Hai Tal, Het kan zijn dat je deze al eerder kreeg maar hij wordt sinds jan 2006 officieel aangeboden en vergoed. Ik ben nl zelf werkzaam bij het RIVM waar dit gecoordineerd wordt. Onderstaande stond op de site: Vanaf 1 januari 2006 kunnen zwangere vrouwen ervoor kiezen om een 20-weken echo (structurele echo) te laten maken. Het betreft een echoscopisch onderzoek waarbij een aantal organen van het kind nauwkeurig wordt bekeken. Dit onderzoek duurt ongeveer 15-30 minuten en vindt plaats bij een zwangerschapsduur van ongeveer 20 weken. De mogelijkheid voor dit onderzoek wordt u aangeboden en is beslist niet verplicht. Deze informatie is bedoeld om u te helpen een weloverwogen keuze te maken voor het al of niet laten uitvoeren van de uitgebreide echo. Liefs Marina
@Marina71 Oke dat zou best kunnen hoor heb er verder geen verstand van weet alleen dat de 20 weken echo in 2002 bij mij ook geheel vergoed werd .... wil hier verder geen discussie van maken hoor haha Groetjes tal
Nogmaals bedankt voor al jullie lieve berichtjes. Ik ben een aantal dagen afwezig geweest maar merk dat dit toch wel heel prettig is. Annie: Leuk dat je vriend uiteindelijk toch mee kon. Zonnetje: Prachtige buik. Monique: Ik ging eigenlijk heel relaxt naar de 20 weken echo. Verwachtte helemaal niets omdat er 2 weken daarvoor nog gekeken was naar de babys en alles goed was. Wel had ik ineens 2 dagen voor de echo een akelig gevoel en zei tegen mijn man; wat als het niet goed is met onze kindjes of dat ze dood zijn. Hij snapte al helemaal niet waar dat vandaan komt. Mijn voorgevoelens beginnen nu toch wel heel vaak gelijk te hebben. Ach een moedergevoel zeggen ze toch, haha. Liefie: Dat is echt balen, dat je je auto niet kon vinden. Zo had ik mijn lichten aan laten staan toen ik het op mijn werk ging vertellen. Dat doe ik anders ook nooit. Echo leeg, balen. Marieke: Balen dat ze je niet meer info hebben gegeven over wat het zou kunnen zijn. Dat hebben ze bij mij wel heel duidelijk gedaan. Maak je vooral niet te druk, dat is ook niet goed voor de baby. Al is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Elke: Van harte gefeliciteerd met je dochter. Wup: Wat schrikken van je 20 weken echo. En vooral dat ze je zo weinig uitleg hebben gegeven over hoe en wat. Ik hoop dat er vandaag meer duidelijkheid voor je komt en dat je snel terecht kunt voor verder onderzoek. Ik lees en snap dat sommige dames zich zorgen gaan maken en evt. opzien tegen de 20 weken echo. Zelf ben ik heel blij met de 20 weken echo. Als er bijzonderheden uitkomen kunnen ze nu alvast iets voor je doen en tijdens de bevalling klaar staan met medische hulp mocht het nodig zijn. Natuurlijk geeft het wel spanning en is het niet prettig om te horen maar ik heb liever dat ze evt. nu al iets kunnen doen. En mijn babys zijn los van elkaar helemaal gezond, ze zijn alleen nu al gehecht aan elkaar, alleen misschien een beetje te veel.
mijn vriend heeft iets liefs gedaan: door de verhuizing heb ik nog geen nieuwe vlos, we wonen boven eentje en daar gaan we ook naartoe binnenkort maar heb we me nog niet aangemeld. Nu heeft mijn vriend net die vlos gebeld (terwijl vandaag eigenlijk alleen voor spoed is) en zij gaat nu de gegevens van de echo opvragen, alles uitzoeken en dan mag ik haar vanmiddag bellen. echt fijn!
oh ja Monique, dwerggroei heb ik ook aan zitten denken, nu was verder alles wel goed in proportie geloof ik dus het zal wel niet, maar eerlijk gezegd zou ik daar ook goed mee kunnen leven. (en hopelijk mijn beebje ook) ook down zie ik niet direct als een probleem. wup is de de vlos al geweest?
