Voor zoon zijn we aan het kijken voor een nieuwe fiets aangezien hij naar het vo gaat na de zomervakantie. School staat voor 95% vast. Dit zal zo'n 17km fietsen worden voor hem, weinig bebouwde kom. Verwachting is dat hij vaak alleen zal fietsen aangezien de school niet heel populair is hier aangezien het geen reformatorische is Dus nu zitten we te denken aan een E-bike. Hebben jullie aan/afraders? Punten waar we op moeten letten?
Geen ervaring mee, maar hoor om mij heen meerdere verhalen van brugklassers die onderuit gaan met de e-bike. Wat ik er zo van begrijp is het wel van belang dat ze de fiets goed onder controle hebben, maar hoe je daar achter komt? In elk geval goed laten informeren bij een goede fietsenzaak denk ik
Ik zou in elk geval letten op de grootte van de accu. Sterkte neemt in de loop van de jaren wel af dus als je er nu een neemt waar hij 50 km mee kan op papier kan hij denk einde schooltijd niet meer heen en weer op 1 accu. Zeker met regelmatig tegenwind.
Een goede accu, anders haalt hij straks heen en weer niet eens met een flink wind tegen. Hier hebben ze geen elektrische, maar ze kunnen er prima op fietsen, zoon gebruikt die van mijn moeder wel eens.
Geen tips qua aanschaf, maar ik zou kijken of je ze ergens kan testen. Ik vond zelf de ene fijner dan de ander. Dochter rijd regelmatig op mijn ebike, ze heeft nooit problemen ermee.
Ik zou kijken naar een model met 8 versnellingen. Niet vanwege de hoeveelheid versnellingen, maar daar schijnen minder snel problemen mee te zijn dan met de 7-versnellingen naaf. Proefondervindelijk achtergekomen en volgens de leverancier waren wij niet de enige. Verder idd een grote accu, middenmotor, kijken welk gewicht de bagagedrager mag dragen en of er een stevige standaard op zit (evt een ‘krantenfiets’ standaard op laten zetten). Mijn fiets viel bij het minste of geringste om vanwege een te kleine standaard. En dat terwijl het toch een fiets van 2700,- was, dus niet echt goedkoop. Tot slot heeft mijn fiets een riem ipv een ketting. Niet noodzakelijk, wel erg comfortabel in het fietsen.