ASS. Wanneer kies je voor speciaal onderwijs?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door merah, 28 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Onze oudste heeft laatst de diagnose ASS gekregen.
    Met haar verstand is niets mis (TIQ van 127) en tot nu toe gaat het cijfertechnisch best redelijk op school.
    Toch heeft ze het moeilijk. Ze zit dit jaar in een overvolle klas (combi 3/4) en de berg aan werk maakt haar moedeloos. Ze is snel afgeleid. Toilet bezoek kan zo een half uur duren. Toilet gebruikt ze ook om te resetten, maar buiten dat ziet ze onderweg van alles waardoor terugkeer naar de klas lastig is. In de klas frunnikt ze met van alles. Haar gum, een propje, een labeltje van haar shirt.... Ze krijgt haar werk nooit af. De juf schrapt nu werk waarvan ze weet dat Anne-Lynn het wel beheerst, in de hoop dat ze het andere dan wel af krijgt.
    Nou ja, ik kan er nog veel over schrijven, maar soms vraag ik me af of dit wel haar plek is.

    Wat waren voor jullie de overwegingen om te kiezen voor speciaal onderwijs?
     
  2. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Ik denk dat je in deze tijd een kind nog maar moeilijk op het speciaal onderwijs krijgt. Daar zitten de echt zware gevallen. En de vraag is ook of ze daar met zo'n iq tussen zou passen.

    Wellicht kan ze met een rugzakje extra aanpassingen krijgen in haar huidige klas. Of kijk naar een kleine school.
     
  3. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Kan dat per regio verschillen? Hier vorig jaar nog een jongetje dat ik ken met soortgelijke problematiek, die ‘gewoon’ naar speciaal onderwijs is gegaan op verzoek van de ouders.
    Rugzakjes is hier juist hetgene waar niet meer aan gedaan wordt. De school krijgt gewoon een pot geld en daar moeten ze alle extra’s van doen die zij zelf nodig achten, ongeacht hoeveel kinderen.
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    De pot geld is voor de basisondersteuning. Alle scholen kunnen bij hun samenwerkingsverband een arrangement aan vragen voor een specifieke leerling (lijkt afhankelijk van het arrangement op het voormalige rugzakje). Plaatsing op een S(B)O gaat ook via een arrangement en vaak pas als hulp op de reguliere school (via lichtere arrangementen) niet voldoende is gebleken.
     
  5. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.466
    113
    Vrouw
    Je kan ook kiezen/kijken voor speciaal basisonderwijs. Dat is tussen het reguliere en speciaal onderwijs in. Denk ik toch, ze zouden toch dezelfde cito toetsen krijgen.
    De leerstof is dus ongeveer hetzelfde maar meer op eigen tempo, kleinere klassen, veel hulpmiddelen, meer begeleiding.

    Voor onze zoon lijkt speciaal basisonderwijs ideaal. Lijkt zo omdat hij pas dit schooljaar is gestart. We hadden het eerder moeten doen.
    Hij zit met 17 kinderen in de klas, best nog een grote groep maar wel non-stop met 2 leerkrachten en vaak werken ze in kleine groepen. Dan gaat de helft gymen en de helft werken en na 50 minuten switchen ze. Ook zo met muziekles,...

    Ze hebben hulpmiddelen zoals hoofdtelefoons, wiebelkussens, is iets aan het tafeltje aan vastgemaakt zodat ze met hun voet erop kunnen tikken,...
    Logopediste en ergotherapeute is op school dus als dat nodig is wordt dat ingezet.
    De klas is een stuk rustiger volgens onze zoon maar dat is misschien geluk. :)

    Vorig jaar ging hij niet graag naar school en nu is het een heel tevreden manneke. Al die stress wat in dat lijfje zat is verdwenen.
    Hij praat over school, over wat hij geleerd heeft. Vorig jaar zei die alleen maar 'laat mij! Ik heb niks gedaan!' :(

    In enkele weken tijd heeft hij echt ontzettend veel geleerd. Net een eerste volledige werkboekje teruggekregen en sta er versteld van. :p

    Hier zitten ook geen 'zware' gevallen. Gewoon kindjes die net niet konden volgen in het reguliere onderwijs systeem.
     
