Ik heb net mijn vraag in een ander gedeelte gesteld, maar misschien dat het hier beter kan... Hallo, Ik ben net bevallen van een prachtige (hongerige ) zoon die inmiddels een maand oud is. Ik heb 'live' BV geprobeerd maar het lukte niet (vooral erg veel pijn bij mij) en ben overgestapt naar FT kolven omdat ik hem wel graag moedermelk wilde geven. Voor ons prima oplossing, ik kolf 4 x per dag 10-15 min per keer en heb dan ong. 200-300 ml per kolfbeurt. De koelkast staat inmiddels vol en mijn vriend kan nu ook een flesje geven. Tijdens de kraamweek vertelde de kraamzorg dat je in principe niet kan overvoeden met BV/moedermelk en dat het voeden op verzoek is. Gevraagd of dat ook het geval was als je het uit het flesje gaf. Antwoord was ja, gewoon op verzoek en wat hij wil qua hoeveelheid. Dit hebben we trouw aangehouden. Eergisteren naar het CB geweest en die schrok nogal van het aantal cc wat hij dronk per keer. Gem. zit hij op 140/150 cc (met gemak) over 6 voedingen per 24 uur. Ik heb zelf het idee dat als ik er 160 in doe dit ook op gaat. CB vertelde dat baby's van een maand op 100/120 cc zitten, alleen gaf ze toe dat dit dan KV was. Haar conclusie was uiteindelijk, een voeding laten vallen en minder cc. Maw niet op verzoek voeden en ook niet hoeveel hij wil, dus eigenlijk KV schema aanhouden.... Ik ben inmiddels aardig in de war en kan ook niet duidelijk wat vinden op internet. Mijn vragen zijn dus: Als je FT kolft, hou je je dan aan het KV schema qua cc? Voedt je op verzoek met FT kolven? Hoeveel cc moet ik mijn zoon nu geven per keer? Kan je overvoeden met BV uit de fles? (ik wil natuurlijk geen obesitas baby ) Als je voedt op verzoek, hoe kan je dan een regelmaat opbouwen voor de baby? Ik hoop dat iemand mij wat duidelijkheid kan geven, want zoals ik al zei, ik ben aardig in de war geraakt. Alvast bedankt!
Dat zou ik niet doen. Moedermelk is lichter verteerbaar en anders van samenstelling dan kv. Je kan het dus niet vergelijken. Standaard rekensom voor afgekolfde moedermelk is: Voor een kind van 1mnd 150cc per kilo per etmaal, 2mnd 140cc per kilo per etmaal, 3mnd 130cc..., 4mnd 120cc..., 5mnd 110cc..., 6-12mnd 100cc... Dat totaal deel je door het aantal voedingen. Wat dat aantal voedingen betreft, lees ik op de site van LLL het volgende: Een baby heeft uiteraard vaker een voeding nodig dan een volwassene. Acht voedingen per dag is het minimum voor een baby en voor een pasgeboren baby mogen het er gerust veel meer zijn. Frequent voeden is enerzijds van belang voor de bloedsuikerspiegel van de baby en anderzijds voor het eetgedrag van het kind in zijn latere leven. Als een mens namelijk al vanaf de babytijd leert om lange tijd tussen de voedingen te laten, maar dan telkens heel grote porties neemt, dan zal hij dit overvolle gevoel mogelijk ook later als tiener en volwassene zoeken. En ook: Het eerste wat een baby van de melk verteert, is de suiker. Eens de suiker op is, begint de suikerspiegel in het bloed te dalen. Heeft een baby een normale portie melk gedronken, dan zal op dit moment de meeste melk ook al uit het maagje weg zijn, dus de baby zal hongerig worden en om een voeding vragen. Daardoor krijgt zijn suikerspiegel geen kans om sterk te dalen. Heeft een baby echter een overgrote portie melk gedronken, dan is de suiker al verbruikt, maar er zit wel nog veel melk in het buikje, dus zal de baby niet hongerig worden en geen voeding vragen. De suikerspiegel zal dus sterker dalen. Dit is niet goed voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel en het kan bij heel jonge babys zelfs gevaarlijk worden. In principe wel ja. Maar let er goed op dat je kindje voldoende hard moet "werken" voor zijn voeding (dat de melk er dus niet te vlot inloopt), en dat een voeding voldoende lang duurt (zodat de hersenen tijd krijgen verzadiging te registreren). Een voeding zou zo'n 20min moeten duren (vb. 15min, even pauze, en nog 5min "de andere borst"). Ik zou toch zeker nog enkele maanden uitgaan van 8 voedingen. In jouw geval dus 150cc x 4kg (gokje ter illustratie) = 600cc per etmaal, verdeeld over 8 voedingen geeft dat 75cc per fles. Een wel érg groot verschil met zijn huidige schema. Ik zou ju ook niet té drastisch het roer omgooien, langzaamaan opschuiven naar meer voedingen en minder per keer zou ik wel doen. En qua totaal gaat het over gemiddelden, ik zou vlot 20-25% afwijking naar onder of boven nog normaal vinden (puur persoonlijk, niet gestaafd). Ter info ook weer van de LLL site: Weet je wat de natuurlijke maaginhoud van een baby is? Op dag één is dat 7 cc, exact de hoeveelheid colostrum die jij voor hem aanmaakt. Op dag drie bedraagt de maaginhoud van een baby rond 20 cc en op dag tien is het al 40 cc. Daarna stijgt het iets minder snel en je kunt ervan uitgaan dat een baby van drie à vier maanden misschien 80 cc per voeding gaat drinken. Je kan dermate grote flessen geven dat zijn maagje te fel oprekt. Dan is overvoeden niet ver weg omdat hij te laat verzadiging voelt. Dit wordt gezien als een risicofactor voor het later ontwikkelen van obesitas. Ritme en regelmaat gaat over dezelfde dingen doen in dezelfde volgorde, en op die manier rust en herkenbaarheid creëren. Het gaat niet over voeden op de klok. Je zal zien dat ritme en regelmaat vanzelf evolueert tot een soort schema (wat bij veranderende behoeftes uiteraard telkens weer wijzigt, maar dat regelen baby's zelf goed). Hopelijk geeft dit wat houvast.
ik weet niet hoe oud je kindje is, maar ik zou eerder 8 voedingen ipv 6 geven en dan mss wat kleinere hoeveelheden. Maar geen kv schema. Waarom zou je niet op verzoek voeden, je gaat je kindje toch geen honger laten lijden?? welke fles gebruik je? het kan ook zijn dat het te makkelijk gaat. Dan gaat er misschien wel meer in dan hij eigenlijk wil/nodig heeft.
Ik heb ook ft gekolfd en voedde gewoon op verzoek. Dus soms na 2 uur ook wel eens na 4,5 uur. Dus helemaal op verzoek. Ik warmde meestal 100cc op en als ze dan meer wilde maakte ik nog een beetje warm. Ik heb nooit per dag gekeken wt ze dronk maar gewoon of ze tevreden was. Mijn redenatie was in een borst zitten ook geen maatstreepjes dus ga ik er bij een fles niet op letten. 1 week wel gedaan omdat ik ideekreeg dat ze weinig dronk maar bleek mee te vallen en dus gewoon weer lekker verder gegaan met hoe we bezig waren.