Hallo dames! Mijn zoontje is 31 maart geboren en bv gaat heel goed (met tepelhoedje..). Alleen de nachten breken op en ben dan ook niet helemaal zeker of we echt een jaar lang of zo bv gaan geven. Ligt er aan of de kleine man op een redelijk termijn het langer gaat doen op een voeding. Ik heb dan ook twee vragen: 1. Wanneer slaapt een baby met bv ongeveer door? En dan vind ik van 12 tot 6 slapen een goede nacht. Hij komt nu nog om de drie uur en ik ben een uur met de voeding bezig. We hebben dus hazenslaapjes van 2 uurtjes. 2. Welke borstkolf zou voor mij geschikt zijn. Ik heb gehoord dat de Medela mini electric behoorlijk lawaai maakt. De Swing is prijzig en ik vraag me af of het verstandig is om een elektrische tweede hands te kopen. Iemand hier ervaringen mee? Hoe lang ben je ongeveer bezig met kolfen als je dat met een handkolf doet?? Ik hoop wat van jullie ervaringen te mogen leren!! Groeten, Chico
Ik ga je niet blij maken: De meeste bv-kindjes slapen niet door. Niet gauw in ieder geval. De oudste sliep door met 16 maanden en nog heb ik hem dat moeten afleren. Het is namelijk niet zozeer honger of dorst, maar een mama-knuffelmomentje. Kolf: ik heb die van Avent, enkelzijdig elektrisch. Bevalt me prima, maar ik hoef niet te kolven op het werk. Als ik mocht kiezen, zou ik voor de Medela Freestyle nemen. Medela Freestyle: de Ideale compacte dubbele kolf met intelligentie Maar deze is goed genoeg hoor, die Medela is 100 euro duurder. Je kunt de kolf prima tweedehands kopen, alleen nieuw kolfsetje erbij kopen. In de motor komt geen melk dus dat is geen probleem.
Mijn zoontje wordt volgende week 1 en heeft tot 1,5 week geleden borstvoeding gehad Hij slaapt nog niet door. Hij krijgt rond 23uur nog een fles( gewoon halfvolle melk) en dan om 830 sochtends weer. Maar hij slaapt nog niet door. Hij wordt altijd wel een paar keer in de nacht wakker omdat zijn knuffeltje zoek is, of..zomaar.. Wel slaapt hij dan meteen weer, maar je nachten zijn toch wel gebroken. Mijn andere 2 kids hebben kunstvoeding gekregen, maar sliepen ook niet altijd door, je kindje slaapt pas door als het er zelf aan toe is denk ik. Mijn zoontje is nu bijna 1 maar ik maak me er niet druk om dat hij een paar keer wakker wordt, hij zal me wel nodig hebben denk ik dan, en ben blij dat ik er dan voor hem kan zijn Wat ik wel weet is dat mijn eerste weken borstvoeding ook bestonden uit 1 uur voeden, 2 uur niet en dan weer 1 uur voeden. Het was zwaar, dat geef ik toe, en dan had ik nog het geluk dat mijn man snachts uit bed ging om de kleine te pakken, te verschonen en dan legde hij hem bij mij neer. En terug in bedje deed hij ook. Dat vond hij heerlijk om te doen. Maar het word echt makkelijker, over een aantal weken zal je merken dat je kindje sterker wordt en sneller gaat drinken. Na een paar maandjes was het 10 minuten voeden en klaar Ik zou er zo weer voor kiezen. Maar borstvoeding is echt de eerste weken investeren. En later heb je het gemak ervan. Met 7,5 maand ben ik fulltime gaan kolven omdat mijn zoontje heel