Augustus2008mama's (deel 5)

Discussie in 'De mama's' gestart door Setteke, 6 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    carmen, heb jij dan te weinig antistoffen? jullie proberen al zwanger te worden toch? heb je die inenting al gehad?

2. shanai

shanai Bekend lid

8 feb 2008
    816
    0
    0
    limburg
    @ lauwie: hoe zou jij haar uitleggen dat dat niet mag en dat dat pijn doet. ben namelijk ook niet van het straffen, maar ik geloof dat ik dit niet duidelijk uitgelegd krijg.

3. Setteke

Setteke Niet meer actief

Aaaah, mijn arme mannetje heeft weer groeipijn in zijn knietjes. Heeft net een zetpil gehad en zalf op zijn knietjes en nu ligt heit even lekker bij hem in bed zodat hij rustig wordt.....

4. Setteke

Setteke Niet meer actief

@ Shanai, oei lastig zeg. ik doe precies hetzelfde als Juud en Lique en hier werkt het mits ik consequent ben. Ik snap best dat je niet houdt van straf en nee zeggen, maar ik vind ook dat je er in dit soort gevallen niet aan ontkomt. Ze moet toch leren dat dit iets is wat niet mag. Nu ben jij het "slachtoffer", straks een ander kindje als je niet op een consequente manier laat weten dat dit gedrag ongewenst is. Door nu duidelijk te maken dat slaan echt niet mag zal ze dat waarschijnlijk voor de rest van haar leven weten, ook als ze straks met ruzies op school te maken krijgt.

5. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    shanai, ik zeg meestal: 'au! dat mag niet! je mag niet slaan! dat doet mama pijn!' en als ik het idee heb dat ze dat gehoord heeft zeg ik 'doe er maar een kusje op' dat doe ik bij haar namelijk ook als ze zich pijn gedaan heeft. ik heb het idee dat ze het dan wel snapt. dan zeg ik vaak net als carmen dat ze me wel mag aaien.
    otje maait tegenwoordig tijdens de bv vaak met haar arm. dan mag ze van mij alleen op mijn hand slaan. ze herhaalt ook alles. en ze zegt nu zelf al: 'magge niet slaan. wel oppe hand' daardoor weet ik wel dat het overkomt.

hoe reageer je nu als ze slaat? en hoe reageert zij daar op?

6. Setteke

Setteke Niet meer actief

Oh ja, dat is een goeie Lauwie. Ik laat haar ook "sorry" zeggen en ze doet dan ook een kusje erop. Vervolgens zegt ze "oer" (fries voor over).

7. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    setteke, sneu dat tymen daar zo vaak last van heeft. slaapt ie nu?
    sorry zeggen vind ik eigenlijk nog beter, maar otje zegt dat niet (meer). omdat ik vind dat ik het nog niet van haar kan verwachten (dat ze dat echt gemeend zegt) en het me alleen maar frustreert als ze het niet doet, vraag ik er al een tijdje niet meer om. kan dat wel weer eens proberen, want als ze wat groter is verwacht ik dat wel van haar in zo'n situatie!

8. shanai

shanai Bekend lid

8 feb 2008
    816
    0
    0
    limburg
    ik reageer er nu op door er niet op te reageren en dus te negeren dat ze slaat. ik heb hierdoor het idee dat ze uiteindelijk stopt met slaan omdat het haar niks oplevert. geen positieve en geen negatieve aandacht. nu ben ik aan mezelf aan het twijfelen. is dat zo stom bedacht van me?

9. shanai

shanai Bekend lid

8 feb 2008
    816
    0
    0
    limburg
    nog iets: ik krijg nu vaak over 'mijn manier van opvoeden' te horen dat ze hier dadelijk op de psz problemen mee gaat krijgen.
    ik geef geen straf maar overleg wat ik liever wil hoe ze zich gedraagd, ik wordt niet boos maar blijf rustig, ik zeg geen nee of niet enz. nu moet ik er wel bij zeggen dat fayenna over het algemeen niet vaak iets doet wat niet mag en niet snel boos wordt.
    nu zeggen anderen vaak dat ze dadelijk op de psz wel te maken krijgt met straf, nee/niet, en boos worden. en dat zij dan niet weet hoe ze hiermee om moet gaan.
    wat vinden jullie?

10. aliekeleppink

aliekeleppink Fanatiek lid

2 nov 2007
    3.943
    0
    36
    juf en ib-er
    Borne
    Heb gereageerd in je topic. Heb ook het idee dat Danique het allemaal wel goed snapt moet ik zeggen.
    Ze zegt zelf als ze iets doet wat niet mag; mama boos? Nique luisteren mama. Dus ze weet het precies :D

11. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    @shanai. Bij ons op het werk werken we met gorden methoden
    die zegt dat je alles moet uitlegen en benoemen
    dus ... Ik wil niet dat je me slaat. Want slaan doet pijn. En dat is niet lief. Nu wij er al een tijd mee werken begind het wel te werken.

