Fysio ivm voorkeurshouding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Brien24, 17 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brien24

Brien24 Actief lid

12 jul 2008
    149
    0
    0
    Gisteren weer bij het CB geweest nou hebben ze als advies gegeven om een de fysio te laten komen thuis omdat hij een hele erge voorkeurshiuding heeft zijn hoofdje is ook plat aan 1 kant. Zelf heb ik er geen lekker gevoel bij zie er ook enorm tegen op ze zei zelf het komt wel goed alleen het duurt even en als je de fysio laat komen gaat het net even wat sneller want die hebben juist meer tips.
    Zelf heb ik ook het idee dat ik ergens heb gefaald in het begin. Had ik hem niet gewoon na elke voeding op ze zij moeten laten leggen. Ze gaven ook zelf toe op het CB dat het komt omdat hun tegenwoordig zeggen dat ze op hun rug moeten liggen ipv op hun zij

Zijn er mee die fysio hebben gehad voor hun kindje ivm met een voorkeuringshoudig en kunnen jullie me vertellen wat het precies inhoud. Want die kinderarts die ik had ophet CB was niet me eigen en het was niet echt een aardige kinderarts

Groetjes

Brien

2. Pruts27

Pruts27 Fanatiek lid

6 jan 2008
    1.275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Wij hebben een kinderfysiotherapeute aan huis gehad voor een periode van 4 maanden (kwam ong om de 3 weken) ivm voorkeurshouding.
    Ze heeft ons oefeningen geleerd om de voorkeurshouding te beperken (spelenderwijs). Aangezien mijn kerel niet wou dat je hem aan het hoofd zat, hebben we dat met speeltjes gedaan en bepaalde houdingen zoals je hem vast kon houden of oppakken. Eigenlijk is het gewoon spelen met je kleine. Ik ben ook in de tussentijd naar de chiropractor geweest, maar met 3 behandelingen was de bewegingsvrijheid in de nek zodanig dat hij allebei de kanten goed op kon draaien. Dit hebben we trouwens gedaan op aanwijzing van de fysio.

3. diaantje1984

diaantje1984 Actief lid

17 jan 2008
    298
    0
    0
    Ik heb op dit moment ook fysio voor mijn dochtertje ivm voorkeurshouding. Ze is nu 3 keer geweest en ik merk al veel vooruitgang. Me dochtertje draait meer naar de andere kant en heel af en toe ligt ze ook al in bed naar de andere kant toe.

Ik vind het erg prettig dat ik door ben verwezen naar de fysio, ik krijg nu veel tips hoe ik op een spelende wijs de andere kant aantrekkelijk kan maken voor de kleine.
    En ik vind niet dat je gefaald heb hoor! Mijn dochtertje lag vanaf het begin al naar 1 kant toe, maakte niet uit of ik het wiegje omdraaide naar het licht of wat dan ook. Ze ligt gewoon lekker naar die ene kant, cb zei tegen mij dat ze waarschijnlijk in de baarmoeder ook maar hoofd die kant op lag.

4. Cinn

Cinn Lid

16 jun 2009
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje heeft ook fysio gehad. Uiteindelijk is de afplatting wel minder geworden,maar ik vond het nog niet genoeg, vandaar dat hij nu een redressiehelm heeft. Al na 3 weken zagen we verschil. Nu is zijn hoofdje bijna perfect rond.
    Ik zou er persoonlijk niet op vertrouwen dat het vanzelf goed komt. Het hoofdje wordt steeds harder, hoe lastiger het te vervormen is. Ik ken een aantal mensen die het niet gedaan hebben, en daar is het niet goed gekomen, bij andere weer wel. Maar je weet het gewoon nooit van te voren.
    Ik heb de fysio nooit als vervelend ervaren. Ze kwam gewoon aan huis en we deden een paar oefeningen die ik later dagelijks een paar keer moest doen. Het stelt allemaal niet heel veel voor. Het gaat bijv. ook erom om je kind op een bepaalde manier op te tillen, waardoor hij zijn nekspier traint.

5. appeltje

appeltje Niet meer actief

Mijn zoontje is eerst naar de chiropractor geweest en daarna fysio aan huis. Laatste vond ik echt geweldig. Handige tips om spelenderwijs de voorkeurshouding te verminderen. Afplatting ging hier dan ook snel weer weg.

Overigens stond ik eerst ergens op de wachtlijst, maar dat duurde veel te lang. Heb meteen een andere gezocht die meteen kon komen. Dat is wel belangrik hoor, hoe sneller je erbij bent, hoe makkelijk de voorkeurshouding eruit te krijgen is. Daarnaast verklein je de kans ook sneller op een redressiehelm.

6. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    Esmee heeft vanaf dat ze 3 maanden was fysio gehad.
    omdat ze het druk hadden ging ik daar heen, was voor mij zelf maar een kleine moeite.
    Ik ben 3 maanden met Esmee naar de fysio geweest.
    je krijgt oefeningen te doen met je kindje, de fysio leert je dat.
    en met de fysio zelf doet je kindje ook oefeningen.
    tot dat Esmee zelfstandig kon draaien van rug naar buik mocht ze stoppen met de fysio, ze was toen 6 maanden.

