Wel/geen 3de kindje (groot leeftijdsverschil)

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door 2littlemonkeys, 23 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Ik heb nu vrij veel topics doorzocht met onderwerp ‘wel/geen derde kindje’. Op zich komen daar veel vragen voorbij die ik ook heb, maar dat zijn meer praktische dingen.

    Waar in echt benieuwd naar ben is of er hier mama’s zijn met een derde kindje waarbij de derde een stuk jonger is dan de rest. Mijn jongste is van 2014 en de oudste 2012. Als we al aan een derde beginnen zou dit volgend jaar zijn, dan is het leeftijdsverschil dus nog groter. Dit is eigenlijk het enige waardoor ik twijfel.

    Alles weer opnieuw moeten aanschaffen, weer opnieuw beginnen met flessen/luiers/dagopvang, etc is op zich het probleem niet. Maar het leeftijdsverschil wel.

    Want gaan de oudere kinderen wel een band krijgen met de jongste? Valt de jongste niet altijd buiten de boot? Hoe gaat dat allemaal, etc etc. Zijn er hier mama’s van 3 die hier antwoord op hebben?
     
  2. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Mijn jongens zijn nu 9 en 11 en hebben 4 jaar geleden een broertje gekregen bij hun vader. Ze vinden het fantastisch. Ze zijn dol op hun broertje en vinden het leuk hem te helpen met dingen of met hem te voetballen. Ik zie op basis van die ervaring geen bezwaar. :)
     
  3. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    fijn om te lezen! En je hebt nu voor de jongste (vermoed ik) meer tijd dan dat je voor de tweede had? Dat vond ik best lastig soms toen de tweede geboren was.
     
  4. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Ik weet het zelf ook niet. Hier straks mocht ik zwanger snel worden meiden 5 en 7.5 dan tegen die tijd en ik hoop dat het dan tenminste een meisje wordt dan is het wat makkelijker..
    ik heb helaas miskraam gehad (was ook meisje) in september en is hele zwaar bij hun gevallen ze missen het nog steeds en vragen steeds waneer komt een baby nou weer etc..

    Ik denk dat het even schakkellen is ja met zoveel leeftijdsverschil maar alles is op te lossen toch en de deerde wordt overaal mee gesleept etc. Voordeel is dat oudste naar school gaan dus in mijn ogen al die tijd wordt benut voor de baby (dan als die tijd wordt ook ingezet alsof je maar een kind hebt). En dan school hier in elk geval veel sport dus gewoon buiten alles met baby mee en in weekend gezellig alles samen doen!
     
    2littlemonkeys vindt dit leuk.
  5. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Wat naar zeg :( ook voor de meiden... sterkte voor jullie allemaal!
    Ik denk er ook wel een beetje zo over, dat de derde overal mee naartoe wordt gesleept en wel meedraait. Tegen de tijd dat de jongste toe is aan zwemles, is de middelste alweer 12 (als het zou lukken natuurlijk volgend jaar). Zij hoeven dan ook al lang niet meer overal mee naartoe en kunnen prima thuisblijven.

    Vooral de jongste zou graag een broertje of zusje willen. Dat lijkt hem helemaal geweldig een broertje/zusje om voor te zorgen en dingen te leren. De oudste kan het allemaal gestolen worden :roflmao:
     
    Lieverding vindt dit leuk.
  6. Frieke

    Frieke Fanatiek lid

    26 apr 2017
    1.281
    572
    113
    Vrouw
    Mijn schoonzusje heeft een oudere zus met 1 of 2 jaar verschil. Dan dus zij en ze hebben een broertje die 8 jaar jonger is. Ze vonden dat wel erg leuk. Wek rotverwend , die jongen...maar dus wel leuk
     
    2littlemonkeys vindt dit leuk.
  7. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.780
    15.334
    113
    Vrouw
    Hier worden ze 11, 10 en 3.
    Wij vinden het geweldig.
     
    2littlemonkeys vindt dit leuk.
  8. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Ik zou het gewoon doen ja! Beter nu dan later spijt van hebben.
     
    2littlemonkeys vindt dit leuk.
  9. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Leuk om te lezen! Geeft mij wat hoop dat het allemaal wel mee zal vallen.
     
