Misschien een moeilijke vraag voor sommige (en bedoel er niks verkeerds mee!). Maar wat als blijkt dat je kindje Down Syndroom heeft, laat je het dan weghalen? Dat is dus een van de redenen waarom ik niet mee doe met deze test, gezond of Down, beide zijn even welkom.
Thanks voor de reacties. En Sammie, dat is idd een moeilijke vraag, ik neig nu naar dat ik het niet zou laten weghalen. Maar misschien wel als het een heeeele ernstige afwijking heeft, zoals open ruggetje en open schedeltje ofzo, als het nauwelijks levensvatbaar is ofzo? Het is zo moeilijk. Ik denk dat ik ga vertrouwen op dat alles, hoe dan ook, goed komt. De kans dat het gezond is is zo groot! Ik ben bijna 30, dus nog best jong. Als ik nou 40 jaar was, zou ik misschien wel laten testen, dat weet ik niet. Ik twijfel nog wel, maar neig naar niet testen.
Jantienn, als het niet levensvatbaar is, is het natuurlijk een heel ander verhaal. Maar dat kunnen ze niet zien na aanleiding van een nekplooimeting. Dat is al gewoon te zien bij de standaard controle echo's.
Zo eindelijk weer tijd om wat bij te lezen. Alle meiden met een mooie echo Gefeliciteerd !! @Guppekop Wat leuk dat je zoontje loopt scheelt zoveel til werk over een paar maand @Augmam Wat gaaf dat je in Zweden woont, ik heb een 6 maanden in stockholm gewoond met mijn ex-vriend. Ik vind het een heerlijk land !! @MotherToBe Wat een vervelend nieuws, veel sterkte en een dikke knuffel toegewenst!! @Manonenmike Wat een raar verhaal en raar dat je zo bent afgescheept door de echopedist. Hoop dat je vanmiddag ander nieuws krijgt!! @Maienditje geniet van je weekendje weg !! @Bumpie gefeliciteerd met je eerste mijlpaal !! @all Hier gaat alles zozo, druk geweest laatste paar dagen met van alles en nog wat. Ben nog steeds een beetje grieperig en kan wel hele dagen slapen. Heb wel alles gelezen de laatste dagen maar gewoon geen puf om te reageren. Sorry !! Namen, meisjes naam hebben we al en jongensnaam nog niet. We wachten eerst geslachtsbepaling af en dan kunnen we altijd nog namen verzinnen. Wij doen zelf de test niet, mede omdat wij niet in de risico groep zitten. Liep van de week bij de Prenatal naar binnen en wat was het moeilijk om niks te kopen haha Eigenlijk hebben wij alles nog van Nigel dat ik niks hoef te kopen. Word het een jongen dan zelfs geen kleertjes ( heb nog nieuwe babykleertjes van Nigel in de kast liggen, heeft hij nooit aangehad) Ik heb een koop gekke Oma haha Een meisje zou dus niet goed zijn voor de portemonee (mijne en Oma). Nog een paar weken en dan weten we het ^^
Ik wilde eventjes reageren op het stukje over de nekplooimeting.. de combinatietest is niet alleen kijken hoe hoog de kans is op het krijgen van een kindje met down syndroom.. maar ze kijken ook hoe groot de kans is dat het kindje een hartafwijking heeft en of het kindje een kans heeft om een middenlijn-defect te hebben (open rug/buik/hazenlip). Bij de 20 weken echo kijken hier uitgebreider na. Ik heb de 26e de combinatie test. Ik laat het niet weghalen als we een verhoogde kans hebben.. ik ga dan ook geen verder onderzoek doen.. maar ik kan me wel heel goed voorstellen dat er mensen zijn die een downsyndroom kindje er niet bij kunnen hebben.. (denk aan gezinnen met reeds kinderen met lichamelijke problemen).. en ik wil me er wel op voorbereiden wat me te wachten staat. Denk bijv. aan kinderopvang.. dan moet je je inschrijven bij een medisch kinderdagverblijf, verzekering, ziekenhuisbevalling, langer verlof van je werk etc. etc. etc.. allemaal dingen waar je over moet denken en er dus vooraf rekening mee kunt houden. Al is de kans groot.. dat betekent niet dat het zo is dat je een kind met een afwijking krijgt.. evenals de uitslag laag is.. is dat ook geen garantie dat je een gezond kind krijgt.. Voor mij is down syndroom geen reden om het weg laten halen, maar als het een zware hartafwijking heeft en de rest van zijn/haar leven met pijn moet lijden (mijn moeder is met een open rug geboren en ik met een open buik).. vind ik het een ander verhaal. Maar idd.. ze kunnen veel zien op de termijn en 20 weken echo ! De 20 weken echo wordt bij mij gezien mijn geschiedenis wel uitgebreid door een gynaecoloog gedaan. En de combinatie test krijg ik 100% vergoedt van mijn verzekering.. (ook rekening mee houden!)