hard ging bijten De medela swing heb ik geprobeerd, maar kon ik niet goed mee overweg. Ik heb altijd mijn medela handkolf gebruikt en vond hem ideaal (zelfs voor 7 keer kolven op een dag) Ik kolfde met mijn handkolf veel sneller als electrisch. Omdat je het zelf regelt. Meestal een kwartiertje of zo. Lekker een ontspannen momentje van maken, voor de tv of met de laptop. En weetje wat zo gek is, mijn mannetje is bijna 1, en ik verlang soms zo terug naar die eerste weken, zelfs naar de zware nachten.. Voor je het weet ben je daar doorheen. Jij bent ook nog maar een paar weken gelden bevallen toch? Dan heb je ook nog tijd nodig om te herstellen van alles. Probeer lekker overdag wat te slapen als je kindje ook slaapt. Dat heb je echt nodig zeker als je borstvoeding geeft. Heel veel succes! groetjes Siriel
Hier sliep ze rond 6 weken door tot 6 maanden. Vanaf 4 maanden praktisch klokje rond. Toen ze bijna 6 maanden was kwam ze s nachts weer en met 23 maanden is ze weer door gaan slapen maar niet alle nachten. Maar dat is nu al lang niet vermoeiend meer. Probeer het nu gewoon te nemen zoals het komt. Pak overdag je rust, slaap s morgens samen lekker uit. Ga er s avonds op tijd in. Dan hou je het wel vol. De eerste weken zijn pittig, het wordt straks echt makkelijker. Misschien kun je een lactatiekundige inschakelen, misschien kan ze je leren voeden zonder tepelhoedje. Mogelijk duren de voedingen dan iets korter. Maar ik was in het begin ook een uur bezig, na een tijdje werd dat steeds wat korter. Rond 5 maanden denk ik 10 min, met 9 maanden maar 2-3 min en later weer iets langer maar vaak nog max. 10 min. @Kolf, hier ook enkele elektrische van Avent. Mij prima bevallen. Toen ik nog thuis was gebruikte ik 'm als handkolf, dat ging het snelst. Kolfde 4 min per borst. Eenmaal aan het werk was elektrisch wel fijn. Kwam ik wat meer tot rust, kon ik even een boekje lezen ofzo. Maar het verschilt erg per persoon hoe snel je kolft.
Ik sluit me bij Seriel aan, ik kijk ook weer uit naar de nachten. Kan me ook niet herinneren dat ik het begin de nachten erg zwaar vond. Ze kwam hier al vrij snel om de 4 uur, gingen er s avonds niet te laat in en konden zo al gauw 6 uur slaap per nacht pakken. Ik sliep overdag nog even in de kraamweek en daarna sliep ik s morgens gewoon lekker uit met de kleine tot een uur of 10. 's Avonds gingen we standaard om 21.30 naar boven, ging ze onder de douche mee met papa, voeding op bed en konden we uiterlijk 23u slapen. Ik vond het vanaf 6 maanden veel zwaarder omdat ik toen ook moest werken. De 2e gaat straks wel in een co-sleeper slapen zodat ik mn bed niet uit hoef.
Ons meisje slaapt door vanaf 3 maand om 21.00 voeden en dan slapen. Dan slaapt ze tot 4/5 uur maar omdat ik werk en nog 2 kinderen heb komt de voeding s ochtends niet goed uit dus voed ik haar om 02.00 snachts ( ze slaapt gewoon door) en leg haar 20 minuutje weer terug. Dan moet ik haar om 06.00 uur weer wekker voor een voeding en kleren aan. Enz... om half 7 is de rest aan de beurd en is zij mooi klaar.
