Augustusmamma's 2008 deel 3

Discussie in 'De mama's' gestart door sjudith, 20 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

#1181 Chantico, 27 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 feb 2010
    Eigenlijk alleen de laatste paginga’s gelezen, want er kwam steeds vanalles tussen. Dus geen uitgebreide reactie op iedereen, sorry!

Voorlezen: wij lezen overdag al zoveel boekjes, dat we het al een tijd geleden uit het bedritueel hebben geschrapt. Misschien wel leuk om het weer eens in te voeren! Ik lees nog niet echt verhaaltjes, meer van die kartonboekjes met losse plaatjes. Of een prentenboek waar we alleen de interessante aspecten van de plaatjes van bekijken. Maar ik heb ook wel eens zin om een verhaaltje voor te lezen ja. Tips voor leuke boeken altijd welkom!

Bezitterigheid: Ise kan erg bezitterig zijn, hier thuis heb ik het nog niet gemerkt (we zijn de laatste tijd vooral uit-spelen geweest), maar ze roept ook al ‘mij!’ als ze met het speelgoed van een ander kind speelt en die wil het terug hebben :) Maar ja, dat roept ze ook als ik wil dat ze de pepermolen op het aanrecht zet terwijl zij er mee wil spelen… Ze weet precies wat ze wil ;)

Zelf aankleden: wow, wat knap dat Tess dat al bijna helemaal zelf kan! Eigenlijk wordt Ise nog grotendeels aangekleed, ze hoeft niet veel zelf te doen. Ze vindt het ook wel makkelijk zo, geloof ik, ze probeert het ook nog niet zelf. Ja, zelf haar sjaal omdoen, dat kan ze al eeuwen! 8)

Taal: volgens mij gaat dat praten inderdaad vrij intuïtief en op zo’n niveau dat je kindje er van leert. Ik zeg meestal ‘mama’ over mezelf, maar als ik tegen m’n vriend praat zeg ik natuurlijk ‘ik’ en dat hoort Ise ook. Soms zeg ik tegen Ise ook wel 'ik' als ik in reactie op iets vrij primair reageer, bijvoorbeeld ‘ik vind het niet leuk dat je de was van het wasrek af trekt’. Ik merk dat ik al veel moeilijkere zinnen maak dan een tijd terug. Dat is vanzelf gegaan. Parallel aan de mama/ik vraag: ik merkte van de week op dat ik niet altijd meer zinnen maakte als ‘wil Ise nog wat drinken?’ maar ook ‘wil jij nog wat drinken?’. Ik denk dat je automatisch geleidelijk aan overschakelt op ik en jij enzo. Verder viel het me op dat ik nu ongemerkt vooral veel nadruk leg op woorden als op/achter/onder/naar boven/naar beneden/licht/donker/nat/droog etc. Ze is erg bezig met dat soort woordjes. Gisteren wees ze opeens naar het plafond en zei ‘boven!’ en ze is al weken bezig met dingen ‘onder!’ andere dingen te leggen. Kleuren zijn erg populair en werkwoorden. Vandaag was vooral het woord ‘huijen’ (huilen) interessant. Of ‘nieuw’, dat zegt ze als ze haar nieuwe sloffen ziet :) Al die dingen kon ik me een paar weken geleden echt niet voorstellen, maar door op te letten waar zij aandacht voor heeft en daar op in te spelen, komen die woorden nu wel allemaal veel meer aan bod. Ik denk dat als je zo natuurlijk mogelijk praat, dat je je dan onbewust heel goed afstemt op de fase van de taalontwikkeling van je kindje.

2. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Zooooooooooo wij zijn terug van een lange leuke theater-avond :D :D :D
    we zijn vanavond kind-loos dus duiken we zo lekker in bed :p....en dan mag ik morgen 6 uur op :(

ik las even iets over zomerjassen, ik heb een leuke van MP van Barbara Farber :) een geel/groenige hele fleurige jas :) (zoiets....http://img.2dehands.nl/f/view/32754532-te-koop-barbara-faber-jas.jpg)

3. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    shanai, zomerjassen heb ik me nog niet in verdiept.

setteke, jij kunt netjes naar je stage. nu die stage nog!

sjorsje, fijn dat je in ieder geval nog een gesprek hebt. waar is dat?

linka, wat slim die babyfoon! hopelijk een rustige nacht vannacht! hoe doe je dat eigenlijk overdag als jeslyn slaapt?

