augurken/uitjes

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Semmie83, 26 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Semmie83

Semmie83 Actief lid

1 jun 2013
    163
    0
    0
    Hoi,

ik stel mijn vraag ook even hier, aangezien ik toch onzeker blijf en graag een deskundig oordeel wil.

Een vraagje.. Ik las een oud bericht op een forum over iemand die zich zorgen maakte om een pot olijven die al lang openstond (en die ze had gegeten). Een ander maakte de opmerking dat augurken en zilvervliesuitjes na enige tijd dan ook gevaarlijk zouden zijn. Ik heb daar echt nog nooit bij nagedacht en heb vandaag toevallig de potten uitjes en augurken (in zoetzuur) opgemaakt, die al heel lang (kan best 1 jaar zijn, ik weet het niet) openstonden. Kan dat kwaad? Groeit listeria ook in een pot augurken dan? Is dit niet te zuur? Ik lees op internet dat listeria alleen vanaf een ph van 4.5 kan groeien? Het smaakte prima. Vast bedankt voor de reactie.

2. Semmie83

Semmie83 Actief lid

1 jun 2013
    163
    0
    0
    Ik heb nog eens in de pot augurken gekeken. Bovenaan (boven het water/azijn) zat wat wit op 2 plekken. Beginnende schimmel? Aan de augurken was niets te zien en ze smaakten ook prima...

3. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

augurken en uitjes kun je eten, die bederven in dat zuur ook niet denk ik. Geen zorgen.

Mirjam

Deel Deze Pagina