Hey meiden! Ik ben nu bezig met de 2e ronde spuiten met Menopur! Nu heb ik al 2 avonden achter elkaar dat er best wat bloed uitkomt, zodra ik de naald eruit haal na het spuiten. Het is ook blauw op de plek van spuiten. Komt dit dan omdat je in een bloedvat hebt gespoten? En zo ja, kan dit kwaad? Ik las op internet iets over aspireren! Eerst de stamper een beetje terug trekken, als de naald al in je buik zit, om te kijken of je bloed "opzuigt". Zo ja, dan opnieuw spuiten. Doen jullie dit?? Moet dit? Dit is mij in het zkh namelijk nooit verteld!!
Eh, nee, dat heb ik absoluut nooit gedaan.. Kan me ook niet voorstellen dat dat echt goed is? Ik heb mijn artsen er ook nooit over gehoord in ieder geval. Hoeveel bloed komt er precies uit dan? Bij mij waren het ook regelmatig een paar druppels, maar nooit dramatisch.. Dát kan in ieder geval geen kwaad! Wat hier wel helpt is dat ik de huidplooi die ik vastpak om te prikken loslaat, de naald er nog een paar seconden in laat zitten, en dan pas terug trek.
Ik doe dit niet, ik heb het wel gelezen in een brocuhure geloof ik (of de bijsluiter?) Ik heb al 4 rondes gespoten, maar nog nooit bloed gehad (maar ik heb wel een klein vetlaagje van een paar centimeter waar die naald in verdwijnt, dus daar kan het door komen Wel heb ik een paar keer gehad dat het ineens wel best wel pijn deed, terwijl ik het anders nauwelijks voel... Succes
Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Ik zou het niet proberen dat aspireren... Maar een paar druppeltjes kan geen kwaad. Ik heb ook vaak wel een druppeltje bloed (en geen vetlaagje). Wat shaddixxx zegt helpt volgens mij wel. Ik laat de naald vaak ook nog even 10 seconden zitten voordat ik 'm er weer uittrek.
Ik houd de huid strak en laat los als de naald erin zit. Heb een paar blauwe plekken, maar ik heb het gevraagd bij de kliniek en het zou niet uitmaken. Bij de pregnyl zag ik het echt in de bijsluiter staan, dus dat wil ik morgen even vragen... Maar aspireren doe ik niet. Nooit eerder wat over gehoord of gelezen tot ik de bijsluiter van de pregnyl las...
Dank voor jullie reacties!! Het is niet dat het bloed eruit spuit hoor, hahahaha! Maar heb toch wel even een stuk keukenrol nodig. Ik laat de spuit er ook nog even inzitten ja, als de vloeistof eruit is. En ook ik heb wel een vetrolletje, dus dat is het probleem ook niet Je leest het heel veel op internet, dat aspireren. Google er maar eens op! En toen ik het vd week tegen een collega zei (van t bloed) zei ze gelijk.... moet jij niet aspireren dan? (zij heeft er 7 jaar over gedaan, dus ook veel ervaring en komt uit de zorg!) Maar goed, als jullie het ook allemaal niet doen, zal het wel goed zijn Haha!
Nou ik ben verpleegkundige en wij hebben gewoon geleerd ALTIJD ASPIREREN!!. Ik doe dit zelf dan ook. Heb namelijk met het spuiten al een keer in de ader geprikt. Ik heb toen voorkomen dat de menopur in mijn ader werd gespoten doordat ik aspireerde. Op mijn werkplek hameren ze hier ook op ALTIJD ASPIREREN!!. Ik zeg maar Better safe than sorry
Dus zo gek is mijn vraag niet Dat doe je dan toch, door de stamper een heel klein stukje terug te trekken, zodra de naald in je buik zit? Of doe ik het dan niet goed?? En kan het echt kwaad als je de menopur wel in je ader spuit?
Beste Liefkleintje, ik heb met m'n laatste ronde ook een flinke bloeduitstorting gehad nadat er bij die prik ook flink wat bloed uitkwam. Ik heb waarschijnlijk door een klein vat heen geprikt. Ik heb daarna wel geaspireerd bij injecteren. Gouden tip (?): BIJ TWIJFEL JE EIGEN IVF KLINIEK/GYN BELLEN! Daar zijn ze voor! Ze vinden het echt niet erg om zulke vragen voor je te beantwoorden! Succes!