  6. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.534
    1.529
    113
    Dat wat jij schrijft zou een so school goed kunnen passen.
    Maar ook zo scholen zijn verschillend.
    Dochter zit op een so school met heel veel autistspectrum en gedrag problemen.
    Zij hebben structuur nodig.

    Hier dus max 12 kinderen een leerkracht en 1 assistentie.

    Wat mij verteld is toen wij gingen kijken naar een andere school.
    So is gedrag problemen
    Sbo leer problemen

    Maar het kan per plek natuurlijk verschillend zijn
     
    Kolibrie vindt dit leuk.
  7. chantal1985

    chantal1985 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.581
    835
    113
    #7 chantal1985, 28 sep 2019
    Laatst bewerkt: 28 sep 2019
    Mijn dochter van 8 jaar zit op een SO, cluster 4. Gelijk al in groep 1 gestart, inmiddels groep 5. Hiervoor zat ze op de vroegbehandeling van Kentalis, i.v.m. TOS. En daar werd al snel duidelijk dat ze grote groepen zoals die op regulier niet aan zou kunnen. Erg veel moeite met prikkels. Ze kan goed leren. (al vindt ze soms zelf van niet, erg onzeker) Heeft een gemiddeld IQ. (wel disharmonisch profiel) En ze is een heel rustig, stil, kwetsbaar meisje. Geen uitbarstingen op school, als ze flink overprikkeld is komt het er wel thuis uit. (dat uit ze dan meer op zichzelf, dan een ander)

    Er zit een verschil in cluster 4 in waar ze zich op richten; externaliserend of internaliserend gedrag. Mijn dochter zit op een school voor internaliserend gedrag, met eigenlijk alleen kinderen met ASS. (sommige hebben een dubbele diagnose, bijv. ADHD) Als een kind qua gedrag een stempel drukt in de klas, wordt daar ook wel goed op gelet. Alsnog vind ik het gedrag van sommige andere kinderen nog best intens. Qua kleine klassen, structuur, kennis, en extra aandacht vind ik het SO zeker een voordeel, maar verder had ik haar liever op een (kleine) reguliere school gehad. Dat is alleen geen optie.

    Overigens heeft haar school een ondergrens in IQ met aannemen. In haar klas zitten ook meerdere kinderen die hoogbegaafd zijn. Als een kind echt leerproblematiek heeft komt het niet op cluster 4, maar op cluster 3. (ZML, zeer moeilijk lerend. Niet te verwarren met cluster 3 LZK (zoals Mytyl, voor kinderen die langdurig ziek zijn) Het niveau is gewoon hetzelfde als op een reguliere school. Zelfde Cito's, toetsen, vakken, etc.

    Als je meer wilt weten mag je altijd een PB sturen.
    Heftig om te lezen trouwens dat anderen denken dat op cluster 4 alleen de 'zware' gevallen zitten. Kom m'n dochter ontmoeten, zou ik zeggen...
     
    Kolibrie en Fantykoekie vinden dit leuk.
  8. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Zoon is hier gelijk begonnen op sbo in groep 1 .
    Maar hadden al vermoeden van ass en doordat hij veel structuur nodig had, een spraak achterstand en problemen met zijn gedrag, was regulier ook nooit te sprake gekomen
    Hij kwam van een mkd af.

    Bij de oudste (regulier) worden kinderen binnen dezelfde stichting naar sbo geplaatst als ze niet goed meekomen op school, ondanks extra begeleiding.
     
