Autisme ADHD en een hond.

Discussie in 'De lounge' gestart door paars, 2 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    Hallo!

Ik heb wel eens gehoord dat een kind met ADHD en of autisme goed reageert op een hond.
    Wij hebben eigenlijk altijd al een hondje willen hebben. Niet een grote hond denk aan bijv Jack Russel of Beagle. Maar we dachten juist dat het te druk in huis zou worden.Wij hebben 2 kinderen de oudste met heeft autisme en ADHD en de jongste autisme.
    Nu hoorde ik dus dit en ik ben eigenlijk benieuwd of hier mensen ervaring mee hebben?? En het ligt er natuurlijk dan ook aan wat voor soort hond je in huis neemt. Zou een Beagle of Jack Russel geschikt zijn voor onze gezinssituatie?

Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen hier in
    alvast bedankt!!

2. Tuti80

Tuti80 Fanatiek lid

20 dec 2010
    3.855
    24
    38
    Zuid Holland
    Ik heb geen idee maar weet uit ervaring dat een Jack Russel erg druk is. Weet niet of dat een goede combi is.

3. wodjeka

wodjeka Bekend lid

25 feb 2013
    860
    60
    28
    Hellevoetsluis
    Een hond kan zeker goed zijn voor iemand met autisme. Heb het bij mijn broer gezien en bij het zoontje van een vriendin.
    Beide rassen die je noemt zijn leuk, maar wel eigenwijs, eigenzinnig en zeker een jack russel erg druk.
    Deze rassen lijken mij dan ook wat minder geschikt. Ik zou zelf voor een aanhankelijk en gevoeliger ras gaan.
    Bijvoorbeeld een sheltie, kooikerhondje, labrador of golden retriever.

4. LoeForceOne

LoeForceOne Fanatiek lid

28 jun 2015
    1.374
    910
    113
    Dat kan maar ik zal zeker niet een drukke hond nemen. Kijk bijvoorbeeld eens naar een labrador. Hele lieve honden die ook heel erg gevoelig zijn.

Edit: ik bedoel een golden teriever

5. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Honden hebben zeker een positieve uitwerking op kinderen met een beperking maar zou inderdaad voor een rustig ras gaan. Als je een klein hondje wilt is een shi tzu heel geschikt!

6. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Een hond en ern speciaal kindje kunnen erg veel aan elkaar hebben. Ik zou alleen zeker geen Jack Russel of Beagle nemen. Beide te druk. De een terriër de ander een jachthond met zeer verl jachtinstinct. Zou eerder denken aan een poedel, golden retriever, labrador of een leuke asiel hond

7. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Ik zou zeker niet voor die rassen gaan maar voor een golden retriever inderdaad. Dat zijn heel lieve, rustige, aanhankelijke en gevoelige dieren
    Succes!

8. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Ik weet trouwens nog een leuk nest labrador pups te koop. Mocht je meer info willen stuur maar een pb

9. jay

jay Lid

11 dec 2010
    10
    0
    1
    NULL
    NULL
    Een golden doodle schijnt dan zeer geschikt te zijn

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik zou niet voor een beagle gaan.... dat zijn leuke maar hele eigenzinnige honden.

Wij hebben een kruizing boerenfox en dat zijn hele aanhankelijke lieve honden. ( lijken wel wat op een jack russell maar dan veel rustiger)

11. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Een Jack Russel hoeft niet druk te zijn. Het zijn eigenwijze maar ook slimme honden. Trainen kost meer tijd maar ze zijn wel gedreven. Mijn man heeft ADHD en mogelijk ook een van de kids. Combi is prima. Ik wil hiermee zeggen kijk niet alleen per ras maar ook naar de hond. Er zijn drukke en rustige honden. Onze hond is nu een luiwammes. Als pup alleen druk als hij aandacht kreeg maar als aandacht stopte dan was het over. Alle honden hebben beweging nodig

12. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Een Golden Retriever is niet altijd rustig. Wij hebben er 1 en die is alles behalve rustig. Ze is bijna 2 jaar en enorm speels en enthousiast en dus ontzettend druk. Maar ze is wel heel lief en gevoelig.

Als je graag een klein hondje wilt, is dan een boomer niet wat? Mijn schoonzusjes en mijn schoonouders hebben allemaal een boomer en dat zijn geen hele drukke hondjes.

13. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83

Dat had je niet moeten zeggen, ben op slag verliefd.
    En ik hou helemaal niet van dieren haha.

14. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Mijn buurjongen heeft autisme en volgens mij ADHD. Hij komt hier regelmatig over de vloer en wij hebben 2 honden. Hij komt hier nog wel eens stuiterend en "dwars" binnen, maar wordt erg rustig en bereikbaar als hij met de honden om gaat.

