Met het eerste ben ik het wel gedeeltelijk eens. Als je nooit vraagd krijg je ook niks. Heb me zoon geleerd als hij dorst heeft hij maar wel om water mag vragen. Want ik kan ook niet altijd zien of hij dorst heeft of had. Nu pakt die het zelf maar hij mag van mij sommige dingen best vragen. Mijn moeder/vader zij altijd als ik wat te drinken vroeg, Ga maar naar hans worst die heeft een hondje en die piest zo in je mondje vind het nog raar deze zin T.s wat die oma deed is idd niet netjes. Wat ik wel netjes vond en daar zullen de meningen oververdeeld zijn ze vroeg het ook voor het kindje dat niks vroeg. Als de ene wat krijgt krijg de andere het ook. Ook al heeft hij al wat in zijn handen dat vind ik wel redelijk. En dat vragen van oma tja ik zal het me kinderen niet leren in elk geval om iets gratis te vragen. Wel water zo als boven beschreven. Bijvoorbeeld.
Het is idd aso, zou het zelf ook echt niet durven zeg! Maar hier is een spar, daar krijgt de oudste vaak een snoepje, maar vind het erg vervelend als ze het de ene keer wel doen en de andere keer niet, laatst ook, zat ik met een teleurgestelde dochter en vind het dan nog sneu ook voor d'r. Toen we wegliepen zegt ze nog: mag ik een snoepje? Maar werd niet gehoord, of ze wou het niet horen.
Mijn dochter weet heel goed dat ze meestal wel een worstje krijgt bij de supermarkt. Maar dat ze het ook weleens niet krijgt en dat ze dat best jammer mag vinden maar dat ze er niet om mag gaan gillen/huilen of wat dan ook. Toen ze jonger was zei ze altijd heel zachtjes oh jammer als ze niets kreeg. De vrouw van de vleeswaren vindt onze dochter wel leuk en lief en komt haar door de winkel achterna voor een worstje! Ze kent zelfs dochters naam. Maar ze vindt niet iedereen leuk en lief en houdt duidelijk niet van vragende kinderen, want een tijdje geleden kwam er een jongetje aan gegild met ik wil een worstje! Die kreeg hij dus niet en ze wilde weten met wie het jongetje was. Papa kreeg op zijn kop van haar hoor!
toch doen ze het zelf vind ik... ik bedoel zowat overal krijgen kinderen wel wat, de bakker, slager, supermarkt, markt, kaasboer en ga zo maar door... dan doen ze het de ene keer wel waardoor een kind denk als ze er weer zijn hey die mevrouw of meneer van dat worstje.... en dan vinden ze het irritant als een kindje er dan om vraagt EN kijken ze de ouders erop aan terwijl die zich daar ongemakkelijk door voelen omdat hun kind "schooit" ... tja wie is er hier eigenlijk " fout he " ?
Valt me op dat er zoveel 'oordeel' topics geopend worden. Kijk ik ben het ook niet overal mee eens, wat is netjes, wat is onbeleefd, wat is aso, hoe is het volgens de etiquette... dat is toch afhankelijk van je eigen beeldvorming/ opvoeding/ cultuur/ belevingswereld. Als je ergens 'last' van hebt kun je i.p.v. te oordelen over anderen misschien ook je eigen beeldvorming een beetje bijstellen. Ik zet het hier ook maar even neer. In dit geval is er geen goed, geen fout ... maar gewoon anders. Dat is een spreuk die ik leerde toen ik een jaar naar Amerika ging. Is ons ingeprent door de begeleiding om gewoon met de verschillen te leren omgaan.
Inderdaad niet duidelijk neergezet, maar zijn inderdaad niet de kinderen die ik asociaal vind. Maar dat je als ouder worst, koek of wat dan ook gaat eisen omdat ze dat normaal wel krijgen, vind ik niet netjes. Het is een extraatje, en ik vind dat mij kindjes gewoon blij mogen zijn dat ze dat extraatje krijgen. Daarom mag er (bij ons) ook niet om gevraagd worden, want het is niet vanzelfsprekend dat je in de winkel zomaar iets lekkers krijgt. Ik wil graag dat mijn kindjes dat zelf ook zo zien, dat het een beetje iets speciaals blijft zeg maar.
katja77, eehhh ik weet niet of jij alle reacties hebt gelezen, maar misschien is het handig dat even te doen. We hebben het hier over normen en waarden die gehanteerd dienen te worden binnen een samenleving. Omdat anders mensen elkaar in de weg gaan zitten. Normaal met elkaar omgaan hoort hierbij, en als iedereen het niet netjes vind wat iemand doet, zal dat best aan diegene kunnen liggen. Want "toevallig" is het net in onze belevingswereld (alle reageerders hier) een beetje aso. Sorry als het je stoort dat wij een oordeel hebben over die oma. Misschien moet je je eigen beeld een beetje bijstellen als je vind dat er zoveel oordeel topics zijn?