Even kijken of er al nieuws is van Manonenmike... Wij laten ook een nekplooimeting doen. Niet omdat we een risicogroep zijn maar wel omdat ik alle opties die ik heb wil onderzoeken. Als deze negatief is laat ik het ook verder onderzoeken en daar trek ik mijn conclussie uit. Wat deze is zien we dan wel weer. Een kind wat in pijn moet leven of nooit zelf zal kunnen functioneren lijkt me echt vreselijk en daar zal ik dan ook goed over na moeten denken.
Hallo, al een hele tijd niet meer geweest. Ben druk met werken, kindjes, honden en man en daarnaast natuurlijk nog het huishouden en alles wat ook moet gebeuren maar heb vandaag de echo gehad en wilde even laten weten dat alles goed is met de kleine. Het is een lekker druk, beweeglijk babietje met alles er op en eraan wat er tot nu toe op en aan moet zitten!!!! Hoop dat het met jullie ook allemaal goed gaat en na mijn vakantie kom ik weer gezellig mee kletsen!! Ga nu weer verder met schoonmaken en koffers inpakken!!
lieve meiden!! zwanger!!!! 11 weken en mijn beebje was gewoon aan t rondzwemmen!!!! hartje klopt armpjes bewegen, beentjes ook dus wat een giga fout gisteren he!!! ik wil jullie danken voor de moed en de kracht via dit forum gekregen... __________________
Wauw! Dat is geweldig nieuws! Ik zou het er alleen bij laten ziten van die grote fout. Je hebt immers toch ook in grote spanning gezeten.....
@078mama; Helemaal met jou eens.... ik kan me goed voorstellen dat iemand het niet doet, maar ik persoonlijk moet er niet aan denken om een kindje te krijgen dat verre van gezond is.... Ik ga ook vervolgtesten doen, mocht de uitslag erg negatief zijn.... mocht blijken dat het kindje verre van gezond is, dan weet ik zeker dat ik ervoor kies om het weg te laten halen.... mocht ik ondanks een positieve combi-test toch een baby krijgen met een ernstige afwijking dan zal ik het met alle liefde verzorgen en ervan houden, maar als ik de keuze heb, dan liever niet. Aan de ene kant dacht ik ook.... tja ik ben nog geen 30 en zit niet in de risico groep, maar mijn man wil deze test heel graag en zie ook wel in waarrom.... En mocht je het niet weg laten halen als het mis is, kan ik me wel voorstellen dat je het test om erop voorbereid te zijn! Hoe dan ook, ik respectyeer iedereen zijn keuze, hoop eigenlijk dat iedereen in Augustus een gezonde baby in zijn/haar arpjes heeft!
Had ook niet anders verwacht Super meis! Nu lekker genieten! En je hoeft ons niet te bedanken hoor, we zijn er gewoon voor elkaar . Zal zeker een klacht indienen voor deze enorme fout!
OOOOOOOOHHWWW WAT ZULLEN JULLIE OPGELUCHT ZIJN !!! En idd... wat zaten ze VRESELIJK fout gisteren!! Hebben jullie er wel nog wat van gezegd ?!?! GENIET ERVAN !! En natuurlijk gefeliciteerd
Ongelooflijk wat een achterlijke muts van een verloskundige zeg, misschien moet zij eerst eens de gebruiksaanwijzing van haar nieuwe echo apparatuur goed lezen voordat zij verder gaat met echo's maken!!! Ben echt heel blij voor jullie dat het toch gewoon goed blijkt te zijn!!! Ik kon me al niet voorstellen dat er helemaal niks te zien zou zijn...Ik zou zeker een klacht indienen!!!
Wat super dat het toch goed was! Ik zou echt een mega klacht maken in het ziekenhuis maar dat terzijde.
Dames; even iets anders... Sinds een aantal dagen gebruik ik Primperan. Met overleg met een klinisch verloskundige in het ziekenhuis (eigen gyn was er niet) heb ik maandag een verhoging van de dosis Primperan gekregen. Nu mag ik 2x 20mg ipv 2x 10mg Primperan. Ik merk dat de scherpe kanten er nu wel vanaf gaan en ik hoop dat het zo door gaat zetten en het steeds minder wordt met die verschrikkelijke misselijkheid! Nu is het zo toen ik het aan haar vroeg dat ze moest overleggen met een gynaecoloog (zij mag geen recepten uitschrijven) en die gynaecoloog wist geeneens dat 20mg bestond. Nagekeken en ja dat bestond. Hij zei; als het bestaat mag ze het wel van mij..... Dat kwam bij mij eigenlijk wel over zo van.... ach, wat maakt het uit. Hier wordt ik nu eigenlijk wel een beetje onzeker van. Kan ik het nu wel zonder risico gebruiken of niet? Het werkt wel..... Nog iemand hier ervaring met Primperan? En zoja, hoeveel gebruik je per dag?? Groetjes, Cindy
Jaaah 12 weken!!! Das fijn zeg!! Wat raar dat die van ons dan groter is.... volgens de gyn was ik 11 wk! Geniet ervan