vraagje.. onze zoon is bijna 11 jaar en krijgt 10 euro per maand op zijn rekening gestort (zakgeld). hij is een zoetekauwer en zo kwamen wij er laatst achter dat hij zijn vriendje op een milkshake a 4 euro had getrakteerd.. (hij had 10 euro voor zijn rapport van opa en oma gekregen). sowieso is zijn contant geld steeds op (hij koopt graag snoep/zoete drankjes met vriendjes)... tja wat vinden we hiervan? a ) het is reuze ongezond. hij heeft geen aanleg om dik te worden maar het is natuurlijk heel ongezond (ter compensatie poetst hij soms serieus 4 keer zijn tanden uit angst voor gaatjes). en daarbij vinden wij geld verkwisten aan snoep eigenlijk echt zonde. Anderzijds is het zijn eigen geld... tja. hoe gaan jullie hier mee om? en in de vakantie wordt hij geregeld gevraagd om mee naar zwembad of jumping xl te gaan etc. laten jullie dit hem zelf betalen of niet? tot nu toe betalen wij de uitstapjes maar er zitten natuurlijk wel grenzen aan wat ons betreft.. hoe gaan jullie hier mee om?
Ik kreeg al de vrijheid wat dat betreft en op is op. Maar ik kreeg wel per week mn zakgeld, dan was t automatisch óf sparen óf beperkt qua opties. In de vakantie kreeg ik een beetje meer zakgeld maar had dan wel klusjes in huis die ik daarvoor moest doen, naast mn gebruikelijke (onbetaalde) taakjes. Dat waren dan de dingen die ik normaliter niet deed maar mn moeder deed. Kon ik toch mooi een rijksdaalder extra verdienen! Meeste betaalden we zelf overigens tenzij onze ouders ons zat waren, dan kregen we geld voor een kaartje voor t zwembad.
Ik zou qua uitstapjes gewoon afspreken wat jullie willen bijleggen. Bv elke 2 weken iets doen. De rest kan hij zelf betalen als hij vaker wilt. En tsja snoep kopen is zonde maar ik deed het vroeger ook regelmatig. Gaat vanzelf wel weer over. En als het geld op is dan is dat ook een les En misschien wat extra’s laten doen voor extra uitstapjes? Zoals een keer zwembad (kost niet zoveel toch?) dat hij de auto wast of iets.
Met 10 euro per maand ,kan je hen moeilijk uitstapjes laten betalen lijkt mij.p De extra's als snoep, drankje voor 10 euro is ook niet dat je bergen kan kopen van dat budget en op is op.
Ik vind het altijd heel fijn dat ze uitstapjes kunnen maken met vrienden dus investeer(de) daar wel in. Uiteraard met wat jij zelf genoeg vindt, dat is persoonlijk natuurlijk. Twee keer per week iets doen als zwemmen of jumping XL, etc vind ik zelf prima, elke dag vind ik weer een ander verhaal en niet nodig. Uitstapjes kosten nou eenmaal geld, dus zelf betalen op die leeftijd is lastig. Snoep en lekkers kopen hoort ook wel weer bij de leeftijd vind ik, dat wordt alleen maar meer over t algemeen, is toch heerlijk! En hoe lief dat ie een milkshake trakteert. Ik zou dat belangrijk vinden, het leren delen en aan een ander denken. Je kunt dan wel uitleggen dat je ook een kleintje kan kiezen of een ijsje. Maar goed, een keer een grote milkshake is natuurlijk ook wel weer erg lekker en leuk! Het zal ook aan ieders portemonnee en persoon liggen of je iets makkelijk kan betalen en wat je 'nodig' vindt.
Onze zoon is nog jonger maar ik zou kijken naar wat zeggen jullie zelf wat per week of maand acceptabel is om in de vakantie weg te gaan. Zou hij dan vaker willen dan zou je kunnen zeggen je doet de helft. Dan kan hij of van zijn zakgeld bijleggen of er extra klusjes voor doen. Dan moet hij een keuze maken door extra te blijven snoepen of extra te werken om weg te kunnen. Zo kunnen ze meer controle krijgen over wat ze hebben en nog willen Waarschijnlijk is nu 10 euro prima voor snoep en hoeft hij er niet voor te sparen of moeite voor te doen. De waarde van van geld komt zo denk ik ook niet echt binnen.
Wij geven in de vakantie weken meer zakgeld dan de normale weken en daar betaalt hij zijn uitjes zelf van. Ik snap dat hij nu liever met zijn vrienden naar de bios gaat dan met mij dus dat geld wat ik anders had uitgeven krijgt hij nu zelf. Ik vind het ook doodzonde als zoon zijn zakgeld opmaakt aan eten en drinken buiten de deur maar het is zijn geld, hij kan het maar 1x uitgeven en op is op. Mijn zoon heeft nu een fase dat hij veel zakgeld opmaakt aan het ov terwijl alles gewoon met de fiets of lopend te doen is. Ik zeg wel dat ik het zonde vind en benoem wat hij anders van dat geld kon doen maar verder moet hij zelf maar leren dat op echt op is. Hij vind het leuk om met zijn vrienden op een terras te dineren maar als hij alles met de bus, tram en metro doet de hele week dan is er geen geld over om in het weekend uit eten te gaan en heeft hij pech gehad. Ik verdeel zijn zakgeld over een deel 1x per week cash en dat mag hij vrij besteden en een deel 1x per maand op zijn bankrekening. Het geld op zijn bankrekening mag hij alleen in overleg met mij uitgeven. Hij werkt ook een aantal uur per week en dat geld gaat ook op zijn rekening maar mag hij wel een afgesproken deel van pinnen als hij wat extra wil doen of kopen en niet genoeg heeft aan zijn zakgeld.
Hier mogen ze 2 uitjes per week doen in de vakantie en de rest betalen ze in principe zelf. Ze krijgen hier wel meer zakgeld, vanaf een jaar of 12, toen begonnen de uitjes hier ook pas echt.