Ons meisje kreeg rond 23 uur de laatste voeding en had genoeg aan de nachtvoeding van ong. 3 uur en kwam dan om 7 uur weer (volgens schema kraamhulp). Met ongeveer 6 à 7 weken verschoof de nachtvoeding naar een uur of 5.30/6.00 uur en sinds 8 weken slaapt ze ´s nachts door . Ze krijgt de laatste voeding rond 22.30 uur en de eerste om 7.15/7.30 uur (5 voedingen totaal nu). Ik wil zelf wel kijken of er een voeding af kan, zodat we ´s avonds vroeger klaar zijn. Ze is in deze maanden nog maar 1 keer (effe afkloppen...*klop klop*) rond 5 uur huilend wakker geworden en heb ik haar gevoed (weet niet of dat het probleem was maar goed ze at wel wat ). Het is inderdaad ff pittig, maar geloof me als ik zeg dat je moeten rusten als je de kans hebt. Zodra je klaar bent met voeden en kindje ligt weer in bed, zelf ook gaan slapen. Ook voor de laatste voeding, al is het 20.00 uur, gewoon naar bed gaan en eventueel de wekker zetten. Ikzelf (of wij) hebben dat eigenlijk nooit gedaan en heb daar ongelofelijk veel spijt van en hoop nu ook snel die laatste voeding eraf te kunnen halen. Ik ben namelijk nog steeds moe, maar daar is dit wel een verklaring voor . Ik was ook altijd 1 uur bezig (incl. verschonen en weer terug in bed leggen), alleen met de laatste avond- en nachtvoeding niet want dan moet je gewoon snel en "zakelijk" handelen . Ik heb de medela swing en ben op zich wel tevreden. Qua kosten etc moet je ook kijken of je van plan bent om langdurig te gaan kolven. Ik heb hem wel gebruikt maar niet optimaal, dus mss was een goedkopere in mijn geval beter geweest . In het begin ging het kolven wel snel en had zo een flesje vol. In februari ging het al minder goed, maar komt ws doordat ik het niet dagelijks deed/doe. Dan houd je je productie op peil en anders gaat de productie zich afstemmen op vraag en aanbod.
Je kan geluk hebben.. onze zoon slaapt vanaf het begin al een uurtje of 4 aan één stuk 's nachts. Sinds afgelopen week slaapt hij ook 's nachts op zijn eigen kamer (daarvoor in wieg bij ons op de kamer) en de afgelopen nachten ben ik alleen naar hem toegegaan om hem opnieuw in te stoppen rond half 4 en drinkt hij pas weer als hij daarna wakker wordt (rond half 6, 6 uur). Hij gaat meestal tegen middernacht slapen (laatste voeding om 23 uur). Je kindje is nu ook nog erg jong, dus ik zou nog niet teveel gaan proberen te schuiven, als hij over een paar weken gegroeid is, kan je eens proberen om hem niet meteen te voeden 's nachts, maar te kijken of hij met een speentje of nog een keertje goed instoppen een uurtje langer zonder voeding kan, al is het natuurlijk mooier/beter als je kindje dat zelf aangeeft door "gewoon" langer te slapen! Welke kolf je kiest hangt helemaal af van hoe vaak je hem gaat gebruiken. Ik heb de afgelopen maanden een enkelzijdige elektrische kolf van Avent gebruikt, werkt prima. Maar vandaag heb ik mijn dubbelzijdige Medela freestyle binnen gekregen, want met 4 dagen per week werken en de intentie om zeker 6 maanden bv te geven leek me dat wel handig.
Dat langere slapen komt vanzelf met de tijd. Max 2 uur slapen hou je inderdaad niet lang vol. Onze oudste dochter sliep met 6-7 weken van 00:00/00:30 tot 06:00. Onze jongste dochter is nu 6 weken en sliep vd week van 21:30 tot 03:30. Dus ook 6 uurtjes, alleen wat tijdstip betreft iets minder handig
Er zijn zat volwassenen die niet 'doorslapen' en van een kind jonger dan een jaar of twee kun je dat ook meestal niet verwachten, of je nou borst of kunstvoeding geeft. Veel ouders van kinderen die 'doorslapen' moeten er regelmatig uit om er een speen in te stoppen, dus echt ongestoorde nachten heb je dan ook nog niet. En als ze ouder worden kunnen ze nog om de haverklap aan je bed staan vanwege een enge droom of zo. En tegen de tijd dat ze daar van af zijn gaan ze uit en lig je 's nachts wakker te wachten tot ze thuis komen. Zo ongeveer tussen de 9 en de 13 jaar heb je even rust,
Je kindje is nog heel jong, die eerste weken zijn inderdaad heel heftig ´s nachts. Komt goed. Onze jongste is nu bijna 6 weken en het gaat al zoveel beter ´s nachts. Ze slaapt meestal eerst een keer 5 uur achter elkaar en dan nog een keer 3 uur dus dat is goed te doen. En de voedingen kosten straks ook geen uur meer. Doorslapen ging mijn oudste doen toen ik stopte met borstvoeding toen ze 17 maanden was, dus daar reken ik nog maar niet op haha.
