Augustus 2010 mama´s

Discussie in 'Bevallingslijst forum' gestart door Conchita, 23 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iltje

Iltje Bekend lid

5 dec 2009
    544
    0
    0
    Object manager van een schoonmaakbedrijf
    Nederland provincie utrecht
    Astrid, Maja. Val, Nicky, goed zeg dat jullie echo goed was.
    Fijn voor jullie gefeliciteerd.

Fafje welkom hier en proficiatttt.

2. Iltje

Iltje Bekend lid

5 dec 2009
    544
    0
    0
    Object manager van een schoonmaakbedrijf
    Nederland provincie utrecht
    Voor als ik er morgen niet ben.

Wens ik jullie een hele fijne jaar wisseling en.
    En een gezond en liefdevol 2010.

Hopen op veel kleine gezonde beebs.

En op allemaal goeie echo's

3. 4days

4days Niet meer actief

Agja het zal wel goed komen. :)

Iltje jij ook alvast een fijne jaarwisseling dan! ;)
    Ik ben hier ongetwijfeld morgen nog, hihi.

4. SpruitNoordeloo

SpruitNoordeloo Actief lid

3 dec 2009
    476
    0
    0
    NULL
    NULL
    #2264 SpruitNoordeloo, 31 dec 2009
    Laatst bewerkt: 31 dec 2009
    Nekplooi is niet MK-verhogend want het wordt gewoon gedaan aan de hand van de echo. Dan meten ze de nek op. Even googlen en je bent weer gerustgesteld:

Wat is een nekplooimeting?
    Een nekplooimeting is een echoscopisch onderzoek. Bij een zwangerschapsduur tussen 11 en 14 weken is bij elke foetus een klein ''schilletje'' vocht onder de huid in de nek aanwezig. De breedte van dit schilletje wordt gemeten tot op 0.1 mm nauwkeurig. Doorgaans is deze breedte minder dan 3 mm. Tijdens het echoscopisch onderzoek wordt ook gekeken of er geen afwijkingen te zien zijn aan de foetus, voorzover dit te beoordelen is bij deze jonge zwangerschapsduur.
    De uitslag.
    Bij een dikkere nekplooi is de kans groter dat de foetus een afwijking heeft. Er kan dan sprake zijn van een chromosoomafwijking zoals het syndroom van Down. Ook bij bepaalde aangeboren afwijkingen, zoals hartafwijkingen, is er soms een verdikte nekplooi. Het is mogelijk een kansberekening uit te voeren waarbij nekplooidikte, grootte van de foetus en leeftijd van de moeder gebruikt worden. BIj een verdikte nekplooi (risico op het syndroom van Down bij kansberekening hoger dan 1 op 175) wordt met U de mogelijkheid van een vlokkentest of vruchtwaterpunctie besproken. In het vruchtwater of in de vlokjes worden dan de chromosomen van de foetus onderzocht. Bij een verdikte nekplooi wordt ook uitgebreid echoscopisch onderzoek bij een zwangerschapsduur van 18-20 weken verricht.
    De betrouwbaarheid van deze test.
    Een verdikte nekplooi komt ook bij gezonde kinderen voor. Het kan dus zijn dat er onterechte ongerustheid ontstaat. Echter hoe breder de nekplooi, hoe groter de kans is dat er iets aan de hand is. Het is echter ook mogelijk dat U ten onrechte gerustgesteld wordt, zelfs als de nekplooimeting verricht wordt door een echoscopist die met dit onderzoek veel ervaring heeft. Slechts 70% van de kinderen met het syndroom van Down heeft een verdikte nekplooi, 30% van de kinderen met het syndroom van Down kunnen dus niet door middel van deze test worden opgespoord.
    Welke rol speelt de leeftijd?
    Net als bij de tripletest (bloedonderzoek bij de moeder bij 16 weken) wordt ook bij de nekplooimeting de leeftijd van de moeder meegenomen in de berekeing van het risico op het syndroom van Down. Chromosoomafwijkingen komen op hogere leeftijd immers meer voor.