  9. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik hoor het al, ik ben echt nog groen. Wat ik begrijp zijn er dus verschillende vormen en is speciaal onderwijs niet hetzelfde als speciaal basisonderwijs?
    Misschien bedoel ik dat dan wel.
    Ik vind het lastig hoor, want Anne-Lynn is echt niet een super-zwaar geval, dus als ze wel met zulke kinderen op 1 school komt.... ze denkt nu al zo negatief over zichzelf. En na 1 van de sessies met de ontwikkelingspsycholoog zei ze: daar wil ik niet meer heen, want zij denkt nu dat er iets mis met mij is!!!
    Maar ik wil wel graag goede begeleiding en meer aandacht voor haar behoeften zodat ze beter in haar vel komt te zitten.
     
  10. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Mytyl is voor kinderen met lichamelijke of meervoudige beperking. Niet per se langdurig ziek. Onze dochter heeft LVB ass en ontwikkelingsachterstand en die zit er ook maar is dus niet ziek.

    In dit geval lijkt me sbo wellicht een optie. Kleinere klassen meer kennis omtrent ass etc. Maar wellicht kun je overleggen met het samenwerkingsverband? Die hebben hier ervaring mee
     
    chantal1985 vindt dit leuk.
  11. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Merah, ik begrijp dat je de diagnose nog maar net hebt gehad. Natuurlijk is die diagnose er niet voor niks gekomen, dus je weet al langer dat er ‘iets’ is. Maar toch is krijgen van zo’n diagnose (vaak) alsnog iets heftigs / ingrijpends. Ik begrijp dat je graag wilt dat er dingen gaan veranderen voor je dochter. Maar kort na een ingrijpende gebeurtenis een grote beslissing nemen, is vaak niet verstandig. Het is allemaal nog zo nieuw en je moet dat mentaal èn emotioneel allemaal nog verwerken.
    Goed dat je meer wilt weten over de mogelijkheden. Maar wacht nog even met daar conclusies aan te verbinden voor je eigen kind.

    De verschillen tussen scholen zijn groot. En binnen een school, zijn de verschillen tussen leerkrachten vaak ook groot. Er zijn reguliere scholen die fantastisch kunnen omgaan met autistische kinderen. Vaak werken daar dan 1 of meerdere leerkrachten die autisme echt ‘snappen’ en daar de rest van het team in meenemen. Maar op zo’n school komt bijvoorbeeld een dyslectisch kind veel minder tot zijn recht, terwijl die super goed begeleid kan worden op een andere school, waar ze weer niet goed met ADHD-erg overweg kunnen.
    En zijn scholen voor SO of SBO die geweldig klimaat hebben en waar kinderen echt opbloeien. Er zijn er ook waar het lerarentekort zich ernstig manifesteert en het halve team bestaat uit invallers, die zodra ze iets anders kunnen krijgen weer weg zijn. Daar wil je een kind echt niet hebben.

    Het is dus prima om hier verhalen te lezen. Maar uiteindelijk is het belangrijk om in je eigen omgeving te kijken. Begin op de huidige school: zijn ze daar bereid om aanpassingen te doen die het voor jullie dochter beter maken? En kunnen ze dat ook? Ook voor huis de diagnose nog vers: geef ze daar even de tijd voor.
    Vraag rond in je eigen omgeving. Liefst bij mensen die zelf een kimd hebben met ASS. Met welke scholen hebben zij goede of juist slechte ervaringen? Soms durven psychologen daar ook wel wat voorzichtige tips in te geven. Zij kennen scholen vaak ook wel en op welke scholen al fijne aanpassingen worden gedaan voor deze kinderen.
     
    Roanna, smax, Miracle1 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Ik zou gewoon eerst beginnen met een gesprek met de intern begeleider.
    Zij weten wat ze kunnen bieden en welke vervolg stappen er genomen kunnen worden.

    Izc/ezc en/of inzetten van ambulant begeleider.
    Arrangement aanvraag etc.
     
  13. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.534
    1.529
    113
    Het is ook goed zoeken maar míjn ervaring is wel erg.
    Haar oude school deed niets dan negatief.
    De adviezen werden genegeerd.

