Aspirine reden om bij gyn te moeten bevallen?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Brix, 5 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brix

Brix Fanatiek lid

25 jan 2009
    1.969
    0
    36
    Ik heb een aantal dingen in mijn voorgeschiedenis, waarvoor mijn VK wil dat ik op consult ga bij de gynaecoloog. Een van die dingen is dat ik aspirine 100 mg per dag slik i.v.m. herhaalde miskramen. De fertiliteitskliniek adviseert dit te blijven gebruiken tot een week of 36.

En nu ben ik dus bang dat de gyn gaat zeggen dat ik voor mijn zwangerschap en bevalling bij de gynaecoloog onder behandeling moet. En dat wil ik niet, ik wil geen toeters en bellen, ik wil zo natuurlijk mogelijk bevallen.

Dus mijn vraag is, weet een van jullie of het gebruik van aspirine een reden is om te moeten bevallen bij de gyn? Ik heb al met google gezocht naar het antwoord, maar ik kan het niet vinden. Er zijn hier vast dames die ervaring hebben met het gebruik van aspirine.

2. Coquelicot

Coquelicot Niet meer actief

Ik heb tijdens mijn zwangerschap 150 mg aspirine per dag geslikt tot week 35, i.v.m. herhaaldelijke miskramen en iets afwijkende thromboelastine waarden. Dit indertijd op advies van St Mary's hospital in Londen, waar ik destijds woonde.

Ik ben tijdens mijn zwangerschap wel deels behandeld door een gynaecoloog, maar dat kwam ook door mijn leeftijd (40+). De bevalling had in principe gewoon op de natuurlijke weg gekund, maar door bijkomende, ongerelateerde zaken, ben ik uiteindelijk met de keizersnede bevallen.

Nu was dit alles dus wel in Engeland, waar bijv. thuis bevallen niet bepaald vanzelfsprekend is. Eerlijk gezegd had ik daar ook niet aan moeten denken. Ik was door de miskramen zo onzeker geworden dat alle extra controles e.d. juist extra welkom waren.

3. Bengel21

Bengel21 Lid

18 jan 2013
    27
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ik heb asprine en fraxiparine gebruikt bij mijn zoontje en in het ziekenhuis bevallen. Nu gebruik ik het weer en beval ik ook in het ziekenhuis. Je hebt geloof ik een verhoogde bloedingskans. Je zou je vraag ook hier op het forum kunnen stellen aan de verloskundige, die weet het waarschijnlijk beter.

4. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Ik heb fraxiparine en aspirine gebruikt en moest heel de zwangerschap bij de gynaecoloog lopen. Er was geen enkele vkpraktijk die mij aannam als patiënt.

5. Brix

Brix Fanatiek lid

25 jan 2009
    1.969
    0
    36
    Bengel en Zomerrr, jullie hebben ook fraxiparine gebruikt en dat gebruik ik niet. Dus de vraag is of alleen aspirine een indicatie is om bij de gyn te bevallen.

6. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Nee maar het is allebei een bloedverdunnend medicijn wat de kans op complicaties toelaat nemen bij de bevalling.

7. yj81

yj81 Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.183
    8
    38
    Friesland
    Ik zou zeggen van niet.Het is een hele lage dosering en je stopt ook nog eens een paar weken voor de bevalling(als je op tijd bevalt tenminste)!
    Ik neem het trouwens ook(ook 100)Ik moet het tot 16 weken gebruiken maar ben erg bang om te stoppen.Ik begrijp dat doorslikken geen kwaad kan dus?Want dan neem ik het misschien ook wel gewoon door....in ieder geval tot na de 26 weken....

8. Brix

Brix Fanatiek lid

25 jan 2009
    1.969
    0
    36
    #8 Brix, 5 apr 2013
    Laatst bewerkt: 5 apr 2013
    Snap ik, maar dat is ook de reden dat ik er bij 36 wkn mee stop. Na 10 dagen is het bloedverdunnende effect weg en zou het dus geen probleem moeten opleveren bij de bevalling.

9. Brix

Brix Fanatiek lid

25 jan 2009
    1.969
    0
    36
    Tja, en als ik te vroeg zou bevallen, kom ik sowieso bij een gyn terecht ;)

Het wordt vaker langer gebruikt in de zwangerschap. Ik weet dat sommigen stoppen bij 12 weken, maar ik weet ook dat er een hoop doorslikken tot een paar weken voor de bevalling.