Bron: Verloskunde patientenzorg nekplooimeting

Combinatietest
    De combinatietest bestaat uit 2 testen, namelijk een nekplooimeting en bloedonderzoek. Ook de leeftijd van de zwangere en zwangerschapsduur worden meegenomen in de kansberekening.
    De nekplooi-meting wordt met behulp van een echo gedaan. Men kijkt dan naar de hoeveelheid vocht in het nekgebied van de baby. Uit onderzoek blijkt dat veel vocht in het nekgebied van de baby kan betekenen dat het kind een afwijking heeft, bijv. het syndroom van Down (mongooltje).
    Met bloedonderzoek wordt gekeken naar bepaalde eiwitten (PAPP-A en ß-HCG) in het bloed van de zwangere. Als de hoeveelheid eiwitten in het bloed afwijkt, is er een verhoogde kans dat het kind een afwijking heeft.
    De uitslag van de combinatietest (de uitslag van de nekplooimeting en het bloedonderzoek samen) is na ongeveer 10 dagen bekend. De combinatietest geeft geen risico voor de zwangere of het ongeboren kind.

Verhoogde kans

Het is erg belangrijk om van te voren goed te bedenken welke stappen je neemt als de uitslag ‘niet goed is’. De combinatietest meet alleen of er wel of niet een verhoogde kans is, maar laat niet zien of het kind werkelijk een aangeboren afwijking heeft.Als de uitslag van de combinatietest aangeeft dat er een verhoogde kans is, moet je kiezen of je wel of niet verder onderzoek wilt laten doen.Dit onderzoek is een vlokkentest en/of een vruchtwaterpunctie. Met deze onderzoeken wordt duidelijk of het kind inderdaad een chromosomale afwijking (bijv. het syndroom van Down) heeft of niet. Welke van de twee onderzoeken het beste is hangt o.a. af van de zwangerschapsduur.
    Aan de vlokkentest en vruchtwaterpunctie zitten wèl risico’s. Het is belangrijk om te weten dat je een miskraam kunt krijgen door de vlokkentest of vruchtwaterpunctie. Het risico op een miskraam is 1:200 na een vlokkentest of vruchtwaterpunctie. Dus zoals mijn vk het uitlegde; je zou 200 keer dat je zwanger moeten worden en daarvan kan er 1 mis gaan.

Als de combinatietest een verhoogd risico aangeeft, wordt verder onderzoek wèl vergoed door de verzekering, ook als je jonger bent dan 36 jaar.

bron:
    www.liva-verloskundigcentrum.nl/download.php?type=file..

5. 4days

4days Niet meer actief

Ja precies, de nekplooimeting is hartstikke veilig maar biedt ook geen zekerheid. Vruchtwaterpunctie biedt 100% zekerheid maar kan een mk veroorzaken... Hoewel ik waarschijnlijk toch ervoor zou kiezen als de nekplooitmeting echt heel slecht was.

6. Dimple

Dimple Fanatiek lid

10 feb 2009
    2.579
    0
    0
    @Cossy, hoe is het nou?

@Spruit, dat wat het ja, sorry voor de verkeerde beredenering. Maar mijn mening blijft toch, als er een verdikte nekplooi is, ga je toch door met onderzoeken (lijkt mij), en een kans van 1:200 vind ik persoonlijk best hoog. En zoals je vk het uitlegt vind ik het een beetje vreemd, slaat eigenlijk nergens op (sorry dat ik dat zo zeg hoor)

7. 4days

4days Niet meer actief

Ja de buikpijn is weg nu, en volgens mij is het bloeden ook gestopt. Ik had vanmorgen wel nog een heeel klein beetje bloed, maar dat was denk ik nog van gisteravond. Ik ga er maar gewoon vanuit dat het een gesprongen vaatje was door het groeien ofzo. ;)

En over de nekplooimeting... Ach er zijn gewoon voor- en tegenargumenten, en in beiden zit wat. Ik kan de vrouwen begrijpen die het wel doen, maar ook de vrouwen die het niet doen. Het is gewoon een heel persoonlijke keuze. :)

8. kiss87

kiss87 Fanatiek lid

6 jun 2009
    2.046
    0
    0
    Goedemorgen meiden!!

