pff ik moet even mijn hart luchten hoor dames: Ik kom uit een beetje lastige familie situatie. Mijn moeder is al ruim 20 jaar manisch depressief met psychoses. Mijn ouders zijn 20 jaar geleden gescheiden en mijn moeder voelt nog steeds dikke haat jegens mijn vader. Ik heb mijn vader van mijn 10de tot 19de niet gezien hierdoor. Inmiddels heel leuk contact, tot groot "verdriet" van mijn moeder. Ik heb 2 oudere zussen, waarvan 1 een aangeboren hartafwijking heeft en zolang ik me kan herinneren ziek zwak en misselijk is. Er gaat geen jaar voorbij of er gebeurd iets met haar. Mijn oudste zus is ook niet een al te makkelijk type. We liggen redelijk vaak met elkaar overhoop. Beide totaal andere personen. Zij vindt mij arrogant, omdat ik heb gestudeerd!!! We kunnen elkaar totaal niet vinden. Zij heeft 3 kinderen en we hebben vaak mot over de houding van haar kinderen richting mij of mijn moeder (totaal respectloos). Ze praat voornamelijk over zichzelf en hoe zwaar en moeilijk zij het met alles heeft. Mijn ma heeft verschillende opnames doorgemaakt (afgelopen 20 jaar zeker 15 keer) en mijn zus is 10 jaar ouder dan ik ben en heeft lange tijd voor mij gezorgd. Zij is van mening dat ik hierdoor beschermd ben gebleven van alle ellende, ik deel die mening niet. Nu heeft mijn moeder een aantal weken geleden een enorme terugval gehad, omdat we het nieuws hadden gekregen dat er voor mijn andere zus (die met de hartafwijking) totaal geen hoop meer is. Dit weten we al jaren, maar mijn moeder is er erg van geschrokken. Sindsdien liggen mijn moeder en mijn oudste zus met elkaar overhoop. Mijn oudste zus begrijpt namelijk niets van psychiatrie, maar denkt dat ze er heel veel verstand van heeft. Hierdoor betitelt zij een hoop als onzin. Mijn moeder klaagt weer over mijn zus. Zij drinkt te veel (dit klopt), ze neemt haar 7 jarige dochter mee naar de voetbalkantine tot 1 uur 's nachts! Mijn moeder weet dat ik hiervan gruwel. Maar nu is het zo...ik wil er even helemaal niets mee te maken heb