Atypische aangezichtspijn en amitriptyline in zwangerschap?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Assje, 27 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Afgelopen weekend heb ik na een helse periode de diagnose atypische aangezichtspijn gekregen. Dit betekent dat ik non stop de meest afschuwelijke hoofdpijn heb aan een kant van het hoofd, met daar bovenop aanvallen van steken. Het komt kort gezegd doordat je zenuwen je hersenen berichten dat ze beschadigd zijn, terwijl dit niet zo is. De oorzaak is meestal onbekend. Gekmakend en niet normaal mee te leven, er schijnen flink wat mensen te zijn die hierom een eind aan hun leven maken :$ Gelukkig ben ik er op tijd bij, de neuroloog heeft goede hoop dat het te genezen is (hoewel ik hier op internet heel andere dingen over lees).

Nu heb ik hiervoor amitriptyline gekregen, wat eigenlijk een antidepressivum is. Dat is omdat het zenuwstelsel behandeld moet worden, gewone paracetamol doet niets tegen deze pijn. Wegens de zwangerschap is dit het enige middel dat ik kan proberen, in de laagste dosering namelijk 10mg per dag. Ze staan niet te springen om het te gebruiken, maar niets doen is gewoonweg geen optie. Ik probeer daarnaast acupunctuur, daar ben ik vandaag voor het eerst geweest.

Zijn er hier mensen die bekend zijn met deze vorm van pijn? En met het gebruik van geneesmiddelen hier tegen? Heb je iets gebruikt in de zwangerschap? Of mensen die om andere redenen amitriptyline gebruiken? Ik zou graag ervaringen horen.

2. Iefie

Iefie Niet meer actief

Nee, maar hopelijk zijn er mensen die hier wel antwoord op kunnen geven. Wens je heel veel sterkte!

3. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Wat afschuwelijk zeg zulke hoofdpijnen. Ik hoop dat je er snel van af bent. Heb je het over clusterhoofdpijn? Dat heeft mijn opa en ik weet er wel veel van. Je kunt met PB-en als je wat wilt weten.

4. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Nee geen clusterhoofdpijn, daar heb ik nog wel aan gedacht vanwege de verschijnselen maar ik ben natuurlijk zelf geen neuroloog. Die noemde het (atypische) aangezichtspijn.

5. Cos

Cos Fanatiek lid

5 feb 2011
    2.687
    0
    0
    Ik heb voor mijn fibromyalgie amitriptyline gebruikt.Een redelijke tijd vrij hoge dosering. Ik moet helaas zeggen dat het bij mij geen enkel effect op de pijn heeft gehad. Ik kon er alleen super op slapen .. Maar dat was niet de bedoeling.

Of ik het zelf zou gebruiken bij zwangerschap.. Liever niet maar goed als er niets anders is dat helpt

Sterkte lijkt me echt verschikkelijk

6. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Allereerst sterkte! Zo'n diagnose is niet niets!

Ik heb ook aangezichtspijn gehad. Ws niet in die extreme vorm als jij, maar ik ben er nu nagenoeg vanaf! Ik loop bij een osteopaat én bleek allerlei vitaminetekorten te hebben, waaronder een niet extreem B12 tekort, maar wel met heel veel neurologische klachten. Nu spuit ik al 2 jaar wekelijks en ik kan me niet heugen dat ik een echte aanval heb gehad.

Heb je meer klachten dan alleen de aangezichtspijn?

7. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Nee, ik heb eigenlijk nergens last van, op wat zwangerschapskwaaltjes na maar die zijn dus te verklaren. De arts vroeg er ook al naar. B12 tekort is erg onwaarschijnlijk door mijn eetpatroon en ik slik ook vitaminen sinds iets voor de zwangerschap. Ik heb daar eerder aan gedacht omdat ik al jaren last heb van sporadisch opkomende zenuwpijnen in een arm of been, voornamelijk schenen en bovenarmen. Toen ben ik getest maar de oorzaak is onbekend gebleven. Ik ben er verder nooit achteraan gegaan omdat het maar zo af en toe voorkomt en met pijnstilling te behandelen is. Mogelijk hangt dit er weer mee samen, daar dacht ik zelf althans direct aan.

8. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Een b12 tekort krijg je doordat de opname uit je voeding verstoord is. Dit heeft niks te mkn met wat je eet of hoeveel vit. je erbij slikt....
    Het zou zelf kunnen zijn dat toen ze het geprikt hebben je een lage normaal waarde had en nu toch een te kort.
    Ik weet hoe bang je voor naalden bent dus ik hoop echt dat dit het niet is.
    Als je weer bloed moet laten afnemen zou ik toch vragen dit nog een keer mee te nemen hoor.

Xxx ik duim dat je snel weer pijn vrij bent!

9. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Ze hebben nu 2x bloed afgenomen en gecheckt, in overleg met een neuroloog dus je zou verwachten dat ze zoiets dan meenemen. Maar als het verder gaat zal ik er speciaal naar vragen.

10. bonita

bonita Fanatiek lid

22 jul 2010
    1.155
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik heb amytriptyline gebruikt i.v.m. migraine, om te proberen het te voorkomen. Volgens mij had ik ook een lage dosering, iets van 10 mg. Wat ik me er nog van herinner, is dat ik er heel moe van werd en ontzettende dorst ervan kreeg. Uiteindelijk ben ik er dus mee gestopt en heb ik Topamax voorgeschreven gekregen. Daar had ik geen last van, maar goed, als je zwanger bent, mag je dat zeker niet gebruiken! Veel sterkte, ik hoop dat je je snel wat beter mag voelen!

11. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Sloppyslayer heeft helemaal gelijk! Misschien moet je even kijken op www.stichtingB12tekort.nl. Die zenuwsteken die je omschrijft, komen nl ook voor bij B12 tekort. Bij mij is ook geen tekort vastgesteld omdat ik volgens de reguliere geneeskunde geen tekort heb (laag normale waarde). De symptomen echter werden steeds erger en alles wees op een B12 probleem. De huisarts, internist en de neuroloog zeiden dat dat niet kon, maar nu spuit ik en ik functioneer weer fatsoenlijk. En bij mij ook geen probleem met mijn dieet. Echter de reden is ook nooit gevonden, maar dat gebeurt soms. Ik heb meer tekorten, ook onverklaarbaar.

Zijn die zenuwsteken erger geworden nadat je bent begonnen met het slikken van foliumzuur? Zo ja, dan hoef je niet eens meer te laten onderzoeken, dan is het overduidelijk. Foliumzuur verbruikt nl B12 om te functioneren. Daarom mag je bij een tekort ook geen foliumzuur slikken, maar ze hebben elkaar ook nodig om goed te functioneren.

Lang verhaal, maar de strekking is dat niet alles hoeft te zijn wat het lijkt, dat de reguliere geneeskunde ook de wijsheid niet in pacht heeft en je op jezelf moet vertrouwen!

Succes!

12. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Nee er is niets gebeurd ten tijde van het slikken van foliumzuur. De pijn bestaat pas 2 weken (wat voor een pijn van dit formaat echt jaren lijkt). Ik vertoon verder ook geen enkel symptoom van een B12 tekort, maar wel alle symptomen van de aangezichtspijn. Ik twijfel zelf dus eigenlijk niet aan die diagnose. Mocht ik nou andere klachten krijgen of verder de medische molen in gaan voor dit probleem dan zal ik een test op B12 wel voorstellen, maar vooralsnog lijkt me dat niet relevant.

Wat betreft de reguliere geneeskunde, inderdaad weten die ook niet alles. Ik ben zelf ruim bekend met zowel regulier als complementair en ga daarom nu ook voor acupunctuur als eerste optie.

Deel Deze Pagina