    Ja er zitten op deze so school hele moeilijke kinderen.
    Maar het word wel na mijn mening goed opgepakt.
    Er zij koptelefoons wiebbel kussen.
    Wij hebben in 1 klas 2 ruimtes 1 normaal en 1 stilte .
    In de stilte ruimte is ook een terug trek hoekje.
    En de duidelijke regels helpen ook mee.
    En ja het is soms schrikken als je een kind te keer ziet gaan.
    En kopieer gedrag is er ook helaas al is het vermalen minder.
    Zo heeft dochter een kind in de klas gehad die mijn dochter onderuit haalde ze versterkte elkaar in gedrag ten nadele van dochter.
    Dit is gelukkig minder.

    Maar als dochter op regulier was gebleven hadden wij haar nu thuis gehad.
    Zij kwam niet tot haar recht.

    Mijn advies zou zijn naar jou kijk of de huidige school iets kan betekenen.
    Kunnen ze dat niet goed genoeg na jou mening kijk dan snel verder en praat met scholen en vraag hoe hun dit zouden doen.
    Volg je gevoel.

    Het lijkt mij ook niet goed als ze op de wc terug moet trekken.
    Dus een ander plekje creëerden zou fijn zijn
     
  14. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hier een dochter met ASS en ADHD. Ze is sinds dit jaar gestart op cluster 4 onderwijs in groep 6. Lange weg geweest. 1x blijven zitten. Een verwijzing en toelatingsverklaring naar speciaal onderwijs krijg je niet zomaar. Door de wet passend onderwijs moeten kinderen eerst een kans krijgen binnen regulier onderwijs met een arrangement voor extra begeleiding. School kan dit aanvragen en krijgt geld ervoor.

    Het is niet zo dat er alleen maar zware gevallen op speciaal onderwijs zitten. Speciaal onderwijs bestaat uit 4 clusters en elk cluster heeft zijn eigen specialisme. Mijn dochter dit op een school voor kinderen met ASS en internaliserende problematiek. Kinderen met agressie worden op een andere school geplaatst. Dus daar wordt goed naar gekeken, tenminste hier in de regio.

    SBO is voor kinderen met leerproblemen. SO voor gedragsproblemen.

    De eerste stap voor jullie dochter nu zou zijn een gesprek met leerkracht en intern begeleider om haar problemen in de klas aan te kaarten en te vragen om extra ondersteuning.
     
    chantal1985 vindt dit leuk.
  15. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.227
    3.672
    113
    De overstap naar SO maak je niet zo makkelijk. Eerst dient al het mogelijk te worden ingezet op de reguliere school.
    Ga om de tafel met IBér, schoolmaatschappelijk werk en het samenwerkingsverband. Desnoods een onderwijsconsulente erbij.
    Word er toch gekozen voor SO4 ga dan kijken!. Wij stonden vorig jaar ook voor deze keus en jeetje wat had ik er buikpijn en slapeloze nachten van. Ik had zo een beeld van alleen maar boze ontploffende kinderen. En dan staat de SO school in onze buurt ook nog eens bekend als geen fijne school.
    We zijn daar gaan kijken en dat haalde al een groot deel van mijn zorgen weg. Ik zag direct zoveel structuur en rust.
    Mijn zoon is getraumatiseerd, heeft seperate angststoornis en NAH. Niet een typisch SO4 kind maar op regulier ging hij compleet ten onder. Vorig jaar mei is hij gestart op cluster 4. En het doet hem goed. Het gaat niet zomaar vanzelf maar er is daar zoveel mogelijk en zoveel kennis in huis.
    10 kinderen op 1 leerkracht en 1 assistente betekend enorm veel aandacht en hij word gezien. Er heerst enorme rust. Als ik daar binnen kom is het gewoon stil, dat is bij mijn dochter op regulier wel anders. De kinderen kennen allemaal prima de regels en de afspraken.Iedereen werkt op eigen niveau. Mijn zoon heeft een hoog iq en daar word prima op ingespeeld. En ja, er zijn afkoelkamers en er zijn weleens kinderen die dreigen te ontploffen. Maar veelal kan de leerkracht dat voorkomen en gebeurd het wel dan is het ook geen big issue.
    Natuurlijk had ik mijn kind liever 8 jaar op de buurtschool in onze wijk gezien zodat hij kon spelen bij zijn klasgenoten en buiten en op sport diezelfde kids tegen zou komen. Maar voor hem is dit de beste optie.
    Succes en neem 1 tip van me aan, strijd voor dat wat jou het beste lijkt
     
