@Lette; Wat vervelend voor je zeg! Heel veel sterkte de komende tijd! Hoop dat 2011 jouw jaar wordt! @Ego, kom net van de VK af, was meer een info spreekuur. Weet dus uiteraard nog niets, maar morgen de echo. Nu gaf de VK aan dat je het kindje kunt laten testen op down syndroom. Gaat iemand dit doen hier? Eerst morgen maar even afwachten...
Lette heel veel sterkte, dat 2011 jullie jaar mag worden! Hopelijk gaat het allemaal vanzelf en niet al die enge dingen...
Sja... Wij moeten dat ook morgen aangeven (dan de echo). Maar we denken van niet. Bij mijn zoontje hebben we het wel gedaan, maar ik heb toen eigenlijk niet over de consequenties nagedacht. Je krijgt namelijk een kansberekening, maar dat zegt heel erg weinig. Bij een kans van 1 op 100 - geloof ik hoor, ik weet het niet precies - kan je verder gaan met onderzoeken en bijvoorbeeld een vruchtwaterpunctie doen. Maar daar zitten weer heel veel risico's aan. Bijvoorbeeld de kans op een miskraam. Terwijl je 99% kans hebt dat je kind geen down heeft... Wij hadden toen een kans van 1 op 1500 geloof ik. Dat is eigenlijk niet heel goed voor een vrouw van 28 (was ik toen). Maar tegelijkertijd een heel kleine kans natuurlijk. En toch zat ik me op te vreten dat ik het hoger 'vond' dan ik had gehoopt. Met andere woorden: al die kansen brengen meer onzekerheid, dan zekerheid. Wij doen het dus deze keer niet. Denk ik.
@Lette: sterkte!! je krijgt inderdaad alleen een kansberekening van op zijn hoogst 1 op 200 wat ik nog weinig vind zeggen.. daarbij bleek uit ons gesprek met de VK dat de kans op een miskraam door deze test groter dan dat is (1 op 100 oid), is het voor ons niet waard.. zitten voor zover we weten ook niet in een risicogroep qua leeftijd/historie etc.
Wij doen het ook niet hoor, wij zitten niet in een risicogroep dus vind het onnodig veel stress opleveren dan
wij ook niet. de test is op jonge leeftijd nog niet zo betrouwbaar, je moet het onder de 36 nog zelf betalen (140 euro) en je krijgt idd een kansberekening, wat moet je ermee? collega van mijn moeder kreeg een kans van 1: 3000, en haar zoontje had mooi down syndroom.
@Lette: Heel veel sterkte meis...ik hoop voor je mee dat het vruchtje vanzelf afkomt. Misschien raar om te vertellen, maar bij mijn eerste en derde miskramen zijn ze op dezelfde dag van de echo afgekomen. Net alsof dat echo ding even de weg had vrij gemaakt. Neem de tijd om te herstellen en het een plekje te geven. Hele dikke knuffel!!! @Suzanne: Heel veel succes en plezier morgen bij de echo!! Super spannend he? Je ziet vast een mooi klein beebje! @nekplooimeting: Hebben we bij Roos wel gedaan, omdat ik daarvoor die miskramen had gehad en ik zekerheid wilde hebben. Kans was toen 1:5000 ofzo. Ik heb dat papiertje toen weggelegd en er eigenlijk nooit meer aan gedacht. Heeft me wel veel rust gegeven en vanaf dat moment ben ik echt gaan genieten. Bij deze beeb doen we het weer, al blijft het moeilijk wat te doen bij een minder goede uitslag. Maar mijn vriend en ik zijn het daar wel over eens...hoe pijnlijk het ook kan zijn. Denk er van te voren goed over na samen en zet desnoods op papier wat je gaat doen bij een negatieve uitslag. Natuurlijk is dit ieder voor zich! Succes met beslissen in ieder geval!! Jeetje, ik heb tijdens dit typen bijna een heel doosje After Eight chocolaatjes op zitten eten, haha!! En dat terwijl ik van het avondeten niet eens de helft op kon. Rare jongens die hormonen! Knuffellllll
hey, ik krijg de lijst niet aangepast, hij zegt dat het bericht teveel tekens bevat???? ik moet trouwens in het zkh bevallen. Bij Ties wilde mijn placenta niet komen, duurde 70 minuten en 3 prikken, ipv 1 prik. ze zeggen dat de kans erg groot is dat ie de volgende keer helemaal niet wil komen en ie dus op de ok eruit gehaald moet worden. wel jammer.