In het begin was ik ook bijna een uur met een voeding bezig, wel zat er vrij vlot 4 uur tussen. (geteld vanaf begin van de voeding tot begin volgende voeding). Heeeeel langzaam is ze dit steeds wat gaan opschuiven. Met een week of 6 sliep ze regelmatig 6 uur aan 1 stuk, maar wel vanaf 9 uur 's avonds. Ik heb wel geprobeerd dat op te schuiven door later nog een keer wakker te maken maar dan kwam ze vervolgens weer na 3/4 uur. Dus dat maar gelaten en meegegaan in haar ritme. Vanaf 9 weken ging ze over van 7 naar 5 voedingen en ging ze ineens steeds langer slapen. vanaf 11 weken had ik ineens allemaal nachten van 8/8,5 uur. Op dit moment wisselt het nog een beetje, maar meestal red ze wel half 6/ 6 uur met af en toe uitschieters naar nog later. Het maakt hierbij vrij weinig uit of de laatste voeding om 9 uur of 11 uur was, ze overbrugt toch wel de nacht grotendeels. Soms komt ze wel rond een uur of 3 maar is dan niet echt wakker, meestal slaapt ze dan met een speentje gelijk verder. Beetje geduld! Je kindje is nu nog erg jong, er zijn vrijwel geen baby's ongeacht de voeding die op die leeftijd écht doorslapen! Overigens als ze nu wel komt voor voeding 's nachts, heb ik binnen 20 min het licht weer uit. Ze kan inmiddels zo effectief drinken dat het lekker vlot gaat! Dat kwam vanaf een week of 7/8
M ging pas met ruim een jaar doorslapen en werd tot die tijd vaak meerdere keren wakker per nacht en dan was ik ook minstens een half uur met haar bezig, vaak langer ... Killing! Na een jaar de melkbar dichtgegooid snachts ... Een jaar heeft ze doorgeslapen en sinds ze 2 jaar is, is het weer bal ... nog steeds wordt ze minstens 1x per nacht wakker T nog iets later, maar hij werd wakker, even drinken (max 10 min) en sliep vrolijk weer verder, gebeurde 1-2x per nacht. Hij heeft ook een periode (2m-4m ongeveer) geslapen van 17u- onegveer 2u. Sinds hij 13 maanden is slaapt hij zo goed als iedere nacht door (knock on wood). S komt nu (uiteraard) nog 1-2x tussen 0u en 6u, meestal 2x trouwens (1u en 4/5u). Probeer op een ander moment je rust te pakken. Hier gaat dat eigenlijk nauwelijks met nog twee koters . Ik heb de Medela Freestyle, ge-wel-dig ding
Bij T hebben we rond 6 maanden trouwens gekeken of hij op flesvoeding (met pap) zou doorslapen ... nee hoor, sliep net zo lang op mijn melk als op die van nutricia
Doorslapen (6 uur achter elkaar): voor ieder kind anders. Zoon sliep door vanaf een maand of 3 en is sindsdien een voorbeeldige slaper. Dochter heeft doorgeslapen van 2 tot 4 maanden en heeft ons daarna tot 11 mnd onderbroken nachten bezorgd (variëren van 1 tot 3 keer wakker worden; met één keer is het best te doen, dan slaap je stukken meer dan jouw hazenslaapjes van nu). Ik ken ook kindjes die het zeker 1,5 jaar volhouden om 's nachts hun ouders te wekken, maar ook kindjes die al na 2 mnd doorslapen. Dat je moe bent, door je slechte nachtrust, met een baby van net een maand oud, is heel vervelend maar niet vreemd. Slaap zo veel als je kunt overdag en in de vroege avond. Niet makkelijk, zeker niet met een ouder kind, maar probeer zo veel mogelijk rust te pakken. Sterkte. Het wordt echt ooit beter. Kolf: mini electric zou ik niet kopen. Lawaaierig ding, en niet echt heel effectief (van horen zeggen). Ik had een pump in style, beviel me erg goed maar was wel prijzig. Handkolf heb ik geen ervaring mee. Ik zou vooral kijken hoe je hem zult gebruiken. Alleen af en toe, of 3-4 dagen per week? Dat maakt nogal uit voor wat voor kolf je nodig hebt.
