*Zucht* Zó ontzettend klote voel ik me nu. Vandaag zou ik 9 weken zwanger zijn, en zou ik mijn 2e echo hebben. De vorige echo was met 7 weken, en toen was alles goed: Het hartje was goed te zien en we hebben het zelfs mogen horen. De gyn zei dat ze om mij gerust te stellen nog vóór het nieuwe jaar een tweede echo wilde doen. Dus toen ik vanmiddag op de stoel lag, en zij dat ding inbracht, had ik eigenlijk nog goede hoop. Maar nee, na het meten, kijken en nog eens meten, zagen mijn man en ik maar geen hartje. Toen kwam ze met het nieuws dat als een bom insloeg: Ik zie geen kloppend hartje. Ik was zó overstuur! Vooral omdat het ook alweer de 3e keer is dat het is misgegaan. Morgenvroeg gaan we met de gyn bespreken wat we gaan doen. Het liefste wil ik dat ze alles gaan onderzoeken, want dat kan toch geen toeval meer zijn, 3 ma's?? Tel daarbij de problematische zwangerschap van mijn zoontje bij op.. Bij hem was de placenta al half losgelaten, met 31 en 33 weken ging ik vloeien. Toen konden ze geen oorzaak vinden, dus mogen we van geluk spreken dat ie zelf besloot om maar eerder te komen. Het lijkt wel of mijn baarmoeder een zwangerschap af wil stoten, maar bestaat dat eigenlijk wel? Ik zit met zoveel vragen.
Wat vreselijk voor je Jusi! Hier ook 3 miskramen (binnen 7 maanden tijd) Ik ben inmiddels helemaal binnenstebuiten gekeerd door het EMC en ze hebben op wel 100 dingen bloedgeprikt (oa de hele lijst van Suus35) Eindoordeel: niks aan de hand, botte pech en het komt echt wel een keer goed. Tja, het is fijn als er niks is, maar in dit geval is het bijna niet wat ik wilde horen. Je hebt soms nog liever dat ze wel iets ontdekken wat ze aan kunnen pakken dan deze onzekerheid. Het ziekenhuis kan namelijk wel doodleuk zeggen dat het goedkomt maar garanties krijg je er niet bij Ik hoop dat je snel een goede zwangerschap mag hebben en geniet ondertussen extra van het kleintje dat je al wel hebt... Ik ben stiekem jaloers op iedereen die al een kindje heeft Heel veel liefs BB
Dat had ik bij de tweede miskraam dus ook: bij 7,5 week kloppend hartje. 3 weken later, ondanks gewoon doorgaande zwangerschapsklachten, bleek dat een paar dagen na de voorgaande echo het hartje was gestopt met kloppen. Dan stort je wereld in, idd... Je mag nu eea aan onderzoek gaan verwachten, (zie hier: NVOG). Ik ben zelf, vanwege een vermoeden van verklevingen, naar het spaarneziekenhuis gegaan voor een hysteroscopie. Dat is, vanwege die losgescheurde placenta die je bij je zoontje hebt gehad, misschien wel verstandig om ook te laten doen. Verklevingen zie je namelijk niet op een echo. Verder heeft Suus35 idd een uitgebreid lijstje, (zie Herhaalde miskramen - over de weg naar een effectieve zwangerschap bij Suus). In Belgie en Duitsland doen ze uitgebreider onderzoek dan hier, dus ik heb inmiddels een afspraak in Gent gemaakt. Wij werden namelijk hier weggestuurd met: alles is goed, dit was pech, want een genetische fout bij het kindje, (terwijl beide keren het vruchtje niet onderzocht is). Daar kon ik helemaal niets mee, zeker niet omdat mijn lijf dus wel gekke dingen deed... Sterkte met alles!