chantico, wij hebben een leuk boek van dikkie dik. met plaatjes en korte verhaaltjes. leek mij een mooie overstap.
    heb trouwens wel eens gelezen dat je overdag het beste actief met je kind kunt lezen. plaatjes aanwijzen en daarover praten. en 's avonds het beste alleen voor kunt lezen. daar worden kinderen rustiger van.
    ottilie heeft al geen geduld voor slaap kindje slaap, maar als ik het niet zing gaat ze ook niet slapen. voor het voorlezen had ze vanmiddag veel meer geduld dan ik verwacht had. maar dat was dus wel op schoot met plaatjes kijken die erbij horen.
    en dat praten geloof ik ook wel dat het vanzelf gaat, maar ik vind het toch wel leuk om bij stil te staan. ottilie zegt geen mij, maar de hele dag ottilie terwijl ze naar alles wijst wat van haar is of wat ze wil hebben. vandaar dat ik dacht dat het misschien tijd werd voor ik, jij, mij etc. al besef ik me door jouw verhaal weer dat ik vraag 'ottilie, wat wil je drinken?'. dan doe ik het dus al.

4. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    shanai, ik zag trouwens dat die slaapzakken wel heel erg duur zijn waar ik een link van plaatste. ik had m voor de helft van de prijs.

juud, hoe was het nou bij de oogarts? :(

5. Chantico

Chantico Niet meer actief

Volgens mij zeg ik trouwens als heel lang niet meer zinnen als 'wil Ise wat drinken?' maar gewoon 'wil je wat drinken?'. Gek, zulke dingen kun je bijna niet reproduceren omdat je ze overdag zo gedachteloos doet.

Lauwie, dat van dat actieve lezen en rustig voorlezen dat voelt heel goed ja. Ga morgen een leuk boek uitzoeken voor 's avonds!

6. Setteke

Setteke Niet meer actief

Leuke boekjes (tenminste die mijn kids leuk vinden):

Flapboekjes, vooral die van Waar is dribbel?
    Wil jij mijn vriendje zijn? van Eric Carle (die van Rupsje nooitgenoeg)
    Nijntje boeken, al dan niet met flapjes
    Floppie wil geen flesje meer
    Alles van Dribbel (in het fries, dan heet hij Stip)
    Boeken met geluidjes erin (Dat ze dus op een knopje moeten drukken bij een bepaald plaatje en dan het bijbehorende geluidje horen)
    Weet je hoeveel ik van je hou?

7. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    ik ga weer werken dames! Fijne dag ondanks dat er rotweer word voorspelt.

8. petrabr

petrabr VIP lid

6 okt 2007
    8.000
    1
    0
    zuid holland
    Deze vind ik zo schattig
    Wij lezen ook elke avond een jip en janneke verhaaltje voor of uit het boek verhaaltjes voor het slapen gaan.

Echt zonde dat ik elke ochtend een uur voordat de kinderen wakker zijn al klaarwakker ben. Nu zit ik dus ook al te forummen en te wachten tot de eerste wakker word

9. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Ik ga werken!!!

@ Lawie, ik heb beginnende migraine.... en verder hoef ik niet terug te komen, thnx :)

10. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Goeimorgen dames.

Ik heb wel gelezen. maar in etapes

Gisteren ochtend zijn wij naar beverwijk geweest en heb ik een paar leuke ding voor Silver gekoct bij de de wibra

@shanai ik had nog voor je gekeken maar er hingen alleen mt 116 en groter.

we zouden eigenlijk ook steve ze Ipone op halen maar die was er niet. en ze broertje vertelde dat ie wel in Amstelveen was. Dus zijn we daar heen geweest. was een lekker dagje. eerst een heerlijk broodje carpacio en toen nog een swirl ijsje. kan niet beter ;)

vandaag gaan we naar mijn ouders die zijn terug van Wintersport. dus druk wiekend dat is wel minder want Silver is niet helemaal fit

Leuke boekjes

365 naar bed gaan verhaaldjes over olifantjes
    jip en janneke grote verhalen boek
    rubsje nooit genoeg
    dikkie dik
    nijntje
    woezel en pip
    er heeft iemand op me kop gepoept
    Dora
    dribbel
    kiki en dan alle verhaaltjes
    Potje (gaat over op het potje gaan en dieren)
    De mooiste vis van de zee
    De boeken van muis
    Boekjes van Sesamstraat
    De boeken van Kiker (voor als ze ouder zijn)
    pfff ik weet er nog veel meer maar niet de titels.
    voor al nog boekjes die we op het werk lezen

11. Linka76

Linka76 VIP lid

14 dec 2007
    9.703
    0
    0
    Lauwie, overdag gebruiken wij gewone babyfoon met trilfunctie, wij hebben ook speciale babyfoon samen met bel die tril als bel gaat of Jeslyn huilt maar die is kapot, dus gebruiken wij gewone babyfoon, want die speciale is zovaak kapot hebben wij geen zin in om terug te gaan :)

12. QueenBee

QueenBee VIP lid

9 dec 2005
    11.098
    0
    0
    Momenteel in between jobs..
    Er gaat niets boven
    Iedereen een fijne zondag!

