Hallo allemaal, Ik ben lang weg geweest uit dit topic. En eigenlijk durf ik me ook niet meer zo goed hier bij te voegen omdat wij gezegend zijn met een gezonde dochter. Als ik dan al die verdrietige maar ook moedige verhalen hier lees.. Ik leef echt met jullie allemaal mee! Maar dit is dan toch wel de plek waar ik mijn vraag graag zou willen stellen. Wij hebben besloten dat we heel graag willen proberen een 2e te krijgen. Ik heb dus ook asherman (gehad). Na mijn bevalling moest ik direct naar de OK omdat de placenta er niet af wilde. Dus ook een gevolg van... Maar nu.. mijn menstruatie is echt niet meer wat het was voor mijn bevalling. Het duurt heel lang voor het op gang komt terwijl dit voorheen echt de dag nadat ik de laatste pil genomen had kwam. Nu duurt dit een dag of 3/4 en dan is het ook veel minder dan voorheen. Eigenlijk ben ik heel bang dat het gewoon terug is gekomen. Ik weet dat de arts in Hoofddorp zei dat we elkaar vaker zouden zien als we meer dan 1 kindje zouden willen proberen te krijgen. De gyn in het ziekenhuis zei echter dat het nu echt wel weg was. Ik geloof de arts uit Hoofddorp. Wat voor traject kan ik nu het beste in gaan. Direct voor een controle hysteroscopie of eerst maar proberen? Mijn leeftijd gaat mee tellen (39) dus ik heb niet veel tijd om te proberen. Maar om zo maar de huisarts te bellen en te vragen of hij me hiervoor door wil wijzen is toch ook wat?
Hoi cd28, Ik denk dat als ik jou was ik gewoon direct contact op zou nemen met Hoofddorp. Tenslotte ben je daar destijds voor Asherman behandeld en is er toen al gezegd dat je waarschijnlijk terug moest komen wilde je voor een tweede kindje gaan. Dat is nu het geval, dus je wilt nu graag advies en controle. Zeker ook ivm je leeftijd en je placenta problemen na de bevalling zou ik direct actie ondernemen ipv afwachten. Als bij controle blijkt dat je baarmoeder mooi schoon is, dan krijg je wss evengoed het advies om het 6 maanden zelf te proberen weer. Mochten er wel verklevingen teruggekomen zijn, kunnen ze die direct behandelen. In beiden gevallen weet je in ieder geval waar je aan toe bent! Mocht je verzekeringstechnisch toch een verwijzing nodig hebben, dan kan je die wss zo via je huisarts regelen. Is dan misschien ook makkelijker aangezien je dan Hoofddorp al gesproken hebt en alles? Succes!
Ja gewoon bellen cd28. Je verzoek komt echt niet uit te lucht vallen toch? Je hebt er al een dossier. Heel veel succes! Tijdje geleden postte ik hier vanwege eisprongen (althans, positieve lh-tests) en uitblijvende menstruatie. Toen kreeg ik op 11 okt eindelijk een menstruatie. Met de eerdte dag veel rood bloed en de dagen erna een beetje rood en vooral bruin, minimale hoeveelheden. Op 25 okt was mn ovulatietest weer positief. Maar sinds zaterdag, vanaf cyclusdag 20, heb ik spotting(bruin bloed). En buikpijn. Mijn vraag is eingelijk, kun je bij Asherman ook (kort, veel) rood bloed verliezen? ben bang dat eea toch niet helemaal klopt. Heb ook al maanden een vreemd gevoel in (ik denk) mijn baarmoeder. Het trekt als ik buk of draai, alsof er een schram zit.
Leo78, het is naar mijn weten op zich prima mogelijk om boedverlies te hebben zelfs met verklevingen. Zou je het bloedverlies ná de eerste dag omschrijven als lichte menstruatie of meer als spotting? Voor mij was m'n eerste menstruatie na de curretage superkort en weinig, maar de tweede was alweer wat meer, daarna nam het weer af. Ik had iedere maand een eisprong (ik temperatuur) maar het bloedverlies bleef minimaal en mijn menstruatie was veel korter (1-2 dagen) dan voorheen (4 dagen). Evengoed had ik soms best helderrood bloedverlies een dag, met daarna een halve dag roestigbruin of bruinrood bloedverlies en verder alleen spotting. Maar toch de diagnose Asherman, en hebben ze verklevingen weggeknipt onderin mijn baarmoeder. Ik ben even kwijt of je al op afspraak geweest bent bij je eigen gyn? Ik zou een afspraak maken en je zorgen delen. Nu kan je eigen gyn volgens mij in de eerste instantie niet veel meer doen dan een echo maken en daarop is eigenlijk niet te zien of je verklevingen hebt (en bij mij leek mijn bms er ook mooi dik uit te zien, maar ik had dus tóch verklevingen) maar het is een start en hopelijk kunnen ze je dan doorverwijzen naar Hoofddorp. Of je kunt ook daar eerst eens heenbellen, je verhaal doen, en zien wat ze zeggen? Volgens mij kun je ook via je huisarts een doorverwijzing naar Hoofddorp krijgen. Succes!
