Hallo, Mijn dochtertje wordt over 1,5 week 4 maanden. Van de week constateerde de arts van het CB dat haar bilplooien niet gelijk liepen (assymmetrisch). Dit was alleen bij haar billetjes het geval. Aan de voorkant was niets te zien. Verder was alles gelijk. Er bestaat een kans dat haar heupjes niet goed zijn, maar over 1,5 maand moeten we pas weer terugkomen op het CB en dan kijkt de arts er nog een keer naar, wellicht dat er dan een echo gemaakt moet worden. Moeten we ons ongerust maken? Namelijk helemaal niets gemerkt qua bewegingen etc... Wat kunnen we eraan doen en kan het zelf ook weer symmetrisch worden? Ons gevoel zegt dat er niets aan de hand is... Heeft iemand dit ook meegemaakt? Alvast bedankt voor de reacties. Groetjes Thessa
Thirza heeft dat ook, maar zij kan haar linker heupje minder goed bewegen. Wij moeten volgende week voor een echo. En bij haar was het trouwens bij 1 maand al zichtbaar.
Mijn dochter heeft dat ook, er is een echo gemaakt maar niets te zien. Met de 13 maanden controle op CB liep ze nog niet langs dus begonnen ze er weer over.. Nou verder niks te merken hoor, en inmiddels loopt ze wel langs.
Ons nichtje had dit ook en bij haar bleek later dat haar heupjes niet goed waren. Ik zou een afspraak maken met de huisarts en om een verwijzing vragen voor een röntgenfoto van haar heupjes. Dan weet je zeker of alles goed is met de heupjes.
Bij onze oudste dochter was dat ook geconstanteerd met 4 maanden maar bij de echo bleek het niks bijzonders te zijn. Ik heb gelezen dat 30 % van alle baby's dit heeft, maar 1-2 % heeft daadwerkelijk iets aan de heupjes. Dus ik zou me nog geen zorgen maken hoor.
hier ook idd en moest zowiezo echo omdat hij lang in stuit heeft gelegen en dan is t standaard hier in ieder geval maar niks aan de hand. laat je niet gek maken want plooien en symetrich? vind t maar raar
Hier ook 2 plooien die niet gelijk waren (dus links 2/rechts 2), was een maand na de geboorte ook al gezien door het CB, maar heb er niet zoveel vertrouwen in. Poosje terug bij de KA gevraagd of ze er even naar wilde kijken, kreeg direct een verwijzing voor een echo om het gewoon voor de zekerheid te bekijken. Was gelukkig niets aan de hand!
Mijn beide dochters hadden dat ook. Bij de oudste was er niets aan de hand. De jongste ligt nu in een gipsbroek wegens heupluxatie. Ik zou niet 1,5 maand wachten en meteen een doorverwijzing vragen naar de KA. Eer je daar bent, foto's zijn gemaakt e.d bij je zo weer 1,5 maand verder. Mocht er echt iets zijn is het hoe vroeger beginnen met behandelen hoe beter. Succes
Hier sinds de geboorte ook 2 asymmetrische bilplooien, wat helaas wel is geeindigd in heupdysplasie en een spreidbroekje. Maar mijn zoontje kreeg met 4 maanden al een spreibroekje. Als ik jou was zou ik dus een afspraak met de ha maken, om zo snel mogelijk bij een orthopeed terecht te kunnen die een echo/foto van de heupen kan maken. Hoe sneller je met een evt spreidbroek begint hoe beter. Hier heeft meneer 3 maanden fulltime de spreidbroek gedragen en nu 3 maanden alleen met slapen, hoop er volgende week vanaf te zijn.
Mijn dochter had dit ook, en is in beiden heupen niet zo soepel. Daar ik zelf anderhalf jaar in een spreidbroek heb gezeten, is er een echo gemaakt. Alles is gelukkig goed. Wel blijft ze iets stijver. Zelf zou ik wel om een doorverwijzing vragen aan de HA voor een echo. Dan weet je zeker dat er niks aan de hand is. Het hoefd inderdaad niks te betekenen, maar als het niet goed zit, kun je beter zo vroeg mogelijk beginnen met behandelen.
Mijn dochter had ook een asymetrische bilplooi op die leeftijd. De echo wees uit dat er gelukkig niets aan de hand was. Het is puur voor de zekerheid dat ze je doorverwijzen, in heel veel gevallen is er niets aan de hand (gelukkig)
Hallo Thessa123, Ik ben als baby geboren met heupdysplasie (HD). Mijn moeder zag dit bij mij aan me ongelijke bilplooien. Ik heb 2,5 jaar een spreibroek gehad en uiteidelijk op mijn 3e aan mijn rechterheup geopereerd. Mocht je kindje hd hebben, wees gerust. Tegenwoordig komt het veel vaker al weer goed met de spreibroek als vroeger. Spreibroeken zijn tegenwoordig van kuststof en vroeger van metaal. Dus dat scheelt al heel veel in gewicht. De meeste baby's zijn overigens meestal met een jaar al weer van de spreibroek af en is er geen operatie nodig. Met mijn hd is trouwens alles goed gekomen, behalve dan het litteken op mijn rechter heup en mijn rechter heup is sneller stijf en ik moet niet gaan slenteren. Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen geruststellen. Groetjes Lauri
Mijn vriend heeft ook als baby (heel lang) een spreidbroekje gedragen. Daarom kregen wij al een dorverwijzing voor dochtertje haar heupen, ook had ze asymmetrische plooitjes. Gelukkig was er niks aan de hand.
Mijn dochter had dit rechts ook. Ze heeft in stuit gelegen en krijgt zeer waarschijnlijk volgende maand een spreidbroekje. Echo wijst meer uit, naar aanleiding daarvan meten ze alles na. Ik weet nog niet hoe lang enzo,dat hoor ik volgende week.
Hallo allemaal, Bedankt voor jullie reacties! Ik ga morgen de arts van het CB bellen om te vragen naar een echo. Heb geen zin om 1,5 maand te wachten totdat de arts weer kijkt...Heb zelf het gevoel dat het gewoon goedzit. Ze beweegt prima, er is ons niets opgevallen. Groetjes Thessa
Mijn oudste had ook ongelijke bilplooien en wel zodanig dat ze met 4 maanden doorgestuurd werd naar de orthopeed voor een echo. Zij bleek heupdysplasie te hebben (op het randje van heupluxatie) en kreeg meteen een spreidbroekje. Zij heeft toen 5 maanden fulltime het spreidbroekjes om gehad en toen was het over. Nacontrole bij 2 jaar was prima. Mijn jongste heeft ook ongelijke bilplooien en zij is ook onderzocht, maar zij heeft geen HD. ZIj is eerder hypermobiel dan stijf in haar heupen.... Overigens vond ik het -toen ik het hoorde- vreselijk dat ze een spreidbroekje moest! Heb wat gehuild die 1e dagen, maar na een week kon ze er al mee omrollen en al snel was ze erg mobiel. Ook tijgeren ging er gewoon mee. Enige jammere vond ik, dat ze geen broekjes aan kon maar alleen maillotjes (omdat adt veel rek heeft). Het weekend nadat het spreidbroekje af ging, ging ze kruipen en staan (bij 9 maanden) In het gebruik viel het dus (zeker achteraf!!!) reuze mee en zijn er veeeel ergere dingen in het leven.....maar je wil nu eenmaal het liefst dat je kind helemaal niks 'mankeert'!