@marieke1983 wat wil je aangepast hebben, ga ik kijken of het werkt bij mij ? Aan de ene kant wel vervelend dat je naar het ziekenhuis moet maar ook wel weer fijn toch dat je weet dat je goed zit als het weer verkeerd gaat.
Dat klopt niet, aan de combinatie test kleven geen enkele risico's het bestaat namelijk uit een nekplooimeting door middel van een echo in combinatie met een onderzoek van het bloed van de moeder. Alleen als je op basis van die uitslag een definitief onderzoek zou willen doen (vruchtwaterpunctie) dan bestaat er kans op een miskraam. Wij doen het deze keer ook weer. Ben 39 jaar dus verhoogde kans. Niet dat ik het kindje dan niet zou willen, maar zou me wel graag willen voorbereiden als het zo zou zijn.
@ all, bedankt voor jullie reacties voor CZ verzekerde is dit altijd verzekerd ongeacht je leeftijd. En inderdaad aan dde combi-test zitten geen risico's, maar ja wanneer besluit je wel verder te testen en wanneer niet... ga er nog effe over na denken... moeilijk hoor...
Hoi meiden, ik ben een weekje niet meer hier geweest. ivm met veel werken en moe en misselijk. bah bah. Nou heb 10 pagina's terug gelzen, en heb dus niet alles gelezen. kletskousen . hihi. @ Lette , wat een naar nieuws , heel veel sterkte en een dikke knuffel. @ nieuwe meiden welkom. @ mooie echo's gefeliciteerd !! heb zelf vandaag mijn termijnecho gehad. en een klopend hartje gezien . En er werd gezwaaid naar ons. hihi. zo mooi. Blijft bijzonder. Ik ben 9 weken en 3 daagen volgens de echoscopiste. 1 dag langer als wat mijn berekening was dus ik hou gewoon 31 juli aan. Eerst zag ik het hartje niet. had mijn bril niet op en scherm was net wat te ver weg. en er bewoog niks. toen zei ze : hier is het hartje dat klopt goed. nou wat een opluchting , tranen liepen over de wangen. En daarna begon de baby te zwemmen en te zwaaien . dolblij hier. heb me ondanks mijn kwaaltjes toch druk gemaakt. verder heeft mijn vriend vandaag zijn huis verkocht officieel. Dus nu wonen we officieel samen . gelukkig. @meiden met echo morgen succes en dat jullie ook een mooie echo mogen hebben. o ja voor de lijst : ik ga FV geven en in het ziekenhuis bevallen. mijn vk raadde dit ook aan omdat mijn zoontje een sterrenkijkertje was . groetjes ....
@janineenevie: wat fijn!!! heerlijk, zulk goed nieuws! Geniet ervan! Ik moet morgen dus. Ik merk wel dat ik eigenlijk niet eens zo zenuwachtig ben. Misschien omdat ik het kindje al gezien heb...? Die verhalen van die MA's maken me wel een klein beetje zenuwachtig, maar ik heb ook besloten deze zwangerschap positief in te gaan (geen reden om dat niet te zijn), dus ik ga er gewoon vanuit dat het goed is. Ohja, ik moet trouwens in het zkh bevallen, omdat ik met mijn zoontje een (spoed-)ks had. Ik hoop zo dat ik dat deze keer niet hoef... Bid, bid, hoop, hoop.
@janineenevie; gefeliciteerd! Fijn om weer lekker goed nieuws te horen! Ik heb morgen mijn echo, pfff nou ik ben wel echt zenuwachtig! Hoop dat ik een beetje slaap vannacht, maar mag gelukkig al om 08.10 @Lindangel; jij ook veel succes morgen..... hopen dat we beiden goed nieuws hebben Slaap lekker allemaal!
Jij ook succes Suzanne! Het komt goed hoor! Ik had twee weken terug (7 weken 1 dag) al een uitwendige echo, dus ik zou heel verbaasd zijn als jij en ik morgen een inwendige echo zouden krijgen. Ik zou me niet druk maken hoor!
@ Suzanne en Lindangel , succes morgen !!! ik was eerst ook niet zenuwachtig, tot een uurtje vantevoren . @Suzanne . gewoon uitwendig, ze zei wel vantevoren als het niet lukt inwendig , maar ik had wel een volle blaas . misschien een tip. Naar wat ik gehoord heb schijnt de volle blaas de baarmoeder omhoog te duwen. heb niet gevraagd of dit klopt . maar ze kon alles goed zien. veel plezier morgen.