Xx

13. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    juud, migraine is niet fijn (heb vandaag ook weer lichte migraine) maar dat andere verhaal klonk vervelender. heb je medicijnen gekregen? die werken bij mij goed.

petra, doen jullie wat ik gelezen had (overdag over de plaatjes praten en 's avonds voorlezen)? of lezen jullie alleen voor?

kees kietel is ook een leuk voorleesboekje over een monster dat kietelende kusjes geeft (en kees zit ook in het boek)

binna, wat heb je allemaal gekocht? de wibra en hans textiel etc die mis ik hier wel in de stad.

linka, heb je de babyfoon dan in je zak? kan me voorstelen dat je geen zin hebt in een apparaat dat steeds kapot is.

wij gaan straks naar de doop van de baby (inmiddels 6 maanden) van een vriendin. de laatste tijd ging ottilie slecht slapen overdag, dus die hebben wij vanochtend afgemat met een parcour (over de fatboy, op een dik boek, over de trein stappen etc) om de bank. na een paar keer samen deed ze het alleen. :D toen in bad en het is nu stil.. ff afkloppen nog
    fijne vrije zondag/ werk ze allemaal!

14. petrabr

petrabr VIP lid

6 okt 2007
    8.000
    1
    0
    zuid holland
    Win lezen alleen voor als ze naar bed gaat en als ze overdag zelf een boekje brengt dan lezen we met haar mee.

15. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    @lauwie een leuk vestje en rokje. stoer shirt en harum broek zal anders wel even foto's maken vanavond

16. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    grrrr ze is al weer wakker. mijn vriend ging wat te drinken brengen omdat ze daarom vroeg. maar hij is al bijna 10 min boven.:x
    dat wordt dus niets meer en dan slaapt ze precies tijdens de tijd van de doop. moet ik alleen :x:x
    had me er op verheugd met zijn drietjes te gaan

17. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    binna, ben benieuwd naar de foto.

petra, ik snap t.

zomerjasjes: heb ook dankzij jullie een leuke gescoord op mp en ik had al een leuke overgenomen van binna. ik ben daar nog helemaal niet zo mee bezig. wat moet je dat soort dingen toch ver van te voren regelen.

18. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    @lauwie zou ze het met nu even een tukkie gedan niet redden dan.
    Silver red dat meestal wel

19. aliekeleppink

aliekeleppink Fanatiek lid

2 nov 2007
    3.943
    0
    36
    juf en ib-er
    Borne
    Lauwie, en anders de wandelwagen mee en haar daarin lekker laten slapen tijdens de doop als het echt neit anders wil.
    Misschien trekt ze het wel met die 10 minuten slaap.

Hier een dame die ik eigenlijk ook even in bed had willen doen.
    Maar toen we vanmorgne om half 10 wakker werden,besloten om dat maar niet te doen.
    WIij hebben dus heerlijk uitgeslapen.
    Madam heeft ondertussen alweer 3x gepoept. Snap niet waarom het soms ineens zo vast loopt en daarna ineens weer goed gaat. Heel vreemd.

Vriendinnen met kinderen; ik heb 1 vriendin, leren kennen op de zwangerschapsgym van Danique. We zwemmen samen met de kids en spreken zo nu en dan af om koffie te drinken.
    Verder niet echt. Mijn beste vriendin is wel getrouwd, maar nog geen kids aangezien haar vriend de hele week weg is voor zijn werk. Zou het zo leuk vinden als ze zwanger zou zijn. En het allerleukste nog wel als we samen zwanger zouden zijn ;)

20. duster2000

duster2000 Fanatiek lid

15 mei 2008
    4.258
    0
    0
    Rijen
    Hallo, wilde even komen lezen, maar volgens mij heeft er iemand honger. Daarna ga ik m'n bed opzoeken, want ik heb afgelopen nacht bijna niet geslapen. Matthijs is ziek :x

Deel Deze Pagina