Aso gedrag in het openbaar. Zeg jij er iets van?

Discussion in 'De lounge' started by Boordevol, Jul 10, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Grote kans dat mijn zoon dan roept dat die meneer of mevrouw heel stout is. En daar zo ik dan goed ik ingaan. Maar ik kijk verder wel uit. Ik wil nog lang voor mijn kinderen zorgen en helaas heb ik al meegemaakt dat mensen erg agressief worden als ze worden aangesproken op slecht gedrag.
    Toen ik jonger was had ik er wel flink wat van gezegd, nu vind ik het vooral zielig voor die persoon. Je zal maar zo zijn. Vaak is het ook negatief aandacht vragen he. Kijk eens wat ik kan er waar ik mee wegkom. Dat verleren ze helaas niet naarmate de pubertijd verstrijkt.

2. Nutella

Nutella Actief lid

Feb 13, 2017
    387
    213
    43
    NULL
    NULL
    #42 Nutella, Jul 12, 2017
    Last edited: Jul 12, 2017
    Toen ik begin 20 was ben ik een keer lastig gevallen of aangevallen kun je zeggen, door twee opgeschoten meiden. Ik ben erg klein en tenger dus zij waren echt een stuk groter dan ik. Ik was bang en ze hielden me vast en wilden me niet laten gaan. Ze waren niet voor rede vatbaar. Voorbijgaande mensen op de fiets vroeg ik om hulp, terwijl die meiden lachten en aan me trokken. Geen van die mensen stapten af of zeiden iets. Ze reden snel door. Ik ben toen zo teleurgesteld geraakt in mensen. Uiteindelijk lukte het me om in gesprek te gaan met die meiden en lieten ze me los. Ik vroeg aan ze waarom ze dit deden en ze antwoordden dat ze zich verveelden. Van agressieve onvoorspelbare opgeschoten meiden veranderden ze ineens in heel normale aardige meiden. Ze hebben me nog uitgezwaaid na ons gesprek. o_O

Zelf trek ik snel m'n mond open als mensen asociaal doen. Als iemand iets op de grond gooit, kan ik ze dat gerust weer laten oppakken en in de prullenbak gooien. Soms word ik zelf ook een beetje aso door te schelden op mensen als ik te ver van ze ben om rustig te praten. Soms helpt het, soms niet. Ik kan me flink opwinden over aso gedrag.

Sowieso vind ik dat mensen in dit land teveel wegkijken. Als ik een gevaarlijke situatie zie of als mensen het willen verpesten voor anderen, dan stap ik er vaak op af en ik ben dan vaak de enige die wat doet.

Misschien dat dat minder gaat worden nu ik zwanger ben. Toch van de zotte dat veel mensen in dit land net doen alsof ze iets niet zien. Zo wordt het er toch niet beter op?! Zelfs de politie bellen lijkt nog te moeilijk voor velen.

Hommeltje likes this.
  3. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,168
    4,321
    113
    Het js een keuze die je moet maken en wat de meesten hier zeggen, je hebt kinderen voor wie je er zo lang mogelijk wil zijn. Hoevaak lezen we niet van onschuldige omstanders die zich met iets bemoeien en dat met mishandeling of de dood moeten bekopen.. ik vind het heel erg dat ik niks durf te zeggen want van binnen vreet ik me wel op.

Ik spreek wel kinderen aan. Jongens die rottigheid uithalen of zoals laatst groepje jongens die stoeptegels in de sloot gooiden. Ik hoop dat zij er nog van leren maar een volwassene die aso gedrag vertoond zal waarschijnlijk niet anders doen en je hebt de kans dat je in elkaar wordt getimmerd.

Over de situatje hierboven, ik zou dan de politie hebben gebeld als knde meisjes niet durfde aan te spreken. Dat is het minste wat je kunt doen.

4. Hommeltje

Hommeltje Niet meer actief

Zal best maar als iemand mijn man uitscheldt oid sla ik erop. Jammer dan.

5. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,168
    4,321
    113
    Maar dat is juist waarom ik mensen niet aanspreek. Je zult er maar een aantreffen die zoals jij denkt of nog sneller gepikeerd is en erop los gaat slaan.

Hoop alleen dat jouw man niet beledigd is dat jij het voor hem moet oplossen als jij gaat slaan als iemand hem uitscheldt

Hopsatee, Chiggy, fafa and 3 others like this.
  6. Hommeltje

Ik heb de gewoonte wel redelijk afgeleerd omdat die ander dan verwacht dat man gaat vechten en dat is niet de bedoelling. Ik heb wel eens iemand getroffen die erger was dan mij maar ik kon vluchten ;) Ik ga trouwens niet zomaar iemand slaan. Alleen als ze het echt op mijn man hebben.

7. Laika

Laika Fanatiek lid

Jul 23, 2006
    2,334
    3
    38
    Hangt heel erg van de situatie af. Laatst gingen 2 mannen bijna op de vuist voor de school van mijn kinderen. Ik ben toen op ze afgestapt en gevraagd of ze dat niet voor school wilden doen. Op zo'n moment denk ik alleen aan al die kinderen die met zoiets geconfronteerd zouden kunnen worden, dat ik niet eens stilsta bij mijn eigen veiligheid. Maw als ik merk dat een 'onschuldig' iemand er last van heeft, dan zeg ik er zeker wat van. Maar bij spugen of een papiertje op de grond zou ik niet zo snel reageren.

8. LW85

LW85 Fanatiek lid

Jun 24, 2012
    4,082
    604
    113
    Oeh lastig.. Voorheen reageerde ik overal op, gelukkig altijd goed gegaan (ben wel eens "gered" door een vriend). Nu ik kinderen heb ben ik toch voorzichtiger, want als het mis gaat en ik kom in het ziekenhuis terecht of erger...

Verder zal ik wel altijd ingrijpen als iemand wordt lastig gevallen, en dan bedoel ik meerdere tegen 1 of een vrouw door een man.
    Ben zelf op mijn 17e aangerand en vervolgens beroofd, heb me rot gevochten en de eerste persoon die langs kwam en het zag gebeuren was een oudere vrouw op een fiets, ik vroeg haar om hulp, ze fietste door en ze zei: ga maar naar de speeltuin toe, daar gingen net twee mannen naar binnen :O zal ik nooit vergeten. Zou niet met mezelf kunnen leven als ik iemand in zo'n situatie niet zou helpen.

Wat tegenwoordig wel goed is is dat bijna iedereen een smartphone heeft, foto maken van de dader kan al een hele hoop opleveren. (Ik app tegenwoordig vaak met de wijkagent ivm jongens die hier banden lek steken, op autos klimmen, planten vernielen en fietsen stelen, ik maak nu fotos van hen zodat hij weet om wie het gaat, als je moet wachten op de politie na het bellen met 0900-8844 zijn ze al lang weer weg, als er uberhaupt iemand komt).

9. Deliana

Deliana Niet meer actief

Het hangt bij mij echt van de situatie af. Bij het voorbeeld van TS had ik waarschijnlijk ook niets gedaan.

Er was vorige week een man op het schoolplein die zijn vrouw sloeg :)eek:), ik stond er naast met mijn zoontje maar bedacht me razendsnel dat er genoeg sterke mannen op het schoolplein stonden, die meer/beter konden helpen... dus man was echt een beer van een vent.

Tijdens laatste AH plaatjes sparen actie stond een man te schelden tegen 5-9 jarigen die om plaatjes stonden te "bedelen".... daar zeg ik dan wel weer wat van, met of zonder kinderen erbij. Doe normaal zeg, loop gewoon door of ga naar een andere supermarkt. Eikel.

10. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,835
    368
    83
    Female
    Dan ben je dus zelf geen haar beter. Wat een walgelijk gedrag.

Verder vraag ik me dan af hoe vaak zoiets voorkomt. Ik word nooit zomaar uitgescholden. Jouw man wel?