Toen ik belde naar de fysio kon ze een week later er al terecht.
    zelf waren we er optijd bij want anders had ze een helmpje gemoeten en aangezien ze het goed deed met de fysio verbeterde het gelukkig vrij snel.
    het is nog steeds iets plat van achter maar de fysio vertelde al dat dat pas weer mooi rond zou zijn als ze ongeveer 3 jaar is.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Thirza had ook een voorkeurshouding, maar wij zijn naar de osteopaat geweest. Na 4 behandelingen in 6 weken tijd was het over en sindsdien hebben we echt een lekker meiske in huis: niet meer huilen, niet meer opspugen, goed slapen (ipv de max 2 uur over een hele dag verspreid die ze pakte), en haar hoofdje kan ze weer alle kanten uit draaien.

Ik zou jezelf geen verwijten maken: het is zoals het is en misschien had je het wel wat kunnen voorkomen, de afplatting dan, maar de voorkeurshouding ontstaat niet door ze op de rug te leggen, die komt doordat er werveltjes wat klem zitten en dat heeft niks te maken met hoe je ze neerlegt. Ik legde Thirza namelijk wel braaf elke keer de andere kant op, maar dat hielp hier echt geen meter: ze draaide toch elke keer zelf weer naar rechts :(
    Maar ik kan je dus een osteopaat van harte aanbevelen. Zoek dan wel even een geregistreerde op, op de website: www.osteopathie.nl
    Een osteopaat zet dus de werveltjes weer recht. Een behandeling is wel even afzien: het is pijnlijk voor je kindje en dus ook huilen geblazen, en na een behandeling moest Thira altijd even 2 dagen bijkomen, maar direct daarna merkten we dan al verschil in het slapen, drinken en huilen...

8. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    bij Esmee had het temaken omdat ze met de facuumpomp geboren is, schijnt dat je dan ook een grotere kans hebt op voor keurs houding.

9. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hier ook een stevige voorkeurshouding die met fysio verholpen is. Bij ons kwam het waarschijnlijk doordat mijn zoontje bij de bevalling even klem had gezeten. Misschien heeft hij bij het lostrekken door de vk een spier of zo bezeerd, waardoor hij liever in 1 bepaalde houding lag. Ik was er vrij laat bij, met 8 weken, de fysio schrok zich een hoedje toen ze hem zag.
    Gelukkig is het met 4 maanden van oefeningen etc. helemaal goedgekomen. Inderdaad, het zijn gewoon spelletjes die je doet en wat praktische tips. Bij ons hielpen alle standaarddingen, als naar het licht laten kijken in bed, verschonen vanaf de kant waar hij niet heen kan kijken, speeltjes aan 1 kant neerleggen etc helemaal niets.

10. EmyD

EmyD Niet meer actief

Wij zijn er toen onze dochter 2 maanden door de cb-arts op gewezen dat ze wel een (lichte) voorkeurshouding had. Wij kregen tips mee van het cb, maar daar kon ik weinig mee. Ik heb toen zelf de kinderfysio gebeld, en deze was bij ons op loopafstand. Dus ik ben er een aantal keren heen gweest, en gister voor het laatst!!
    Het voordeel van de kinderfysio is, is dat ze jou laten zien hoe je de voorkeurshouding van je kindje kunt verminderen (door bv spelletjes en spieroefeningen). Daar hebben ze op het cb geen tijd voor. Het was bij ons steeds 30 minuten per keer (ongeveer). En das lang genoeg voor zo'n klein ding!

En wat je schuldgevoel betreft. Kindjes 'moeten' tegenwoordig op de rug liggen en dan nu dit weer.. Je kunt er nu eenmaal niet constant bij zijn als je kindje slaapt. Het is gewoon erg moeilijk om te voorkomen dat je kindje een voorkeurshouding krijgt. Het zit er bij sommige kindjes gewoon in, zeg maar. Wij boden Emy altijd (vanaf de geboorte) alles van rechts aan (toeval hoor) en ze kreeg een voorkeurshouding naar links..(??).
    Met een paar afspraken bij de fysio gaat het waarschijnlijk helemaal goed komen. Emy heeft het iig nooit er gevonden bij de fysio.. Succes!!

11. Gaby83

Gaby83 Bekend lid

24 mrt 2008
    596
    0
    0
    Twente
    Toen mijn zoontje 5 weken was, zat ik al bij de fysio, hij begon al een plat achterhoofd te krijgen omdat hij altijd op z'n rug ligt en z'n hoofdje niet bijdraaid. We hebben toen een wisselkussentje mee gekregen en oefeningen. In het begin wou hij er niet in liggen, krijste alles bijelkaar en wurmde zichzelf naar boven om toch weer op z'n rug te gaan liggen. Inmiddels gaat het iets beter, maar z'n achterhoofdje is nog steeds plat. Ze geven ons nog 4 maanden de tijd en anders moesten wij nadenken over zo'n helmpje.
    Ik heb me nooit schuldig gevoeld. Baal er alleen van dat ze alleen maar op de rug mogen slapen!

12. EmyD

EmyD Niet meer actief

Onze dochter slaapt trouwens sinds dat ze 4 weken is op de buik (op de rug sliep ze bijna niet..). En ondanks haar voorkeurshouding heeft ze dus inmiddels een heel mooi rond bolletje..

Deel Deze Pagina