Bedankt voor jullie reacties op mijn vraag. @leo78, ik had ook gewoon bloedverlies ondanks verklevingen. Dus dat kan wel gewoon.
Druiffedruif, de eerste bloeding na de currettage (na 12 weken), daarbij had ik een paar dagen spotting, dan 1 dag helderrood bloedverlies en de dagen erna eigenlijk alleen wat spotting. Mijn normale menstruaties begonnen ook met spotting, dan twee dagen enorm bloedverlies met stolsels, dan een paar dagen niets en dan weer behoorlijk wat verlies 1 dag. Echt wel anders dus. Ik had mijn afspraak met dr Emanuel afgezegd omdat ik eindelijk weer eens bloed zag, maar als ik nu eens kijk hoe het ervoor staat dan heb ik toch het idee dat het niet goed zit. Ik weet zeker dat ik eisprongen heb ( pos testen en 1 keer een echo waarop actie gezien werd), maar de bloedingen zijn minimaal en echr heel anders dan ik gewend ben.
Hoi Leo, hier ook, helderrood menstruatie die zelf 2-3 dagen duurt en toch behoorlijke verklevingen had ik. Ook met rose/rood spotting aan het begint die tussen 1 en 3 dagen kon duren. Ik zou gewoon bellen als je denkt dat iets niet klopt, beter weten wat er aan de hand.
@ Mahna Mahna, Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik hoop dat je een klein beetje kan genieten van deze zwangerschap. Ik weet dat het zwanger zijn na het verlies van een kind ontzettend zwaar en onzeker is. Ik hoop voor jou een gezond kindje over een aantal maanden! @cd28: Ik zou contact opnemen voor een controle hysteroscopie dan weet je het zeker, zeker gezien je voorgeschiedenis. @Leo78: Wat een vervelende situatie en vooral onzeker, wellicht is het toch een keer slim om jezelf te laten verwijzen naar een Spaare zkh. zodat je wat meer duidelijkheid krijgt. Hier inmiddels de operatie achter de rug. Het was helaas geen simpele klus, de baarmoeder zat helemaal verkleefd, de linkerkant heeft dr. E open weten te krijgen maar de rechter kant nog niet. Maar doordat ik veel vochtabsorbeerde tijdens de operatie via het wondbed heeft hij uiteindelijk moeten stoppen. In het open gedeelte is nu een spiraaltje geplaatst en ga ook ik de welbekende hormomen slikken. Over 8 weken gaat hij poliklinisch met de hysteroscopie kijken hoe dit is genezen en dan wordt de 2 OK gepland. Ik ben dus nog wel even bezig... Aan de ene kant ben ik blij dat er een stuk van de baarmoeder open is, omdat ik vooraf al wist dat ik graad IV asherman heb, maar aan de andere kant toch wel weer een teleurstelling omdat er nog een ingreep nodig is....
hallo allemaal,ik ben vorige week ook weer geopereerd. Het was niet makkelijk voor dr. E maar na erg veel verklevingen een een hoop geluk is er nu een spiraal geplaatst. Eind december een controlehysteroscopie. Wie weet mogen we daarna beginnen voor een tweede. Pluis, ik heb je een pb gestuurd. CD28, wat leuk dat jullie voor nog een kindje willen gaan. Als ik jou was zou ik geen tijd willen verliezen en een controle hystero aanvragen. Wel een zw test doen voordat je de hystero ondergaat Leo78, wat rot om zo in onzekerheid te zitten. Blijf naar je eigen gevoel luisteren, dat liegt vaak niet. MCGB, hoe gaat het met je spiraal en je hormonen? Ik heb nu een week na plaatsing nog heel licht bloedverlies en ook krampen.
