Ga voor een verwijzing! Dr. E. heeft de meeste expertise op dit gebied in Nederland, dat woog voor mij heel zwaar, dan maar wat wachten. Verder gaat het hier vrij aardig. Ik ben de laatste weken een stuk rustiger geworden. Ik maak me weinig meer druk over het krijgen van kinderen, ik zie het wel wanneer het zo mag zijn. Invloed heb ik er toch nauwelijks op, of ik me nu druk maak of niet... Wel moet ik de komende paar maanden wel langs dr. E. Na de controle-hysteroscopie werd ik niet ongesteld, ondanks dat ik wel krampen had. Daarom ben ik inmiddels al een keer langsgeweest om het door te laten prikken. Hopelijk blijft de BMmond dan lang genoeg open om zwanger te worden...
Hoi Klapper, Ik he asherman na een curretage. Totdat we wisten wat het was werd ik behandeld in het ziekenhuis waar ik al kwam. Omdat ik bij de eerste hysteroscopie al in de gaten had dat ze ashermanverschijnselen weinig zien heb ik mij meteen door laten verwijzen. Gewoon doen hoor! Dr Emanuel is een prettige arts, maandag worden mijn verklevingen verwijderd, als het allemaal lukt natuurlijk.
Hoi meiden, Ik heb nu sinds 3 dagen ook weer positieve zwangerschapstesten!!! Ben echt heel blij dat het weer gelukt is, nu wachten tot 28aug op de eerste echo bij 7+3 Hopen dat we dan een mooi hartje zien kloppen. @JJ, mijn ongi's zijn na de asherman ook altijd veel minder geweest dan voorheen. Toen het spiraal verwijderd was, de laatste keer ook maar 2 dagen een beetje bloedverlies. En nu toch ook zwanger geworden, dus niet meteen zorgen maken hoor. Dr E. vertelde iedere keer dat je pas weer langs moest komen voor een hysteroscopie als je na 6 maanden nog niet zwanger bent of als je helemaal geen bloedverlies meer hebt. xx
@ Wenneke: dankjewel!! @ Naomi: Hoe is het gegaan? Heeft hij alle verklevingen kunnen verwijderen? Liefs
Naomi2, sterkte maandag! Hey Proudmum, van harte!! Goed nieuws zeg! Vraagje aan de dames die al meer ervaring hebben met zwangerschap nadat er Asherman is geconstateerd: Zijn er dingen waar je op moet letten, bijverschijnselen? Mijn verloskundige heeft zoiets van, zolang alles goed gaat kun je rustig thuisbevallen, daar hoop ik ook op maar ik hoorde dat vroeggeboorte of het blijven plakken van de placenta van die verschijnselen kunnen zijn, als dat zo is ben ik er liever wat meer op voorbereid (keuze thuis of ziekenhuisbevalling e.d.) Ik ga van de week even met het Spaarne bellen daarover, maar misschien weet iemand het wel?
Ha Lirial, vroeggeboorte en een placenta die niet vanzelf komt, komen inderdaad vaker voor na Asherman. Ik had beide. Mijn zwangerschap werd begeleid door dr. E. Ik had begeleiding door een vk niet aangedurfd.
@Lirial/Voice: Dankjewel! Je mag volgens mij niet thuisbevallen hoor!! Hele grote kans dat je placenta niet vanzelf loskomt (bij mij 100% zeker van niet zeiden ze), en dat dit dus door de gyn op de OK moet gebeuren. Goed dat je het Spaarne even contact: en ik zou ook voor de zekerheid vragen of je wel bij de vk mag bijven.
@proudmom @Wennekje operatie is goed gegaan. Verklevingen zijn allemaal verwijderd. Nu thuis maar wel rustig aan. Best heftige buikpijn vandaag, mogelijk van spiraaltje?
@Naomi2 Fijn dat het goed is gegaan. Van een spiraaltje kun je behoorlijk last hebben de eerste paar dagen, maar wellicht is ook de ingreep even wat pijnlijk? @proudmum @maria999 Dank jullie wel. Ik heb vanochtend gebeld, word vanmiddag teruggebeld na ruggespraak met dr E. maar de dame op de afdeling zei eigenlijk gelijk "nou mevrouw, dat zou ik zeker niet doen" op mijn vraag of thuisbevallen verstandig is.
Ik moest in het ziekenhuis bevallen na het hele Asherman verhaal, dit omdat de placenta kan blijven zitten/haken in de bm.
Dat kan inderdaad van je spiraaltje komen, dit in combinatie met hormonen. Doe maar rustig aan, ben blij te horen dat het goed is gegaan.
1. Proudmom: wat fijn en spannend tegelijk dat ke zwanger bent. Heel mooi nieuws. Probeer te genieten. 2. Naomie, werd asherman nog in je 'oude' ziekenhuis vastgesteld? Of had jij het zelf alleen in de gaten? Wat waren je klachten? 3. Ik ben in juli weer een keer ongesteld geworden wat was ik daar blij mee. Bij de controle bij gyn bleek miskraam rest ook weg te zijn. Twee zorgen minder. Voorlopig wacht ik dus even af. De verkleving is dus uiteindelijk nooit weggehaald ofzo. Maar ik wordt weer ongesteld en bms was weer aangedikt. Ben overigens tarwekiemolie gaan gebruiken. Iemand daar ervaring mee?
@ Klapper, ik kreeg na de curretage ontzettende pijn op mijn normale menstruatiedag. Dit resulteerde alleen niet in een menstruatie. Deze pijn duurde zo'n 24 uur, ik gebruikte daarvoor tramadol (eerste keer spoedopname). Ik ben toen gaan googlen en heb vervolgens zelf de arts benaderd hier in het ziekenhuis. Een hysteroscopie gehad, maar deze is gestaakt omdat er geen weg te vinden was en de pijn te erg was. Ik had al om een doorverwijzing gevraagd, deze is toen direct geregeld. Al met al, in mijn eigen ziekenhuis wisten ze er weinig van af. Dr Emanuel daarentegen erg veel. Ik werd trouwens afgelopen zondag ook ongesteld, er bleek een kleine opening in de verklevingen te zitten. Dit zagen ze in Hoofddorp met contrastvloeistof.
Nou dames, ik ben teruggebeld door dr E. Door de Asherman is er 15% kans op vastzitten placenta tijdens bevalling. En dat kan bloedingen veroorzaken. Als dat gebeurt, dan is thuis niet echt de plek om te bevallen, want vervoer tijdens vloeiing is link. Kortom... Een bevallingscentrum in het ziekenhuis met eigen vk is prima, thuis niet. Dank jullie wel voor het meedenken!
@Lirial: fijn dat je nu in ieder geval weet waar je aan toe bent, en dat je in goede handen bent. @Naomi; mooi dat de operatie geslaagd is! Ik had ook last van het spiraal. Alle weken eigenlijk soms best pittige menstruatiekrampen, maar het is voor het goede doel. De verklevingen waren daarna wel weg.
Het niet herkennen van het syndroom van Asherman door gynaecologen is niet alleen in Nederland het geval. Der Spiegel heeft er een (Duitstalig) artikel over gepubliceerd. Ook in Duitsland zijn er maar weinig artsen capabel genoeg Asherman te herkennen en te behandelen.