Hallo, sinds mei dit jaar heb ik diabetes mellitus type II. Mijn internist heeft me toendertijd verteld, dat als ik zwanger wil worden vooraf insuline moet gaan spuiten. Nu is het zo dat ik ongepland zwanger ben geworden. Na 2 jaar medische molen hadden we het even gehad en wilde ik eerst m'n suiker op orde hebben. Voorheen heb ik helemaal geen cyclus meer gehad, dus ook niet ongesteld geworden. Sinds juni heb ik dus opeens weer een cyclus en ben ik binnen 2 maanden zwanger geraakt. Ik moet mezelf nu 5x per dag prikken om m'n suiker in de gaten te houden en zo nodig insuline te gaan spuiten. De suiker is al een paar dagen te hoog, maar de verpleegkundigen willen nog niks doen, omdat ik vanmiddag een telefonische afspraak heb met de internist. Zijn er hier nog meer meiden die (onverwacht) zwanger zijn of zijn geweest, met suikerziekte. Ik wil graag ervaringen uitwisselen. Groetjes, Angelina ps: we zijn er natuurlijk wel heel blij mee
sorry ik zou je ook graag willen helpen, maar heb ook alleen ervaring met type 1 (mijn dochtertje). kan je alleen maar veel sterkte en succes wensen en hoop dat je een zo stabiel mogelijk suiker zult krijgen, en je door de schommelingen niet te rot gaat voelen..en ondanks dit genoeg kunt genieten van je zwangerschap
Hoi Maisy, dank je wel . Is/was je zusje ook zwanger dan? Want ik geloof dat met de zwangerschap dat ongeveer hetzelfde gaat.....
Hey Sim, dat is dus het stomme....ik voel me eigen voor de rest hartstikke goed. Ik zit op dit moment op helemaal geen medicatie. Had ook verwacht dat ik me hartstikke slecht zou gaan voelen... Weten jullie toevallig hoe slecht het is voor je kindje om die schommelingen te hebben? Had jij ook nog schommelingen in je zwangerschap Sim?
nee helemaal niet, ik test nu ook steeds met de meter van mijn dochter, en ze hadden tegen mij gezegd dat ik s'morgens nuchter zo tussen de 4 en de 5 moest zitten. dat je je goed voelt is een heel goed teken! hoop echt dat dat zo blijft voor je! wat is jouw gemiddelde dagcurve dan?
en dagcurve is bijvoorbeeld: je stand nuchter; je stand een uur na je ontbijt; je stand om 12 uur voor je lunch; je stand een uur na je lunch etc etc tot je naar bed gaat. als je zou moeten spuiten, eet je rond 10.00uur en 15.00uur en 20.00uur (de tussendoortjes) ook om je stand zo stabiel mogelijk te houden. je berekend dan de koolhydraten enzo, maar daar krijg je hulp bij van een dietist. voor kinderen en kinderen in de puberteit is dat allemaal verschillend, vanwege de hormonen is de insuline behoefte ook steeds weer anders.. maar bij mijn dochter staat bijvoorbeeld 1eenheid insuline voor 15 koolhydraten (gemiddeld)..
ooh oke... ik moet nu 5x prikken, namelijk nuchter, 1,5-2 uur na ontbijt, lunch en avondeten en nog een keer voor het slapen gaan. zaterdag waren mn waardes de hele dag onder de 6, dat was netjes...alleen gisteren en vandaag is het weer veel hoger....
wat ik wel weet is dat je goed zit als je (als je suikerziekte hebt) tussen de 5 en de 10 zit. dat zeggen ze altijd voormijn dochter. weet niet hoe dat met 2 zit, als je maar onder de tien blijft.. als je honger hebt en je voelt je hoog zitten is vlees, kaas, verse groente, niet gebonden soep (boullion) een alternatief met geen of heel weinig koolhydraten... dan heb je nog snelle en langzame koolhydraten etc...maar als je hier meer over wilt weten zou ik een dietist om raad plegen, ik weet natuurlijk niet hoe dat allemaal gaat als je zwanger bent...
Nou de internist heeft net gebeld...hij vond de waardes (inclusief de 11 en 12) niet extreem hoog ..voorlopig mag ik nog niet spuiten. de tranen zitten op dit moment best wel hoog...hoe bedoel je, zwanger Maar goed, ga maar eens wat boodschappen doen...moet natuurlijk wel eten, haha...
Ja mij is precies hetzelfde overkomen.... Mij lukte het ook niet om zwanger te worden, had geen eisrpong enzo... Heb me er toen bij neergelegd. Opeens werd suikerziekte ontdekt, kreeg metformine toen en hoppa opeens ging mijn suiker dalen, maar na een paar weken ging die ook weer snel omhoog. de huisarts wilde de dosering verdubbelen. Ik wilde dat niet want ik voelde me al beroerd. Opeens viel me op dat ik al ongsteld moest zijn.... Deed een test en ja hoor zwanger..... Geheel onverwacht en niet gepland wel zeer welkom Mijn HBaC1 was destijds 9.2 en mijn nuchtere waarde iets van 8/9 en overdag na het eten boven de 10 Ik was al 6 weken zwanger toen ik er pas achter kwam... Ben toen allaminuut opgenomen in het ziekenhuis en werd ingesteld op insuline. Pas nadat ik goed ingesteld was mocht ik naar huis. Maar het schommelde heel erg... In de ochtend zat ik vaak wel goed tussen de 4/5 maar in de avond zat ik rond de 8/9. Mijn hbac1 werd wel lager is was 6.2 In het begin heb ik veel hypo's gehad maar na de 3 maanden zwangerschap werd dat minder. Nu ben ik voor de tweede keer zwanger en ben ook nu niet van tevoren op insuline overgegaan. Pas toen ik zwanger was ben ik overgezet. Maar in deze zwangerschap heb ik meer moeite om het te reguleren. Zit te hoog het grootste gedeelte van de dag.... Kan er niet veel aan doen, kan wel meer spuiten maar dan val ik weer in een hypo om daarna weer te stijgen naar boven de 10. Op dit moment zit ik tussen de 6 en de 10 in.