Wat gaan de nachten toch snel he? Pff als ik wakker word lijkt het net alsof ik nog maar 10 minuten slaap...
    Ik ga dus vanmiddag echt wel even een dutje doen met mn zoontje, anders red ik dat nooooooooit to vanacht, haha!!

Gisteravond laat nog de politie gebeld, 3 jongens waren hier tegenover op bouwgrond (er zijn kavels te koop) carbit aan het schieten.. Vond het echt gevaarlijk, want het is in een woonwijk.. wat ook veel overlast gaf!!
    Binnen 10 minuten was de politie er (heb niet het noodnummer gebeld)! dus het geknal was snel afgelopen!

Vanavond vieren wij oud&nieuw bij mn moeder.. wel zin in!! Vanmiddag nog even boodschapjes doen, net als heel nederland, haha..

Vanacht ook veel moeten hoesten weer, ohh en dat voel ik zo in mn onderbuik.. echt dat trekkige gevoel!

Liefs

9. 4days

4days Niet meer actief

Goed gedaan hoor! Voor hetzelfde geld heb je even later de boel in de hens staan... ;) Ik woon gelukkig bovenaan in een flat (6 hoog). dus wij zullen wel niet veel overlast krijgen.

10. Dimple

Dimple Fanatiek lid

10 feb 2009
    2.579
    0
    0
    @Cossy, gelukkig maar, gaan we maar vanuit ja.
    En je hebt gelijk, iedereen heeft gelukkig een andere mening. Het was ook maar een mening van mij.

@Kiss, goed gedaan hoor, zou ik ook doen.

11. Dimple

Dimple Fanatiek lid

10 feb 2009
    2.579
    0
    0
    Wij blijven thuis vanavond en mijn ouders komen en na 12 uur gaan we naar mijn schoonmoeder (met mijn ouders) en dan gaan we het ze vertellen, ik word nu al gek van dat geheimhouden. Bij de eerste hebben we het tot 9 weken volgehouden, gaan we nu niet doen.

Heb trouwens nog een testje vanmorgen gedaan en gelukkig: de 2e streep was bijna net zo donker als de eertse

12. kiss87

kiss87 Fanatiek lid

6 jun 2009
    2.046
    0
    0
    @ cossy, nou dan heb je wel "geluk" dat je zo hoog woont.. Pff vind er nix aan dat vuurwerk dat al weken van te voren word afgeknald.. net op het tijdstip dat je kindje net naar bed is, die dus ligt te gillen door de knallen.. pfff..
    Ben ook benieuwd hoe dat vanavond gaat!! de afgelopen jaren sliep hij heerlijk door, maar nu word hij van elke knal wakker.. Zo sneu!! (ik was zelf vroeger heel erg bang voor vuurwerk, dus ik kan me goed inleven in hem hoe hij zich voelt)

13. 4days

4days Niet meer actief

Dimple -> Hihi ik heb mezelf verboden om nog testen te gaan doen. :D Dan ga ik mezelf bang en onzeker maken terwijl het waarschijnlijk helemaal voor niets is... Ik heb 2 dagen voor mijn NOD positief getest, toen een dag na mijn NOD nog eens. En laatst de test van MvM. Dat moet maar genoeg zijn... Bij Vince heb ik overigens maar 1 test gedaan. ;)

Kiss87 -> Zielig hoor! Mijn zoontje geeft gelukkig (nog) niets om vuurwerk, dus die al er wel doorheen slapen... Ben benieuwd of hij om 12 wakker wordt!

