Wie heeft er GEEN zwangerschapscursus gedaan?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Annedore, 13 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Mijn fysio begon net over een zwangerschapscursus. Ik zit mij daar nu dus in te verdiepen, maar het spreekt me niet heel erg aan.

Het lijkt me dat je toch ook zonder cursus best een bevalling kunt doorstaan? ;) Heb zelf het idee dat mijn instinct, of zo, me wel zal 'vertellen' hoe het moet.

Wilde eigenlijk alleen gaan zwangerschapszwemmen, omdat ik altijd al heb gezwommen en dit ook goed voor mijn bekken is.

Wie heeft de bevalling 'overleefd' zonder cursus? :D Vertel!!
    Of wie deed geen cursus en denkt achteraf 'had ik het maar wel gedaan' ?

2. Wortel

Wortel Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.472
    0
    36
    Hier heb ik zo'n 7 van de in totaal 16 zwangerschapsyogalessen gevolgd. Persoonlijk doe ik deze cursus nooit meer! Past helemaal niet bij mij. Om medische redenen moest ik stoppen en miste zo ook de privé persles.
    Ik weet niet of je in het ziekenhuis gaat bevallen. Maar daar leren ze je in 2 minuten hoe je weeën moet opvangen en hoe je moet persen.

Zelf ben ik op een cursus gegaan om zo andere mama's in de buurt te leren kennen, dus misschien dat dit nog een reden is? Succes met kiezen!

3. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    Ik heb het niet gedaan, nou ja, ben een paar keer geweest en ben toen gestopt. Was echt niks voor mij.
    Ik heb de bevalling goed doorstaan zonder die cursus. Het enige wat ik niet goed deed was puffen, maar de vk heeft dat een keer voorgedaan en toen kon ik het ook. Kortom ik heb het niet gemist!

4. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik ga in het ziekenhuis bevallen ja :)

5. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Bij de eerste een cursus gehad maar weinig aan gehad, de tweede keer geen cursus en ging prima (behalve dat ik op mn gezocht perste en de vk dat niet had gezien!!)
    deze keer ga ik het weer doen zonder cursus!

6. neletje

neletje Actief lid

25 jan 2009
    377
    0
    0
    mijn fysio drong er ook op aan, dat het zooo belangrijk was etc, maar het koste wel 60 euro in de maand. Ik dacht als het zo belangrijk is doen ze het wel goedkoper....
    Heb het ook niet gevolgd, maar moet nog gaan bevallen dus ben benieuwd, maar ik maak er me niet zo zorgen over, eruit moet het toch ! met of zonder pufcursus...

7. bloem86

bloem86 Fanatiek lid

31 jan 2011
    1.004
    0
    0
    zwangerschapscursus trek mij ook niet..
    maar zwangerschapszwemmen wil ik wel mee beginnen over twee weken.
    lijkt me gewoon lekker in het water oefeningen doen.

8. Sila24

Sila24 Niet meer actief

ik ga wel omdat het toch wordt vergoed door de verzekering anders zou ik ook niet gaan..vooral het zwemmen spreekt me aan ..die info bijenkomsten vind ik niks aan .. maar die hebben we gelukkig niet zo vaak

9. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Bij Levi ben ik wel naar zwangerschapsgym geweest. Heb er niets geleerd wat ik nog niet wist ( door me er online over in te lezen )
    Deze keer doe ik ook geen curcus

10. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik ook niet gedaan en ga het lekker ook niet doen :D
    Ook ik geloof wel in iets als instinct. Ik heb wel het boek Veilig Bevallen van Beatrijs Smulders gelezen ter voorbereiding.

Had geen zin in gezeur aan mn oren en dat is wel het beeld dat ik heb bij dat soort cursussen. Dat de 1 nog beter haar best doet om op te scheppen over hoe zwaar de zwangerschap is. Ik word altijd een beetje agressief van dat geklaag dus no way dat ik me daar vrijwillig naar toe sleep. Mijn fysiotherapeut raadde het me ook aan om het te gaan volgen. Nou, die zwangerschapsmutsen hadden tegelijkertijd met mij hun cursus (ik was in de zaal aan het oefenen en zij dus ook maar dan zij met hun curus). Binnen 3 tellen hoorde ik ze weer zanniken over van alles.

Zwemmen en bekken: ik had juist een poosje terug dat ik meer last van mn bekken kreeg door te gaan zwemmen, dus ik zou dat eerst ff aanzien als ik jou was voordat je een curus betaald voor in het zwembad ;)

11. Thalia30

Thalia30 Fanatiek lid

14 jun 2010
    1.025
    0
    0
    Groningen
    Ik ben net bevallen van mijn 4 e kindje en ik heb nooit een zwangerschapscursus gedaan.
    Ik vertrouwde er volledig op dat ik het gewoon zou kunnen! Ik was dan ook totaal niet onzeker over of ik de bevalling zou aankunnen.
    Hier is het dus helemaal goed gegaan zonder het volgen van een cursus :)

12. Flamingo

Flamingo Bekend lid

9 dec 2009
    900
    0
    0
    Shopmanager / parttime
    Ik had ook niet de behoefte om een 'pufcursus' (of een ander soort zwangerschapscursus hoe t ook allemaal mag heten weet ik niet eens :p ) te gaan doen.

