Als je kind geen melk drinkt (bv wegens koemelkintolerantie), mis je dan eigenlijk bepaalde voedingsstoffen die je met andere voedingsmiddelen moet compenseren? Zoals vegetariërs dat ook moeten?
Zwaai zwaai zwaai. Ik heb alleen even tijd om te komen zwaaien meiden. Lekker druk bezig hier (vooral met de meiden). Alles is hier prima. Doei.
Chantico, Ard beweert altijd dat een mens geen koemelk nodig heeft, dus ik zou denken van niet. Setteke, zo hé wat goed.
Zou eigenlijk niet hoeven. Melk is eigenlijk niet meer dan de meest ideale mix van bouwstoffen, vitamines, mineralen, vocht en energie om een dier na de geboorte een enorme kickstart te geven om heel snel een bepaalde grootte te krijgen. De mens is eigenlijk het enige zoogdier dat nog na de zoogperiode melkproducten gebruikt en dan ook nog eens van een ander dier. Alle andere zoogdieren kunnen op een gezonde manier ook heel oud worden terwijl die op den duur helemaal geen melk meer gebruiken. Ieder zoogdier heeft een andere samenstelling qua melk, en allemaal is het voor dat dier het meest geschikt maar feitelijk niet voor een ander. Ieder zoogdier heeft andere behoeftes. Een mens krijgt bij gebruik van koemelk stoffen binnen waar hij/zij niets mee kan, wat zich kan uiten in allergieën. (koe)Melk heb je echt niet nodig, alle voedingsstoffen krijg je met een gezond melkvrij dieet ook binnen. De andere zoogdieren bewijzen dit.
als je geen koemelk drinkt mis je bepaalde eiwitten en calcium. ik neem dus 1000mg calcium tabletten. en merk dat ik veel veel meer trek heb in vlees. ( mijjn lichaam geeft dus zelf dingen aan)
Marleen, wat heerlijk dat de bloeduitslag goed was! Duim duim voor nog meer goede uitslagen! Ard, ik dacht dus ook dat koemelk eigenlijk overbodig is, maar begon me toch opeens af te vragen of je dan geen extra calcium moet nemen, precies wat Mik schrijft. Het staat me bij dat kinderen vanaf 1 jaar max 300cc koemelk mochten. Er werd volgens geen minimum gesteld. Ise krijgt tegenwoordig veel minder melk, al eet ze nog wel geregeld een zuiveltoetje natuurlijk. En ze houdt erg van vlees, dus mogelijk haalt zij daar liever haar voedingsstoffen uit dan uit melk Mik, heb jij enig idee hoeveel calcium een kind moet binnenkrijgen? Ze zijn natuurlijk nog wel volop in de groei, het botstelsel en het gebit enzo.
Weet iemand of en zo ja, waar je hulp kunt krijgen als je zelf de opvoeding en het huishouden niet meer red?????? De maat is nu vol, dit kan zo niet langer. Af en toe spoken de naarste gedachtes door mijn hoofd (niet dat ik ze uit zou voeren, maar de gedachte alleen al vind ik verschrikkelijk) Ik ben zelfs bang dat de buren de kinderbescherming zullen bellen, omdat ik zo vaak tegen ze schreeuw. Ik kan in deze toestand de opvoeding nog geeneens aan, laat staan het huishouden. Het is dan ook net of hier 20bommen in huis zijn ontploft :x Ik heb net al jankend mijn moeder gebeld, omdat ik het echt niet meer weet........ Ik vind het zo zielig voor de kleintjes, zij verdienen een lieve moeder
Meisje, je moet naar je huisarts gaan en vertellen van je depressieve gevoelens. Dan kun je tijdelijk een antidepressiva krijgen. Depressief worden komt van die schildklier (en dan natuurlijk nog al je andere zorgen), en daar kan heel simpel wat aan gedaan worden tot je schildklierfunctie goed op peil is door de medicijnen. Daarnaast zou ik ook eens kijken naar een goed psychotherapeut. Je huisarts heeft ongetwijfeld goede ervaringen met een bepaalde therapeut. Hulp bij de opvoeding kun je krijgen via het cb. Zij geven zogenaamde opvoedondersteunig. Ook maatschappelijk werk kan je hierbij helpen om alles uit te zoeken, ook weer via je huisarts kun je je laten verwijzen. Huishoudelijke hulp zul je zelf moeten regelen door bijvoorbeeld via marktplaats iemand te zoeken. Bij ons levert het verzorgingshuis ook dit soort zorg bij mensen thuis. Je zult het wel zelf moeten betalen, maar al krijg je maar een keer in de week iemand om het zwaardere werk voor je te doen dat scheelt al enorm. Sterkte meid, en blijven praten he?