Hoi meiden een tijdje geleden heb ik hier al wat berichtjes geplaatst omdat ik vreesde voor asherman. Vandaag een echo en de gyn gaf aan idd sterke vermoedens te hebben dat asherman de boosdoener is. Ze zag dit omdat er boven in de baarmoeder het slijmvlies mooi opgebouwd was maar in het grootste gedeelte van mijn baarmoeder niet. Ze gaf aan dat het om een paar centimeter gaat dat verkleeft zit. Iemand enig idee of dit ernstig is? Ze gaf tegelijkertijd aan dat de verklevingen er dusdanig uitzien dat het niet te opereren is hier in het ziekenhuis en dat ik naar dr e moet in het spaarne.
YoungOne, ik hoop van harte voor je dat de behandeling succesvol blijkt en dat je over een paar maanden weer groen licht krijgt! Mamavanle, het spijt me te horen dat alles er toch op wijst dat je Asherman hebt. Wel fijn dat je gyn je direct zelf al doorverwijst naar het Spaarne! Veel succes, ik hoop dat je er gauw terrecht kunt en je dan meer weet over hoe ernstig de verklevingen zijn en de behandeling.
Hoi allemaal, Maandag ben geopereerd door dr. E aan asherman operatie deels geslaagd. Nu heb ik nog steeds behoorlijk bloedverlies is dat normaal? Hadden jullie dat ook?
Hoi Pluisje, Oops had je berichtje eerder deze week over het hoofd gezien zie ik nu, sorry! Wat een teleurstelling voor je dat je nog een tweede OK nodig hebt en je dus nog wel een tijdje bezig bent met de behandeling van je AS. Hoe voel je je nu? Ik hoop dat je nu goed hersteld en geneest en dat het bij de vervolg OK uiteindelijk mee zal vallen. Wat betreft het nabloeden, ikzelf had vrij weinig bloedverlies, wel hield het spotten meerdere dagen aan. Maar mijn verklevingen waren ook redelijk makkelijk los te knippen dus dat maakt wss ook uit. Misschien kun je het Spaarne even bellen en je vraag voorleggen, ter geruststelling?
Hoi druiffedruif, Dank je wel voor je reactie.... Lastig altijd die onzekerheid. Ik zal het nog even aankijken. Hoe gaat het nu met jou? Wanneer weet jij of jou behandeling succesvol is geweest?
@mamavanle; fijn dat ze je direct door stuurt! Nu ben je direct op de goede plek! @pluisje; bel ze even dan heb je wat zekerheid anders zit je misschien met vragen in het weekeind. Ik heb vandaag de afspraak gemaakt voor de controlehysteroscopie.. kan over 2 weken al terecht maar jee wat zie ik hier tegenop.
YoungOne: Ik ben inmiddels op mijn tweede menstruatie van de hele spiraal behandeling. De spotting tussen de eerste menstruatie en de tweede is maar toch gebleven, vond ik het raar want ik had dat nooit gehad maar volgens Dr. E niks over te zeggen. Als het maar licht is zou ik me geen zorg maken maar je kan altijd bellen als je onzeker voelt. pluisje29: bij mij was het nooit zo dat ik na de behandeling veel bloeding krijg. Iets de eerste dag bij afvegen en daarna niet meer. Wat lastig dat in 2 keer moet gebeuren, beiden bij de OK dus? CD28: ik hoop dat alles mooi open is en dat je gelijk aan je tweede kan starten Ik moet a.s. maandag naar Dr H voor een control hysteroscopie na mijn laatste behandeling. Mijn menstruatie zijn deze keer niet zo duidelijke veel meer geworden na de ingreep als het was bij mijn eerste OK. Ik ga dus met een raar gevoel naar HD. Ik hoop toch dat alles mooi is van binnen en dat we mogen weer gaan proberen. Groetjes, M.
Pluisje, bij mijn controle hysteroscopie mid-oktober zag alles er netjes uit en hebben we 'groen licht' gekregen. Wel blijft het de komende maanden nog afwachten of de verklevingen terugkomen of niet. Ik ben net weer ongesteld geworden, en ik blijf dat toch spannend vinden (en het zo moeten bijhouden werkt ook bepaald niet stress-verlagend, je ben er zo gefocussed mee bezig steeds). Nog even afwachten dus. Mocht de menstruatie weer afnemen of we niet opnieuw zwanger zijn geraakt, krijg ik begin volgend jaar een controle hysteroscopy en een schuimecho. Maar hopelijk is dat niet nodig..?? cd28, fijn dat je zo vlot al terrecht kan voor controle. Kan me voorstellen dat je er tegenop ziet hoor, het blijft spannend. Ik duim voor goed nieuws voor je. MCGB, jij ook veel succes maandag met de controle en ik hoop dat alles er mooi uit ziet en jullie ook weer groen licht krijgen.