Jeetje, je weet dat de kans groot is dat er iig een paar van ons wat mindere berichten krijgen met de 20 weken echo maar als het dan ook echt gebeurt... vind het zo balen! Ik ga ook heel hard duimen dat het bij jullie allemaal hardstikke mee blijkt te vallen. Soms denk ik ineens dat ik de baby voel maar het is zo kort dat tegen de tijd dat ik denk: hé wat was dat? is het al weer weg en kan ik me niet meer herinneren of het in mijn darmen was of mijn buik. Vanochtend in bed lag ik met mijn hand op mijn buik en dacht ik ineens van binnen iets te voelen en ook van buiten... kan dat zo snel gaan? Dat ik nog nooit met zekerheid binnenin iets heb gevoeld en nu voor het eerst ook gelijk al aan de buitenkant?
cjpt-- ik voelde ons kindje met 18 weken aan de buitenkant. Kan dus goed dat jij het nu ook voelt. Misschien was het kindje al een tijdje bezig maar heb je het niet als een beweging van het kindje opgemerkt. Nu je kindje harder schopt merk je het dus wel gefelicitieerd! geniet ervan
Oooooh ik hoop dat dat het was... en ik ga dan ook heel erg hopen dat hij/zij het snel nog een keer doet zodat ik het zeker weet!
@ wup, sweepy en marieke, wat een nare berichten, ik hoop dat alles goed mag komen voor jullie. zal voor jullie duimen, en aan jullie denken. liefs mik
hey dames ik heb even het volgende: ik heb sinds een paar dagen echt verschrikkelijk jeuk aan mijn navel, en is nu ook echt vuurrood van het krabben en zo. heeft dit ook te maken met de zwangerschap? of is dit wel een hele rare vraag? liefs mik
@mik nee hoor dat is helemaal geen rare vraag ! ik heb even wat opgezocht voor je en dit vondt ik erover dit gaat dus over de navel ... De huid kan geïrriteerd raken en/of kriebelen doordat het uitgerekt wordt. Probeer het goed gehydrateerd te houden met een lotion. Groetjes tal
Jeetje...ineens na voornamelijk leuke en positieve berichtjes zoveel nare berichtjes... En hier nog een Had vanmorgen de 20 weken echo. Al snel was duidelijk dat ons beebje er niet heemaal goed voor lag. Lag met beentjes opgetrokken en met ontje in mijn bekken zeg maar. Zoals kindjes in stuit liggen om makkelijk te zeggen. Ze begon met kijken en wat ze kon zien zag er goed uit. Metingen waren goed. Maar ik zag een grote zwarte vlek in het buikje. Ik zeg nog; Jee wat een grote zwarte vlek. Is dat het maagje? Ja zegt ze...We gingen verder kijken. Maar op een gegeven momnet was ze naar de vlek aan het kijken en meten. en ze zegt. nee dat is het maagje niet maar de rechter nier. En dit is de linker. het verschil was over duidelijk. ik vraag meteen of het ernstig is. ze zei; maak je niet meteen druk, maar ik ga je vk bellen. Gebeld en ze zegt dat ze over 1 uur terug belt. Pfff...Blaas konden ze niet helamaal goed zien en geslacht ook niet. Maardat laatste kon ik me heleaaml niet druk om maken. Wij naar huis . Na een tijdje belt vk. Ze heeft meten een afspraak gemaakt met gyn in ziekenhuis voor vanmiddag . Toen schrok ik wel. Dacht vanmiddag? Is het dan zo erg dat het zo snel moet. Begrijp me niet verkeerd. ben heel blij dat het snel kan...maar schrok wel. Z zegt een vergroting komt vaker voor. Maar het verschil bij jullie baby is wel heel erg groot... Pff....heb me voorgenomen niet te gaan googlen. Lees je vaak alleen de slechtste verhalen. Ik ga het vanmiddag wel vragen. 14.00 uur hebben we een afspraak. Ook had ik gisteren een kindje op het werk met vlekjes. Zag er niet uit als waterpokken. Oom kwam haar ophalen en die wist het niet. Vk heeft gezegt dat ik er verder niet achteraan hoef te gaan, maar meteen bloed moet latern prikken als ik straks toch in het ziekenhuis ben...(op 5de en 6de ziekte) Hopenlijk maak ik me nu druk om niets.... Ik laat straks even weten als we meer weten... Fijne dag allemaal!
@kanela jeetje wat een onzekerheid zeg... aan de andere kant wel fijn dat je vandaag nog terecht kan, dan hoef je in ieder geval niet lang te wachten. zal aan je denken, en hoop dat alles goed is liefs mik
sarah: Hahaha. Je merkt wel wat vooral in mijn hoofd zit nu. Bedoelde dus lege accu maar volgens mij was dat ondankt typfout wel duidelijk.
@kanela jeetje meid wat een spanning. hopelijk is alles gewoon goed en trekt het bij zoals in velen gevallen. heel veel sterkte en ik hoop op goed nieuws voor vanmiddag hier alles rustig aan heb een dagje vrij en ga zo nog maar wat verhuisdozen inpakken nog maar 7 dagen
kanela: Wat vervelend zeg. Goed dat je niet gaat googlen. Daar wordt je alleen maar onzeker van. Ik hoop dat ze je vanmiddag wat meer duidelijkheid en uiteraard goed nieuws kunnen geven.