Ascal 2e zwangerschap ivm dysmatuur 1ste kindje

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door 1986CHANTAL, 3 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ButterflyPassion

ButterflyPassion Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.278
    2.523
    113
    Vrouw
    Ik lees mee.

Dochter is geboren met gezond gewicht, 3650 gr bij 40+5.
    Zoontje is dysmatuur geboren. 2330 gr bij 38 w. Geen oorzaak gevonden ook. Hij was in het geheel kleiner, dus geen groot hoofdje. Placenta was wel opvallend klein.

Nu moet ik komende week als het goed is ook met Ascal gaan beginnen (hoor het a.s. woensdag bij de gyn.)

Ang1987 vindt dit leuk.
  2. Ang1987

Ang1987 Fanatiek lid

28 jul 2020
    2.418
    2.169
    113
    Klinkt een beetje als mijn verhaal, geen oorzaak gevonden maar wel erg kleine placenta.

Loop jij bij de gyn ipv verloskundige ivm dysmatuur kindje?

Ik heb de ascal van de verloskundige voorgeschreven (=ik koop het zelf bij de etos) gekregen wat volgens mij vrij uitzonderlijk, lees dat iedereen het van de gyn krijgt.

3. ButterflyPassion

ButterflyPassion Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.278
    2.523
    113
    Vrouw
    Nou, tot nu toe loop ik bij de verloskundige.
    Ik heb de vorige 2 zwangerschappen bij de gyn gelopen ivm mijn collitus ulcerosa (darmziekte) . Dit is de vorige keer echter gewoon rustig gebleven in de zwangerschap, dus kan geen oorzaak zijn van de dysmatuur geboorte.

Op dit moment zijn mijn darmen al bijna een jaar rustig. Dus de verloskundige heeft overlegd met de gyn, en gevraagd of ik toch niet bij de verloskundige onder controle mag blijven. Dit wil ik zelf héél graag. Voor zover ik weet is dit akkoord, maar ik moet aankomende week wel naar de gyn om de voor en nadelen te bespreken, om te bespreken bij welke signalen ik naar de gyn moet, wie welke echo's doet, en of ik extra groei echo's moet ivm de collitus ulcerosa én het feit dat mn zoontje dysmatuur was. Ook adviseert de gyn mij dan over Ascal gebruik.

Ik hoop nog een stukje verder, dat ik ook niet-medisch in het ziekenhuis mag bevallen dit keer. Dus met mn eigen verloskundige. Ik ben benieuwd... eeigenlijk moet ik al medisch in het ziekenhuis bevallen ivm mijn collitus, maar daarnaast bleef mn placenta zitten bij mn dochter en is deze op de O.K. verwijderd. Nou, mn zoontje dysmatuur.. Maar die medische bevalling, ja weet je, als het moet dan moet het. Maar liever heb ik dit keer een iets persoonlijkere ervaring met mn eigen verloskundige. Daarbij was bij mn vorige bevalling de verloskundige van het ziekenhuis continue aan het bellen, zelfs tijdens het persen, omdat ze het zó rete druk had. Je begrijpt.. echt een ontspannen omgeving waar ik lekker mn bevallingsroes in kon was er dus niet.

Heb jij na de geboorte nog iets gemerkt van het feit dat je kindje dysmatuur was??

Hier alleen de eerste 4 dagen dat hij erg snel terug viel in temperatuur. Dus in het ziekenhuis onder de warmtelamp, en thuis max een uurtje in bed en daarna weer huid op huid om op te warmen. Voor de rest deed hij het erg goed. Alleen wel véél last van zn buikje. Later bleek hij wat overgevoelig voor de standaard voeding. Toen we dat aanpaste ging het gelukkig een stuk beter :)

4. 1986CHANTAL

1986CHANTAL Fanatiek lid

12 mei 2014
    1.767
    760
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Dank voor je berichtje. Mijn dochter woog net iets zwaarder dan jouw zoontje.

5. 1986CHANTAL

1986CHANTAL Fanatiek lid

12 mei 2014
    1.767
    760
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Spannend ook weer voor jou!

6. 1986CHANTAL

1986CHANTAL Fanatiek lid

12 mei 2014
    1.767
    760
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Nog meer mamas met ervaring?

7. Ang1987

Ang1987 Fanatiek lid

28 jul 2020
    2.418
    2.169
    113
    Jeetje dat is ook een heftig verhaal zeg. Ik hoop heel erg voor je dat je zwangerschap en bevalling zo min mogelijk medisch hoeft te verlopen.

Ik ben zelf ook 'bang' om over te worden gedragen naar de gyn en wil het liefst een zo natuurlijk mogelijke bevalling maar als het niet zo is dan is dat idd maar zo.

Mijn kindje was naast dysmatuur ook licht prematuur (en nog een hoop andere medische dingen) dus er was een couveuse, sonde, antbiotica infuus etc etc.

Ik hoop ook dat er nog wat ervaringen van dames die ascal hebben gebruikt bij een eerdere zwangerschap en hoe dat is verlopen.
    Ik ben ook erg benieuwd hoe het de zwangeren vergaat in jullie zwangerschap. Hopelijk allemaal een kindje dat goed groeit en een mooi geboortegewicht heeft:)

Deel Deze Pagina