10. Brix

Brix Fanatiek lid

25 jan 2009
    1.969
    0
    36
    Wat betreft eventuele schadelijkheid...dit is wat er op de site van het RIVM te vinden is over het gebruik van lage dosis aspirine in de zwangerschap:

Acetylsalicylzuur en carbasalaatcalcium worden profylactisch in lage dosering (30–100 mg/dag) onder andere toegepast bij vrouwen met een hoog risico op preeclampsie of bij intra-uteriene groeivertraging. Het gaat hier om vrouwen die tijdens een eerdere zwangerschap preëclampsie ontwikkelden en vrouwen met ernstige hypertensie en/of nierziekte. Er zijn geen nadelige effecten gezien bij de behandeling met een lage dosering op moeder, foetus of neonaat.

Ook voor de secundaire preventie van arteriële trombose kunnen acetylsalicylzuur en carbasalaatcalcium in lage dosering (30–100 mg/dag) tijdens de zwangerschap worden toegepast.

11. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Brix, ik loop gewoon bij de vk en slik ook 100mg. Ben ook bij de gyn geweest, maar die gaf mij de keuze: vk of bij hem blijven. Hier is het echt geen enkel probleem en ik slik het ook tot 36 weken.

12. Brix

Brix Fanatiek lid

25 jan 2009
    1.969
    0
    36
    Oh Kiekske, zo fijn om dit te horen, top!

En even OT: wat ga je hard :D!

13. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Ja hè.... Niet alleen mijn banner gaat vooruit, maar mijn buik ook, haha! Zo gaaf :D

Maar jij gaat ook snel! Vind het nu echt snel gaan... Op naar augustus!!

14. Brix

Brix Fanatiek lid

25 jan 2009
    1.969
    0
    36
    Verder niemand anders?

15. Happy

Happy Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.553
    0
    0
    Midden van het land
    waarom aspirine? werkt dat ook met paracetamol?
    ik snap het niet zo goed waarom dit gebruikt word?
    tegen mij is gezegt niet zoveel paracetamol te gebruiken tijdens de zwangerschap, alleen wanneer nodig..

kom nu misschien een beetje dom over. maar ben nieuwsgierig

16. Brix

Brix Fanatiek lid

25 jan 2009
    1.969
    0
    36
    Aspirine verbetert de innesteling en de doorbloeding van de baarmoeder. Het heeft een bloedverdunnende werking en voorkomt zo dat er bloedpropjes in de placenta ontstaan, wat de oorzaak voor miskramen, vruchtdood of vroeggeboorte kan zijn.
    Bij herhaalde miskramen wordt het dus gegeven voor zijn bloedverdunnende werking en dat heeft in dit geval niks te maken met het pijnstillende effect.

17. Happy

Happy Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.553
    0
    0
    Midden van het land
    Oke en dit is dan gewoon paracetamol?
    Bedankt voor de uitleg..
    Sterkte allemaal

18. Brix

Brix Fanatiek lid

25 jan 2009
    1.969
    0
    36
    Nee, paracetamol is een ander middel dan aspirine.

19. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik heb tijdens mn zwangerschap 80mg asprine geslikt (nal van bloedonderzoek op aanraden van gyn) en ik moet eerlijk bekennen dat het niet eens in me opkwam om dit te overleggen met de vk. Beetje stom misschien achteraf, maar ik heb het dus nooit aan de vk gerapporteerd ;). Uiteindelijk ben ik wel in het ZH bevallen, maar dat was omdat ik pre-eclampsie had. Overigens geen complicaties of e.d. gehad. Ik denk dat de reden waarom je onder de gyn zou vallen is dat er in geval van een spoedbevallen/keizersnee voor de 36 weken meer kans is op bloedingen, omdat asprine natuurlijk bloedverdunnend werkt. Overigens was ik nog net wel verstandig genoeg om een pasje waarop stond dat ik asprine slikte bij me te dragen, mocht er ooit iets met mij of mn kindje gebeuren (draag ik nu nog steeds bij me).

20. Brix

Brix Fanatiek lid

25 jan 2009
    1.969
    0
    36
    Dank, nana. Maar als je bij 36 een spoedbevalling/-ks krijgt, val je sowieso onder hoede van de gyn, vanwege de termijn waarop je bevalt ;) (alles onder de 37 weken is voor de gyn). Dat staat los van de aspirine.

Nou ja, ik zie het wel, ik ga er iig heel hard voor pleiten om bij de VK te mogen blijven.

Deel Deze Pagina