Betty Barclay, ik snap heel goed dat je stiekem jaloers op me bent hoor. En zeker geniet ik met heel mijn hart van mijn kleine kanjer, maar de wens voor een tweede is gewoon zó groot! Rozemarijke, ik had gisteren al wat berichten van je opgezocht, omdat ik me herinnerde dat jij inderdaad al wat meer onderzoeken achter de rug had. Dat las ik in je onderschrift, vandaar dat ik bij je ben gaan neuzen. Maar een loslatende placenta, heeft dat dus ook te maken met verklevingen?? Mijn eerste mk is uiteindelijk gecurreteerd namelijk, maar daarna werd ik heel erg lang niet ongesteld. Ik bleek een lichte vorm van ashermann te hebben, en die is toen weggehaald en er is toen een spiraaltje ingebracht. Al met al ben ik daar ruim 5 mnd mee aan het tobben geweest. Toen liep ik nog in het ziekenhuis in Oss, Bernhoven. De begeleiding in het JBZ in Den Bosch is véél beter. Bij deze zwangerschap had ik Van de Kerkhof, en zij is zo'n fijne gyn. We hebben nu in ieder geval afgesproken dat ik 6 weken ná de mk onderzoeken ga krijgen; chromosonenonderzoek, en nog iets van een onderzoek bij mij. Die links van jou ga ik zeker nog eens even goed bestuderen, misschien hebben we er nog wel iets aan. Bedankt allemaal voor jullie steun!
Daar is een forum toch voor? Ik ben zo ook wijs geworden hoor! Verklevingen werden door de arts in het spaarne vooral gelinkt aan vastzittende placenta's, maar als een placenta tijdens de zwangerschap losscheurt, kan ik me voorstellen dat daar verklevingen wel van kunnen komen. Nuchter boerenverstand hoor, dus misschien praat ik onzin, maar ik zou het wel willen laten checken iig! Ik zit ook in het JBZ, maar ben eigenlijk dus niet zo tevreden. Maar heb vdKerkhof dan ook nog nooit getroffen, dus misschien ligt het daaraan... De gyn over wie ik het meest ontevreden ben, ga ik over 2 weken flink de oren wassen, (ik kon volgens hem geen verklevingen hebben.... ) Je eerste miskraam: is dat voor of na je zoontjes zwangerschap geweest? Want als na de asherman die losgescheurde placenta zat, zou ik denken dat je echt wel een gerede kans hebt op nieuwe verklevingen. Arts in het spaarne gaf namelijk aan dat als je eenmaal verklevingen hebt of hebt gehad, de kans veel groter is dat ze terugkomen...
Oh oke, dat zou ik dan echt even moeten navragen dus, over die placenta. Ja aan je woonplaats te zien dacht ik al dat jij ook in het JBZ zou lopen, vandaar. Ik heb ook té veel gyn's gehad in het JBZ, vandaar dat ik zelf om vd Kerkhof gevraagd heb. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wie jouw gyn is dan.. Mijn eerste mk is vóór mijn zoontjes zwangerschap geweest, in dec 2007. En een jaar later was ik pas weer zwanger van Kenji.
Nou, ik schijn wel een vaste gyn te hebben, maar ik heb het afgelopen jaar 14 verschillende gezien. Alleen vdK dus nog niet, verder bijna allemaal dus al wel eens... Ik moet zeggen: er zitten er twee, ook vrouwen, die erg OK zijn in de manier waarop ze je tegemoet treden, dus bij een nieuwe zwangerschap heb ik al besloten exclusief bij die twee dames te willen lopen en verder niet.
Oh, ik heb er ook al een hoop gezien, maar al die anderen vond ik ook niks. Blijkt maar weer dat zoiets ook erg persoonlijk is natuurlijk. Verder bedankt voor je uitgebreide info, daar kan ik zeker wel wat mee.
Oh en mijn update van vandaag, even gekopieerd uit een ander topic: Gisteravond dus Cytotec ingebracht, en vannacht ben ik pas gaan vloeien. Rond 5.00 moest ik naar de wc, en toen ik geplast had, dacht ik dat ik het vruchtje in de wc zag zien liggen. Vandaag heb ik iig een echo gehad om te zien of het weg was, maar mijn vaste gyn had vrij, dus had een vervanger. En die kluns zei toen op basis van wat ie zag dat het er nog niet uit was, en toen ie daarna de echo van de vorige dag zag, zei hij dat het er wel uit was. Heb weer Cytotec meegekregen, om evt weer in te brengen als ik denk dat het nog niet afgekomen is. Tja, wat moet je daar nu weer mee... A.s. maandag heb ik weer een afspraak staan bij mijn vaste gyn, dus zullen we dan weer even opnieuw kijken. Ga de hele volgende week toch nog niet werken, kan het echt nog niet aan!
