Hallo dames, Begin van het jaar was mijn zoontje erg benauwd en zijn we op de eerste hulp beland. ( het rs virus heerste ook heel erg en nog tal van andere virussen) Hij is toen onderzocht en heeft hij ventolin gekregen dmv een kapje op zijn neus en mond. Dit hebben we mee naar huis genomen. Paar dagen gebruikt en daarna niet meer. Gisteren werd hij weer benauwd en bij de huisarts geweest. De huisarts zei opeens het woord astma. Astma kunnen we nu nog niet vaststellen dat kan pas met 6 jaar zei hij. Maar het hoeft toch helemaal geen astma te zijn? Hij wordt binnenkort 2. Meer moeders met.ervaring?
Nee hoeft absoluut geen astma te. Er zijn veel peuters met gevoelige luchtwegen (zoals mijn huisarts het noemt). Veel groeien er overheen - en bij de rest hoeft het nog geen astma te zijn. Mijn dochter is 6. Haar eerste puffer kreeg ze na een pseudo kroep aanval. Toen was ze denk ik 1 of 2 jaar oud. Inmiddels al heel wat puffers verder, afgebouwd, weer terug etc. Ook ontdekt dat er waarschijnlijk allergieën spelen. Voor nu is t rustig met puffers (flixotide), maar mocht er weer iets opspelen, dan zal ze een allergietest krijgen. Dat kan pas redelijk betrouwbaar vanaf 6 jaar.
Mijn huisarts noemde het 'peuter-astma'. Dat zijn kinderen die 'gevoelige' longen hebben en m.n. bij infecties snel vernauwde luchtwegen krijgen. Omdat luchtwegen bij kleine kinderen sowieso euh tja... klein zijn, uit zich dat heel snel in kortademigheid, piepen en hoesten. Het echte 'astma' in de volksmond is in principe gebaseerd op een allergie (voor bijvoorbeeld huisstofmijt). Van de kindjes die 'gevoelige' longen hebben, blijkt maar een klein gedeelte later ook daadwerkelijk allergisch astma te hebben. Veel kinderen groeien er over heen omdat zij en hun luchtwegen simpelweg groter worden en dus geen merkbare vernauwingen meer geven. Mijn zoon kreeg zijn eerste 'peuter-astma-aanval' toen hij ruim 2 jaar was. Kregen een puffer ventolin. Bij veel virussen/verkoudheden werd hij kortademig, ging piepen en had een heel specifiek soort hoestje (die ik na verloop van tijd goed herkende, dan wist ik meteen al dat we weer moesten puffen). Dan hadden puffer 1-3 dagen nodig en dan was hij weer een tijdje klachtvrij, tot een volgend virus zich aandiende ... Dit was vooral tussen 2-6 jaar, daarna werd het minder en ik denk dat hij zo vanaf zijn 8e er wel overheen gegroeid was. De laatste puffer is over de datum gegaan en ik heb geen nieuwe meer nodig gehad. Mijn zoon is overigens wel bewezen allergisch, maar dat uit zich nu vooral in hooikoorts/verstopte neus. Piepen en hijgen doet hij niet meer.
Tsja dat is lastig te zeggen. Het kan vriezen en dooien in zo'n geval. idd het kan maar het hoeft geen astma te zijn/blijven, maar op zich is het wellicht goed om er als ouders wel bewust van te zijn dat de mogelijkheid er is. Mijn zoontje gebruikt helaas al enige tijd zeer regelmatig luchtwegverwijderaars, ook al is hij pas 18 mdn. Van de 18 mnd is hij zeker 16 mnd in meer of mindere mate benauwd en allergisch. Wij (de huisarts en wijzelf) vermoeden sterk dat hij een astmatisch kindje zal blijven zijn, ook omdat ik zelf zowel een grote dosis aan allergieën als luchtwegproblematiek heb. Je kunt iig kijken of je omgevingsfactoren hebt, waar je nog iets mee kunt doen, mocht de benauwdheid blijven terugkeren.
Mijn zoon was 1 toen hij astma kreeg. Werd vooral getriggerd door vrieskou, vochtige lucht (en onweer) enzo. Toen werd het nog geen astma genoemd. Maar toen hij 5 was en nog altijd dezelfde klachten had durfde ze wel te zeggen dat het echt astma was. Totdat we spontaan moesten stoppen met melk ivm vermoedelijke lactose intolerantie. Alle astma klachten verdwenen. Krijgt hij toch per ongeluk wat melk dan is heeft hij bijna een week astma klachten. Lactosevrije melk kan hij ook niet hebben, maar koemelkallergie is het niet volgens Bloedtest die hij pas heeft gehad (inmiddels 6 jaar).
Nee het hoeft geen astma te zijn hoor. In het eerste jaar van mijn zoontje was hij regelmatig benauwd, om de maand. En is hij 2 keer opgenomen geweest in het ziekenhuis omdat hij wel heel erg benauwd was. Ze dachten aan RS virus omdat het toentertijd heerste. Maar dat had hij niet. Hij had bronchiolitus (luchtwegen naar longblaasjes ontstoken). De artsen lieten ook het woordje astma vallen, en dat hij dit op latere leeftijd zou kunnen krijgen. Nu heeft hij al een jaar geen last meer van benauwdheid. Hij is er gewoon overheen gegroeid. Hopelijk verdwijnt het bij jou kleintje ook vanzelf. Wel wil ik je heel veel sterkte wensen, het is nooit leuk om je zoontje benauwd te zien.