Onze zoon heeft hoogstwaarschijnlijk autisme en ook hij wordt bereikbaar door de omgang met de honden.

Wij hebben een kruising Hollandse Herder met een Duitse Staande draadhaar. En wij hebben een Boeren Fox. 2 druktemakers, maar in huis valt het mee aangezien ik 2-3 uur met de honden loop (verdeeld over de dag).

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

Mijn oudste zoon is nu 19 en toen hij 5 was wilde hij enorm graag een hond. Mijn zoon heeft klassiek autisme/ADHD en was stuiterdruk. Hij was destijds ook enig kind, kinderen uit zijn klas woonden niet in de buurt, dus ook erg eenzaam. Dat is ook de reden dat ik een hond heb genomen. Een herder.

En hij was vanaf het begin dol op de hond en de hond (toen 4 mnd) op hem. Hij noemde de hond "zijn zusje :p". Ik heb alleen wel mijn zoon uitgelegd dat wanneer de hond in de bench lag, hij haar moest laten slapen en met rust moest laten. Maar de hond nodigde hem uit bij hem te komen in de bench, door naar voren te lopen als zoon ervoor stond, naar binnen te gaan en dan te gaan liggen in de bench, net zolang totdat zoon bij hem ging zitten.

De hond is nu een heel oud beestje, maar nog steeds zijn mijn zoon en zij gek op elkaar.

Overigens hadden mijn schoonouders een jack russel, waar mijn zoon ook goed mee overweg kon, hij kon er letterlijk alles mee, maar het zijn inderdaad wat drukkere honden over het algemeen.

16. IkTara

IkTara Actief lid

13 mei 2011
    190
    63
    28
    Hier een ADHD zoon en een Beagle en een Jack Russel kruising. Zoonlief vind t wel leuk maar heeft verder weinig met de honden. Kregen de Beagle toen hij 7 was. Bedenk goed dat pups veel drukte met zich mee brengen en tijd kosten. Met een druk gezinsleven soms erg lastig. Misschien oudere hond??? Scheelt zindelijk maken en plasjes en poep ruimen😉
    Onze Beagle is ontzettend lief met de kids. Word veel geknuffeld en vind dat best. Als pup erg druk maar nu hij twee is zo rustig als wat. Blaft niet, vernielt niets. S ochtend 40 minuten wandelen en daarna maft hij tot 1500 uur😄 dus Beagle hoeft niet druk te zijn. Wel is ie eigenwijs😃 los laten lopen kost veel inzet, geduld en energie van de baas
    Onze Jack russelkruising is nog een pup en een stuiterbal maar wel een vrolijke hond waar we van genieten!

17. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Labradoodle zal ik echt niet doen. Elke hond van dit ras die ik ken zijn onzekere honden, heel timide , vaak bang voor grotere honden en komen niet voor zichzelf op. Lijkt me niet handig...

18. Thea23

Thea23 Fanatiek lid

7 okt 2011
    4.433
    1.123
    113
    ZZp er
    Hier een kleine met ADHD en een dochter met ADD en een stefford van 2 ..
    Kan geen betere hond wensen dan dsZe schat , oplettend, waaks, rustig , vriendelijk, speels, luisterd erg goed en een kleine knuffelkont .
    Helpt mijn kindjes of rustiger worden of uit hun schulp te komen ( oudste)

19. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Mijn vader is autistisch en worstelt met depressie. Maar zodra onze Bichon Frisé kwispelend op hem af komt rennen, begint hij te stralen! :) Hij knuffelt haar zelfs!

Nu moet ik wel zeggen dat mijn opa en oma ook altijd honden hadden, dus hij is het gewend. Maar mijn ervaring is dat een hondje enorm veel kan betekenen voor iemand met autisme :)

20. Mahna Mahna

Mahna Mahna Bekend lid

1 okt 2015
    574
    1
    0
    Ik werk voor de overheid
    Omgeving Eindhoven
    Persoonlijk kan ik geen Jack Russel voor kinderen aanraden. Ik heb al meer dan 20 jaar ervaring met jack russels zijn zeer energieke hondjes die kinderen niet serieus nemen. Een speciaal hiervoor getrainde hond lijkt mij een goede zet, of in ieder geval een hond die aan bepaalde karaktereigenschappen voldoet. Een jack russel is minder makkelijk te trainen vanwege het karakter.

Ik je willen adviseren om contact opnemen met stichting kind en hulphond. Zij hebben hier veel ervaring mee en kunnen je misschien op weg helpen en in ieder geval met rassen aankomen. Stichting Kind en Hulphond

Vaak zie je dat er toch gebruik gemaakt wordt van grotere honden, zoals de golden retriever. Die zijn rustiger en het karakter maakt ze een echte vriend.

Heel veel succes en plezier op jullie zoektocht.

Deel Deze Pagina