Magickwings, nee het meisje valt absoluut niks te verwijten. Die weet nu niet beter dan dat dit normaal is. Over kindjes overslaan: het jongetje kwam al binnen he met het koekje.
@Deelight, ik zeg niet dat het me stoort, ik zeg dat het me opvalt en vervolgens een tip wat men kan doen om zich minder aan anderen te storen/ ergeren als het niet past binnen de eigen normen en waarden. Persoonlijk zou ik 'mijn' kind (die ik niet heb) zeker leren dat je niet om iets lekkers vraagt, laat staan als ouder of oma. Maar mij gaat het ook weer iets te ver om dan een ander als een 'aso' af te serveren die het wel doet. Dus, nee jij bent niet bekrompen Maar, nee, ik vind oma niet aso, hoogstens een beetje brutaal .
Haha mijn vader ook. Hier werden mijn kinderen, keer op keer gemept door een ander kind. Elke week, elke keer, meerdere keren. Elke keer keer ik naar die moeder, heb haar ernog op aaangesproken, en later zei ik zelf tegen het jongetje dat hij het niet mocht doen. Hij bleef maar doorgaan, en uiteindelijk was ik het zo spuugzat. Dat ik mijn kinderen heb laten terugslaan. Is nu gelijk afgelopen. Aan de ene kant helemaal niet goed natuurlijk, zo ga je niet met je medemens om. Maar dit liep de spuigaten uit. Ze begrijpen wel dat ze niet mogen slaan of schoppen, al vechten ze samen thuis nogal wat af.
Ik zou het zelf niet doen. Maar ik zou me er ook zeker niet druk over maken als een ander het wel zou doen. Dat zoeken oma en de bakker maar fijn samen uit.
Ik zou het idd zelf ook niet doen. Maar goed hier in de supermarkt ofzo, krijgen ze niks Af en toe ligt er wel zo'n proefschaal, maar daar pakken ze nooit zelf iets vanaf ,ik geef ze soms wel een stukje.
Nou ja... ik heb zoiets van, als mijn kind geslagen wordt, hij dus echt wel terug moet slaan!! Kom op...En dan kunnen ze op school of andere wel zeggen, je kind moet je niet leren slaan, maar ik vind zelfverdediging heel iets anaders als uit jezelf kinderen gaan slaan. Mijn oudste werd ook altijd gepest, en hij kwam dan elke keer jankend aanzetten, keer op keer. Werd hier zo moe van...zucht. Ik altijd de jongens in kwestie aanspreken dat ik dit niet leuk vond bla bla bla. Maar het hielp gewoon niet. Dus heb mijn zoon gezegd, volgende keer dat jij geslagen wordt, sla je maar lekker hard terug, desnoods met een stok heb ik gezegd (kweet het klinkt aso) Maar op een gegeven moment heb je geen andere oplossing. Maar anyway het is nu wel afgelopen dat getreiter en gesla/geschop. Dus het helpt wel degelijk. Ik ben idd ook van mening, als je loopt te miepen en te janken dat kinderen dit alleen maar leuk vinden en je de volgende dag nog harder pesten. Dus ja ik ben een moeder die haar kinderen dus wel leert dat ze mogen slaan als zij geslagen worden!
Ik vind het ook niet netjes hoor van die oma. Mijn zoontje krijgt bij de supermarkt bij de vleesafdeling vaak een plakje worst van 1 dame die hem kent en als ze hem ziet al in de aanslag staat met een worstje Hij weet dat, dus hij vraagt er zelf niet om, hij gaat gewoon bij haar afdeling staan als zij er is. Als er een andere dame staat, vraagt hij aan mij een plakje worst, maar dan zeg ik ook dat hij er niet om mag vragen, en als de dame het aanbied dat ie dan ja mag zeggen en anders heeft ie gewoon pech. Dat snapt hij gelukkig. Ook bij de drogist bieden ze vaak een snoepje aan en hij weet donders goed dat hij er niet om mag vragen als we aan de kassa staan. zo een heel verhaal haha, sorry hoor. Ik vind dus als volwassene zijnde kun je het niet maken om voor je kind(eren) wat lekkers te vragen. En al helemaal niet als erom gezeurd wordt door het kind, dan is het bij mij al snel afgelopen.