  10. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Ik heb dan nu 2 meiden, maar zit 8 jaar verschil tussen, heb wel veel meer tijd voor de jongste, dat vind ik wel erg prettig :)
     
    2littlemonkeys vindt dit leuk.
  11. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.748
    15.178
    113
    Misschien een iets andere situatie (nog wat meer leeftijdsverschil) maar ik kreeg nog een zusje op mijn 13e en een broertje op mijn 15e (we hebben dezelfde ouders :))

    Op het semi-verplichte oppassen na, heb ik het altijd als heel bijzonder en leuk beschouwd. Mijn broertje is bijna 12, dus wij trekken niet erg veel met elkaar op wegens nouja, verschillende interesses en je grote zus is dan niet zo cool :p (hij is wel heel hecht met mijn man!), maar mijn zusje en ik zijn echt dikke vriendinnen :)
     
    paula1984 en 2littlemonkeys vinden dit leuk.
  12. liset22

    liset22 Actief lid

    21 jul 2007
    210
    99
    28
    Jaaa ideaal. Hier 2 kinderen van 9 en 12 en een baby van 6 maanden.
    Ze kunnen bijna alles zelf, gaan zelfstandig naar school. En als ze op school zitten heb ik tijd voor de baby. Ook kunnen ze heel goed helpen, bijvoorbeeld als ik moet koken. Ze houden hem dan een tijdje heel goed bezig.
    Ze zijn allebei stapelgek op hun broertje!
     
    paula1984 en 2littlemonkeys vinden dit leuk.
  13. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.780
    15.334
    113
    Vrouw
    Leuk e.
    Hier ietsje minder verschil maar ik ervaar dit als heel aangenaam.
    Enkel de woensdag vind ik het chaotisch voor de jongste maar binnenkort is het gedaan met dutjes tijd en is dit ook geen enkel probleem meer.
     
    2littlemonkeys vindt dit leuk.
  14. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Ik lees hier eigenlijk geen nadelen aan het grote leeftijdsverschil. Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik echt graag nog een kindje zou willen. Dit is iets waar je mij een jaar geleden echt niet naar had hoeven vragen haha.

    Bedankt voor de reacties tot nu toe!
     
    twee en Frieke vinden dit leuk.
  15. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Hoi,

    Ook hier een kindje uit 2012 en 2014.
    Nu dus een kleine van 8 mnd erbij.
    Als ik dit van tevoren had geweten had ik meer leeftijd verschil ook tussen 1 en 2.
    Het is zo heerlijk alle tijd weer voor een baby!
    Als er praktisch geen bezwaren zijn zou ik zeggen ga ervoor!
     
    2littlemonkeys vindt dit leuk.
  16. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Leuk! Nee, praktische bezwaren zijn er eigenlijk niet. Hooguit zou er echt een andere auto moeten komen. Maar aangezien ik eind van dit jaar een eigen auto wil kopen, valt het misschien mee wat een grotere auto betreft.

    De oudste en mijn partner wilden heel graag een game-room en die hebben we nu in het nieuwe huis. Maar die zouden ze dan wel moeten opgeven.... En alle babyspullen moeten opnieuw worden aangeschaft, want alles is weg :rolleyes:.
     
  17. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Game kan in de woonkamer :D staan hier ook diverse consoles.
    Of misschien op zolder?
    Net 2 grote kids pas een maxi cosine er al gauw bij.
    En hoe vaak ben je xgt met z'n 5 en op pad
    En shoppen? Hoe erg is dat :D
     
  18. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Als je wil kan ik nog wel wat ‘nadelen’ opnoemen hoor :p
    Hier zit ruim 5 jaar tussen 2 en 3.
    Voor mezelf vond ik het heerlijk om alle tijd te hebben voor de baby met de oudste op school. Van haar babytijd heb ik echt het meest genoten. En ze waren/zijn echt supertrots op hun kleine zus en later broer.
    Wat ik dus wel heb gemerkt: een uitje leuk voor alle kinderen en wat ik ook alleen kan doen zijn schaars de eerste jaren. Bioscoop is niet geschikt voor de jongste 2 en monkeytown daar zijn de oudsten toch echt wel op uitgekeken. ;) Een pretpark doe ik niet alleen met 4, strand/zwembad (water) ook niet.
    Verder zitten ze wel in een andere fase, ze moeten hier hun Lego/spellen etc opruimen anders eet broertje het op. :p
    En nu de oudste 2 gaan puberen vinden ze het soms ook wel superirritant zo’n kleintje.

    Maar ze vragen ook of er alsjeblieeeeft!!! nog een broertje of zusje komt.:D
    Dus ik denk dat ze het ook wel erg leuk vinden en niet willen missen :)

    Uiteindelijk komt het echt goed en is de beslissing toch echt aan jullie twee ;) succes met afwegen!
     
    2littlemonkeys vindt dit leuk.
  19. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    liever niet in de woonkamer! Haha die heb ik eindelijk terug na jaren gamen in de woonkamer. Beide kinderen hebben een giga slaapkamer (de oudste op zolder), dus daar kan prima een bureau in of iets om te kunnen gamen.
    Dagjes op stap met z’n allen gebeurt af en toe, maar dat is wel te overzien met de huidige auto :p
     
  20. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    @Eppo82 daar heb ik ook gedacht, de uitjes die je dan hebt. De eerste jaren zal de jongste daar toch een beetje bij bungelen denk ik en dan zijn ze ook vrij snel tevreden als ze heel klein zijn.
    De oudste vindt zijn broertje nu al regelmatig super irritant, dus dat zal amper veranderen vermoed ik :roflmao:
     
    Eppo82 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina