Help! Borstvoeding loopt ontzettend snel terug!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Ciska85, 8 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ciska85

Ciska85 Actief lid

3 jun 2016
    357
    198
    43
    Vrouw
    Bergen op Zoom
    Ik ben nog niet eens overtijd, maar mijn borstvoeding loopt nu al alarmerend snel terug. Mijn dochter (8 maanden) heeft duidelijk nog honger. Vaste voeding is altijd al heel moeilijk geweest. De allergoloog raadde heel sterk aan om haar zo lang mogelijk borstvoeding te geven, liefst twee jaar. Dus voor ik overstap op alternatieven, wil ik alles proberen om de borstvoeding te redden. Alle tips welkom!

2. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Vervelend dat je dochter zo last heeft van allergieën.
    Als je idd zwanger bent zal je helaas toch voor een andere optie moeten kiezen.zoals bijvoorbeeld donormelk of als dat niet gaat/niet wilt toch flesvoeding(je hebt ook aangepaste flesvoeding en ook op basis van geitenmelk).
    Je kunt wel blijven voeden tijdens je zwangerschap maar voor je dochter zal dat waarschijnlijk te weinig zijn.

Als je toch niet zwanger bent is het aanleggen,aanleggen en aanleggen.en als je een kolf hebt kun je dan ook nakolven om het nog extra te stimuleren.

Ciska85 vindt dit leuk.
  3. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.772
    1.363
    113
    Ik had dat toen ik zwanger was. Ben toen uit nood overgestapt op flesvoeding (dochter was destijds 7 maanden). Maar als je niet zwanger bent kan het ook zijn vanwege (hormonale?) veranderingen. Bijv als ik ongesteld moest worden was het ook steeds wat minder, daarna nam het weer toe. Bij mij hielp veel huid op huid contact en extra aanleggen. Behalve dus toen ik zwanger was, toen hielp echt niks meer. Helaas.

Ciska85 vindt dit leuk.
  4. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Van mijn kraamverzorgster ooit te horen gekregen dat veel vitamine C helpt wanneer het terug loopt. Bij elke voeding een glas water met een vitamine C bruistablet nemen.

Ciska85 vindt dit leuk.
  5. Yoga fanaatje 1987

Yoga fanaatje 1987 Actief lid

3 mei 2017
    353
    91
    28
    Vrouw
    Als je zwanger bent. Kun je de productie niet meer opkrikken. De hormonen houden het tegen

Ciska85 vindt dit leuk.
  6. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Kan je wat meer vertellen?
    Op hoeveel voedingen zit je? Slaapt ze snachts door?

Als het je menstruatie is, kan magnesium en calcium slikken helpen. (Weet niet precies hoe en wat, maar dat is vast te vinden)
    Verder is het aanleggen aanleggen aanleggen. Eventueel nakolven. Of powerkolven.

Bij zwangerschap is er helaas weinig aan te doen. Ik merkte voor nod al een productiedip. Zoon is echter wel door blijven drinken, heb nog lang kleine beetjes melk gehad. Nu 36 weken zwanger en heb weer melk. Zoon drinkt nog steeds stug door.

Ciska85 vindt dit leuk.
  7. cinniz

cinniz Actief lid

19 jul 2011
    365
    45
    28
    Domperidon helpt maaaar zou dit alleen in overleg doen met een lactatiekundige en weet niet of het nag tijdens eventuele zwangerschap.
    Dus mijn tip contacteer een goede lactatiekundige

Ciska85 vindt dit leuk.
  8. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ben je wel al zwanger? Dat mis ik even in je post.

Ik had tijdens en vlak voor mijn menstruaties soms ook wat dipjes. Dan hielp powerkolven enorm goed. Binnen 2 dagen weer volop melk.
    Als het echt door hormonen van je zwangerschap komt vrees ik dat er weinig aan te doen is. Hier merkte ik pas rond week 7-8 een terugloop, en met 10 weken was het echt klaar. Ging dus enorm snel helaas. Dl had ook geen interesse meer in de borst toen het eenmaal opgedroogd was, terwijl die dingen daarvoor heilig waren ;). Ze vind ze nu nog wel lief, ze krijgen wel kusjes :D

Verder kun je proberen om echte honger op te vangen met plantaardige melk, als koemelk het probleem is. Wij geven havermelk en amandelmelk. Is voor hele jonge kindjes niet geschikt als langdurig alternatief volgens mij, dat zou je even met een ka of diëtist moeten overleggen.

Hier ook een allergie kindje helaas ( ondanks 15 mnd bv) dus weet hoe je je voelt. Niet dat je daar wat aan hebt nu, maar toch ;). Als je tips zoekt mag je altijd pben.

Ciska85 vindt dit leuk.
  9. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    En wat voor allergie heeft je kindje?

Een collega is op kabrita geitenmelk overgestapt. Dat is licht verteerbaar en schijnt qua smaak er dichtbij te zitten.

