Vanmorgen controle gehad bij de gynaecoloog en toen had hij nog niet het idee om mij aspirine voor te schrijven. In de middag is hij er op terug gekomen en heeft mij gebeld gezien mijn vorige zwangerschap in een vroeggeboorte is geëindigd door pre-eclampsie en te hoge bloeddruk dat hij deze zwangerschap geen risico wilt lopen en het toch beter vind om met aspirine te starten. Omdat mijn bloeddruk nu steeds al tegen het randje aan de hoge kant zit. Voor mijn zwangerschap was mijn bloeddruk weer normaal (sinds de vorige zwangerschap) Nu is voornamelijk mijn vraag wat de ervaringen zijn? Heeft het inderdaad geholpen en voorkomt het een herhaling?
Jep, hier Ascal voorgeschreven gekregen i.v.m. PE bij vorige zwangerschap. Tot nu toe gaat mijn bloeddruk goed, blijft mooi stabiel. Verder geen bijwerkingen ervan gelukkig, en dochter lijkt ook beter te groeien dan zoon deed Hopelijk gaat het nog even zo door!
Fijn om zo'n positieve ervaring te lezen! Vind het toch weer spannend, bang voor herhaling en de gevolgen daarvan. Dit stelt mij gerust.
Na HELLP bij de eerste zwangerschap, heb ik bij kindje 2, 3 en nu 4 ASS 100 mg gebruikt. Alles prima gegaan. Ik moest wel al in week 8 starten, omdat dan de placenta aangroeide of zoiets?
Hier ook aan de aspirine sinds ik een positieve test had. Moet doorgaan tot 36 weken. Voorlopig is bloeddruk nog steeds mooi, baby groeit beter en ik voel de baby ook veel meer bewegen als mijn eerste kindje. Alleen maar positief tot nu toe. Nu is dr angst om terug PE te krijgen wel groot en dat is iets wat een aspirine bij mij helaas niet wegneemt. De vorige keer is het ontdekt met 34 weken en door die spanning zit ik sinds 30/31 weken om de zoveel dagen in ziekenhuis voor controle van bloeddruk en/of omdat ik vage klachten heb. Maar denk dat dit voor een geestelijk probleempje is omdat ik nu bijna 34 weken ben. In het begin van zwangerschap had ik die angst niet zo erg als nu, maar hoort er een beetje bij denk ik dan maar. PE en alle gevolgen ervan is toch niet niks...
Hier ook Aspirine 100mg gebruikt bij laatste zwangerschap, vanaf 12 weken tot 36 weken, i.v.m. 3e zwangerschap dysmatuur kindje. 4e kindje was het grootst van allemaal..3825 gram!
Hier was ik ook benieuwd naar. Ik moet het ook slikken sinds vorige week,liefst in de avond, en ondanks dat het op mn nachtkastje ligt ,vergeet ik het vaak.
Ik heb ook Ascal gekregen van 12 t/m 36 weken zwangerschap, omdat mijn zus zwangerschapsvergiftiging heeft gehad. Ik heb wel het idee dat het geholpen heeft, aangezien ik na het stoppen gelijk een hogere bloeddruk kreeg en ik ingeleid moest worden. Het verdunt je bloed en zorgt ervoor dat de doorbloeding naar de placenta beter is/wordt. Ik ben er ook echt van overtuigd dat hierdoor ons kindje goed gegroeid is en op de gemiddelde lijn zat tijdens de zwangerschap.
Echt fijn om die positieve verhalen te horen! Bij de eerste werd het ver op het einde ontdekt rond 37 weken. En dat was ook direct een reden om over te gaan op inleiding. Bij de echo's dachten ze zelfs nog dat hij een groot kindje zou worden, maar bij geboorte woog hij 2630 gram en was 48 cm groot. Toen kon ik natuurlijk mij niet echt direct druk maken omdat er gelijk gehandeld werd. Wel ging ik vocht vasthouden, extreme hoge bloeddruk, jeukende handpalmen, voeten en eiwitten in de urine. Maar eigenlijk is het moment van vaststellen en ingrijpen dmv een inleiding zo snel gegaan dat ik er ook niet bij stil kon staan wat er dan wel mis zou kunnen gaan. Nu maak ik mij daar misschien drukker om omdat je nu weet wat de gevolgen kunnen zijn en ik dus nog zo lang moet. Mijn bloeddruk is bij de eerste tot 37 weken normaal gebleven en toen pas extreem hoog geworden. Nu zit ik telkens al tegen het randje van te hoog aan, vandaar dat hij mij toch op de aspirine wilt hebben. In mijn geval met een meerling brengt het meer risico's met zich mee omdat over het algemeen tweelingen toch eerder geboren worden en ook kleiner zijn dat icm pre eclampsie is natuurlijk geen beste situatie. Dus snap dat de gyn dat voor wilt zijn door liever vroegtijdig in te grijpen dan te laat. Maar maakt het voor mij niet minder spannend, hopelijk blijft deze zwangerschap mij pre eclampsie bespaard.
Ja, dat is ook spannend, is nog even extra zo met een tweeling. Ik zou de aspirine zeker proberen, niet geschoten altijd mis toch? En vraag of ze je bloeddruk elke controle 2x willen meten, mijn eerste meting is altijd veel hoger dan de tweede keer (door de spanning?). Goede zwangerschap toegewenst!
Begrijpelijk dat je het spannend vindt. Aspirine kan geen kwaad toch? Zorgt voor betere doorbloeding. Als dit het advies is van de gynaecoloog en jij voelt je er goed bij, dan zou ik het zeker doen. Heb je vragen, zou ik gewoon een extra afspraak met de gyn maken zodat alles duidelijk is voor je eraan begint.
Ik ben ook niet zo bang voor de aspirine en de werking er van. Meer bang dat ik opnieuw PE krijg en dat deze zwangerschap meer risico's met zich mee draagt als de vorige. Sowieso is deze zwangerschap natuurlijk buiten de eventuele kansen op PE al spannend genoeg, gezien het een tweeling betreft en daarom sowieso extra in de gaten wordt gehouden. Ik probeer er gewoon van te genieten en er een beetje vertrouwen in te hebben dat alles goed gaat komen en dit een mooie (laatste) zwangerschap word! Gezien wij hierna compleet zijn, dus hopelijk heb ik deze laatste zwangerschap meer geluk en minder klachten als bij de eerste. Blijft toch speciaal zwanger zijn, en helemaal bij de gedachte dat dit de laatste keer zal zijn.
Heel begrijpelijk! Ik hoop dat je kan genieten van je zwangerschap. Hopelijk zonder zorgen! Geniet van die twee wondertjes in je buik