Hoi dames! Ik wil graag ooit naar Engeland emigreren en ben nu aan het uitzoeken wat ik allemaal moet regelen. Ik lees ook iets over Akte van de burgerlijke stand, bewijs van goed gedrag en uittreksel van geboorteregister, dat ik die moet laten legaliseren doormiddel van een apostillestempel. Nu kan ik nergens vinden of dat ook geldt voor Engeland. Zijn deze documenten verplicht om mee te nemen dan naar Engeland? Hoe zit dat precies? Ik dacht dat je daar gewoon een woning kan vinden , een insurance number aanvragen en bank account openen en werken. Is hier iemand die er verstand van heeft en mij kan vertellen wat ik allemaal zou moeten regelen qua papierwerk? Oh ja, ik vraag mij af hoe dat zit met de belastingdienst. Ik dacht dat je niet mag emigreren als je bijv. boetes hebt openstaan, maar hoe zit dat met toeslagen, wat je teveel hebt ontvangen? Mag je dan ook niet emigreren? Wanneer mag je eigenlijk wel en of niet emigreren? Ik lees zoveel verschillende verhalen! Dus ik dacht ik vraag het jullie, misschien zit er wel iemand tussen die mij hierbij op weg kan helpen.
Ik lees met je mee! Wij gaan uiteindelijk ook naar Engeland. Man heeft een overzeese(?) nationaliteit omdat zijn grootmoeder (en verder terug) engels is en hij zelf ook in Engeland geboren is. Tips weet ik dus niet, sorry.
Ik ben 11 jaar geleden geemigreerd naar Engeland. Misschien dat er wel dingen veranderd zijn inmiddels. Ik heb me toenertijd in Nederland uitgeschreven bij de gemeente en ben vertrokken. Wat ik heel lastig vond was het openen van een bankrekening. Ik weet niet hoe dat in Nederland gaat, maar in Engeland doen ze daar best moeilijk over. Ik had een brief nodig van mijn werkgever in Engeland om te zeggen dat ik werk had en ik had ook een brief van de Postbank om te zeggen dat ik altijd netjes alles had afbetaald enzo. Ik kreeg door die brieven een normale rekening, een vriendin van mij had dat niet en kreeg een basisrekening. Je mag bijvoorbeeld op zo'n rekening niet rood staan, je krijgt geen credit card, etc. Ik had wel een bewijs van goed gedrag nodig voor mijn baan maar die mogen niet te oud zijn dus die heb ik vanuit Engeland geregeld. Geen idee hoe ik dat gedaan heb. Ik kan me iets vaags herinneren dat mijn vader naar het gemeentehuis is gegaan met een kopie van mijn paspoort ofzo en die heeft 'm toen opgestuurd. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel
Volgens mij valt het niet onder emigreren, daar Engeland deel uit maakt van de EU. Het is dus 'gewoon' een verhuizing waar net iets meer bij komt kijken. We hebben dat ook gedaan, een paar jaar geleden. Was, zoals boven al beschreven, een kwestie van uitschrijven bij de gemeente. Verder: bankrekening heb ik online geregeld toen we daar nog niet woonden. Was geen probleem (HSBC). Toen we daar woonden, zijn we op gesprek geweest om alles verder in orde te maken. Hadden toen we wat zaken nodig als paspoorten, rekeninggegevens op papier, bewijs van ons nieuwe woonadres). Maar ik heb ook wel gehoord dat het openen van een bankrekening niet voor iedereen zo soepel is verlopen. Verder inschrijven bij een medical centre, dat was nodig om verzekerd te worden bij NHS. De rest ging eigenlijk vanzelf. Als je een huis hebt, ben je verplicht om council tax te betalen en die is vele malen hoger dan de ontroerend goed belasting in NL. Misschien is een en ander soepel verlopen omdat man en ik beiden de Europese Nationaliteit hebben, hij is Iers, ik ben Nederlands/ Zweeds.