Ciska85 vindt dit leuk.
  10. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Geitenmelk wordt net als soja melk afgeraden als volledige vervanging omdat de eiwitten teveel op elkaar lijken, en de kans dus groot is dat daar dan ook een allergie voor ontwikkeld wordt.

Ciska85 vindt dit leuk.
  11. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    O dat is jammer.
    Misschien een lactatie deskundige inschakelen?

Ciska85 vindt dit leuk.
  12. Ciska85

Ciska85 Actief lid

3 jun 2016
    357
    198
    43
    Vrouw
    Bergen op Zoom
    Dankjewel voor al jullie reacties. Niet erg hoopvol, maar ik ga echt alles doen om zo lang mogelijk te blijven voeden.
    Ik ben inderdaad zwanger. Heel pril nog, niet eens overtijd. Dus ik schrok echt toen ik merkte dat de melk nu al terugloopt. De lactatiekundige kan pas volgende week donderdag komen. Ondertussen raadt ze aan veel te drinken, huid op huidcontact, nakolven, 's morgens extra kolven en ontspannen (oeps). Volgens haar heb ik grote kans dat ik tot 12 weken nog redelijk wat melk heb. Tussen 12 en 20 waarschijnlijk niet meer of een heel klein beetje (dus ik zou best een voorraadje aanleggen) en daarna komt het misschien weer terug.
    Het was mijn allergoloog die aanraadde om twee jaar borstvoeding te geven aan mijn dochter, omdat zowel mijn man als ik (veel) allergieën hebben. Ze heeft nu ondertussen zo'n twintig voedingsmiddelen gehad en reageert voorlopig alleen nog maar op tomaat, aardappel en perzik. De eerste paar maanden reageerde ze er ook op als ik melkproducten at, maar dat is nu minder. Er is wel een grote kans dat ze er niet goed tegen zal kunnen als ze rechtstreeks dierlijke melk krijgt. Ze eet amper vaste voeding trouwens. Ongeveer vijf à tien babylepeltjes per dag. Dus ik stress er erg over dat ze niet genoeg binnenkrijgt.

13. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Je zou donormelk kunnen overwegen. Er zijn mama's die zelf allerlei allergenen weglaten in voeding en doneren.

Ciska85 vindt dit leuk.
  14. Ciska85

Ciska85 Actief lid

3 jun 2016
    357
    198
    43
    Vrouw
    Bergen op Zoom
    Ja, had ik ook al aan gedacht, maar ik heb geen idee hoe ik zoiets moet regelen. :confused:

15. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik weet dat er Facebook groepen zijn voor donormelk. Moedermelknetwerk heet er eentje dacht ik. Er is ook nog een andere, maar weet niet precies.
    Maar is vast te vinden

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    In het slechtste geval stap je over naar neocate. Daar is voor oudere kindjes ook een variant van voor zwaar allergische kinderen.

Bv is natuurlijk het beste. En ik hoop dat het je lukt. Zelf of met donor. Maar gelukkig zijn er ook daarbuiten nog opties.

17. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.772
    1.363
    113
    Anti allergene flesvoeding kan inderdaad een optie zijn. Wat het lastige daarvan is, is dat het vrij kostbaar is om zelf aan te schaffen. En als je het vergoed wil krijgen moet je eerst een aantal testen hebben gedaan in het ziekenhuis. Kan me voorstellen dat dat mogelijk niet gedaan is als er tot nu toe alleen bv is gegeven.

Wel heb ik gemerkt dat bijv Pepti regelmatig op marktplaats wordt aangeboden. Los van wat je daarvan vindt (ik vind het bijv stom dat mensen iets te koop aanbieden als ze vergoed hebben gekregen, maar ach) kan dat wel een stuk goedkoper zijn dan zelf aanschaffen!

18. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Echt, probeer even te gaan powerkolven de komende avonden. Zet jezelf op de bank, kolf erbij, 10 min kolven, 10 min rust. Dat een uur lang. Daarmee krik je je productie nog wel een klein beetje op in dit stadium.
    Verder zou ik je echt aanraden snel contact te zoeken met een diëtist om te vragen of je plantaardige melk mag gaan geven. Daar zit minder vet en eiwit in dan bv, maar kan een tijdelijk alternatief zijn. Zij kan ook voor je uitrekenen of je uk genoeg binnenkrijgt nu.
    Al eens avocado’s geprobeerd? Heel laag qua allergenen, en energie bommetjes.
    Dingen als havermout ( met water of havermelk) met fruit ( blauwe bes bijvoorbeeld) zit ook een hoop in.

Wat voor reactie krijgt zij bij de genoemde voedingsmiddelen?
    Ken je het voedsel introductie schema van Stefan kleintjes? https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/schema/nederlands.html
    Dingen die hoog in allergenen zitten zou ik sowieso mijden nu ( aardbei, framboos, citrus, etc)

Donormelk zou idd zeker een optie kunnen zijn, het genoemde netwerk kan je aanschrijven.

Deel Deze Pagina