pffff.... ik heb alle ervaringen gelezen en ik kan concluderen dat dat doorslapen bij iedereen anders is. maar nog geen ervaring van een 'goedslaper'. mijn dochter van 2,5 sliep al snel goed door. zij pakte de borst niet en kreeg dus kunstvoeding. vandaar de twijfel om misschien toch nog over te gaan op kunstvoeding. uiteraard is onze zoon nog heeeel jong! we kijken het nog aan voor zolang als wij het vol kunnen houden. misschien is het voor ons idd een kwestie van gewenning... volhouden dus!! voor wat betreft de mini electric hoor ik vaker klachten over het geluid. deze valt dus af. bedank voor al jullie reacties, ik ben er erg mee geholpen!!
Persoonlijk vind ik mijn zoon het schoolvoorbeeld van een goedslaper! Met 3 maanden nachten doorslapen, daar is toch helemaal niks mis mee?! Als hij dat stomme darmvirus niet had gehad, waarvoor hij een weekje opgenomen is geweest in het zkh, had hij vermoedelijk met 10-11 weken al doorgeslapen. Overigens legde ik ze rond een uur of negen in bed, en maakte ze niet wakker voor een late voeding. Ze maakten dan al gauw een flink lange ruk qua slaap. Dan is de kans groot dat je nog een tijdlang hebt dat je er 's nachts een keer uit moet (6 uur doorslapen betekent om 3 uur voeden), maar dit werkte best goed. Voordeel is dat je zelf ook om kwart over negen in bed kunt liggen en zo wel aan je slaap komt. Al gauw werd het steeds een uurtje later, en ineens, nog voordat ik weer aan het werk moest, sliep hij de hele nacht door. Zelf vond ik de gezondheidsvoordelen van BV voor mijn kinderen zwaarder wegen dan de kans (niet de zekerheid, want die heb je ook met een KV-baby niet) dat ze eerder gingen doorslapen. Maar daar mag je anders over denken hoor, iedereen is daar anders in.
Het voeden zal echt makkelijker worden 's nachts. Hier is het nu een kwestie van 15 minuutjes drinken en daarna slaapt ze gewoon meteen weer verder. Met flesvoeding is er ook geen doorslaapgarantie en dan moet je dus een flesje gaan opwarmen 's nachts, borst is dan echt veel makkelijker. Het komt echt goed Mijn dochter heeft een aantal weken iedere 2 uur willen drinken, ook 's nachts, dus sliep ik telkens ongeveer 1,5 uur... Heel zwaar, maar het kan. Nu zit er 's nachts vier uur tussen, echt hemels
Mijn meisje van 12 weken slaapt ook nog niet door. Ze komt vaan rond een uur of 3 's nachts nog een keer voor een voeding, ongeacht of haar laatste avondvoeding nou om 20 of 23 uur was. Vannacht heeft ze voor het eerst 8 uur tussen twee voedingen zitten (geteld van begin voeding - begin voeding) Je hoort vaak van ouders die er 's nachts uit moeten om de speen terug te doen, die van ons laat zich niet foppen door een speen. Ze begint nu wel haar duimpjes te ontdekken. Prima! Als dat haar helpt de zuigbehoefte te voorzien dan vond ik het best. Maar als ik van haar gesmek (op handjes) wakker word, kijk ik toch altijd even of ze honger heeft. Ik zou inderdaad proberen om zo vroeg mogelijk naar bed te gaan. Hier zit al wel wat langere tijd tussen de voeding maar echt afgesteld op mijn normale slaaptijden is dat niet. Ik heb de Ameda Lactaline, tweedehands. Prima kolf!