Ik persoonlijk vind het wel veeeeeeeeeel te hoog.... Mijn internist hamerd er bij mij op dat ik tussen de 4-7 moet zitten in de zwangerschap.... Red ik ook niet moet ik zeggen... De eerste 3 maanden van de zwangerschap zijn heel kritiek omdat dan alle organen worden aangelegt bij de baby en dat te hoge suiker daar schade aan kan geven. Kleintje heeft dat nog zelf geen alvleesklier, pas na 3 maanden. Het risiko later in de zwangerschap is dat de baby erg groot kan worden. Ik zou er toch echt op hameren dat je wel je insuline krijgt hoor Je hebt toch niet gesproken toevallig met een arts-assistent? Die presteerde het bij mij ook om mij zonder insuline te laten zitten terwijl ik op 13 stond.... Heb geklaagd bij de arts zelf en die assitent is ontslagen
Ik persoonlijk vind het wel veeeeeeeeeel te hoog.... Mijn internist hamerd er bij mij op dat ik tussen de 4-7 moet zitten in de zwangerschap.... Red ik ook niet moet ik zeggen... De eerste 3 maanden van de zwangerschap zijn heel kritiek omdat dan alle organen worden aangelegt bij de baby en dat te hoge suiker daar schade aan kan geven. Kleintje heeft dat nog zelf geen alvleesklier, pas na 3 maanden. Het risiko later in de zwangerschap is dat de baby erg groot kan worden. Ik zou er toch echt op hameren dat je wel je insuline krijgt hoor Je hebt toch niet gesproken toevallig met een arts-assistent? Die presteerde het bij mij ook om mij zonder insuline te laten zitten terwijl ik op 13 stond.... Heb geklaagd bij de arts zelf en die assitent is ontslagen [/quote] Hey Ivonne, bedankt voor je verhaal..heb ik in ieder geval niet het idee dat ik alleen ben Voelde me alweer een speciaal geval Ik vind het zelf ook te hoog...dit was de internist zelf en die vond dat 7 de hoogste grens was...maar hij wil perse deze week afwachten wat m'n suiker doet... ik ben zo bang dat m'n kindje nu schade oploopt doordat mijn suiker zo aan het schommelen is....ik ben nu bijna 6 weken..weet jij toevallig of het voor de 6 weken iets uitmaakt, omdat je dan nog geen bloedcontact met je kindje hebt?
zo zie je inderdaad hoe anders dat is en weer anders werkt als je suikerziekte hebt en zwanger bent dat zet wel dubbel aan het denken voor mijn dochter straks. ik wens jullie beide heel veel sterkte, er wordt jammer genoeg soms veelte makkelijk over gedacht, maar welk type je ook hebt je hebt het niet een beetje, maar je hebt het... dikke knuffel!
Dank je wel Sim, da's lief van je . Ik hoop gewoon snel door de 3 maanden te zijn zonder bloedingen en al dat soort dingen...Ben er nog niet helemaal gerust op...ben erg bang dat mn kindje afwijkingen krijgt ofzo... :x en als dan een internist niet meewerkt, is dat best wel frustrerend...
Voor die afwjkingen was ik ook heel erg bang, maar ondanks dat ik in mijn eerste zwangerschap hele hoge suikers had in het begin was mijn zoontje kerngezond en ik was toen ook nog eens 35 jaar wat ook meer risikos meebracht. Probeer er toch een beetje van te genieten, ik weet het ik heb hetzelfde gevoel gehad, tis niet makkelijk. Schommelen zal je altijd wel behouden ook als je aan de insuline zit. Tis en dat vind ik heel moeilijk om precies genoeg te spuiten, ikheb altijd te weinig en als ik dan eens iets meer gebruik dan kom ik weer te laag uit. Het allerbelangrijkste is dat je gemiddelde (hba1c) goed zit. Sterkte en maakt je niet TE druk want druk maken verhoogd onnodig je suikers
Net weer geprikt, 2 uur na de maaltijd...11.3...pfff...maarrrrrrr jouw verhaal bied me wel hoop....probeer maar van het goede uit te gaan... mag ik nog vragen of jouw suiker in het begin ook zo hoog was, dus 11 en 12 ongeveer?
Ik heb ook bnet geprikt, zat nog wat hoger, stond op 13.4 Maar ja ik gebruik insuline dus ik zit straks wel weer wat lager. Ja ik heb ook geregeld hoog gezeten, vooral in de avond. Hoe sta je in de ochtend eigenlijk? Als ik geen insuline gebruik daalt die bij mij niet namelijk.