Ik ben in het ziekenhuis bevallen, dat wou ik wel persé, en heb gewoon heel goed de tips van de verloskundige en de assistente die bij de bevalling aanwezig waren opgevold. Wat fantastisch ging dat!!

Ja, echt ik heb me geheel aan hun tips overgegeven en dat was echt goed te doen.
    Het ademhalen/puffen ging prima, als ik het vergat, of als ik te snel ging ademen, of mijn adem in ging houden, dan gaf ze aan dat ik rustig in en uit moest ademen etc etc.
    Echt complimenten voor mijn verloskundige en dat andere vrouwtje wat echt de hele tijd zulke fijne tips gaf!
    Ik vond het prima gaan, en bij een eventuele volgende bevalling zou ik het absoluut weer zo doen. :)

13. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.049
    3
    36
    Geen cursus gedaan en ik heb het overleefd! :D

14. jongmam

jongmam Bekend lid

17 jul 2009
    817
    177
    43
    Vrouw
    Verzorgende-IG
    niet gedaan bij de eerste en nu ook niet
    1e keer prima gered en nu hoop ik dat ik het weer net zo prima ga redden

15. mamastientje

18 mrt 2011
    24
    0
    0
    Huisvrouw
    NULL
    Hier ook geen cursus gevolgd. Ik ben daar helemaal geen type voor om daar te gaan puffen en met elkaar de klachten te delen......vreselijk.
    Mijn twee bevallingen zijn ook prima verlopen zonder al die cursussen...

Alhoewel ik nou wel aan zwangerschapzwemmen zit te denken. Maar daar ga ik me ook eerst in verdiepen anders ga ik niks doen, geloof ik.

16. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    hier helemaal niets gedaan..was zoooooo ziek.

Maar heb er geen last van ondervonden, mijn vk hiep me met puffen...(en gaf me op mijn kop dat ik mijn adem in hield.... :) )

Verder achteraf denk ik dat leren ontspannen wel een goede was geweest...had daar moeite mee. Maar dat leer je niet persee in zwangerschapscursus...zat meer aan yoga te denken daar leer je zoiets. Dus bij deze als alles goed gaat wil ik daar ff naar gaan kijken...of in ieders geval iets van techniek leren waardoor ik alles beter kan laten gaan.......(stressig tiepe die alles onder controle wil hebben) En dat is bij een bevalling geen goede combi hahahaha .

(kreeg geen verdere ontsluiting, maar toen ik te horen kreeg ruggenprik en keizersnede...instant onspanning...ineens 6 cm erbij en persweeeen...in 20 minuten hahaha)

17. MC86

MC86 VIP lid

4 jan 2010
    5.333
    2
    0
    Hier nog iemand die twijfelde.. Ik vind dat het veel geld kost en je zit er gelijk aan vast tot het einde van je zwangerschap (vind ik ook vreemd, wat nou als je het niks vindt?).

Omdat ik een aantal jaar geleden wat ademhalingsproblemen heb gehad en een beetje bang ben dat deze misschien weer terug zullen komen, heb ik het besluit genomen om via bol.com 2 zwangerschapsyoga-dvd's te bestellen. Ik heb ze nu binnen en ga die op mijn gemak eens doen. Geen andere zwangeren om me heen en lekker in mijn eigen tijd :) En als het niks is, dan leg ik ze gewoon in de kast of verkoop ik ze door :D

18. m1980

m1980 Bekend lid

6 apr 2008
    549
    0
    0
    In Een Huis......
    Geen zwc gedaan met mn zws,had ik geen behoefte aan,en het is al 2x prima gelukt zonder,dus nu zal het ook wel lukken.

19. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Dat is wel fijn van je verzekering.

De cursus die mijn fysio aanbiedt kost 125 euro voor 8 lessen van 1,5 uur.
    Heb een aanvullende 3* verzekering, maar krijg mooi geen enkele zwangerschapscursus vergoed :x

20. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Mijn fysio zei me dat het wel goed was voor bekken.
    Op de site van het zwembad staat ook dat ze speciale oefeningen aanbieden voor vrouwen met bekkenklachten.
    Gewoon zwemmen belast bekken misschien toch anders dan de oefeningen in het water.
    Heb het er volgende week nog eens over met fysio. Kan natuurlijk ook een proeflesje doen :)

Deel Deze Pagina