotherapeut aanbevelen maar niet een goede, erkende osteopaat?? ze verrichten toch beide heel ander werk!
Als je het eerste bericht leest en de uitzending op RTL 4 bekijkt zie je dat de arts die deze therapie bij het meisje toepast ( dit meisje is dus niet overleden he?) de methode Holding toepast, dus dubbelvouwen. En deze therapeut is aangesloten bij een erkende praktijk. Dus dat is absolute schijnzekerheid!!! Er schijnen zelfs erkende fysiotherapeuten te zijn die deze technieken toepassen. Bovendien gaat het niet alleen om het "dubbelvouwen", ook bij 'gewone" chiropratie schijnen er incidenten te zijn. Dan heb je het dus over gewone manipulatie. Ik had me dus echt voorgenomen: er wordt niet gemanipuleerd bij mijn zoon. Hij kan zelf niet aangeven wat hij voelt ( bv duizelig, misselijk, enz) dus weet je nooit of je niet te ver gaat. Mijn schoonzus is fysiotherapeute maar ook zij zegt: niet manipuleren bij een baby!
Mijn zoontje was ook een echte huilbaby maar huilen heeft altijd een oorzaak. Een baby huilt niet voor niks geel de dag. Ik vind deze manier van therapie dus echt schande. Door het dubbelvouwen belemmer je de ademhaling en zonder voldoende zuurstof zal de baby inderdaad rustiger wOrden. Zonder de oorzaak te vinden waarom je kindje huilt vind ik dit dan ook echt niet kunnen. Je straft je kind omdat het huilt terwijl hij/ zij niet voor niks huilt en waarschijnlijk pijn heeft. Mijn zoontje heeft maanden lang Fysio gehad voor een verkorte nekspier. Hij huilde dag en nacht maar was altijd bij de behandelingen en liet alleen toe waar ik me goed bij voelde. Soms moesten ze zijn nekje forseren en dit moet echt onaangenaam voelen (stijve nek en dan toch hoofd andere kant op duwen) maar geen moment dat hij er suf van werd. Dit gebeurde ok altijd pas na een flinke massage waarna alles wat losser gemaakt werd en als me zoontje al ontspannen was
Manupileren is een breed begrip. In feite doet een osteo dat ook. Door heel zachte drukbeweginkjes. Mijn zoontje viel erbij in slaap. Een cp of cst zou ik nooit raadplegen. Mensen moeten ook hun gezonde verstand gebruiken. Hoe staat de therapeut bekend, heeft hij een website, wat is zijn evaring, wat zijn zijn diploma's. Ik had mijn osteo van iemand die ik blind vertrouwde.
Wij zijn ook met onze zoon bij een osteopaat geweest. Maar zij heeft ons kind niet dubbelgevouwen. Wij hebben het daar nog met haar over gehad omdat dat toen net speelde dat er een kindje op die manier was overleden. Zij pastte die techniek uberhaupt niet toe. Onze zoon had door de bevalling vreselijke pijn in nek en schouders en zat helemaal vast. Hij is gemasseerd ed. Maar NIET dubbelgevouwen. Zou dat ook niet accepteren denk ik.
Ik kreeg ook echt de kriebels van dit item! De arts op cb raadde mij ook aan om onze dochter regelmatig "op te vouwen" omdat ze zoveel overstrekte(reflux en Kiss). Zou ontspannend zijn, voelde voor mij al niet goed dus heb het niet gedaan. Twee maanden later vroeg ik iets aan de arts over een osteopaat. Nou dat waren kwakzalvers want die vouwen kindjes dubbel zodat ze overlijden. Ik heb maar gezegd dat hij een kwalzalver is omdat hij tegenstrijdige adviezen geeft! Ben overigens wel bij de osteopaat geweest, een erkende, en er is nooit dubbelgevouwen of iets dergelijks. De behandelingen worden overigens wel gedeeltelijk veegoed door de zorgverzekeraar.
wij zijn met beide kids naar een osteopaat gegaan, ik heb wel goed onderzoek van te voren gedaan. Daarbij zijn beide kids niet dubbel gevouwen! als een huisarts iets fout doet, betekend toch niet dat alle ha fout zijn en dat je er niet meer naar toe moet gaan.
Is het eigenlijk bekend welke osteopaat dit was? Ik had persoonlijk echt een super osteopaat! Dat is in ieder geval mijn gevoel erbij. Beide kinderen zijn er beter uitgekomen dat erin en zijn behandelingen waren heel zacht en subtiel. Hier dus ook niks dan goeds!