11. SYRV

SYRV Fanatiek lid

Nov 29, 2009
    3,133
    453
    83
    Ligt inderdaad heel erg aan de situatie.
    Ik kan heel slecht tegen onrecht, en zeg daar meestal wel wat van. Zo was ik laatst in de winkel en kwam er een Arabisch uitziende man (met lange baard en wit gewaad) binnen. Die man deed echt NIKS verkeerd en kwam daar gewoon om ook een boodschapje te doen. Toen die man voorbij liep hoorde ik 2 oudere dames hard op tegen elkaar zeggen dat ze maar snel uit de winkel moesten gaan want die man zou vast een bom bij zich hebben en de hele winkel opblazen (gelukkig had die man dit niet gehoord). Ik werd zo kwaad en heb de dames flink aangesproken op hun belachelijke gedrag.

Als iemand lastig wordt gevallen zeg ik daar vaak ook wel wat van. Maar zoals hierboven ook vaak geschreven wordt, nu ik moeder ben denk ik wel meer na en maak ik een inschatting of het verstandig is om ergens op te reageren. Als ik met mijn kinderen ben is mijn eerste prioriteit hun veiligheid en dat ga ik niet in gevaar brengen omdat ik zo nodig de held moet uit hangen.

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik denk dat ze vooral interessant wil doen. Beetje puberaal wel:rolleyes:

karlijn likes this.
  13. regenboogworst

regenboogworst Fanatiek lid

Aug 22, 2014
    1,297
    75
    48
    Ik wel.
    Laatst hang jeugd in het speeltuin bij ons.
    Zakken chips, drink flesjes, zonnebloem pitten overal.
    Ze wilde op de fiets stappen en wegrijden.
    Ik heb ze aangesproken en alles laten weghalen. Ze keken behoorlijk zuur en geiriteerd. Maar dat doet mij helemaal niets er spelen/kruipen ook kleintjes in de speeltuin hier met dat kunstgras die alles in hun mond zouden stoppen.

14. Hommeltje

Walgelijk ja als je voor je lief opkomt. Jij staat er zeker bij te gapen en laat het gebeuren? En ja het is wel eens gebeurd dat een of andere aso in het verkeer begon te schelden zonder reden. Dat doen mensen soms. Misschien niet onder die stoeptegel waar jij woont.

Dikke doei.

15. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,835
    368
    83
    Female
    Bijzondere reactie.

16. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik zeg er niks van omdat ik niet onvriendelijk wil overkomen. Ben op dat gebied heel onzeker. :oops:

Het enige wat ik doe is mensen vies aankijken als ze onterecht op een gehandicapten parkeerplaats staan.

17. Nescio

Nescio Niet meer actief

Uit al jouw posts haal ik alleen maar dat je man blijkbaar niet voor zichzelf kan opkomen. Is dat de indruk die je wil wekken?

Schelden in het verkeer komt zo vaak voor. Alsof je er dan meteen op gaat slaan. Heel bijzonder.

Pepijnn likes this.
  18. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,816
    113
    Gapen en bij staan te kijken? Nee, omdraaien en weglopen, samen met man, want geen van ons beiden zal een tik uitdelen. Houdt de eer aan jezelf zeg. Triest dat je gaat slaan, echt heel erg.

fanona, Pepijnn and Nescio like this.
  19. Poppy4

Poppy4 Bekend lid

Jan 13, 2016
    707
    480
    63
    In het voorbeeld die in de OP staat zou ik er hooguit hardop een opmerking over maken, waarschijnlijk dat nog geeneens. Als je en plein public te maken hebt met een onverzorgd, onfris ruikend volwassen persoon die het ook nog eens acceptabel vind om op de grond te spugen en deze als prullenbak te beschouwen heb ik niet de illusie dat als ik hem erop aanspreken, hij ineens het licht zal zien.

Wel spreek ik soms jongeren aan die gezellig kletsend stil staan en het fietspad blokkeren of zooi op de grond gooien. Dat is nog nooit een probleem geweest of geescaleerd.

fafa likes this.
  20. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    He? Er zit toch nog een hoop tussen klappen uitdelen en 'gapen en het laten gebeuren'?

Share This Page