Ji(e)tse of Siebe?

Discussion in 'Babynamen' started by Roetje08, May 11, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Welke van de twee

1. Jietse / Jitse

2. Siebe

Results are only viewable after voting.
  1. Roetje08

Roetje08 Niet meer actief

Dochter heeft een Friese naam, dus beide namen passen er wel bij. We hadden al een tijdje Siebe staan (al van de vorige zwangerschap), maar die is echt in opmars in Vlaanderen. 90 in het afgelopen jaar, ter vergelijking: de populairste namen zijn 350x gegeven. Het is nooit mijn wauwnaam geweest (ik vind enkel Otis mooi, maar vriend wil niet :rolleyes:), en vriend twijfelt dan weer omdat het zo populair wordt. Een naam die we al jaaaaren hebben is Ji(e)tse, maar nu heb je natuurlijk die van Temptation.. welke vinden jullie het leukste?

2. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Jietse! Maar wel echt zo geschreven. Jitse doet me denken aan kitsen. Hier vaak uitgesproken zonder de -n en het betekent spugen (weet niet of dat ik België ook zo is ;)).

Edit: en die temptation guy is iedereen over drie maanden weer vergeten hoor! Daar zou ik het zeker niet om laten.

3. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

Dec 28, 2014
    22,507
    13,797
    113
    Female
    Noord- Holland
    #3 hummeltje5, May 11, 2019
    Last edited: May 11, 2019
    Jitse! ❤
    Maar ben soort van bevooroordeeld :)

Jietse vind ik heel raar staan. Lijkt op fietsen :p
    Zo wordt de Jitse die ik ken trouwens wel in het buitenland genoemd, dus als je een naam wilt die internationaal uit te spreken is kun je beter voor Jietse gaan :roflmao:

Temptation Island kijk ik niet en zou me ook niet boeien eerlijk gezegd of er iemand daaruit zo heet als hoe ik mn kind zou willen noemen.

Siebe vind ik net wat minder. Doet me ook denken aan Sieb/Syb/Siep.
    Vind Siebren leuker. Of Sijbren of Sijbrand. Maar Ijsbrand nóg mooier ❤ :)

Edit: dat kitsen wat hierboven wordt genoemd zegt mij niks hoor. En woon ook gewoon in NL..

PS: zou me niks verbazen als het merendeel op Siebe stemt.
    Wat de boer niet kent dat vreet ie niet en dat geldt voor namen vaak net zo... :rolleyes:

4. Babynummer2

Babynummer2 Actief lid

Sep 10, 2018
    468
    511
    93
    Female
    Zeker Jietse! Leuke naam :thumup:

5. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,650
    27,301
    113
    Female
    Jitse.

Jietse is gewoon een foute vorm van jitse haha, of je moet er Wietse/Wietze van maken.

hummeltje5 likes this.
  6. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

Jun 11, 2018
    5,314
    4,385
    113
    Female
    Siebe! Past heel leuk bij de naam van jullie dochter. En wat leuk een zoontje :D

7. Summerbelle

Summerbelle Niet meer actief

Jits vind ik een leukere vorm

8. Roetje08

Sowieso zou de uitspraak Jietse zijn, ongeacht schrijwijze :)

@Flamingooo haha, kitsen ken ik inderdaad niet :D
    @hummeltje5 Ijsbrand is niet echt onze stijl :D Het moet nog een beetje gangbaar zijn in Vlaanderen ook hé. Temptation kijken wij ook niet hoor, maar als je Jietse intikt in google is dat het enige wat je vindt :|
    @GroeneBomen Wietse heb ik voorgesteld, maar hij vind Jietse/Jitse mooier
    @xxmoixx dankje :D echt een mindfuck voor mij, maar als ik zie hoe trots mijn vriend is, smelt ik helemaal
    @Summerbelle Ik verkies een naam die eindigt op een e :)

9. Summerbelle

Summerbelle Niet meer actief

En Sietse, Idse of Auke?

10. Annerixt

Annerixt Lid

Apr 6, 2019
    50
    34
    18
    Female
    Ik ben Fries. Ik heb nog nooit van Jietse gehoord. Die uitspraak bij Jitse ook niet.

Roodborstje2, Frun and hummeltje5 like this.
  11. Liselou

Liselou Bekend lid

Jan 1, 2019
    898
    1,131
    93
    Ik had voor Jitse gekozen, maar ik zie dat je de uitspraak Jietse wil. Dan ga ik voor Siebe.

hummeltje5 likes this.
  12. Roetje08

Tja, uitspraak verschilt van waar je woont he, Charlotte is Frans, maar wordt in Amerika ook niet zo op die manier uitgesproken ;)

Annerixt likes this.
  13. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,830
    3,625
    113
    Siebe en Jietse vind ik allebei echt geen mooie klank hebben, met die hele scherpe ‘ie’. Jitse vind ik wel leuk, klinkt iets frisser. Jelle of Jelte vind ik ook leuk.

Roodborstje2 and hummeltje5 like this.
  14. easypeasy

easypeasy Lid

Jun 15, 2015
    48
    2
    8
    NULL
    NULL
    Jitse, heel leuk

hummeltje5 likes this.
  15. Meisje93

Meisje93 VIP lid

Mar 21, 2015
    32,071
    14,402
    113
    Siebe.

16. dreumesje

dreumesje VIP lid

Jan 7, 2014
    7,564
    1,866
    113
    Female
    Jitse en anders Jisse

17. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

Dec 28, 2014
    22,507
    13,797
    113
    Female
    Noord- Holland
    Dus dat.

Dan zou ik echt voor Jietse gaan (of Siebe) want Jitse (is een friese naam) spreek je net als de twee andere namen uit hoe het er staat.
    Jitse uitspreken als Jietse vind ik persoonlijk naamsverkr*chting.. :|

Ilse is ook geen iel-se, net als dat Lieve geen lif-fe is ;)

18. Roetje08

Zo scherp
    Ilse wordt hier nochtans op dezelfde manier als Lieve uitgesproken, en met dezelfde klank als we Jietse uitspreken, en Otis, Inge, Indra, Davina, Jim, Milan, Liam, Victor,..
    Snap eigenlijk echt de commotie rond de uitspraak niet. Vlamingen hebben nu eenmaal een wat andere uitspraak als Nederlanders. Naamsverkrachting.. je hoeft niet te overdrijven.

19. NEH

NEH Actief lid

Mar 1, 2019
    140
    242
    43
    Female
    Gelukkig is dat voor iedereen persoonlijk en is er geen naam-politie

20. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,830
    3,625
    113
    Ik snap deze post eigenlijk niet, je noemt hier toch allemaal namen waarbij ‘i’ op wisselende manieren wordt uitgesproken? Of worden Inge en Jim in België uitgesproken als Ienge en Jiem?

Maar er is toch verder geen commotie rond uitspraak? Mensen benadrukken alleen dat als je een bepaald uitspraak wilt, het voor de hand ligt om de bijbehorende spelling te kiezen. Dus als je een ‘ie’ klank wilt, kies dan Jietse. Jitse is toch echt een andere naam. Prima als je die kiest, maar je zult dan wel altijd moeten verbeteren dat het uitgesproken moet worden als Jietse.

hummeltje5 likes this.

Share This Page