Astma en sport

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Afina80, 20 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Afina80

Afina80 Actief lid

17 mei 2007
    270
    0
    0
    Groningen
    Zijn er meiden die ook astma hebben?
    Ik voetbal en ben dan ook vaak heel benauwd tijdens het sporten en vraag mij nu of dit ook schadelijk voor het kind kan zijn.
    Zal het kind net als is ook zo weinig zuurstof krijgen of juist niet?
    Wie help mij.

2. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Ik heb ook astma en sinds de zwangerschap ben ik veel benauwder.
    Ben hier laatst voor bij de ha geweest en heb inderdaad ook gevraagd of de beeb nu ook te weinig zuurstof zou krijgen. Deze zei mij dat de baby gewoon neemt wat het nodig heeft en dat dit ook voor zuurstof in je bloed geldt.
    Het is dus alleen voor jou vervelend en niet zo gezond.
    Ik merk wel als ik lang benauwd ben dat ik dan soms ook last van mijn buik krijg.
    In ieder geval veel succes. Hoop dat het bij jou niet erger word.

3. Afina80

Afina80 Actief lid

17 mei 2007
    270
    0
    0
    Groningen
    Bedankt Majel !
    Ik had al een beetje gehoopt dat het zo zou zijn.
    Gelukkig maar dan kan ik zo ie zo nog een poosje doorgaan met voetballen :D (als ik niet te benauwd ben in ieder geval :cry: )

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.142
    113
    Ik wil me er eigenlijk niet mee bemoeien, dus sorry, maar ik zou niet doorgaan met een contactsport als voetballen tijdens de zwangerschap. Niet vanwege je astma, maar vanwege het feit dat je misschien een bal of een elleboog in je buik kan krijgen. Nu zit je baarmoeder nog achter je schaambeen, maar over een week of 6 zit hij er al boven en is het niet meer zo goed beschermd als nu. Weet niet hoe lang je wil doorgaan?

5. Afina80

Afina80 Actief lid

17 mei 2007
    270
    0
    0
    Groningen
    Ik hoop dat ik tot bijna 3 maand door kan gaan.
    Dus dat zal dan ook nog 6 week zijn ongeveer!
    Dit moet geen probleem zijn voor de baby.
    De meeste meiden hebben dat ook wel gedaan in mij team!

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.142
    113
    Ja, tot een week of 12 zal geen probleem zijn hoor. Wist ook niet wat je bedoeling was, dus ik denk zeg het toch even. En dan heb je ook mooi winterstop, dus is het toch even gedaan met voetbal toch.

7. Afina80

Afina80 Actief lid

17 mei 2007
    270
    0
    0
    Groningen
    Ja klopt helemaal, ik hoop dat ik de winterstop red.
    Nee hoor dan moet het wel stoppen, geen risico's voor de kleine ;)

8. minnie1979

minnie1979 Fanatiek lid

20 jul 2007
    3.834
    1
    0
    Hoi ik heb ook astma en ik heb sinds ik zwanger ben het minder benauwd, alleen ik ben nu verkouden dus gebruik ik mijn ventolin als ik naar bed ga.
    Ik gebruik normaal ook flixotide maar dat durf ik nu niet, de huisarts vond het geen probleem maar ik luister soms liever naar mijn eigen gevoel!
    Hoe doen jullie dat met medicijnen?

9. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Heb zelf ook astma, en begin de laatste weken steeds benauwder te worden.

Ik gebruik de kortwerkende medicijnen, omdat daar al zo veel ervaring in zwangerschappen mee is, dat ze weten dat ze geen kwaad kunnen. Beclomethason (de vroegere Becotide) en Ventolin.
    Flixotide wordt inderdaad afgeraden. Evenals bijv. Serevent. Pulmicort schijnt wel weer te mogen.

Ik heb overigens mijn medicatie al veranderd voor ik zwanger werd, om te kunnen zien of ze wel goed aanslaan. had er wel goede hoop voor. Ik ben zelf opgegroeid op die oude medicijnen :p.

10. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Hallo!

Idd werd bij mij ook de flixotide afgeraden, zowel door mijn HA als door de praktijkondersteuner en apotheker..
    Ik heb daarvoor in de plaats beclomethason en daarnaast mag ik idd ventolin gebruiken (als ik het nodig heb)..
    Ook voor mijn allergie (stof) heb ik andere medicatie gekregen: beclomethason neusspray.
    Met de HA overlegd en deze middelen mag ik ook tijdens de borstvoeding geven..

11. marleen3

marleen3 Actief lid

27 mei 2006
    317
    0
    0
    Ik heb ook Astma.
    Ik heb de laatste tijden ook erg benauwd, dus extra benauwd gevoel.

Ik gebruikte voor mijn zwangerschap flixotide en ventolin, maar nu moet ik becotide gebruiken omdat deze wat lichter is. ik mag het 2 keer per dag gebruiken.

grt. marleen

12. Bri

Bri Niet meer actief

Ik gebruik sinds ik zwanger ben beclometason en salbutamol (daarvoor symbicort, dat wordt echter afgeraden).
    Als je benauwd wordt, zou ik gewoon medicijnen gaan gebruiken. Het is namelijk echt niet goed voor je om in ademnood te verkeren! En deze medicijnen bestaan al zo lang en er is zo veel onderzoek gedaan naar gevolgen voor zwangeren, het kan echt geen kwaad voor je kind.

Veel artsen zijn veel te voorzichtig in het voorschrijven van medicijnen aan zwangere vrouwen, terwijl dat soms nergens voor nodig is! Dan doe je jezelf gewoon tekort.

13. Tifaatje

Tifaatje Lid

15 jul 2007
    34
    0
    0
    Lerares
    Belgenland
    Ik heb ook astma en was gestopt met mijn puffer 'simbicort'.
    Maar ben 's nachts vaak benauwd dus ging ik naar de longarts en hij schreef me een ander puffer nl Qvar en wanneer ik heel benauwd ben mag ik ventolin bijgebruiken.

14. Vermanen

Vermanen Fanatiek lid

13 aug 2007
    2.227
    0
    0
    Oppasmoeder
    Dordrecht
    Ik heb ook Astma, en helaas ook een allergie voor alle medicijnen....
    Ik heb dan ook geen andere keus dan prikkelingen zoveel mogelijk vermijden en bij verkoudheid enzo homeopatische middelen gebruiken.
    Sinds ik zwanger ben heb ik het vaak benauwd vooral als ik savonds in bed ga liggen. Heel vervelend en ik slaap er ook slecht door.

Ik gebruik daarom cinuforce stoomdruppels van VSM.
    Ik druppel wat op een grote zakdoek en doe die om mijn nek.
    Of als ik een pj met kraagje aan heb doe ik het op mijn kraagje.
    Het werkt heerlijk, altijd lucht en slaap meteen in.

Overdag heb ik het hierdoor ook minder snel benauwd. Heb ik het wel, dan zet ik een schaaltje heet water met een paar stoomdruppels bij me en is het ook zo weer over. Echt stomen hoeft niet, want ik ben niet verkouden en zo kan ik gewoon mijn boekje verder lezen of strijken oid.

Je kan het ook gebruiken bij kinderen, zelfs de allerkleinsten.
    Snachts bijvoorbeeld een schaaltje met heet water en druppels in de slaapkamer zetten en ze slapen de hele nacht door. Ze hebben dan smorgens wel erge dorst, maar daar hebben we water voor toch?

Deel Deze Pagina