Omdat ik al een tijdje met nek en armklachten loop ben ik laatst bij een neuroloog geweest. Die vertelde me dat ik een mri scan moest laten maken en dat zou eigenlijk vorige week donderdag plaats gevonden hebben. Vorige week had ik echter al positief getest dus ik heb de boel afgeblazen aangezien zij dit sowieso de eerste 3 maanden niet doen. Contact opgenomen met neurologie om door te geven wat het geval was, helaas ben ik nog niet teruggebeld dus ik heb gisteren nogmaals gebeld. Ze waren me vergeten .... maar ik word wederom teruggebeld. Wordt een mri normaal gesproken wel gedaan als je zwanger bent? Bij het centrum waar het ingepland stond zeiden ze dat ze het liever helemaal niet doen. Heeft toevallig iemand er ervaring mee?
Ik heb div keren een mri gehad tijdens de zwangerschap. We was het na de 20 weken. Het kindje heeft nergens last van nu ofzo
Geen ervaring, maar wel een beetje kennis op dat gebied. MRI is inprincipe ongevaarlijk, gebruikt geen enge straling of zo. Vanaf 12 weken zwangerschap is het naar mijn weten veilig. Voor 12 weken weten ze het gewoon niet zeker, vandaar dat ze dan dus niet willen doen. Er zijn geen studies die uitwijzen dat het kwaad kan, maar met dit soort dingen is het gewoon zo dat het niet echt getest kan worden op mensen vanwege ethische redenen. Ligt er dus een beetje aan hoever je bent, maar in principe kan het niet echt kwaad. Veel succes met je klachten, ik hoop dat het niet ernstig is!
Zover ze weten kan het na de eerste 3 maanden geen kwaad. Zelf zou ik als het kon het uitstellen na de zwangerschap maar ik weet natuurlijk niet hoe ernstig je klachten zijn en wat de consequenties zijn van uitstellen. Zou het toch af laten hangen van wat de neuroloog zegt. Die zal wel contact opnemen met de betreffende afdeling in het ziekenhuis.
Er is momenteel een studie bezig in het ziekenhuis waar ik ga bevallen, waarbij ze zwangeren bewust puur omwille van dit onderzoek een MRI laten ondergaan, ik geloof op 28 weken. Ik zou me dus niet zo ongerust maken hierover en gewoon laten doen, evt. na 12 weken als ik lees dat er onder de 12 weken weinig geweten is over de effecten op de baby.
ik heb met 25 weken een mri gehad van mijn hoofd. vond het vooral sneu voor de kleine dat er plotseling zo veel herrie was. Neuroloog gaf van te voren aan dat mri vanaf 12 weken kan. Voor de zekerheid gaf de mri-meneer geen contrast vloeistof.