    chantal1985 vindt dit leuk.
  16. pardoes

    pardoes VIP lid

    15 apr 2009
    7.317
    916
    113
    De juiste weg om te bewandelen is om samen met school een aanvraag te doen voor een arrangement, ook wel een hia aanvraag genoemd, hierin is veel mogelijk, extra ondersteuning op deze school maar ook wordt er gekeken of deze school met arrangement wel kan bieden wat nodig is of dat het beter is om extern te gaan kijken wat er mogelijk is, dit wordt door een heel samenwerkingsverband en de ouders samen bekeken en besloten.

    Dat gezegd hebbend mijn ervaring, hier ook een kind met ass en die kon goed mee komen, huppelde keurig mee in de klas, tot groep 5 toen een leerkracht waarmee geen enkele klim was en die hem echt niet snapte, de kinderen werden ouder en er werd gepest binnen de klas door een aantal kinderen die de boel opdraaiden en jullie snappen vast al mijn kind met ass was anders dus de pineut, toen de leerkracht zei dat het de eigen schuld was omdat hij ass heeft was voor mij de maat vol en is de hia aangevraagd, ook ik dacht so daar is hij te goed voor, sbo is laag niveau daar hoort hij sws niet thuis met zijn iq, toen toch maar eens gaan kijken bij de so school die eigenlijk alleen maar autisten heeft zitten en wat een verademing ik liep door die school en kon alleen maar opgelucht denken dit is het plekje, hier gaat hij naar toe. Bij de hia kwam inderdaad de beslissing het wordt so en die school en wat zit hij beter in zijn vel, voelt zich begrepen en gehoord, heeft veel vriendjes, elke dag zijn werk af en zit gewoon zo op zijn plek dat ik achteraf zeg bij de eerste signalen van onrust had ik al moeten zeggen stop tot hier en niet verder. Ik en iedereen heeft hem zo overschat omdat hij door zijn goede iq wel mee huppelde en nu denk ik hij zit nu op een plek die hij verdiend, hier heeft hij rust en is hij echt gelukkig en op zijn plek wat had ik hem dat jaren eerder gegund. Dus mijn advies zou zijn ga in gesprek met de Iber wat er mogelijk is qua arrangement, ga het traject aan en kijk wat het beste is in jullie situatie maar so is niet alleen voor zware gevallen maar voor kinderen die het in regulier niet kunnen overzien.
     
  17. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Iedereen heel erg bedankt voor de lieve woorden en adviezen. Doet me echt goed.

    En het klopt, de diagnose is net een paar maanden oud, dus ik moet ook niet te snel willen, maar ondertussen zit ze al zo lang niet echt lekker op school. Ik gun haar gewoon meer rust. En meer vertrouwen in zichzelf. Ik ga voor nu eerst maar weer eens een gesprek aanvragen en kijken welke stappen nu concreet genomen worden. Zo krijg ik bv van de juf te horen dat ze soms wel een half uur naar de wc is, want dan komt ze onderweg van alles tegen. Das leuk, maar wat gaan ze daar aan doen? Ze hadden haar een apart plekje aangeboden in de klas, maar dat heeft mijn dochter afgewezen. Ja, en dus??... Ik krijg heel veel constateringen te horen, maar vervolgens geen plan van aanpak. Dat maakt me onrustig...
     

Deel Deze Pagina