Ascal

Discussion in 'Gezondheid' started by Issie, Nov 4, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Issie

Issie Actief lid

Mar 16, 2015
    324
    93
    28
    Weet iemand hier hoe lang het precies duurt voordat ascal uit je systeem is? Ik stop met 36 weken als het goed is, Is het dan zo dat als de weeën de volgende dag beginnen dat ik standaard een keizersnede onder narcose krijg? Of is het alleen zo dat als er een keizersnede nodig is, dat dit onder algehele narcose gebeurt?

Ik ben bij mijn zoontje ingeleid met 38,5, en verwacht niet dat ons dochtertje te vroeg gaat komen maar mocht ik alsnog vroegtijdig bevallen ben ik wel benieuwd of ik dan wel vaginaal mag bevallen of niet omdat de ascal nog in mijn systeem zit. Ik heb pas volgende week een afspraak bij de gynaecoloog dan vraag ik het uiteraard daar ook even.

2. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Ascal heeft een korte halfwaardetijd, 20 min.
    Daardoor is het zelfs na een halve dag al grotendeels je lichaam uit. Dus het zal geen problemen geven voor je bevalling.
    Als mensen geopereerd worden mogen ze ascal vaak gewoon door gebruiken tot de dag van ok ( die dag niks slikken), terwijl andere antistolling langer van te voren gestopt moet worden.

Hoeveel gebruik je?

3. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

Jun 2, 2015
    3,393
    1,595
    113
    Noord-Brabant
    Bij ascal is de halfwaardetijd wat minder van belang, omdat het de werking van bloedplaatjes irreversibel verstoort. Theoretisch gezien is de bloedstolling dus pas weer op orde als alle bloedplaatjes in je lichaam vervangen zijn, en dat duurt zo'n 8 dagen.
    Maar met een deel goed werkende bloedplaatjes gaat t ook al goed. Eerder werd 5 dagen aangehouden, maar tegenwoordig worden bijna alle operaties uitgevoerd zonder dat ascal gestopt moet worden. Ook voor een ruggenprik is het tegenwoordig niet nodig om ascal te stoppen. Het blijft natuurlijk wel een bloedverdunner, dus als je bevalt terwijl de ascal nog werkzaam is zal je waarschijnlijk wel wat meer bloedverlies hebben, vandaar dat ze het toch graag op tijd willen stoppen. Maar er zijn wel een paar truukjes die ze zo nodig kunnen uithalen, met medicijnen of door het geven van donor-bloedplaatjes.
    Maar de kans is gewoon t allergrootste dat je pas bevalt als het helemaal uitgewerkt is natuurlijk. Succes met de laatste loodjes!

madelein likes this.
  4. Evvie

Evvie Fanatiek lid

Feb 13, 2012
    1,118
    30
    48
    Ik gebruik ook ascal, het duurt inderdaad een week voor het uit je systeem is. Ik gebruik het de hele zwangerschap door en stop niet voor de bevalling. Bij beide andere kinderen ook niet gestopt. Beide keren natuurlijk bevallen en het bloedverlies was normaal. Vijf jaar geleden werd mij door de anesthesist verteld dat ik tijdens een eventuele keizersnede wel een ruggenprik mocht, maar als pijnbestrijding tijdens de bevalling niet. Nu ben ik 25 weken zwanger en hebben we het daar nog niet over gehad, dus ik weet niet of er iets veranderd is. Wellicht heb je al antwoord gekregen op je vragen en is het mosterd na de maaltijd . Maar jeje kuntkunt dus gewoon bevallen met bloedverdunners!

5. Issie

Issie Actief lid

Mar 16, 2015
    324
    93
    28
    Bedankt voor de reacties, dat is allemaal heel duidelijk! Begon mij opeens een beetje zorgen te maken.

Share This Page