Astma, Long en Histamine test

Discussie in 'De lounge' gestart door Roozjuh, 18 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Hey lady's

    Al aantal jaar ben ik hier en daar benauwd, moeite met ademen op bepaalde momenten/situaties. (Allergie voor stof, hond en kat) Ben doorverwezen naar de longpoli en moet binnen 3weken verschillende testen ondergaan. Van de week longfoto's en bloed prikken gehad. Volgende week longtest en dag erna histamine test.

    Ik hoor graag ervaringen van jullie hoe zo'n test gaat en wat ik kan verwachten. Ze schijnen een uur te duren. Stond iets in de papieren over een telefooncel achtige kabine? Ben claustrofobisch :oops::roflmao:

    Nu lees ik ook in de meegegeven papieren dat ik 2u voor de histamine test geen inspannende dingen mag doen, zoals fietsen.

    Best een dingetje want dan zou ik moeten lopen en daar heb ik juist meer inspanning dan dat ik fiets. Bus geen optie, is amper 5min fietsen en bus doet zo'n 3kwartier over dat stukkie ivm omrijden en verschillende haltes. Niemand die mij kan brengen, man neemt dag ervoor al vrij ivm de longtest die ik bij ander zkh moet doen in andere stad, hij krijgt niet nog meer vrij. Verder werkt iedereen gewoon in mijn omgeving.
    Als ik nou héél rustig fiets...? :rolleyes:
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Of je gaat eerder zodat je in zh 1,5 tot 2u tot rust kunt komen.
     
  3. Zonnetje19

    Zonnetje19 VIP lid

    26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Een taxi? Of de buren even vragen
     
  4. Riette89

    Riette89 Fanatiek lid

    28 apr 2014
    1.097
    682
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Ik heb als kind astma gehad.
    Er zit inderdaad een test bij waar je in een cabine moet zitten met een soort wasknijper op je neus, en dan in een apparaat moet uitblazen zodat ze dacht ik de longinhoud kunnen meten.
    Ik vond het ook altijd heel naar vooral die knijper op je neus maar gelukkig duurt die test niet lang.
     
  5. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.383
    8.488
    113
    Taxi. Als het niet ver is kost dat ook niet zoveel.
     
  6. Doublemom

    Doublemom Fanatiek lid

    5 mrt 2012
    1.410
    1.190
    113
    De test in de cabine heb ik niet gehad. De gewone en de provocatie longfunctie test houden in dat je een knijper op je neus krijgt en op aanwijzen van de vpk moet ademen. Hierbij zijn variaties van zo diep mogelijk in tot zo diep mogelijk uit.
    Bij de provocatietest wordt er een stofje toegevoegd aan de lucht die je inademt. Er zijn in totaal 9 buisjes en de concentratie van het prikkelende stofje is steeds hoger (hier proef je niks van verder ofzo). Ze gaan dan kijken hoe je longen daarop reageren. Als je erop reageert, zullen ze steeds minder longinhoud meten. Na het onderzoek krijg je een pufje om je luchtwegen weer te verwijden.
     
  7. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Ah dankje, hier heb ik veel aan! In het zkh hebben ze mij dus helemaal niks uitgelegd
     
  8. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.673
    1.023
    113
    Mijn man is longfunctie-analist, dus ik laat hem even antwoorden:
    Een longfunctietest bestaat uit verschillende blaasoefeningen waarbij je diep moet inademen en ver moet uitblazen. Als ik lees dat de test een uur duurt en dat je in een 'telefooncel' moet, dan ga ik ervan uit dat de longarts je longen goed wil onderzoeken en dat je daarom een uitgebreide longfunctie krijgt.

    Om te beginnen wordt waarschijnlijk je lengte en gewicht gemeten, de lengte is nodig om uit te rekenen wat we verwachten dat een gemiddeld gezond iemand kan blazen. Daarna gaat de longfunctie-analist je uitleggen wat de bedoeling is bij elke blaasoefening. Om goed te kunnen meten wat je in en uit kunt ademen krijg je een soort snorkelmondstuk voor in de mond en krijg je een zacht soort knijper op je neus. Je kunt gewoon blijven ademen, alleen voelt het een beetje gek omdat je waarschijnlijk gewend bent door je neus te ademen. Tijdens de oefening zelf zal hij of zij hard met je meedoen, je vertellen wat je moet doen en je zo goed mogelijk aan te moedigen bij het blazen. Elke oefening wordt een aantal keer gedaan zodat de dokter een zo goed mogelijk beeld kan krijgen wat je aan longinhoud (en andere dingen die we meten) hebt.

    Wat betreft de "telefooncel" (bodybox heet dit officieel), je bent niet de enige die daar wat tegen op ziet. Daar hebben we in het ziekenhuis genoeg ervaring mee, gaat goed komen. De 'telefooncel" is aan alle kanten (behalve de vloer) doorzichtig, en wat ook fijn om te weten is dat je ook als je in de "telefooncel" zit je die van binnenuit zelf open kunt doen. Voor de meting is het natuurlijk wel zo handig als je de deur dichthoud ;) Er is overigens maar 1 meting waarbij de deur dicht gaat, alle andere metingen gebeuren gewoon met een open deur.

    Dag 2, de histaminetest: Voor deze test is het inderdaad belangrijk dat je niet teveel inspant, omdat inspanning ook voor een prikkeling van de luchtwegen kan zorgen. Je schrijft dat het amper 5 min fietsen is, dus ik denk dat je rustig op de fiets kunt komen. Wel handig om wat extra tijd te nemen, zodat je niet keihard moet fietsen én zodat je nog even rustig in de wachtkamer kunt zitten voordat je aan de test begint.

    Ik hoop dat ik je een klein beetje info en geruststelling heb kunnen geven.
     
    citroenrasp, owly en Roozjuh vinden dit leuk.
  9. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Dankje man van Korenbloem! Heel fijn deze uitleg, stelt mij wel wat gerust. Aardig van je dat je hier antwoord op wilde geven. Is het zo dat de arts er spoed in ziet aangezien ik perse binnen 3weken moet testen met alles erop en eraan? Of is dit normaal bij de eerste keer? Wat betreft longinhoud heb ik zo'n 2jaar geleden ook zo'n test gehad, maar dit was bij de huisarts. Moest ik ook stevig in en uit ademen. Had toen, als ik mij niet vergis, 98%. Dus hij concludeerde dat het geen astma kon zijn en een tijdelijk íets was. 2jaar later blijkt dat dus anders :$
     
  10. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.673
    1.023
    113
    Bij spoed willen ze je binnen een week onderzocht hebben, meestal mag je dan dezelfde of de volgende dag. Het kan wel zijn dat de arts voor het hooikoortsseizoen start, je onderzocht wil hebben en daarom 3 weken heeft gezegd.

    Hopelijk geven deze onderzoeken duidelijkheid.
     
    Roozjuh vindt dit leuk.
  11. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Vorige week de longtest gehad en vanmiddag histamine test. Bij 2e dosis (0,5) was mijn longinhoud met 21% gezakt. Dat was meteen einde test en vrijdag krijg ik officieel de uitslagen van alles. Bloed, longfoto's en de testen. Maar het was wel duidelijk :oops:
     
  12. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Heb ooit de longtest gehad. Was bij mij niet in een kleine ruimte.
    En ook ik moest fietsen om er te komen. Was geen probleem gelukkig.
    Wel zorgde ik ervoor dat ik er echt goed op tijd was zodat m'n lichaam nog een beetje tot rust kon komen voor ik de test moest doen.
     

Deel Deze Pagina