Bericht van vanavond op rtlnieuws 'Diep buigen van baby onverantwoord' De osteopaat die baby Mikki van zes maanden heeft dubbelgevouwen als therapie, heeft onverantwoord gehandeld. Dat stelt de Nederlandse Osteopathie Federatie (NOF), waar deze osteopaat lid van is. De belangenclub reageert op de RTL Nieuws-uitzending waarin artsen waarschuwen voor risicovolle therapieën voor huilbabys. Reguliere artsen waarschuwen voor behandelingen waarbij baby's worden gebogen, gevouwen of in de nek worden geduwd. Ook 'zachte' vormen van dergelijke behandelingen wijzen zij af omdat die mogelijk 'levensgevaarlijk zijn. De babys kunnen ademhalingsproblemen krijgen, er kunnen zelfs hartritmestoornissen ontstaan en het ruggenmerg kan worden afgeknikt bij een baby, aldus kinderarts Carin Verlaat. Baby Mikki dubbelgevouwd RTL Nieuws berichtte zaterdag over baby Mikki. Zij kwam dit jaar bij een osteopaat terecht die het meisje op haar schoot dubbelvouwde. Het meisje huilde hard, waarna zij volgens haar moeder opeens haast uitgeput stopte met huilen, slap werd en daarna in slaap viel. De ouders kregen instructie om hun dochter thuis ook op deze manier te behandelen. Dat moest voor elke voeding, dus zon zes maal per dag. Klacht indienen tegen arts De osteopatenfederatie vindt dat de ouders een klacht moeten indienen tegen de bewuste therapeut. Het is volgens de federatie niet verantwoord om huilbabys met de 'holding-techniek' te behandelen. De federatie gaat nu al haar leden hierover informeren. PVV eist verbod Ook de politiek reageert naar aanleiding van het onderzoek van RTL Nieuws. De PVV wil dat er een verbod komt op dit soort behandelingen. PVV-Kamerlid Willie Dille: Breng je kind niet in gevaar door het bloot te stellen aan dergelijke behandelmethodes. Verder vraagt de PVV de minister van Volksgezondheid om nader onderzoek te doen naar therapeuten die dit soort behandelingen aanbieden. RTLNieuws.nl
Ik vind het vreselijk erg voor de ouders en andere naaste familie van de kindjes die zijn overleden door deze verkeerde behandelingen. Het grote probleem is natuurlijk enerzijds dat er in dit 'alternatieve' circuit geen controle is en er dus pas (grove) misstanden worden opgemerkt als er al vele (dodelijke) slachtoffers zijn. Anderzijds biedt de reguliere medische wereld vaak geen uitkomst voor de problematiek van sommige baby's. Voor het welzijn van mogelijke toekomstige slachtoffers, maar ook voor het welzijn van de verschillende beroepsgroepen, hoop ik dat er snel voorschriften en gereguleerde controle zullen komen die vergelijkbaar zijn met de controle in de reguliere geneeskunde (ook niet zaligmakend natuurlijk, maar beter dan niets). Ik geloof namelijk wel dat bijv. osteopathie een heilzame werking kan hebben voor baby's die in de reguliere medische wereld minder goed geholpen kunnen worden. Ik vind het overigens schandalig dat het mogelijk is dat deze dubbelvouw behandeling nog wordt gedaan. Hoeveel jaar is het niet al bekend dat dit gevaarlijk is? Bij mij als totale leek in ieder geval al jaren, dus ik kan er met mijn hoofd niet bij dat er nog steeds mensen zijn die dit uitvoeren. Ze moeten het toch geweten hebben en daarmee schuldig aan m.i. moord. Voor in mijn eigen gezin heb ik ook een mening. Dit is geen aanval op andersdenkenden overigens, maar mijn voorkeur. Ik zal bij een eventuele derde lang wachten voordat ik aan zou kloppen buiten de reguliere medische wereld. Uiteraard snap ik dat je daartoe wel overschakelt als je een echte huilbaby hebt, en dan zou ik daartoe ook gedwongen worden. Een behandeling laten uitvoeren door iemand die niet wordt gecontroleerd en zich allerlei titels kan aanmeten die in feite iedereen kan gebruiken, boezemt mij angst en wantrouwen in, zeker bij een baby die niet kan vertellen wat hij/zij fijn vindt of niet.
Gebogen houding bi babys die zich overstrekken is iets heel anders dan dubbelvouwen he! Bij refluxbabys en bij kindjes die zich overstrekken wordt meestal geadviseerd om het kind in gebogen houding te dragen, maar dat is niks anders dan een lichte banaan naar de binnenkant toe, met iets opgetrokken knietjes. Om overstrekken te voorkomen, dat heeft niks met dubbelvouwen te maken zoals het in deze praktijken wordt gedaan!
Klopt! Dit werkt heel erg goed en is heel rustgevend. Maar is alles behalve dubbelvouwen. Laat de consultatiebureau arts het anders een keer voordoen want het werkt heel erg goed.
Ik ben trouwens ook bij de osteopaat geweest, hij heeft nooit dubbelgevouwen ofzo.. ging er zacht aan toe. Ik heb toen ook mijn twijfels besproken met hem. En hij gaf aan dat ze nooit manipuleren alleen mee wegen op de ademhaling van het kindje. Maar toch hé, ik heb de laatste afspraak afgezegd. Ik durf niet meer.
Ik hoef niet dat hele stuk te lezen van experts om te begrijpen dat dit niet gezond is. Heb het laatst op tv gezien hoe ze die technieken toepassen en schrok me rot. Heb een aardig tijdje geleden al eens ergens gehoord dat er een baby door is overleden maar wist niet dat dit soort rare extreme dingen nog toegepast worden, vind het echt gestoord !!
Toen mijn zoon net was geboren was hier ook zo'n ophef over, met die aflevering van Zembla waarbij alle alternatieve genezers over één kam werden geschoren. Helaas is er inderdaad veel te weinig controle bij alternatieve genezers, je schijnt je ook heel makkelijk te kunnen inschrijven als alternatieve therapeut. Verschrikkelijk dat er een kindje aan is overleden, maar ergens had ik ook wel het gevoel dat die ouders ook maar gewoon iemand hadden opgezocht en geen onderzoek hadden verricht. Neemt niet weg dat zoiets absoluut niet zou mogen gebeuren. Ik vraag mij af hoeveel dit in Amerika gebeurt, daar zijn er ook genoeg mensen die zweren bij deze behandelwijzen.