Astma en zwanger

Discussion in 'Gezondheid' started by riantje, Jan 2, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. riantje

riantje Lid

Aug 26, 2011
    15
    0
    1
    NULL
    zuid - holland
    Ik ben nu 11 weken +2 dagen zwanger. Al aantal maanden heb ik last van hoestbuien en verkoudheid, metname in de koude wintermaanden. Op eigen verzoek heb ik vandaag een longfunctietest gehad waaruit blijkt uit de inhoud van de longen en klachten dien ik heb, astma is vastgesteld. De arts gaat overleggen met een andere arts welke medicijnen ik mag gebruiken. Hebben jullie ervaring in het gebruik van inhalers bij astma?
    Zo ja, welke medicijnen gebruiken jullie?

2. Apenijn

Apenijn Bekend lid

Dec 17, 2012
    741
    0
    0
    Ik gebruikte qvar en atrovent veilig. Tot een maand of 6. Toen was mijn astma 'opeens' verdwenen (en ik had het best erg, vaak kuren enzo!). Nu alleen nog inspannings en allergisch astma ver op de achtergrond.

3. IlonavanH90

IlonavanH90 Fanatiek lid

Aug 6, 2014
    1,580
    2
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Oosterland
    Ik heb astma en ben nu zwanger van de tweede.
    Voor de zwangerschappen was ik weinig benauwd maar wegens verhuizing liep ik onder jaarlijkse controle van longarts.

Tijdens eerste zwangerschap nauwelijks last, zelfs na bevalling kon ik beter dan voorheen trappen lopen etc.
    Maar tijdens deze zwangerschap ben ik af en toe savonds benauwd.
    Ik mag van longarts (tijdens eerste zwangerschap alleen gesproken) gewoon ventolin gebruiken. Mits het niet vaker is dan 4x op een dag (1-2 pufjes), dan moet ik weer even contact opnemen met de huisarts.

Ik weet dat ventolin gewoon gebruikt mag worden tijdens zwangerschap.

4. exciting

exciting Fanatiek lid

Dec 10, 2013
    3,172
    983
    113
    Female
    Friesland
    Ik gebruik salbutamol en beclometason. Mag gewoon tijdens de zwangerschap

5. Harperhazel

Harperhazel Niet meer actief

Ik gebruikte symbicort en heb vanwege de zwangerschap een vervangend pufje gekregen: fostex

6. Misslegend

Misslegend Actief lid

Jul 7, 2012
    391
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb nu Qvar.. daarnaast heb ik salbutamol(ipramol) om te kunnen vernevelen.

7. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,302
    2,572
    113
    Ik heb qvar ( beclamethason) en ventolin ( salbutamol)

Gebruikte eerst flixotide maar de huisarts heeft even overlegd met de longarts die aangaf dat qvar wel mocht en flixotide niet.

Na m'n tweede zwangerschap waren mijn astma klachten zo goed als weg. Heel af en toe als ik een infectie hebt piep ik een beetje

8. Daisy120

Daisy120 Bekend lid

Sep 2, 2014
    626
    43
    28
    NULL
    NULL
    Voor de zwangerschap Foster 2x daags 2 inhalaties
    Nu 2x2 serevent en 2x2 qvar en zo nodig ventolin.

9. Vrouwke87

Vrouwke87 Fanatiek lid

Jun 26, 2013
    1,451
    322
    83
    Ik gebruik pulmicort 2x daags en ventolin/ salbutamol zo nodig. Heb er heel de zwangerschap niet veel last van gehad alleen nu sinds een week of twee wel vaker benauwd maar dat zal ook komen omdat een groeiende baarmoeder mijn longinhoud nog wat kleiner maakt

10. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Ik gebruikte Ventolin en Flixotide.
    Als ik heel 'dicht' zat in mijn neus, dan ook neusspray.

11. Theeleut77

Theeleut77 Actief lid

Mar 3, 2016
    240
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ik ben toen ik een zwangerschapswens had al op andere astma medicatie gezet. Ik gebruikte budesonide en soms ventolin.
    Mijn ervaring is dat zowel de arts als de apotheek goed meekijken.
    Bij mij heb ik toen ik zwanger was de medicatie (gebruik indien nodig) doorgegeven aan het ziekenhuis en dit was prima.

Share This Page