Ik ben hier iets over 10j geleden naartoe getrokken. Visums en apostilles heb je volgens mij niet nodig. Of het moet zijn dat je werkgever hier dat persee wil? Heb het iig nog nooit gehoord. Ons trouwcertificaat van hier heeft wel een apostille, maar dat is omdat ik het in Den Haag wil laten registreren ook. Mijn man is Engels, maar ik wil toch graag dat dat ook vastligt "thuis". Bankrekening openen, was voor mij niet makkelijk nee. Lloyds, Barclays en Natwest, wilde me geen van allen een rekening geven. Ik had m'n paspoort, huurcontract, brief van college (ik ging studeren) die een paar meter verderop lag, m'n ouders waren erbij. Maar nee, ik kreeg het niet vanwege "terorrisme gevaar". Fijn... HSBC heeft me toen met pijn en moeite een rekening gegeven, omdat ik een tv-license had. Heel bizar. Alle andere documenten interesseerden ze niks, maar de tv-license! Deuren gingen open! Want als je die hebt, heb je een tv, dus moet je wel op dat adres zitten. HAHAHA! Ach ja, ik had iig m'n rekening, anders zou ik m'n college geld niet hebben kunnen betalen en m'n huur etc. Voor de NHS, liep ik hier een ha binnen en registreerde mezelf. Had daar ook verder niks bijzonders voor nodig. Had m'n TV-license weer op zak iig. Die ging bijna overal standaard mee naartoe hahaha! Als studente hoefde ik geen council tax te betalen, maar nu betalen we het maandelijks over 10m elk jaar. Je huis valt in een bepaalde band, die bepaalt hoeveel je betaald. Dus zeker de moeite waard te kijken welke band je in zit wanneer je een huis gaat huren/kopen, zodat je geen verassingen krijgt (zoals EManders zegt). In NL moet je wel zorgen dat je alles goed achterlaat natuurlijk. Uitschrijven etc. Dat inschrijven kennen ze hier niet, dus die zorg heb je al niet. Kunt jezelf inschrijven voor te stemmen als je wil. De election roll. Kun je voor de gemeente waar je in woont stemmen. Voor je NI nummer, kun je naar de HMRC. Daar heb ik het toen vrij makkelijk aan kunnen vragen en een tijdje later rolde die binnen. Voor de rest zou ik het zo niet weten eigenlijk. Is alweer een hele tijd geleden. Maar als je vragen hebt, stel ze gerust hoor! Mijn man is Engels (leerde hem kennen aan het eind van mijn 2de jaar) en dat heeft het leven ook makkelijker gemaakt haha, want voor hem is alles hier logisch natuurlijk.
Ik heb van 1997-2011 in Engeland gewoond. Inderdaad zoals hierboven al gezegd: apostilles e.d. heb je niet nodig. Qua bankrekening: ik was indertijd ook geweigerd door sommige banken (terwijl ik al werkte!). Ben toen met een deposit een Building society binnengelopen (Santander - toen nog Abbey National), en kreeg meteen een basic account. Inderdaad zonder krediet of credit/debit card, maar zodra je eenmaal bekend bent kun je wel uitbreiding van je account aanvragen. Wanneer je regelmatig geld (salaris) stort gaat dat vanzelf. Daarnaast kun je natuurlijk ook je rekening in Nederland aanhouden.
Ik ben 3 jaar geleden verhuisd en had niets nodig behalve mijn ID kaart. En zodra ik hier woonde een National Insurance Number (NIN) zodat ik hier kon werken. Oh en je inschrijven bij een GP (dokter) is ook nodig, en gratis. Een bank account..Tja. Ik werk nu een jaar en mag er nog steeds geen! Gelukkig hebben we een joint account maar zelfs na 3 jaar hier te wonen en een jaar te werken heb ik er geen recht op want "heb geen Brits paspoort"
Wij zijn vorig jaar naar Engeland gegaan. Uitgeschreven bij de gemeente, daar bewijs van gehad en thats it. Kaala, wat raar, ik heb direct een bankaccount gekregen, en mijn man ook (en ik werk niet eens!) Wij zitten bij Halifax (en mijn man heeft nog een extra account bij Nationwide) Via het Jobcenter krijg je een NIN nummer, ik moest hiervoor wel naar het regiokantoor. Het enige wat ons heel erg tegenviel was autoverzekering. Ik heb inmiddels 4 jaar mijn rijbewijs en ben 30, maar kwam qua verzekering uit op 400£ per maand. Onbetaalbaar voor ons, dus wij hebben geen auto. EManders, natuurlijk valt dat wel onder emigreren, zodra je naar een ander land gaat heet het emigratie.
Hmm interessant allemaal. Erg bedankt, als ik vragen heb horen jullie me weer hihi! Vreemd trouwens over dat Bank account ene wel en andere niet. Wat bedoel je precies met TV license trouwens? Oh en weet iemand trouwens hoe dat zit met mijn belastingschuldenvraag??
TV license, je hebt er een nodig om een tv te hebben, je moet per jaar (of per maand..?) betalen voor een tv die je in huis hebt.
Leuk zeg, ik ben jaloers Maar dan zou ik graag naar Ierland willen. Vrees helaas dat het er niet in gaat zitten hier!
Dat dus. Toen ik m'n tvtje kocht vroegen ze in de winkel om m'n adres, zodat ze konden checken dat ik wel m'n tv-license had haha! Geen idee of ze dat nu nog doen eigenlijk, maar die moet je dus wel hebben als je tv wil kijken, anders kijk je zwart. Wij betalen £12pm, dus geen goudmijn. Maar wel belangrijk. Hoe het met belastingen zit durf ik niet te zeggen. Ik kreeg hier wel de eerste week dat ik er zat een blauwe enveloppe. Zat een lijstje in met vragen om zeker te zijn dat ik in NL niks open had staan ofzo of hun nog wat schuldig was. Misschien kun je het anders bij de belastingsdienst zelf vragen? Die weten het misschien het beste? Sorry dat ik je daar niet mee kan helpen! Maar alvast veel plezier met plannen/dromen allemaal.