14. Pieternel80

16 dec 2009
    55
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemorgen allemaal!
    Zo, dat was geen fijne nacht. Ik heb enorm last van kriebelhoest en heb veel wakker gelegen.
    Het wordt een drukke dag vandaag. Eerst nog even een paar uurtjes thuis werken. Daarna boodschappen doen en hapjes maken voor vanavond. We vieren oud&nieuw bij broer en schoonzus en mijn zus en zwager zijn er ook. Gezellig! Wel lastig om het nog even geheim te houden. Mijn schoonzus belde gisteren met de vraag of we gerookte zalm lusten. Nou, lusten wel....
    Ben benieuwd hoe mijn dochter het vuurwerk vindt en of ze doorslaapt...

Over de nekplooimeting/combinatietest e.d.: gaan wij niet doen. Ik weet 100 procent zeker dat we het kindje niet weg laten halen als er iets aan de hand zou zijn. Bovendien weet je het nooit zeker, dus misschien maak je je ongerust om niets.

15. SpruitNoordeloo

SpruitNoordeloo Actief lid

3 dec 2009
    476
    0
    0
    NULL
    NULL
  16. kiss87

kiss87 Fanatiek lid

6 jun 2009
    2.046
    0
    0
    @ pieternel, ik heb met de kerst wel gerookte zalm gegeten.. De verloskundige zei dat het wel mocht, maar wel vers! Dus niet te lang bewaren. Heb ook een boekje van de vk mee gekregen waar dat in staat. Maar de keus ligt bij jezelf natuurlijk.

17. 4days

4days Niet meer actief

Ja verse gerookte zalm mag wel idd, maarja de meeste mensen kopen het gewoon uit zo'n pakje, dus da mag het weer niet. En je kunt moeilijk tegen je schoonzus gaan zeggen dat ze dan wel verse moet halen, komt ook zo stom over. :D

Ik zat laatst bij de wok, te baaaalen dat ik geen sushi mag, hahaha! :D

18. lilly11

lilly11 Actief lid

12 aug 2009
    266
    0
    0
    verpleegkundige
    Dag meiden,

ER wordt zoveel getypt dat ik het niet allemaal bij kan houden.
    @ SpuitNoorderloo oo leuk ik zal zometeen eens kijken naar de vitamienen!

Ik ben sinds 3 dagen behoorlijk misselijk, wil ik wel of niet eten ik ben nog zoekende wat nu het beste is...gisteravond had ik mega honger, we aten frietjes met sla...nou ik het het nog geen half u op en moest me toch een partij kokhalsen...nou dat gevoel is er nog steeds. Wel goed geslapen maar hup ik sta op eet brood en voel me nog lamlendig.
    Gelukkig ben ik vrij tot maandag maar ik zie nu al problemen op t werk, daar weten ze het niet, werk in zkh en kan niet iedere minuut ff weg naar de wc rennen........?????????
    Wie van de meiden die helaas ook misselijk is heeft advies voor mij? Natuurlijk zijn we allemaal anders maar dan kan ik dat misshcien eens gaan prberen. Ik eet nu omdat ik denk dat ik me daarna beter ga voelen....eet ik niks ben k ook misselijk.
    Bleh.............Help..............

Iedereen een gezellige jaarwisseling en een knallend begin naar 2010 gewenst!!!!!!
    Liefs LIlly

19. lilly11

lilly11 Actief lid

12 aug 2009
    266
    0
    0
    verpleegkundige
    @SpruitNoorderloo, ik heb de site bekeken en besteld, leuk zo'n ideetjes! Thanks....groetjes Lilly

20. Pieternel80

16 dec 2009
    55
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Cossy, ik ga er inderdaad vanuit dat ze verpakte zalm bedoelt. Inderdaad een beetje stom om te zeggen dat ze verse moet halen, haha. En ik wil toch echt geen risico lopen. Nou ja, er komen vast genoeg andere lekkere dingen op tafel.

Deel Deze Pagina