hallo dames dit is mijn 1e zwangerschap dus ik heb echt geen benul.. maar ik moet bellen voor een termijn echo.. alleen vanaf wanneer kan je dat zien met een uitwendige echo aangezien ik een inwendige echo helemaal niets vindt..! waarom ik heb geen idee.. misschien een beetje raar om te lezen denk ik.. maar toch .. weet iemand dit
termijnbepaling is tegenwoordig standaard. Die plan je normaal als je denkt rond de 12weken te zijn. Dus eerste dag laatste menstruatie pakken en dan 12 weken verder. Dan kijken ze eerst of t met een uitwendige echo lukt en zo niet gaat ie even inwendig. Ze meten je kleintje dan en weten dan precies hoever je bent. Bij mij is t met 11 weken nog inwendig gedaan omdat uitwendig niks te zien was. Het is verder niet vervelend ofzo dat inwendige ding. En je krijgt mooie fotos
Een termijn echo wordt ongeveer vanaf 10 weken zwangerschap gedaan, omdat het vruchtje zich dan zodanig heeft ontwikkeld, zodat ze haast exact de uitgerekende datum kunnen vaststellen. Rond deze week proberen ze het vaak eerst uitwendig, maar meestal krijg je inwendig de echo, omdat deze dan veel beter te zien is. Sowieso krijg je voor de 9 weken meestal nooit een uitwendige echo!
Toen ik ontdekte dat ik zwanger was dacht ik zelf dat ik een week of 6 was. Ze heeft toen gezegd: ik ga eerst een uitwendige echo doen en als ik dan niks kan zien, dan doen we een inwendige echo. Maar toen ze dat ding op mn buik zette, was een inwendige echo al geeneens meer nodig want er lag al een complete baby van bijna 12 weken Maar goed, misschien dat doet ze het bij jou ook zo. xx sas
Ik heb een echo laten maken bij een echoscopist met 7+1 wk.Deze was gewoon uitwendig en er was een mooi kloppend hartje te zien. De termijn echo bij de verloskundige had ik met 9+4 wk en deze was ook uitwendig.
Hier met 9w3d de termijnecho gehad, inwendig, maar dat was meer omdat we al in het ziekenhuis liepen en toch al 3-4 keer per maand inwendige echo's kreeg. Bij 12w5d de eerste uitwendige echo gehad, maar dat was de nekplooimeting. Wel een prachtige echo gehad, waar je ook alles al op kon zien (vingertjes en teentjes).
Uitwendig of inwendig is afhankelijk van de stand van de baarmoeder (als je een achterliggende baarmoeder hebt dan is de kans groot dat je een inwendige echo hebt). Ik had met 10 wk en 2 dg een inwendige echo. Uitwendig konden ze wel iets zien maar niet goed het vruchtje meten en dus het termijn bepalen. Voor jou geruststelling, van een inwendige echo merk je helemaal niets. Had er ook een beetje angst voor maar het stelt niets voor.
Bij mijn vk krijg ik standaard met 8 weken een echo. Deze is gewoon uitwendig en tot nu toe was dat altijd prima te zien.
dank jew el dames dus heel verschillend.. ! ik moet nog een afspraak maken ik moet 27ste weer naar de verloskundige danben ik 10 weken en 6 dagen dus ik denk dat ik rond de 9 a 10e week een afspraak maak voor de termijn.. bedankt dames
Dan verschilt dat waarschijnlijk ook per echoscopiste. Bij mij zei ze dat ze de tot aan de 11 a 12 week eigenlijk altijd inwendig keek, gewoon omdat het dan altijd duidelijker was. Maar dat zal inderdaad dus ook wel vaak anders zijn!
je met gewoon bellen en dan zeggen hun wanneer jij moet komen hier hoef je niet zelf over na te denken meid...
denk dat t idd ook per persoon verschilt. Heb je eerder een miskraam gehad, dan zul je eerder een echo krijgen en mss ook vaker. Is t je eerste en alles gaat goed dan kun je vroeg een echo proberen te laten maken en als ze dan niet genoeg kunnen zien of willen rond 12 weken nog eens dan heb je geluk. Dan heb je er al 2. Hier een vk die aangeeft de echo rond 12 weken te laten doen. Is deze goed en heb je een datum gekregen dan is de volgende echo met 20 weken. Helaas voor mij dus. Ik mocht nog wel een extra echo laten doen, maar hier was geen medische reden voor dus dan wordt ie niet vergoed. Dan kan ik beter een pretecho laten maken voor dat geld. Er zijn ook vk praktijken die standaard rond de 10 weken en 12 weken doen om die termijn duidelijk te krijgen en zelfs praktijken die zelf een echoding hebben. Dus dan heb je helemaal geluk