Onze zoon van 2 stopt nog steeds alles, maar dan ook alles in zijn mond. Boekjes, speelgoed, duplo, echt alles. De vierkante duplostukken mag hij alleen mee spelen als wij erbij zijn, omdat hij laatst zo'n stuk niet meer uit zijn mond kreeg en ging kokhalzen. Hij duimt ook vrijwel altijd. Als baby had hij al veel zuigbehoefte, maar omdat hij toen hij 3mnd was zijn speen niet meer wilde, is hij met duimen begonnen. De gastouder raadt ons aan hem het mondstoppen af te leren, omdat hij er te groot voor wordt. Maar hoe doen we dit? Ik zeg al voortdurend dat hij zijn boekjes en speelgoed niet in de mond moet doen. Is er nog iets wat ik kan doen? Of gaat dit vanzelf over op den duur? Ik maak me er persoonlijk niet echt druk om. Ja okay, hij blijft er redelijk lang in hangen, maar het zal toch wel overgaan?
Hier doet de jongste het nog wel eens,we hebben daarom de regel dat zodra iets in de mond gaat ze 1 waarschuwing krijgt en anders er niet mee mag spelen. Daardoor is het nu een stuk minder maar helaas nog niet helemaal over.
Onze dochter is bijna 16 maanden maar mag geen dingen in haar mond stoppen. Ik vertel waarom en dat ik het als ze het nog eens doet van haar afpak. Keer erna pak ik t af
Kan dat al bij een kindje van 16 maanden mijn zoontje is ook bijna 16 maanden, en stopt ook nog van alles in zijn mond, dat is toch gewoon normaal op deze leeftijd?
Hier doet zoon het soms nog, wel een stuk minder dan eerst. Wij blijven gewoon duidelijk aangeven dat het niet in zijn mond hoort, want het is geen eten of drinken. En als hij honger of dorst heeft, hij dat ook gewoon mag zeggen
Nee vind ik niet. Ze doet t in haar mond, wacht op mijn reactie en als ik dan kijk gaat ze lachen en rent ze er vandoor. Vaak als ik "Nee" zeg luistert ze dan wel maar niet altijd natuurlijk, ze is nog klein Ze moet leren dat ze dingen mag pakken maar behalve eten nooit in haar mond mag stoppen, voorkomt alleen maar gevaarlijke situaties of dat dingen kapot gaan
Hier 3,5 jaar en ze doet het ook nog steeds! Hoe kleiner hoe leuker! Het word nu heeeeeel langzaam minder, blijven herhalen is de enigste optie denk ik
Volgens mij is het tot een jaar of 2 vrij normaal en ook juist belangrijk in de ontwikkeling. Volgens Freud duurt de zogenaamde orale fase tot 21 mnd. De zone van de mond is het meest gevoelig voor prikkels en dus leert een kind door te voelen met de mond. Het verbieden met 16 maanden is dus gewoon stom want je beperkt je kind in de ontwikkeling. Uiteraard moet je ervoor zorgen dat de dingen die ze in hun mond kunnen stoppen niet gevaarlijk zijn.
Ik zou het in de mond stoppen corrigeren zoals je al doet, niet doen schat, duplo is om te bouwen en niet om te eten. Het zal vanzelf wel minder worden en er een enorm punt van maken werkt vaak alleen maar averechts. Het duimen zou ik wel proberen wat te beperken tot rond bedtijd, niet met strijd maar een vriendelijke correctie, anders wordt het zo'n gewoonte en het ziet er op een gegeven moment niet meer uit. Zo heb ikmijn dochter overdag van de speen af gekregen door telkens te herhalen de speen is voor in bed. Na een paar maanden leverde ze hem zelf in als ik haar uit bed haalde. Nu kun je een duim natuurlijk niet afpakken en een speen wel, al wordt het daar niet gezelliger van als het kind nog niet zo ver is.
blijven herhalen dat het daar niet hoort/niet voor bedoeld is.. bij de oudste ben ik ook met 2 jaar begonnen met afleren. het stopt vanzelf wel uiteindelijk. mijn schoonzusje was laatst met haar dochter (toen nog geen 2) bij mij op visite en ze stopte ook van alles in haar mond. ja het hoort erbij dat alles in de mond gaat maar als het kind van een ander aan mijn spullen gaat sabbelen vind ik dan wel weer een beetje vies. zelfs een blikje purol ging er in. toen ik daar wat van zei vond schoonzusje het maar een beetje overdreven... hallo het is zalf.. dat moet een ander straks weer op de huid smeren en het lijkt me ook niet fijn als ze de zalf in haar mond krijgt
+1!!!!!!!! Daarbij is het heel goed voor het immuunsysteem TS ik vind het advies van zohra wel een mooi advies. En die duim zal heel moeilijk worden. Bij mij op school zijn er echt een aantal kinderen die het liefst de hele dag met hun duim in de mond zitten. Ze hebben dit soms ook echt nodig.
Duimen is echt zijn rustpunt. 1 duim in de mond, andere hand speelt met zijn oorlelletje ik kan hem uittekenen in die houding. Zodra hij stilzit/ligt/staat gaat de duim erin. Echt ieder moment. Die duim vind ik nog niet zo erg. Het is een heel drukke jongen dus die momenten heeft hij nodig. Maar idd, potjes Luuf, dvd's en puzzelstukken gaan er ook in. Ik zeg nu telkens "niet in de mond, dan ben je er nog te klein voor" en als hij het dan weer doet dan ruim ik het inderdaad op. Maar ik heb niet het idee dat dat helpt. Althans, nu nog niet.