@druiffedruif: Wat fijn dat je groen licht hebt. Maar ik begrijp ook de spanning die daar nu omheen hangt. Ik hoop voor jou dat er snel een zwangerschap mag ontstaan! @cd28: Wat goed dat je al zo snel terecht kan! Dan heb je hopelijk tenminste duidelijkheid. @MCGB: Hoe is je controle maandag afgelopen, ik hoop dat je goed nieuws hebt gehad... Hier gaat het nog niet zo heel erg lekker, ik ben afgelopen maandagavond bij de huisartsenpost geweest en via de huisartsenpost ben ik gezien door een gynaecoloog bij ons in de buurt, omdat het spaarne ziekenhuis 1,5 uur rijden is. Ik had ontzettende buikpijn. Gelukkig bleek ik geen infectie te hebben. Maar mijn baarmoeder reageert erg heftig op het spiraal ondanks dat ze de koper er al afgehaald hadden van te voren. Op de een of andere manier wil mijn baarmoeder er vanaf met als gevolg dat hij blijft samentrekken en mijn baarmoedermond heel erg doorbloed is wat niet bepaald prettig voelt. Na overleg met dr. E. gaan we toch wel proberen het spiraal te laten zitten, omdat hij zo waardevol is. Ik hoop echt dat mijn baarmoeder het opgeeft en het spiraaltje accepteert. Maar Dr. E gaf aan dat het ook zou kunnen duren totdat hij er uit gaat. Hmm.... Op zulke momenten denk ik wel eens waar begin ik allemaal weer aan.... Maar dat hebben jullie vast ook wel. En dan nog de gedachte dat er nog een OK aankomt.... Maar goed genoeg geklaagd.
Hallo iedereen, Ik heb zoveel mogelijk meegelezen en ik wilde vragen of ik eea aan jullie mag voorleggen? Jullie zijn mijn enige bron waar ik de antwoorden van hoop te krijgen. Als eerste, Pluisje hoe gaat het nu met dat spiraal? Wat erg dat je na zoveel te moeten meemaken ook nog ellende daar van hebt...ik hoop dat ie inmiddels geaccepteerd is. Ik ben zelf al eerder actief geweest in dit topic. Na mijn eerste cutettage in 2013 en ik had toen een sterk vermoeden van asherman. Dum bms en weinig bloeden. Ik denk dat ik toen de dans ben ontsprongen maar dat het nu na de afgelopen curettage dan toch echt heeft toegeslagen. Bij een kijkoperatie n paar jaar terug zijn bij mij verklevingen gezien In mijn buik dus ik heb er een gevoeligheid voor. Nou ik heb onlangs een curettage gehad na cytotec. Erg veel gebloed daarna, zo'n twee weken lang. Wel netjes een eisprong. Maar nu, al een week menstruatie krampen en het gevoel ieder moment ongesteld te moeten worden, maar er gebeurd níets... Alleen witte afscheiding. Ik voel me er ook echt niet goed bij, mijn lichaam voelt opgeblazen, alsof het eruit wil. Ik heb trouwens geen geslachtsgemeenschap gehad na de curettage dus een zs is uitgesloten. Ik heb echt t gevoel dat ik gek begin te worden want na een eisprong ( gevoeld, getempt en CB digital) komt er toch op n gegeven moment een menstruatie? Ik ben op dit moment echt even ten einde raad en voel dat ik na de miskraam en curettage al genoeg energie heb gekost van mijn omgeving en dat ik weinig begrip krijg hierover en vooral even niet moet zeuren. Maar ik weet het echt even niet meer...Ik voel me hier niet goed bij. Nu zijn mijn vragen: - Herkent iemand die witte afscheiding ipv menstruatie? Kun je zo potdicht zitten dat er niet eens bruine afscheiding is die asherman zo kenmerkt? - Wanneer trek je aan de bel? Ik voel duidelijk dat ik dit echt niet hoef af te wachten...Of trek ik alsnog te snel conclusies? Zou ik nu al een second opinion kunnen vragen na de eerste keer dat de menstruatie uitblijft? - Stel ik wil verwezen worden naar dr. E. Hoelang zijn de wachttijden en kan ik een afspraak maken of moet ik eerst een verwijzing faxen? - hadden jullie trouwens veel bloedverlies de dagen na de curettage? Zegt dat iets over het verloop van Asherman? Hoor graag jullie ervaringen