Thuis is het bij twee keer waar schuwen ga maar even na denken.
    Daar na praten we er over wat ik er van vond en zeg ik gaan we het nu goed maken en dan met een kus en knuffel. Dit vindt ik fijner werken. Wat ik van uit gorden wel mee werk is vanuit de ik praten

Ik reageer even hier op ben op de verjaardag van me broertje

12. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    zo lieve meiden! Ik ga werken!

Oja Alieke, morgen post ik de dingen...ben het vergeten...bloos....

13. aliekeleppink

2 nov 2007
    3.943
    0
    36
    juf en ib-er
    Borne
    Het is goed om kinderen een alternatief te geven, maar ik vind dat je ook wel moet benoemen wat ze niet mag.
    Dus dan vermijd je het woordje niet al niet meer.
    Ik zeg dus dat ze me niet mag slaan, maar wel mag aaien.
    En ik spreek ook altijd vanuit mezelf, dus begin de zin met ik wil dat of ik wil niet dat. Dat werkt ook heel goed

14. Setteke

Setteke Niet meer actief

Nee hoor, en ik vind dat je het goed aanpakt, maar ik denk ook dat je met slaan best wat strenger mag zijn. Het is gewoon behoorlijk afkeurenswaardig gedrag en ze mag best weten dat het niet mag. Persoonlijk zou ik het niet negeren, ik geef dan de grens even aan: "Nee Silke, je mag mama niet slaan, dat doet au! Als je me nog een keer slaat dan zet mama je op de mat." Dan vraagt ze "Au?" en dan zeg ik "Ja, daar (en wijs het aan)" en dan zegt ze "aaaah" doet er een kusje op en zegt "oer". En dan zeg ik altijd "zeg je ook nog even sorry tegen mama?" En dan doet ze dat. Ze kent het sorry al heel goed van haar grote broer, dus ik denk dat ze best weet wat ik ermee bedoel.

15. aliekeleppink

2 nov 2007
    3.943
    0
    36
    juf en ib-er
    Borne
    Juud; geen probleem, ik vergat het geld ook steeds :D

16. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    ik vind het niet stom bedacht, want je geeft er wel aandacht aan door te zeggen dat het niet mag. ik kan het niet negeren want ze doet me soms echt pijn en het gaat ontzettend tegen mijn normen en waarden in. ik zorg wel dat otje zoveel positieve aandacht krijgt dat aandacht krijgen (door ongewenst gedrag) niet echt een issue is. ze weet bijv dat ik wel een boekje met haar wil lezen of naar haar tekening wil kijken.

17. Setteke

Setteke Niet meer actief

Goh, de beste stuurlui staan altijd aan wal.... vreselijk irritant zulke mensen. Meid, je moet het doen zoals jij denkt dat het goed is. En als het werkt is het helemaal prima. Maar ik weet wel dat bij sommige kindjes het niet werkt. Een meisje hier in de buurt wordt ook altijd op een vriendelijke manier terechtgewezen (beetje zoals jouw manier) en die luistert totaal niet en is vreselijk dwars en brutaal. Maar dat meisje heeft een vreselijk pittig karakter, en ik denk dat ze daarom wat meer regels en grenzen nodig heeft dan een zachtaardig kindje als Fayenna.

18. Setteke

Setteke Niet meer actief

Ja gelukkig wel!

Silke snapt denk ik beter het hele sorry-gebeuren doordat ze ziet hoe het hoort bij haar broer. Ze staat er altijd met haar neus bovenop als ik Tymen terechtwijs en ik denk dat zij door zo'n voorbeeld wellicht beter het woord sorry begrijpt dan kindjes zonder oudere broer of zus.

19. Setteke

Setteke Niet meer actief

Werkze meis!

20. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    shanai, toevallig vertelde de kdv leidster me vandaag dat ze (voor het eerst) boos op ottilie geworden was. ot was naar de trap gegaan en al halverwege. de leidster zei heel boos (van de schrik) 'ben je nou helemaal raar geworden?!' en otje zei beteuterd 'ja', die schrok echt van haar stemverheffing. de leidster zei ook dat ze otje nooit hoeven straffen of zo toespreken. dus als het thuis niet nodig is, zal straf daar ook wel niet nodig zijn.
    en ik denk dat kinderen snel leren en accepteren dat het op andere plaatsen anders gaat. de leidster vond het trouwens vervelend en zei dat ze nog een keer samen met otje naar boven zou gaan en zou uitleggen dat ze niet alleen mag, maar wel samen met haar.
    ot is nu heel erg van het traplopen en ik heb niet het idee dat ze er minder lol in heeft.

ze kan nu trouwens ook aan 1 handje de trap af. ze is zo trots op zichzelf ' kijk eens papa! trap op!' (ze bedoelt af :D)

Deel Deze Pagina