Hoeveel Cytotec moest jij inbrengen? (Mijn gyn had het over 2 pillen, dan een rustdag, dan weer 2 pillen.)
Jeetje Jusi, daar zit je niet op te wachten, op een gyn die het niet zeker weet.... Maandag dus naar vdK? Wie had je nu? @Katalaya: in het JBZ schrijven ze je 4 pillen cytotec voor, mar dat wisselt per ziekenhuis nogal. Sommige bouwen het op, andere houden steeds een paar uur ertussen: ik heb hier op ZP zo'n beetje alle mogelijke variaties aan dosering al wel langs zien komen...
Hier gaat het niet zo goed.. Gisteren op controle geweest in het zkh, om te kijken of alles weg was. Maar nee, nog niet alles was eruit. Wéér een kuur Cytotec (4 pillen) gekregen, en die heb ik gistermiddag ingebracht. Ik ben vrij snel aan het vloeien gegaan, maar het was/is wederom niet zo veel, dus ik vrees het ergste dadelijk. Ik moet namelijk zo weer op controle, en mocht niet alles weg zijn, moet ik vandaag nog gecurreteerd worden. Pff.. het heeft een behoorlijke lange nasleep zo. En Rozemarijke, ik weet niet meer hoe die gyn heet..
Jeetje, Jusi... Het zit je ook niet mee, he? Ik hoop dat alles eruit is, maar ik denk inderdaad ook dat je je moet voorbereiden op een curettage. Maar dan is het allemaal achter de rug, en kun je hopelijk weer vooruitkijken. Ik heb gisterochtend en gisteravond 2 cytotec pillen ingebracht, heb wel enorme kramp, maar minimaal bloedverlies. Vandaag de tweede dag, zojuist weer twee pillen ingebracht, en vanavond de laatste twee... maar ik heb zo'n gevoel dat ik ook jou achterna ga.
@Jusi: jeetje joh, wat een tegenvaller is dat dan he? Hopelijk hoef je niet ook nog een curettage, maar mocht je niet schoon zijn, dan zou ik dat wel doen en niet nog eens met cytotec aan de klooi gaan Wel bijzonder dat jij een tweede kuur krijgt. Ik 'moest' beide keren gewon direct een curettage, werd uberhaupt niet gesproken over nog eens cytotec. @Katalaya: sterkte ook! Hopelijk valt het mee en kun je het vandaag of morgen afsluiten.
Hoi meiden, inderdaad heb ik gisteren toch nog een curretage gehad. Het viel me toch rauw op mijn dak, ondanks dat ik het zelf al wel verwacht had. Er is ook meteen een spiraaltje ingebracht ná de curretage, om zo de kans op verklevingen te voorkomen. Want ik ben super bang dat weer te krijgen. De verpleging, de dokters, iedereen was zo lief in het ziekenhuis! Echt zo'n groot verschil met de eerste keer, in het ziekenhuis in Oss! Toen ik gisteren wakker werd in de uitslaapkamer, was het eerste wat ik deed weer heel hard huilen. En vandaag ben ik helemaal een emotioneel wrak; ik doe niets anders dan huilen. Vandaag is mijn man nog thuis, morgen gaat ie weer aan het werk, dus dat zal wel even moeilijk worden.. Nu helpt ie natuurlijk ook mee met Kenji verzorgen/naar bed brengen enz, maar morgen moet ik dat toch echt zelf doen. Nu is mijn man even naar de winkel. Over 6 weken moet ik weer terug naar het ziekenhuis, op nacontrole. Dan zal waarschijnlijk meteen het spiraaltje verwijderd worden. En dan dus ook meteen die onderzoeken over het hoe en waarom van de mk's. Pff.. vind het allemaal erg heftig deze keer, vooral omdat ik zo iedere keer banger word om zwanger te zijn..
Oh Rozemarijke, de gyn die ik gisteren had, dokter Sykora, zei ook dat ze normaal gesproken geen 2e kuur Cytotec geven. v/d Steegh, die kluns waar ik eerder over sprak, die had mij die 2e kuur gegeven. Maar ja, ik ga ervan uit dat zij weten wat ze doen.