Bedankt voor je reactie, ik wil het allemaal 't liefste zelf doen, maar mijn lontje is helaas op :x Ik ga maandag weer contact opnemen met de HA, al ben ik bang dat hij me geen anti-depressiva voor zal schrijven. Hij vindt mijn schildklier echt het belangrijkste om eerst aan te pakken en durft geen 2 dingen tegelijk, omdat mijn waardes zo hoog zijn Ik zal ook nogmaals contact opnemen met het CB. Mijn verhaal is daar al wel bekend, dus dat maakt het een stuk makkelijker
als je geen koemelk gebruikt zal je op n andere manier aan je calcium moeten komen om niet op jonge leeftijd al osteoporose te ontwikkelen. Mijn nagels zijn weer mooi en mijn handen zacht gemasseerd. Het dakraam zit erin dus moet poetsen en de boel stofvrij maken voordat tess thuis komt.
nee zou niet weten hoeveel calcium die kleintjes binnen moeten krijgen. heb dit via de dieetiste en huisarts voorgeschreven gekregen. de koemelk heb je niet nodig maar de calcium die in koemelk zit wel.
Waar zit dan nog meer calcium in? Duster, jee meis, wat zit je er doorheen hè. Ik vind het wel harstikke knap dat je hulp vraagt, hier maar ook dat je naar de ha gaat en het cb belt. Hulp vragen is óók een vorm van goed voor je kinderen zorgen meis, en dat doe je hartstikke goed! Heb je voor het huishouden al in je familie- en vriendenkring gekeken of er iemand is die je af en toe kunt vragen te komen helpen? Als een vriendin van mij er zo doorheen zou zitten zou ik met alle liefde elke week langskomen om even de bedden te verschonen, de was te doen, te koken of wat er dan ook voor die vriendin fijn zou zijn als ik dat kon doen. Misschien heb jij ook wel zulke mensen om je heen. Een buurvrouw die wekelijks wat boodschapjes voor je meeneemt, een vriendin die wat komt poetsen, je moeder die de strijk doet, als je veel mensen een klein beetje hulp vraagt kost het hen weinig terwijl het jou veel helpt! En dan kan jij de energie die je wél hebt gebruiken om van je kinderen te genieten!
je kan ook soja melk drinken, maar voor dit soort vragen zou ik een dietist raadplegen duster, je moet echt naar je huisarts, en houd je er niet groot, maar laat hem ook zien dat je er door heen zit. en geef aan dat je hulp nodig hebt, of schrijf het desnoods op. vaak wil je je toch groot houden of is het moeilijk om je te uiten, maar denk dat je noodkreet nu luid en duidelijk is. dikke knuffel
Meisje toch! Goed dat je het hier verteld! Maandag direct ha bellen en eisen dat hij er wat aan doet. Misschien kan je man of je moeder ook met je meegaan om de ernst van de situatie te benadrukken? Ik weet zo niet hoe het zit met hulp, wellicht via thuiszorg? Een hele dikke knuffel!
Groenten als broccoli en andere groene groenten als spinazie en postelein. Ook rabarber bevat veel calcium, maar deze groenten zorgen niet voor extra calciumopname. Ze zijn dus wel goed, maar verwacht er geen wonderen van. Rijke calciumbronnen met een zeer goede opname zijn: boerenkool, spitskool, Chinese kool, abrikozen, raapstelen, hazelnoten en zeegroenten. Eigenlijk is melk geen goede bron van calcium omdat je lichaam moeite heeft het uit melk te halen. Daarom komt men er op terug bij botontkalking melk aan te raden. Zure zuivelproducten zijn in deze beter.
@schatje: jemig wat een eikels @rebbel: fijn dat het nu beter gaat met kleine @setteke: weer van die mooie cijfers @duster: jeetje meis, maar goed dat je eerlijk bent tegenover je zelf en ook de kidz. inderdaad naar de HA, hoop dat je goed geadvisseerd word. dikke knuffel