ik lees net een artikeltje dat aspartaam tijdens de zwangerschap heel schadelijk is! ik heb bij mijn zoontje ongeveer 3 glazen cola light gedronken per dag en volgens mij si hij gezond maar wie heeft hier nog over gehoord?
Aspartaam is sowieso niet echt goed, ook niet als je niet zwanger bent. Is volgens mij al een tijdje bekend trouwens.
heb het tijdens mn zwangerschap van de eerste elke dag gebruikt, wist ik echt niet! maar vraag me af want ben ebst zwaar dus wil niet aan komen en suiker is ook niet goed.wat kan ik dan nog drinken wat een beetje zotachtig is buiten water en thee.
Nee aspartaam is idd niet goed, althans niet grote hoeveelheden. Een beetje is niet ongezond volgens mij, ik heb Diabetes en gebruik zoetjes en light frisdranken. Daar mag je idd niet teveel van drinken, water en thee zonder suiker en koffie zonder suiker is beter. Maar ik geloof niet dat een beetje zoetstof heel erg veel kwaad kan.
Kan je het artikel waarin dat staat linken of vertellen waarom het heel schadelijk is? Ik ben er erg benieuwd naar! Ik nuttig helemaal geen kunstmatige zoetstoffen, zeker geen acesulfaat-K en aspartaam en cyclamaat waarvan toch zeer sterke aanwijzingen bestaan dat ze ziekmakend en kankerverwekkend zijn. Ik laat het staan omdat ik er ziek van wordt: ik krijg barstende koppijn en word er misselijk van. In 2003 heeft de Europese Commisie een aanbeveling gedaan om op producten waar aspartaam zin zit een waarschuwing te zetten voor zwangere vrouwen. Is er niet door gekomen. Aspartaam blijkt al kankerverwekkend te zijn bij > 20 mg/kg. per dag. Als ik lees hoeveel vrouwen hier liters light-(fris)drank en yoghi oid naar binnen werken, dan schrik ik daarvan, maar dat mag ik niet zeggen, want van hun vk mag het allemaal (alsof die allemaal voedingsdeskundige zijn). ...echter zou uit dit onderzoek blijken dat hoe eerder aspartaam toegediend werd (foetale fase), hoe meer kankerverwekkend de zoetstof is. Zwangere vrouwen: opgelet dus! Vele onderzoeken hebben reeds aangetoond dat aspartaam schadelijk zou zijn voor de volksgezondheid en speciaal voor kinderen en zwangere vrouwen. Niet voor niets heeft aspartaam jaren lang op de lijst van verboden middelen gestaan. Het feit dat aspartaam in 1992 in Europa toch veilig bevonden is, wekt op zijn minst vragen op. Als je af en toe een glas drinken neemt waar het in zit, zal het wel loslopen. Men vraagt zich af wat je nog meer kan drinken naast thee en water? Puur natuur vruchtensappen of diksappen? De laatste kan je ook aanmaken met water met bubbels, lekker hoor!
wat zit er in diksap?suiker of natuurlijke fruitsuikers?want dat vind ik heerlijk drink het wel eens met mijn zoontje mee
Ik heb de appel/peer en tropische vruchten van het merk Ekoland. Die is 100% puur natuurlijk, zonder chemische toevoegingen. Maar wel vruchtensuikers. Ik haal het bij de biowinkel, maar de reformzaak heeft zoiets ook wel.
Van de dietiste mocht ik 2 glazen fris met asprataam drinken per dag. Of meer echt schadelijk was, was moeilijk te zeggen. Daar is nog niet echt een eenduidig antwoord op te vinden. Van cyclamaat (andere zoetstof) raadde de dietist aan helemaal niks te gebruiken. Dat is iets "giftiger" dan asprataam.
Ik zie nergens zoetjes of zoetstof op basis van saccharine staan. Die is namelijk wel oke! Dus goed de ingredientenlijst lezen..