Ik ben bezig met de schoolkeuze voor mijn dochter. Ik twijfel tussen twee scholen en lees net even de schoolgidsen door. Ik verbaas me eerlijk gezegd over de verschillende bedragen die gevraagd worden. De ene school vraagt 52,50 per kind per jaar en de ander 200 euro. Ik vind 200 euro aardig veel en vraag nog wel na waar dat precies aan besteed wordt maar het idee dat ik straks met (waarschijnlijk) 3 kinderen 600 euro kwijt ben vind ik best vreemd. Hoeveel betalen jullie en wat krijg je ervoor? Er staat bij de 'dure' school dat het vrijwillig is maar dat je kind wordt uitgesloten bij activiteiten wanneer er niet betaald is.
wij betalen 20,- met een max van 40,- geloof ik ze worden nergens bij uitgesloten als je niet betaald voor zover ik weet.er worden uitstapjes van betaald, sinterklaas, kerst etc
Heeft volgens mij te maken met de hoeveelheid subsidie die een school krijgt. Een openbare basisschool zal een stuk lager zitten dan bijvoorbeeld een montessorischool. Ik vind beide bedragen die je noemt niet raar, afhankelijk van wat voor soort scholen het zijn, heb ze vaker gehoord.
Hier 45 (voor montessori). In de schoolgids of informatieboekje staan waar het aan uitgegeven wordt. Ik geloof 17,5 voor schoolreis/kamp, en verder voor kerst, Sint, paasontbijt, schoolbibliotheek, reservering speeltoestellen, bloemen en drinken na musicals. Dan vind ik die 45 een mooi bedrag.. Misschien kun je dat ook terugvinden bij die scholen.
Een school waarbij kinderen worden uitgesloten van deelname bij bijv schoolreisje wanneer de ouders niet betaald hebben zou ik mijn kinderen sowieso niet naar toe sturen. Wij betalen 40 per kind. Daar wordt alles van gedaan. Zo'n 85% van de ouders betalen bij ons op school.
Hier 50 euro, maar dat is inclusief het schoolreisje. Ik zou 200 euro echt te veel vinden, hoor. Natuurlijk gaat het soort onderwijs voor, maar als ze al zeggen dat het een vrijwillige bijdrage is, maar kinderen worden wel uitgesloten als er niet betaald is Ik vind dat toch een bepaalde sfeer oproepen.
De dure school is een montessori school. Ik vraag me dan af waar al dat geld aan op gaat. Dat is natuurlijk na te vragenlijst de school zelf. Het vreemde vind ik dat dit de enige school is waar zo'n hoog bedrag gevraagd wordt. Ik heb net even een stuk of 20 andere scholen bekeken in de stad en daar zie ik steeds bedragen rond de 50 euro. Het geld zal voor een groot deel op gaan aan montessori materiaal, maar dan zal het wel heel bijzonder spul zijn
Ik vond het trouwens wel raar dat er ouders zijn die überhaupt de bijdrage niet betalen. Maar dat terzijde.
Onze montessori doet ook veel met kunst en cultuur. Daar is weinig budget voor. Maar bij ons is veel te regelen met de cultuurorganisaties in de stad, en doen veel ouders dingen vrijwillig. Als ze dat moeten betalen kunnen ze de ouderbijdrage ook flink omhoog schroeven.
Ik betaal ook altijd netjes, maar wellicht zijn er ouders die er moeite mee hebben om te kunnen betalen? Ik vind het ook altijd een aderlating, hoor. De oudste gaat in september op kamp: 100 euro + 30 euro ouderbijdrage, dan de kinderbijdrage nog van twee kinderen: 100 euro. En daar komt de schoolmelk voor het hele jaar dan nog bij van 126. Het is niet duur allemaal voor een heel schooljaar, het is alleen zo jammer dat de school deze bijdragen altijd allemaal vóór het begin van het nieuwe schooljaar wil hebben.
Het klinkt alsof die dure school een bepaalde doelgroep wil uitsluiten. 200 vind ik ook schandalig duur hoor. Maar als er dan nette kinderen met hoogopgeleide ouders met goede normen en waarden op zitten, zou ik het wel overwegen. Een basisschool is zo belangrijk. Dat vormt echt de basis van je kind. Ik heb mijn dochter alvast ingeschreven op de Haarlemse Montessorischool, maar heb geen idee hoe hoog de ouderbijdrage is. Ga ik gelijk even checken
Omg... De school (Haarlemse Montesorrischool) waar ik mijn dochter alvast heb ingeschreven vraagt 445 per jaar Oh my En dan nog zo'n lange wachtlijst. Daar ga ik dus even over nadenken. Als het echt zo vrijwillig zou zijn, zou niemand dat bedrag vrijwillig betalen denk ik.
Ik snap je gedachtengang wel, maar ik geloof dat er ook genoeg mensen zijn die minder goede normen en waarden hebben en toch het schoolgeld wel op kunnen brengen hoor.
Hahaha, zeker wel ja. Op privé scholen die tienduizenden euro's per jaar kosten, laten veel leerlingen heel weinig normen en waarden zien. Helaas een slechte opvoeding, ondanks de centen die paps en mams hebben.
16,75 per kind per jaar. Alleen het jaarlijke schoolreisje met de bus komt daar apart bij, 20-30 euro per kind
Ik begrijp je gedachtegang ook wel, hoor. Alleen zitten mijn kinderen ook op een school die heel goed aangeschreven staat en toch is de ouderbijdrage lang niet zo hoog als jouw montessorischool. Deze bijdrage heeft vooral te maken met het soort uitstapjes die ze maken. 'Onze' school kiest ervoor om de ouders te vragen om te rijden bij uitstapjes, wel zo goedkoop.