Ik ben verpleegkundige en spuit dagelijks mensen. In je buik kan je geen ader aanprikken dus hoef je niet de stamper terug te halen. Dit is alleen nodig als je in een spier prikt (dus veel dieper je huid in). Het enige wat je kunt raken is een haarvaatje en dat in onschuldig!
Ik heb dit ook eens nagevraagd bij bij fert. afdeling. Ook zij geven aan dat je het niet hoeft te doen omdat wanneer je alleen onderhuids prikt je geen ader zou mogen/kunnen raken. (Zelf heb ik ook wel eens bloedverlies na het prikken en een blauwe plek).
Jammer dat het voor in je buik spuiten dus schijnbaar niet zo veel uitmaakt. Ik heb vrij vaak blauwe (paarse zelfs zwarte) vlekken, en eerst wordt het dan ook nog helemaal hard onder die plek. Vind het wel vervelend, omdat je de dagen daarna niet bij die plek in de buurt kunt spuiten want dan doet het echt pijn. Zou het super vinden als er een manier was om dat te voorkomen! Misschien ga ik het toch eens proberen, het lijkt me zoiezo geen kwaad te kunnen...
Nooit gedaan. Ik heb puregon gespoten, dat is hetzelfde maar dan van een andere firma. Dit zit in een pen, dus ik zou niet eens kunnen aspireren al zou ik het willen! Prima ivf-pogingen gehad (met resultaat) en ook altijd wat bloed gehad na het prikken. Zo'n vaart zal het niet lopen denk ik. Pregnyl ook nooit geaspireerd, al meen ik me te herinneren dat ik hier wel iets over gelezen heb. Echter bij de prik-instructie ook nooit iets over gehoord. Kortom, ik zou me er niet druk om maken.
Wat is aspireren in vredesnaam? Ik heb een uitgebreide prikinstructie gehad maar dit ken ik niet. Het is inderdaad niet vergelijkbaar met bloed prikken vind ik, dus een ander soort"spuiten"
Bedankt voor de reacties! Ik maak me er ook niet druk om hoor Vroeg het me gewoon af.... Vanavond ging het prima! Geen druppeltje bloed gezien
Hihi. Aspireren is al je de plunje van de spuit iets terugtrekt, als de naald al in ke velletje zit. Misschien heb je het wel eens zien doen bij een vaccinatie. Komt er bloed in de spuit, dan heb je een bloedvat geraakt. Bij vaccinaties is het niet de bedoeling dat de vloeistof rechtstreeks in de bloedbaan komt. Je moet dan opnieuw prikken. Fsh moet onderhuids, dus ook niet rechtstreeks in een vat. Er zitten bijna echter alleen haarvaatjes (hele kleine bloedvaten) in de huod/vetlaag van je buik, dus zo'n vaart zal het niet lopen (is mijn mening even voor de duidelijkheid).
Gewoon even uit nieuwsgierigheid, wat zou er dan gebeuren als het wel direct in je bloedbaan terecht zou komen? Ik heb wel eens gelezen over aspireren, maar omdat het met de Puregon pen niet gaat ging ik er maar vanuit dat het niet noodzakelijk was. En kennelijk klopt dat dus gelukkig .
Ik heb het vanmorgen gevraagd aan de arts. Ik moet de pregnyl net zo spuiten als de fostimon. Geen aspireren, geen ingewikkelde berekening van een hoek van 45 graden... Gewoon, spuit erin en klaar.
Dit dus Ik ben dierenartsassistente haha, btje andere richting, maar zelfde geleerd. Bij onderhuids spuiten hoef je dit niet te doen, bij spuiten in een spier wel (zijn vaak ook andere middelen waarvan het niet goed is als het gelijk in de bloedbaan terecht komt).. Bij ICSI behandeling hier ook niks over gehoord.. Neem aan dat als dat van belang zou zijn ze dat echt wel bij de instructies aangeven.